2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Forfarande 28,22 på CK sedan höjningen igår.
Så jo, det stämmer fortfarande.

Kanske både och, det är justerat på Ingo nu på morgonen, ner 1,5kr typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

'Inte har tid' att cykla är väldigt ofta ett bullshit argument och en ursäkt för att vara lat/bekväm. Jag lovar att i de flesta städer går det faktiskt mycket snabbare att cykla än att ta bilen för väldigt många resor, speciellt om vi talar rusningstrafiktiderna.

Givetvis har du 1h cyckling till jobbet och 15minuter bil är det en annan fråga. Dock är det ju rätt enorma hälsofördelar med att cykla så mycket också vilket också har ett stort värde.

Och jag erkänner direkt att jag ofta är en av de lata och bekväma, jag har också bilintresse så jag kör mer än jag behöver. Jag ser det dock som vilken lyxkonsumption som helst och har aldrig klagat på bensinpriset.

Men nu låter det som du tar för givet att de flesta bor i en storstad.
Väldigt många gör inte det. Väldigt många har ganska långt till jobbet.

Men visst, bor man i en stad och jobbar i samma stad tar det inte så lång tid att cykla.
Jag bor i en relativt liten stad på 25-30k invånare. Tar för mig 30 minuter att cykla från ena änden till den andra.
Så här bör ju alla som jobbar i samma stad kunna cykla till jobbet.
Blir kanske lite bökigare om man bor i en större stad. Men då finns det också vanligtvist bättre kollektivtrafik att använda sig utav.

Men även om avstånden i sig är helt ok för cykling så finns det många familjer där det blir EXTREMT bökigt att cykla.
Barn med dagis och sedan mathandling tex.
För att dessa ska byta ut bilen till cyklar krävs det nog att bensinpriserna stiger över det dubbla innan de ens funderar på att byta. Bekvämligheten med bil är värd väldigt mycket pengar. Men visst, de kommer gnälla om priserna. Ganska mycket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jo, men det avdraget är en droppe i havet...Dessutom är det pengar man får först i efterhand.

18,50 kronor per mil enligt skatteverket. Det täcker väl mer än hela bensinkostnaden om du inte kör någon monsterbil?
Det går väl att göra skatteavdrag i förväg om man vill? (inte för det borde spela någon roll i praktiken).

Skrivet av Defender:

Nej, man måste ha ett visst antal km till jobb och tjäna en viss tid(2h tror jag).

Sant. Och om man inte gör det kanske man skall fundera på cykel eller kollektivtrafik istället; om nu köra blir för dyrt. Har svårt att acceptera att någon måste köra bil och inte uppfyller det kravet...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Jag tror att du misstar dig om möjligheterna att cykla på landsbygden.
Att ta med packning, 3-4 matkassar, några paket och 1-2 barn på cykeln är inte helt enkelt.
I minusgrader, regn och storm dessutom.

Jag väljer att ta bilen i sådana lägen absolut, men många cyklar i alla väder med flera barn. En av min sons bästa kompisar exempelvis, deras familj är två vuxna, hyfsat hurtiga men absolut inga atleter, och två små barn och de har ingen bil däremot en cykelkärra. De har cyklat från Göteborg ner till Skåne på semester och liknande och cyklar överallt hela tiden även på vintern typ.

Det är kanske inte för alla, men det är sannolikt görbart för de flesta i alla fall. Segt i början men ganska snart blir man ju starkare och piggare och då blir det ju väldigt mycket lättare. Men det är förstås ett val man har, tycker man det är för dyrt att köra bil så är det ju ett alternativ för de flesta. Inte om man har mer än någon mils pendling eller så, men det har ju inte de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men nu låter det som du tar för givet att de flesta bor i en storstad.
Väldigt många gör inte det. Väldigt många har ganska långt till jobbet.

Men visst, bor man i en stad och jobbar i samma stad tar det inte så lång tid att cykla.
Jag bor i en relativt liten stad på 25-30k invånare. Tar för mig 30 minuter att cykla från ena änden till den andra.
Så här bör ju alla som jobbar i samma stad kunna cykla till jobbet.
Blir kanske lite bökigare om man bor i en större stad. Men då finns det också vanligtvist bättre kollektivtrafik att använda sig utav.

Givetvis men då faller de ju under de som hade haft >1h cyklande vilket jag nämnde. Är man så långt från jobb och med dålig kollektivtrafik får man nog reseavdrag som nämnt tidigare.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

18,50 kronor per mil enligt skatteverket. Det täcker väl mer än hela bensinkostnaden om du inte kör någon monsterbil?
Det går väl att göra skatteavdrag i förväg om man vill? (inte för det borde spela någon roll i praktiken).

Det är inte 18.5 kr netto utan en reduktion av den beskattningsbara inkomsten med 18.5 kr/mil för kostnaden som överstiger 11000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nej, man måste ha ett visst antal km till jobb och tjäna en viss tid(2h tror jag).

Man har också rätt till reseavdrag om man har mer än 2 km (eller om det är 3 km) till kollektivtrafiken.

Permalänk
Sötast

Så 2025 kanske priset har gått ner, är det det rubriken syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är inte 18.5 kr netto utan en reduktion av den beskattningsbara inkomsten med 18.5 kr/mil för kostnaden som överstiger 11000 kr.

Aha mer än vad jag visste. så beroende på ens inkomst är det mellan 6-9kr milen snarare. Låter faktiskt mer rimligt än att hela bensinpriset subventioneras. Det kostar ju pengar att åka kollektivt med så det är bara rimligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Undra vad bensinen verkligen kommer kosta 2025. 40 kr per liter?
Vi behöver billiga elbilar som går långt - NU!

Tesla ska snart flyga till Mars men de kan inte fixa en Elbil som medelklassen har råd med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Aha mer än vad jag visste. så beroende på ens inkomst är det mellan 6-9kr milen snarare. Låter faktiskt mer rimligt än att hela bensinpriset subventioneras. Det kostar ju pengar att åka kollektivt med så det är bara rimligt

En länk till Skatteverket för den som är extra nyfiken:
https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpav...

Permalänk
Medlem

Surt att man har en Diesel. Känns lite som att andrahandsvärdet gått upp i rök

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Undra vad bensinen verkligen kommer kosta 2025. 40 kr per liter?
Vi behöver billiga elbilar som går långt - NU!

Tesla ska snart flyga till Mars men de kan inte fixa en Elbil som medelklassen har råd med?

Eller så sänker medelklassen sina förväntningar och inte måste köra just Tesla. Finns många andra bilar på marknden som både är billigare och dyrare än Tesla.

Att man måste ha en elbil som man kommer långt med är lite att skjuta sig själv i foten imo. Dom flesta åker korta sträcker och behöver inte ett stort batteri = billigare elbil. Ska man åka till Åre eller roadtrip en vecka så hyr en bil. Blir billigare i längden att hyra en bil 1-2 veckor om året och övriga veckor åka elbil, om man kan ladda hemma såklart.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Eller så sänker medelklassen sina förväntningar och inte måste köra just Tesla. Finns många andra bilar på marknden som både är billigare och dyrare än Tesla.

Att man måste ha en elbil som man kommer långt med är lite att skjuta sig själv i foten imo. Dom flesta åker korta sträcker och behöver inte ett stort batteri = billigare elbil. Ska man åka till Åre eller roadtrip en vecka så hyr en bil. Blir billigare i längden att hyra en bil 1-2 veckor om året och övriga veckor åka elbil, om man kan ladda hemma såklart.

Fördelen med ett stort batteri är att man slipper bo på macken flera gånger i veckan för att ladda bilen. Det är få förunnat att kunna ladda hemma eller på jobbet.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Triffid:

Sant. Och om man inte gör det kanske man skall fundera på cykel eller kollektivtrafik istället; om nu köra blir för dyrt. Har svårt att acceptera att någon måste köra bil och inte uppfyller det kravet...

Jag ansåg mig själv vara beroende av bilen, trots att jag alltid åkte kollektivt till och från jobbet. I december var det någon jäkel som eldade upp kärran och sedan dess har jag fått åka kollektivt eller ta mig fram med fots. De första veckorna fanns det en påtaglig abstinens, liksom att jag inte kunde åka någonstans. Men såhär några månader senare tycker jag det är rätt skönt att slippa kärran faktiskt. På regelbunden basis åkte jag antingen bara till ett mer avlägset köpcentrum för att handla lite mat eller ut till föräldrarnas hus på landsorten, vilka jag ändå inte vill ha någon kontakt med längre. Det är förbaskat skönt att slippa all parkering, vägtullar, biltvättar, reparationer och all annan skit. Plus skatter, försäkring och (den nu svindyra) soppan slog rätt hårt mot min ekonomi, något som har jag lagt märke till i hög utsträckning de sista månaderna. Mer pengar till datorprylar, film och annat jag tycker är mer kul.

Argumenterar absolut inte mot någon som anser sig behöva bil för att ens livspussel ska gå ihop. Har själv bort på landsbygden och jobbat ytterst obekväma arbetstider där bilen är det enda alternativet, så visst har jag all empati för de som har behovet av kärra. Och det var förstås riktigt trist att hitta sin utbrunna bil bakom polisavspärrning en morgon när man skulle till jobbet. Men i efterhand är jag rätt förvånad över hur pass bra jag klarar mig utan den och vilken lättnad det har gett mig. Dessutom har jag fem minuters gångväg till en bensinmack där jag kan hyra bil vid behov också vilket ändå känns mer tilltalande i dagsläget än att köpa en egen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När detta belopp senast justerades år 2007 (!) kostade 95 11,65 kr/l och diesel 10,88 kr/l i snitt enligt Drivkraft Sveriges (f.d. SPBI) statistik. Även om man hävdar att bilarna drar lite mindre så har inte direkt andra kostnader minskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Fördelen med ett stort batteri är att man slipper bo på macken flera gånger i veckan för att ladda bilen. Det är få förunnat att kunna ladda hemma eller på jobbet.

Jag skrev ju "om man kan ladda hemma såklart". Genomsnittsresan till jobbet är tydligen 27km https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobb...

Och har man möjlighet att sätta upp en laddbox hemma eller om man bor i en BRF med laddstoplar så behöver man helt enkelt inte ett stort batteri så man kan åka 100 mil eller vad folk nu känner att dom behöver. Visst passar det inte för alla men behöver man åka 100 mil 2 gånger om året så menar jag på att det kan vara värt att hyra en bil om man absolut inte vill hålla på med laddstopp och liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag väljer att ta bilen i sådana lägen absolut, men många cyklar i alla väder med flera barn. En av min sons bästa kompisar exempelvis, deras familj är två vuxna, hyfsat hurtiga men absolut inga atleter, och två små barn och de har ingen bil däremot en cykelkärra. De har cyklat från Göteborg ner till Skåne på semester och liknande och cyklar överallt hela tiden även på vintern typ.

Det är kanske inte för alla, men det är sannolikt görbart för de flesta i alla fall. Segt i början men ganska snart blir man ju starkare och piggare och då blir det ju väldigt mycket lättare. Men det är förstås ett val man har, tycker man det är för dyrt att köra bil så är det ju ett alternativ för de flesta. Inte om man har mer än någon mils pendling eller så, men det har ju inte de flesta.

Låter inte direkt som att dina bekanta bor på landsbygden?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Man får dra av havda kostnader för kollektiva resor som överstiger gränsbeloppet också, så länge som man håller sig till att inte göra dem onödigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

När detta belopp senast justerades år 2007 (!) kostade 95 11,65 kr/l och diesel 10,88 kr/l i snitt enligt Drivkraft Sveriges (f.d. SPBI) statistik. Även om man hävdar att bilarna drar lite mindre så har inte direkt andra kostnader minskat.

Som utav en händelse så låg även oljepriset 2007 stundtals på runt 130 USD/bbl.

Edit: länk till oljepriset:
https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-char...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Må vara så. Dock låg dollarn då på runt 6-7kr och just nu närmare 10kr.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Skulle även vilja hävda att argumentet att bilar drar mindre ofta är överdrivet.
Hade tidigare en 2004 Touareg som drog 1.5l/mil vid längre körning, har nu en 1996 S10 vilket är jämförbar i fysisk storlek och den drar 1.3, har även en gammal camaro från 1987 med V8 och den drar under 0,9 långkörning (kanske 1.2 blandat). "vardagsbilen" nu är en mitsubishi lancer från 2010 och den drar också 0.9 liter/mil på långtur, så ungefär samma som en camaro från 87....

Har tidigare ägt även t.ex. en 1984 saab 900 med förgasare som också drog strax under litern.

Tittar man på nya bensinbilar idag är verklig förbrukning ofta omkring 0.7-0.9liter milen för en bil i mellanklassen, alltså ungefär 2dl mindre per mil jämfört med bilar av liknande storlek från 80-talet, men många verkar fått för sig att bränsleförbrukningen mindre än halverats vilket ju är långt ifrån sanningen, kanske större skillnad på deselsidan men det är ju för på 90-tal och tidigare användes dieselmotorer oftast bara i stora pickuper och liknande, och att jämföra en cheva 6.2liters diesel med en 1.2tdi blir ju lite skevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skrivet av Nucky:

Må vara så. Dock låg dollarn då på runt 6-7kr och just nu närmare 10kr.

Ungefär det där har jag redan svarat på i en annan tråd...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Låter inte direkt som att dina bekanta bor på landsbygden?

Nej jag bor i stan. Det är dock bara två procent av svenskarna som bor i glesbygd som inte ligger nära en tätort, så det är inte direkt vanligt. Och dessa två procent har ju gjort ett val liksom, de bor billigt och sannolikt stort, vilket borde ge visst utrymme för att betala mer för transporter, om det ens behövs. Snittbilen i Sverige går ju ungefär lika långt oavsett vilket län man tittar på, längst går de i Stockholm, vilket tyder på att de flesta har liknande transportsträckor i snitt.

Permalänk
Medlem

Bil vs Kollektivtrafik är inte bara för att man är lat. Här i Uppsala t ex så om jag ska åka till Stora Coop o storhandla så tar det över en timme med buss dit först. med bil tar det 7 min.
Sen ska man släpa 5 kassar med mat o mjölk på en buss. Nej tack. Sen åka buss i en timme. Byta i stan o grejer.

Nej tar helre bilen. Kalla det vad ni vill. Bilkramare eller whatever. Ja. Time is money. Ska man jobba, ta hand om barn, ha nån sorts fritid och en natts sömn så prioritetar man tid rätt fort. O då funkar varken cykel eller buss.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Men ger ju nästan upp på detta forum snart...
-Flytta närmare så slipper ni ta bilen.

Ja för att man tycker ju det är skitkul att sitta och spendera tid till och från jobbet i stället för att vara med familjen.
Har ni ens koll på vad en normalstor lägenhet för en familj i centrala Stockholm kostar? Eller att det inte ens finns plats för alla i stan.

Folk måste ju fan se längre än sina egna behov! Vissa behöver bil, punk slut.

Men det är klart eftersom alla på detta forum har 100k i månadslön, 1mille på kontot så man kan kontanta en tessla och bor i en 5a i centrala Stockholm, så är det ju lätt att klaga på alla andra.

Jag låter folk göra saker som jag inte gör, så låt mig (oss som kör bil) göra det jag vill!

Sen, bara för att nu...
Vi ska stänga all industri i sverige för det är så farligt.
Samtidigt är det svårt för unga att hitta jobb, speciellt utanför de stora centrala områdena. Så det är bättre att ungdomarna bor hemma halva livet, blir deprimerad (som varar i massor med år). Där det för vissa tom leder till betydligt värre saker.

Men det är klart, man ska ju andas frisk luft när man knyter snaran!

Flera än du tror har råd med en lgh i Stockholm med mindre än 30min enkel med kollektivtrafiken till T-centralen. Beroende på hur kräsen man är.
Folk vill bara inte kompromissa med saker.

Och att ungdomar inte hittar jobb är för att folk inte är driftiga och ligger i för att skaffa ett. Jobb finns det om man vill ha ett.

Plugga till det man vill fungerar inte alltid, bättre att plugga till något som behövs som är okej avlönat.

Medelstor lgh (70-100kvm) 15-20min från Stockholm går på 3-4 miljoner +/-500 000 beroende på säsong.
Två vuxna med barn skall väl inte ha några större problem att få lån på det? Om vi räknar med Stockholms median lön

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej jag bor i stan. Det är dock bara två procent av svenskarna som bor i glesbygd som inte ligger nära en tätort, så det är inte direkt vanligt. Och dessa två procent har ju gjort ett val liksom, de bor billigt och sannolikt stort, vilket borde ge visst utrymme för att betala mer för transporter, om det ens behövs. Snittbilen i Sverige går ju ungefär lika långt oavsett vilket län man tittar på, längst går de i Stockholm, vilket tyder på att de flesta har liknande transportsträckor i snitt.

Väldigt vad svårt du har med läsförståelse.
Glesbygd och landsbygd är inte samma sak.
En tätort är dessutom 200 invånare, vet inte om det hjälper att ha det nära.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Man får väga den där 500 - 1000 lappen i extra soppapengar i månaden (där staten stöttar genom reseavdrag) mot att flytta närmare jobb/storstad.
Tror många ändå kommer välja att bo kvar utanför storstaden då man valt att bosätta sig där av en anledning och man bör ju gjort en kalkyl där bilresande ingick.
De flesta borde även ha rejält mkt mer i plånboken med tanke på låg ränta och de skattesänkningar som skett genom åren, så det bör finnas en del luft för att klara av ökade drivmedelskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Bil vs Kollektivtrafik är inte bara för att man är lat. Här i Uppsala t ex så om jag ska åka till Stora Coop o storhandla så tar det över en timme med buss dit först. med bil tar det 7 min.
Sen ska man släpa 5 kassar med mat o mjölk på en buss. Nej tack. Sen åka buss i en timme. Byta i stan o grejer.

Nej tar helre bilen. Kalla det vad ni vill. Bilkramare eller whatever. Ja. Time is money. Ska man jobba, ta hand om barn, ha nån sorts fritid och en natts sömn så prioritetar man tid rätt fort. O då funkar varken cykel eller buss.

Jag resonerar likadant och tänker att det inte är många kronor som det kostar. Även om bränslet skulle kostar 50kr/l så är det inte mkt pengar det handlar om för det man sparar i tid som i exemplet ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Skulle även vilja hävda att argumentet att bilar drar mindre ofta är överdrivet.
Hade tidigare en 2004 Touareg som drog 1.5l/mil vid längre körning, har nu en 1996 C10 vilket är jämförbar i fysisk storlek och den drar 1.3, har även en gammal camaro från 1987 med V8 och den drar under 0,9 långkörning (kanske 1.2 blandat). "vardagsbilen" nu är en mitsubishi lancer från 2010 och den drar också 0.9 liter/mil på långtur, så ungefär samma som en camaro från 87....

Har tidigare ägt även t.ex. en 1984 saab 900 med förgasare som också drog strax under litern.

Tittar man på nya bensinbilar idag är verklig förbrukning ofta omkring 0.7-0.9liter milen för en bil i mellanklassen, alltså ungefär 2dl mindre per mil jämfört med bilar av liknande storlek från 80-talet, men många verkar fått för sig att bränsleförbrukningen mindre än halverats vilket ju är långt ifrån sanningen, kanske större skillnad på deselsidan men det är ju för på 90-tal och tidigare användes dieselmotorer oftast bara i stora pickuper och liknande, och att jämföra en cheva 6.2liters diesel med en 1.2tdi blir ju lite skevt.

Misstänker att det är tillverkarnas egna glädjesiffror som får en att tro att bränsleförbrukningen gått ner i genomsnitt.
En polares endast något år gamla Mercedes SUV (minns inte exakt model) drar 1 liter milen (diesel) under normal körning. Och ännu mer när polaren kör...
Min 20 år gamla Saab 9-3 (2001) jag ärvt efter farsan drar 0,79-0,80 (bensin) under långfärd. Visst, det är ingen SUV som polarens bil men ändå ingen småbil.

Ibland undrar jag om det inte vore bättre att visa bränsleförbrukning genom att visa hur långt man kommer per t.ex. 100 liter bränsle eller kanske 1000 liter bränsle. Folk som är beroende av bilen gör väl lätt av med 1000l per år.
Det kanske gjort det tydligare för gemene man att visa skillnaden mellan 0,8 l/milen och 1 l/milen.
Tex så skulle polarens SUV komma 1000 mil per 1000 liter.
Min gamla saab skulle komma 1250 mil per 1000 liter.
Det kanske skulle gjort det tydligare hur stor skillnaden är. Att man tex kan komma 250 mil längre på ett år jämfört med att spara 0,2l. Bara en fundering jag får ibland. Genom åren så har man ju sett massa bilder från folk som tankat 60 liter och klagar på hur dyrt det nu är att tanka. Tankar man 60 liter så är bränsletanken ännu större än så och det är ju ingen liten bil. Jag har ännu aldrig sett en enda bild där folk klagat på hur mycket bränsle deras bil drar.