Frågor om att börja med databas

Permalänk
Medlem

BTW: En sak jag ser fram emot, är att ha uppgifter om när varje kapitel publicerats, utav en viss serie och dess flertalet spin-offs, så att jag kan läsa varje kapitel i de sammankopplade/relaterade serierna (som alla utspelar sig i samma "universum"), i ordning av när de kom ut
…vilket vore allt för jobbigt att göra, annars, men markerar man alla de serierna under en gemensam kategori (en serie av serier [där verken i kategorin givetvis måste kunna vara i olika medium: Bok, serietidning, film, tv-serie, spel etc]), och listar kapitlen i utgivningsordning, så är det plötsligt hur enkelt som helst.
…och sen så kopplar man förstås till filer på datorn med det media i databasen, som man har där och/eller länk till ställen på nätet där det går att se/läsa/höra.

Sen har man en annan serie, som har en ordning i vilken den sändes på TV, en annan ordning den hade på DVD …och ännu en annan på BD, om jag inte missminner mig …samt kronologiskt ordning. Finns olika skäl för att vilja se den, i alla olika ordningar. Inte den enda serien med sånt fenomen, även om det inte är så värst vanligt.

Sen vore det bra att kunna markera en röstskådespelares olika roller, i grupper av karaktärer h*n spelat som haft snarlika röster (samt taggar för röstens diverse egenskaper) …samt markera olika röstskådespelares röster som är snarlika en annan röstskådespelares röster.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Bara för att du inte vill lära dig programmera

Jag är inte emot att lära mig programmera (fast jag iofs inte känner ett massivt behov/begär att göra det), men jag vill ha nåt jag kan använda innan den långa tid det tar, tills jag kommit upp till den nivån som skulle behövas (och sen också kodat, debuggat, debuggat, debuggat, debuggat, debuggat, debuggat, kodat, debuggat, debuggat, debuggat… tills det funkar som det ska. Att hålla på med att justera/fippla en massa med en färdig/halvfärdig lösning, tills den funkar som det ska, låter mycket snabbare och enklare)

Citat:

så betyder ju inte det att det finns en färdig lösning som gör allt det där du vill.

Finns det nåt som kommer nånstans i närheten, om än med en och annan brist, så kan man väl ha det som nödlösning, tills vidare. Så länge det inte har en allt för stor brist, så borde det ju vara långt bättre än inget.

Citat:

Din kravspec är helt enkelt lös i kanterna och helt vild.

Hur då?

Citat:

Du får antingen köra en wiki lokalt, eller använda något i stil med MS Access och börja bygga tabeller, formulär och vyer.

En wiki skulle väl knappast ha värst mycket utav de egenskaper jag sagt att jag vill ha, och vad gäller MS Access så: Nog borde det ändå finnas gott om färdiga icke-MS lösningar som gör minst lika mycket (långt mer!) av vad jag vill?

Citat:

När du sen känner att du behöver automatkonvertera mellan cups och dl eller hämta information från IMDB så får du väl bita i det sura äpplet och börja lära dig programmering.

Jag har flera gånger pekat ut att det jag gärna skrapar, är saker jag annars kan mata i manuellt, om det inte finns färdiga lösningar.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att det inte finns några lösningar som gör det du vill.

För att få ihop det hela kommer du behöva definiera datastrukturer för varje typ av entitet du ska spara. Och hur de ska relatera mellan varandra.

För att hantera dessa entiteter kommer någon form av UI behöva skapas.

Ska du sen hämta data från andra källor kommer varje källa kräva sin egen implementering för att hämta, formatera och spara i din databas.

Vilken databas som används anser jag är irrelevant, men det bör vara en relationsdatabas då saker ska vara kopplad till varandra. Utöver det är de ju ändå bara som ett förråd, det är mjukvaran runtom databasen som är det komplicerade.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zajin:

Jag skulle vilja säga att det inte finns några lösningar som gör det du vill.

För att få ihop det hela kommer du behöva definiera datastrukturer för varje typ av entitet du ska spara. Och hur de ska relatera mellan varandra.

Det antog jag var en självklarhet, oavsett lösning.
Även om en lösning har några färdiga entiteter och sånt, så skulle det vara långt ifrån tillräckligt (och en del av de färdiga entiteterna kanske ändå skulle behöva ändras/justeras, för att den färdiga formen inte riktigt är så som jag vill ha det)
…och säkert inte täcka alla sorter jag vill ha.

Huruvida en entitet är en person (och i så fall en kändis/skapare/artist/whatever, eller person man har kontakt med), ett verk (och i så fall vilken medie-typ …och sen under det, kapitel/avsnitt och sånt, och kanske även mindre och större indelningar), en serie av verk, en grupp av serier av verk som sker i samma "värld" etc, markeringar för om/hur olika verk är kopplade (nästa/förra del/avsnitt/bok, prequel, spin-off, är i samma värld, har gemensamma karaktärer, är influerat av, är baserat på, är adaption utav, gör referens till… etc), om det är genre-markering, om det är taggar, om det är datum (datum för när något skrivits/skapats, när det publicerats, när det sker in-universe… etc), betyg (med eventuellt olika betygskalor, för olika kategorier. Kör generellt 1-10, för fiktionella verk och det mesta, men kan hända att en annan skala behövs för något annat)
(mycket av det jag nämnt ovan, verkar bara vara om fiktionella verk, men det är ju som sagt inte alls det enda jag ska använda databasen för …men det är det som jag enklast kommer att tänka på, då jag ju har med ett par online-databaser för sånt att göra, som dock har en del klara och viktiga brister)

Vissa taggar bör ju kunna vara mer än bara binära (antingen där eller inte), förstås, utan kunna ha ett av ett par olika värden. (betyg kan väl, på sätt och vis, betraktas som ett exempel av det. Den enklaste formen av det)

Citat:

För att hantera dessa entiteter kommer någon form av UI behöva skapas.

Så du menar att det inte finns någon som helst färdig (justerbar) UI?
Finns det program som skapa sådan UI, åtminstone?

Citat:

Ska du sen hämta data från andra källor kommer varje källa kräva sin egen implementering för att hämta, formatera och spara i din databas.

Njä…
Jag har varit tydlig med att det inte ska automatiskt sparas i databasen, men låta mig välja om/hur det ska sättas in
…eller allra helst: sparas som "förslag" till saker att "officiellt" ha i databasen.
Alltså inte röra vid de "riktiga" uppgifterna, men ha det som "ej än godkänd/utvärderat data", som inte syns som riktig metadata för entiteter (gärna visas i nämnvärt blekare/vekare färg, och kanske lite vid sidan av) och inte är med i sökningar eller sånt (ett "inkludera outvärderade data"-alternativ skulle iofs kunna vara praktiskt, om man har en bunt man inte utvärderat än, och inte vill riskera att missa nåt [resultaten som enbart är baserat på sådan data, bör då markeras som sådant])

Citat:

det är mjukvaran runtom databasen som är det komplicerade.

Mm, det stämmer nog. Iaf vad gäller att försöka få tag på det

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Det antog jag var en självklarhet, oavsett lösning.
Även om en lösning har några färdiga entiteter och sånt, så skulle det vara långt ifrån tillräckligt (och en del av de färdiga entiteterna kanske ändå skulle behöva ändras/justeras, för att den färdiga formen inte riktigt är så som jag vill ha det)
…och säkert inte täcka alla sorter jag vill ha.

Huruvida en entitet är en person (och i så fall en kändis/skapare/artist/whatever, eller person man har kontakt med), ett verk (och i så fall vilken medie-typ …och sen under det, kapitel/avsnitt och sånt, och kanske även mindre och större indelningar), en serie av verk, en grupp av serier av verk som sker i samma "värld" etc, markeringar för om/hur olika verk är kopplade (nästa/förra del/avsnitt/bok, prequel, spin-off, är i samma värld, har gemensamma karaktärer, är influerat av, är baserat på, är adaption utav, gör referens till… etc), om det är genre-markering, om det är taggar, om det är datum (datum för när något skrivits/skapats, när det publicerats, när det sker in-universe… etc), betyg (med eventuellt olika betygskalor, för olika kategorier. Kör generellt 1-10, för fiktionella verk och det mesta, men kan hända att en annan skala behövs för något annat)
(mycket av det jag nämnt ovan, verkar bara vara om fiktionella verk, men det är ju som sagt inte alls det enda jag ska använda databasen för …men det är det som jag enklast kommer att tänka på, då jag ju har med ett par online-databaser för sånt att göra, som dock har en del klara och viktiga brister)

Vissa taggar bör ju kunna vara mer än bara binära (antingen där eller inte), förstås, utan kunna ha ett av ett par olika värden. (betyg kan väl, på sätt och vis, betraktas som ett exempel av det. Den enklaste formen av det)
Så du menar att det inte finns någon som helst färdig (justerbar) UI?
Finns det program som skapa sådan UI, åtminstone?
Njä…
Jag har varit tydlig med att det inte ska automatiskt sparas i databasen, men låta mig välja om/hur det ska sättas in
…eller allra helst: sparas som "förslag" till saker att "officiellt" ha i databasen.
Alltså inte röra vid de "riktiga" uppgifterna, men ha det som "ej än godkänd/utvärderat data", som inte syns som riktig metadata för entiteter (gärna visas i nämnvärt blekare/vekare färg, och kanske lite vid sidan av) och inte är med i sökningar eller sånt (ett "inkludera outvärderade data"-alternativ skulle iofs kunna vara praktiskt, om man har en bunt man inte utvärderat än, och inte vill riskera att missa nåt [resultaten som enbart är baserat på sådan data, bör då markeras som sådant])
Mm, det stämmer nog. Iaf vad gäller att försöka få tag på det

Enklast är nog att du fyller i ett excel-ark med alla data som du vill ha manuellt.
Sen skapar du några villkor för t ex formattering där du får gul om siffra är sju osv.

Upptäcker du sen att din lösning blir för svår att hantera då kan du börja kolla på databaser och hur du automatiskt kan hämta in data.

Permalänk
Medlem

Här finns en lista över alternativ till MS Access som är open source.
Dom borde kunna skapa tabeller, formulär och vyer.
Vilken av dem som passar ditt magnum opus kan nog bara du avgöra.
https://alternativeto.net/software/microsoft-access/?license=...

Men jag rekommenderar att du kollar närmare på
https://www.nubuilder.com/
https://www.nocodb.com/
https://calligra.org/kexi/

Kan du inte hitta en där som passar dig, kommer du inte hitta någon.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Varför kommer ni med förslag om Excel och MS Access-kloner?
Mtp vad jag sagt, hittills? (och nivån av komplexitet, i både det som ska lagras, samt hur/vad som ska sökas/presenteras)

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Varför kommer ni med förslag om Excel och MS Access-kloner?
Mtp vad jag sagt, hittills? (och nivån av komplexitet, i både det som ska lagras, samt hur/vad som ska sökas/presenteras)

För att jag förstår inte vad du vill få ut av det här. Du skriver högt och lågt och allting ska in och det kan ske manuellt eller automatiskt osv. Väldigt otydligt.

Eftersom du inte har kunskapen så tror jag du kommer fastna rätt fort om du ska göra allt på en gång.
Börja enkelt, t ex excel, fyll på med data, skapa pivotabeller, diagram, skapa regler som fyller i olika färger osv.

Skulle det sen inte räcka då får du väl söka dig vidare till annat.
T ex Power BI kan lösa många problem som integration, sammanställning och analys. Går att ladda hem en gratisversion.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tror Facebook och Googles sökmotor är system som klarar av alla relationerna, så det enda du skulle behöva göra är att köpa en kopia av deras system och implementera de saknade bitarna

Google har ju dessutom utmärkta scraping-funktioner, så jag skulle nog satsa på att det.

Skämt o sido, jag tror tyvärr inte att det finns något system som kommer i närheten av allt det du vill åstadkomma, så enda alternativen du har är att antingen anlita någon att skapa systemen eller göra det själv.

Jag misstänker att du inte vill betala hundratusentals kronor, så då återstår bara alternativet att göra allt själv.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

För att jag förstår inte vad du vill få ut av det här. Du skriver högt och lågt och allting ska in och det kan ske manuellt eller automatiskt osv. Väldigt otydligt.

Om du inte förstår:
Ställ frågor. Be om förtydliganden.
Frågor/förtydliganden på särskilda punkter.
Att bara säga "du är otydlig" eller "jag förstår inte"/"Väldigt otydligt", funkar inte.
Det är allt för otydlig och oförståeligt.
Jag kan ju knappast förklara något för dig, om jag inte har minsta aning om vad det är jag ska förklara.

…och jag ser inte hur/var jag ska ha varit otydlig, vad gäller vad som ska ske manuellt jämte automatiskt. På den punkten, tycker jag då att jag varit solklar.

Citat:

Eftersom du inte har kunskapen så tror jag du kommer fastna rätt fort om du ska göra allt på en gång.

Jaha, och…?

Citat:

Börja enkelt, t ex excel, fyll på med data, skapa pivotabeller, diagram, skapa regler som fyller i olika färger osv.

Mtp att en del av datan jag tänker importera (manuellt om jag måste), redan är i databaser …där de databaserna är för simplistiska för min smak…

Citat:

Skulle det sen inte räcka då får du väl söka dig vidare till annat.

Om jag redan är rätt säker på att det inte skulle räcka…
…och när jag ändå vill hålla på en massa med databas, varför inte lära mig ordentligt databashantering, från början?

Istället för att börja med simplistiska grejer, där jag blir tvungen att fixa en massa komplicerade omvägar, för att göra saker det inte egentligen är gjort för, lära mig att använda mer ordentliga verktyg, som förvisso må vara svårare att komma in i, men som är gjort för sånt från början, och blir lättare i längden.

Känns lite som när vissa språkinlärningskällor föreslår vissa metoder/genvägar, som förvisso hjälper en lyckas kunna lite ord och fraser (eller t o m kunna ha en väldigt enkel konversation) …men som bara är onödigt och kontraproduktivt (saker man behöver lära bort), för någon som vill bemästra språket. (vilket för mig, alltid är det självklara målet, när det gäller att lära sig språk. Minst nivå D [enligt CEFR-skalan], eller 6 [enligt ILR-skalan])

Citat:

T ex Power BI kan lösa många problem som integration, sammanställning och analys. Går att ladda hem en gratisversion.

Du föreslår ett Microsoft-program, till någon som uttryckligen sagt att han vill hålla sig borta från det företaget?
(bör noteras att Excel inte fullt räknas, då det finns Open Source-varianter)

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

…hanterar enbart bilder och filmer.
Det gör bara en bråkdel av vad jag är intresserad utav, och förmodligen inte alls på det sätt jag vill (inte för att de har någon som helt dokumentation, eller ens en "features"-sida, en FAQ, eller något alls)
Och det är långt ifrån tydligt, ifall den ändrar något i ens filer.
Jag vill ha en databas.
Som bara rör på databasen.
Ser vad som finns på hårddisken (och, om det går, ser info från nätet), och lägger in information om det i databasen.
Länkar till filer/mappar i hårddisken och sidor på nätet …men rör inte något av det.

Visa signatur

/A-lan

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-lan:

Om du inte förstår:
Ställ frågor. Be om förtydliganden.
Frågor/förtydliganden på särskilda punkter.
Att bara säga "du är otydlig" eller "jag förstår inte"/"Väldigt otydligt", funkar inte.
Det är allt för otydlig och oförståeligt.
Jag kan ju knappast förklara något för dig, om jag inte har minsta aning om vad det är jag ska förklara.

…och jag ser inte hur/var jag ska ha varit otydlig, vad gäller vad som ska ske manuellt jämte automatiskt. På den punkten, tycker jag då att jag varit solklar.
Jaha, och…?
Mtp att en del av datan jag tänker importera (manuellt om jag måste), redan är i databaser …där de databaserna är för simplistiska för min smak…
Om jag redan är rätt säker på att det inte skulle räcka…
…och när jag ändå vill hålla på en massa med databas, varför inte lära mig ordentligt databashantering, från början?

Istället för att börja med simplistiska grejer, där jag blir tvungen att fixa en massa komplicerade omvägar, för att göra saker det inte egentligen är gjort för, lära mig att använda mer ordentliga verktyg, som förvisso må vara svårare att komma in i, men som är gjort för sånt från början, och blir lättare i längden.

Känns lite som när vissa språkinlärningskällor föreslår vissa metoder/genvägar, som förvisso hjälper en lyckas kunna lite ord och fraser (eller t o m kunna ha en väldigt enkel konversation) …men som bara är onödigt och kontraproduktivt (saker man behöver lära bort), för någon som vill bemästra språket. (vilket för mig, alltid är det självklara målet, när det gäller att lära sig språk. Minst nivå D [enligt CEFR-skalan], eller 6 [enligt ILR-skalan])
Du föreslår ett Microsoft-program, till någon som uttryckligen sagt att han vill hålla sig borta från det företaget?
(bör noteras att Excel inte fullt räknas, då det finns Open Source-varianter)

Rätt säker på att ingen förstår till fullo vad du är ute efter eller vilka kunskaper du har, vilka källor som ska användas osv.

Sen att du är dryg i ton hjälper inte heller. Enda anledningen till varför jag är kvar är om du faktiskt ska berätta mer precist vad det handlar om men inser att du själv inte vet/kan förklara eller ens vet vad du vill.

Lycka till och vill du ha hjälp i framtiden så för du bättra på attityden.

Permalänk
Medlem

Inte relaterat till topic kanske, men vad betyder mtp?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Inte relaterat till topic kanske, men vad betyder mtp?

"Med tanke på", misstänker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

"Med tanke på", misstänker jag.

Hehe, så kan det nog vara!

Så jag var tvungen att söka lite på google och hittade denna goding:

Första orden "Med tanke på..." följt av MTP. Stor humor i mina ögon.
I detta fall: Modultypspaket (MTP)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Rätt säker på att ingen förstår till fullo vad du är ute efter eller vilka kunskaper du har, vilka källor som ska användas osv.

Jag har förklarade en bunt om exakt det …och sen lagt till att, om något saknas eller det behövs vidare förtydligande/förklaring eller ytterligare detaljer, så behöver folk då förklara vad som är oklart/vagt, saknas, behöver förtydligas, behöver mer detaljer, eller vad för detaljer som saknas.
Sist var jag dessutom noga med att vara extra uttrycklig, klar, tydlig, och betonad.
…och som svar på det, så kommer du med samma gnäll om att jag är otydlig, samtidigt som du formligen VÄGRAR besvara eller ens tilltala min förfrågan om vad du anser är otydligt/saknat.

Jag kan inte annat än att komma till slutsatsen, att det inte handlar om genuina klagomål om otydlighet, utan att du helt enkelt bara vill störa/irritera. Att du trollar, med andra ord. (och du har mage att säga att det är jag som är dryg?)

Alltså kommer jag inte lyssna till, eller svara på, mer inlägg från dig, och anmäler ditt inlägg. (detsamma kommer ske jonasc, som gnällt väldigt ofta om otydlighet, om han gör ett inlägg som inte inkluderar en förklaring om vad han anser är otydligt)

Riktigt tråkigt, i en tråd som, annars, varit rätt så trevlig och produktiv.

Visa signatur

/A-lan