Det antog jag var en självklarhet, oavsett lösning.
Även om en lösning har några färdiga entiteter och sånt, så skulle det vara långt ifrån tillräckligt (och en del av de färdiga entiteterna kanske ändå skulle behöva ändras/justeras, för att den färdiga formen inte riktigt är så som jag vill ha det)
…och säkert inte täcka alla sorter jag vill ha.
Huruvida en entitet är en person (och i så fall en kändis/skapare/artist/whatever, eller person man har kontakt med), ett verk (och i så fall vilken medie-typ …och sen under det, kapitel/avsnitt och sånt, och kanske även mindre och större indelningar), en serie av verk, en grupp av serier av verk som sker i samma "värld" etc, markeringar för om/hur olika verk är kopplade (nästa/förra del/avsnitt/bok, prequel, spin-off, är i samma värld, har gemensamma karaktärer, är influerat av, är baserat på, är adaption utav, gör referens till… etc), om det är genre-markering, om det är taggar, om det är datum (datum för när något skrivits/skapats, när det publicerats, när det sker in-universe… etc), betyg (med eventuellt olika betygskalor, för olika kategorier. Kör generellt 1-10, för fiktionella verk och det mesta, men kan hända att en annan skala behövs för något annat)
(mycket av det jag nämnt ovan, verkar bara vara om fiktionella verk, men det är ju som sagt inte alls det enda jag ska använda databasen för …men det är det som jag enklast kommer att tänka på, då jag ju har med ett par online-databaser för sånt att göra, som dock har en del klara och viktiga brister)
Vissa taggar bör ju kunna vara mer än bara binära (antingen där eller inte), förstås, utan kunna ha ett av ett par olika värden. (betyg kan väl, på sätt och vis, betraktas som ett exempel av det. Den enklaste formen av det)
Så du menar att det inte finns någon som helst färdig (justerbar) UI?
Finns det program som skapa sådan UI, åtminstone?
Njä…
Jag har varit tydlig med att det inte ska automatiskt sparas i databasen, men låta mig välja om/hur det ska sättas in
…eller allra helst: sparas som "förslag" till saker att "officiellt" ha i databasen.
Alltså inte röra vid de "riktiga" uppgifterna, men ha det som "ej än godkänd/utvärderat data", som inte syns som riktig metadata för entiteter (gärna visas i nämnvärt blekare/vekare färg, och kanske lite vid sidan av) och inte är med i sökningar eller sånt (ett "inkludera outvärderade data"-alternativ skulle iofs kunna vara praktiskt, om man har en bunt man inte utvärderat än, och inte vill riskera att missa nåt [resultaten som enbart är baserat på sådan data, bör då markeras som sådant])
Mm, det stämmer nog. Iaf vad gäller att försöka få tag på det