Permalänk
Medlem

"Ståfräs"-varning på denna tråd!

Inte för att vara den men XFX har väl inte de snyggaste kylarna till amd?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

"Ståfräs"-varning på denna tråd!

Inte för att vara den men XFX har väl inte de snyggaste kylarna till amd?

Hade varit kul att se någon starta en tråd med snyggaste kylaren skulle nog kalla just denna för fulsnygg

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag tycker naket! Men om du skulle köra i påklätt utförande skulle jag försöka få bort klistermärkena från kåpan.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med kylaren på! Har själv flera tavelhyllor på min sovrumsvägg, där jag har både gamla moderkort och grafikkort.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag tycker naket! Men om du skulle köra i påklätt utförande skulle jag försöka få bort klistermärkena från kåpan.

Det är ju där charmen sitter

Skrivet av Alexraptor:

Själv kör jag med kylaren på! Har själv flera tavelhyllor på min sovrumsvägg, där jag har både gamla moderkort och grafikkort.

Du har möjligen inga bilder? hade varit kul att se exempel

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

I egenskap av halvretro-entusiast tycker jag att grafikkortet - förutsatt att det är fungerande - ska sitta i en Windows Vista-maskin som man startar upp en gång om året och undrar varför man fortfarande har kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draca:

Kortet kommer aldrig vara i bruk igen, men bara för din skull så kommer jag applicera nytt om kylaren blir kvar

Man tackar!

Permalänk
Medlem

Naket är alltid sexigast och ha kläderna lite vid sidan av, alltså kylaren ska vara med men bredvid.

Permalänk
Medlem

Jag kör med kylaren på. Planerar att även att göra djupa tavelramar så jag slipper oroa mig för damm, men har inte kommit dit.

Om det går kan jag även rekommendera att hänga upp tornkylare i backplaten, fungerade utmärkt med noctuas lga115x backplate och 9mm tjock träbit mellan backplate och "coldplate".

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem
Skrivet av Draca:

Du har möjligen inga bilder? hade varit kul att se exempel

Absolut!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Naket är alltid sexigast och ha kläderna lite vid sidan av, alltså kylaren ska vara med men bredvid.

Ja det börjar luta lite åt det hållet, blir nog ett upplägg liknande:

Skrivet av tore_a:

Jag kör med kylaren på. Planerar att även att göra djupa tavelramar så jag slipper oroa mig för damm, men har inte kommit dit.

Om det går kan jag även rekommendera att hänga upp tornkylare i backplaten, fungerade utmärkt med noctuas lga115x backplate och 9mm tjock träbit mellan backplate och "coldplate".

Vi har nog samma tanke där, planen har varit att montera allt på en skiva med ram runt och kanske plexi framför, var och sneglade lite på ek till ramen idag men priserna är kanske lite för höga mot vad jag vill lägga på projektet. Har några stockar körsbär liggande som kanske skulle kunna användas senare i sommar

Där passar ju kylare på mycket bättre

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

Om man ser kylaren ihop med det nakna kortet så blir det mycket lättare att koppla ihop med ett grafikkort man sett eller haft själv. Kan säga att jag inte vet hur ett enda av mina grafikkort sett ut utan kylare, får googla fram en bild om jag ska reda på det.

Går det sätta kortet i vinkel och hänga kylaren i en betydligt mindre vinkel över på något sätt, så att man får ett visuellt intryck av att kylaren typ svävar över kortet, samtidigt som det inte skuggar kortet?

Permalänk
Medlem

Blandat helt klart, nostalgi i plastkåpan men lite mer intressant att se elektroniken inuti.

1) Plastkåpa med fläktar
2) Kylare
3) Grafikkortet

Permalänk
Medlem

Kylare på om andra kommer kunna se, lite obscent annars.
Är det bara för dina ögon kan det vara utan även om jag själv tycker det förstör fantasin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Men om du skulle köra i påklätt utförande skulle jag försöka få bort klistermärkena från kåpan.

Din bild[korts]krossare!

Nog för att de är anskrämliga, men det tillhör den eran.

Permalänk

Kylare av tycker jag, men kylarna ska givetvis visas upp på sidan om! Dra sen en slinga med några meter lång transparent vattenkylning runtomkring alltihop, gärna tillsammans med nån snygg, pulserande RGB-lösning. Väggen bakom bör du tapetsera med gamla hålkort. Komplettera med bakgrundsmusik där du spelar upp ljudet från nån mekanisk nio-nålars matrisskrivare, och sen är installationen komplett!

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy Kronkvist:

Kylare av tycker jag, men kylarna ska givetvis visas upp på sidan om! Dra sen en slinga med några meter lång transparent vattenkylning runtomkring alltihop, gärna tillsammans med nån snygg, pulserande RGB-lösning. Väggen bakom bör du tapetsera med gamla hålkort. Komplettera med bakgrundsmusik där du spelar upp ljudet från nån mekanisk nio-nålars matrisskrivare, och sen är installationen komplett!

Kanske lite modemuppkopplingsljud också

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Håller med om att ha dem sida vid sida.
Närbesläktad film om "maker" som gör ett skrivbord av elektronikskrot:
https://www.youtube.com/watch?v=s4Ctjb1BFKE&list=PLBsfTOjKcQe-dxiUtDUMUkOL3bXDowADb&index=10
/Anders

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Istället för en ny tråd så fortsätter jag här för kontext, satte igång lite nu i helgen.

Hade lite MDF liggande hemma som jag tänkte använda till projektet så jag placerade ut komponenterna och tog lite mått.

Jag har tyvärr inte tillgång till min fars snickarbod så perfekta resultat var inget alternativ utan cirkelsåg eller bordsåg. Men det finns lite knep för att kapa ner skivor även för hand, i mitt fall ta två raka brädor/skivor/whatever som är längre än skivan du ska kapa.

Placera sågen mellan dina brädor så att den kan röra sig fritt men ändå guidas rakt. I detta fallet var brädorna jag tänkt använda till ramen det enda jag hade som var längre än skivan, så jag försäkrade mig om att sidorna mot sågen var de bitar som skulle vara på baksidan av ramen senare. Resultatet blev absolut inte perfekt men kommer döljas i ett senare skede så ingen fara.

Plocka fram komponenterna igen för att ta lite mått på höjden.

Kapat på samma sätt som tidigare (fast med kortare guider) och eftersom jag gör två paneler så använder jag den första för att överföra måttet till andra skivan.

Inför målning så tycker jag det brukar bli bättre att "försegla" MDF innan så man slipper använda så mycket färg, eller spray i mitt fall. Körde med vatten/trä lim i 50/50 mix följt av sandpapper, men det finns andra produkter som säkert fungerar mycket bättre. (Man ska egentligen inte använda vattenprodukter eller vatten på MDF eftersom det kan svälla)

Markerar hålen genom komponenterna och borra, jag använder muttrar som distans samt bricka/mutter på baksidan, får dock leta upp en metallsåg någonstans under kommande veckan.

Och såhär ser det ut idag, bestämde mig för att köra naket till sist, men kylarentusiaster kan glädja sig med att kylaren på kort nummer två får stanna, måste bara köpa en mindre skruv för att montera det kortet. Kanske kommer göra något annat kul med kylaren i framtiden.

Inför nästa helg ska jag bli klar med att rigga upp något för min överhandsfräs så jag kan fästa skivorna i ramarna, men mina test hittills ser inte så lovande ut, så det svåra arbetet kvarstår.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Medlem

Ser ju snyggt ut! Och den där dubbelmackan till grafikkort får mig att bli ledsen att SLI inte längre är en grej. XD

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ser ju snyggt ut! Och den där dubbelmackan till grafikkort får mig att bli ledsen att SLI inte längre är en grej. XD

Tack ja det såg ju ganska häftigt ut när man såg en dator med alla slotts upptagna

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16