Permalänk

Trådlös HDMI?

Hej,
Skratta hur mycket ni vill åt mig men vet någon om det finns något trådlöst alternativ till HDMI?
Skulle vilja koppla upp datorn på min LG C1 i vardagsrummet men hade ju varit tråkigt att behöva dra en kabel genom hela kåken.
Alternativt om ni vet nån bra och LÅNG HDMI kabel som man kan koppla ur när man inte ska spela isåfall.

Permalänk
Medlem

Trådlös HDMI är faktiskt en grej, problemet är bandbredden och priset. De flesta lösningar klarar bara max 4K@30Hz, som t.ex. denna från Direktronik, och kostar många tusenlappar. De kräver i regel också fri sikt om man ska få ut i närheten av den specade hastigheten.

Pratar vi kabel istället så är längden väldigt viktig. Mindre än 30m så är det inget större problem att få tag på aktiva fiberoptikkablar (AOC). Nördic har t.ex. prisvärda kablar som många på forumet använder.

Permalänk
Medlem

Har du en nvidia shield eller en apple tv 4k? I sådana fall kan du testa parsec eller moonlight och streama ditt skrivbord

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av perost:

Trådlös HDMI är faktiskt en grej, problemet är bandbredden och priset. De flesta lösningar klarar bara max 4K@30Hz, som t.ex. denna från Direktronik, och kostar många tusenlappar. De kräver i regel också fri sikt om man ska få ut i närheten av den specade hastigheten.

Pratar vi kabel istället så är längden väldigt viktig. Mindre än 30m så är det inget större problem att få tag på aktiva fiberoptikkablar (AOC). Nördic har t.ex. prisvärda kablar som många på forumet använder.

Så att sålänge kabeln är kortare än 30m så ska det inte vara några problem?
Vad är skillnaden på dom som är LÄNGRE än 30 då?
Är det någon skillnad på 10 meter och 2 meters kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Så att sålänge kabeln är kortare än 30m så ska det inte vara några problem?
Vad är skillnaden på dom som är LÄNGRE än 30 då?
Är det någon skillnad på 10 meter och 2 meters kablar?

Jitter och signalförlust ju längre kabeln är. Tror du missförstod, han sa att det borde gå att hitta aktiva fiber-kablar upp till 30m utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Så att sålänge kabeln är kortare än 30m så ska det inte vara några problem?
Vad är skillnaden på dom som är LÄNGRE än 30 då?
Är det någon skillnad på 10 meter och 2 meters kablar?

Jag menade bara att ju längre kabel du behöver, dessto svårare är det att hitta kablar som klarar bandbredden man behöver. Upp till säg 5m är det t.ex. inget större problem att hitta Ultra High Speed-certifierade kablar som klarar 4K@120Hz. Nöjer man sig med lägre upplösning/uppdateringsfrekvens så klarar man sig längre med billigare kablar.

För längre avstånd blir man tvungen att gå över till t.ex. AOC-kablar istället, d.v.s. fiberoptiska kablar, då dessa klarar längre avstånd bättre än vanliga kopparkablar. Dessa är enkla att hitta i längder upp till åtminstone 30m, troligtvis längre om man letar lite. Nackdelen med AOC-kablar är att de är ömtåligare och t.ex. inte går att böja lika mycket utan att riskera att de går sönder.

Sen finns mer exotiska lösningar som HDMI över Ethernet för väldigt långa avstånd, men då är man tillbaka till problemet att det troligtvis blir dyrt och att man kanske inte kommer upp i den bandbredd man önskar.

Permalänk
Rekordmedlem

En certifierad kabel (AOC eller inte) kommer att fungera för den kan inte certifieras om den inte fungerar. Om den är 10 cm eller 100 m lång spelar ingen roll för certifieringen intygar att den klarar kraven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Nördic-köpt aktiv/fiber HDMI-kabel (15m) i min lägenhet och det har funkar riktigt bra. Funderade på att skaffa en HDMI-CAT-omvandlare och köra cat6 i väggen men efter att tittat på spec och sådant så valde jag aktiva kabel vilket jag är nöjd med. Den är lite klumpigare att dra snyggt men har du möjlighet att dra den i tex lister så kan man få det riktigt bra.

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej,
Skratta hur mycket ni vill åt mig men vet någon om det finns något trådlöst alternativ till HDMI?
Skulle vilja koppla upp datorn på min LG C1 i vardagsrummet men hade ju varit tråkigt att behöva dra en kabel genom hela kåken.
Alternativt om ni vet nån bra och LÅNG HDMI kabel som man kan koppla ur när man inte ska spela isåfall.

Ville minnas att jag sett LTT testa trådlös HDMI för ett tag sedan och hittade videon. Kanske kan vara värt en kik?
Den lösning de kollar på i den videon är från PeakDo som kanske är svårt att få tag på i Sverige.

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Hej,
Skratta hur mycket ni vill åt mig men vet någon om det finns något trådlöst alternativ till HDMI?
Skulle vilja koppla upp datorn på min LG C1 i vardagsrummet men hade ju varit tråkigt att behöva dra en kabel genom hela kåken.
Alternativt om ni vet nån bra och LÅNG HDMI kabel som man kan koppla ur när man inte ska spela isåfall.

Vad har du för dator och vilket grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Vad har du för dator och vilket grafikkort?

Ryzen 5 3600x RTX 3070
CPU kommer att uppgraderas snart dock. TVn klarar 4K@120Hz så vill ju ha en kabel som klarar så mycket även om jag inte får ut det just nu i dom flesta spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Ryzen 5 3600x RTX 3070
CPU kommer att uppgraderas snart dock. TVn klarar 4K@120Hz så vill ju ha en kabel som klarar så mycket även om jag inte får ut det just nu i dom flesta spelen

Installera Geforce Experience och installera denna app (https://moonlight-stream.org/) så kan du streama spelen/datorn till TV:n. Fungerat perfekt för mig

Permalänk

Någon som vet vad skillnaden på koppar och fiberoptiska kablar är? Förstår ju att dom överför på olika sätt men blir det någon skillnad i bild och-ljudkvalitet?
Tror ni denna funkar?
https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Installera Geforce Experience och installera denna app (https://moonlight-stream.org/) så kan du streama spelen/datorn till TV:n. Fungerat perfekt för mig

Tvivlar på att mitt internet skulle klara 4K 120hz streaming för tillfället men tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Tvivlar på att mitt internet skulle klara 4K 120hz streaming för tillfället men tack ändå

Ditt internet? Videoströmmen skickas inom ditt LAN. Det går utmärkt att spela men med lite extra latens pga. nätverk och avkodning etc.

I övrigt så är det en certifierad kabel du ska leta efter så kabeln du länkade kommer fungera. Att använda en aktiv optisk HDMI-kabel är det bästa alternativet, då du även kan använda VRR om din TV har stöd för det. Lägre latens, bättre färger och mindre artefakter. Den kabeln blir toppen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

Någon som vet vad skillnaden på koppar och fiberoptiska kablar är? Förstår ju att dom överför på olika sätt men blir det någon skillnad i bild och-ljudkvalitet?
Tror ni denna funkar?
https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-a...

Fiber klarar längre avstånd vid en viss bandbredd (förenklat..), tänk fiber mot ADSL i gatan.

Den kabeln blir bra, det var ju nämligen den som länkades redan i första svaret du fick Det finns en 15m också men inte i lager. Rekommenderar att du handlar direkt av försäljaren än att gå via Elgiganten dock!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Noob_To_Computers:

Någon som vet vad skillnaden på koppar och fiberoptiska kablar är? Förstår ju att dom överför på olika sätt men blir det någon skillnad i bild och-ljudkvalitet?

Påverkar inte kvalitet. Precis som din e-post kommer fram med exakt samma bokstäver oavsett om den skickas över fiber, koppar eller radiovågor.

De flesta AOC-kablar är tillräckligt bra. Det kan dock finnas andra lösningar vilka kan påverka bilden genom att bilden komprimeras innan den sänds över förlängningen. Så det kan bli sämre, men inte för att det är ett visst kabelmedium utan därför att produkten medvetet försämrar bilden i syfte att kunna tillverka en billig produkt. Den typen av produkter är dock ovanligare nu när utvecklingen kommit ikapp behoven för långa kablar.

Så länge du har en Ultra High Speed-certifierad AOC-kabel ska allt vara rätt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt satsa på en optisk HDMI-kabel om det är spela du tänkt göra, eller överhuvudtaget göra något interaktivt.
De erfarenheter jag har av trådlösa HDMI-bryggor är att de introducerar en hel del delay i bilden.