Nyfiken...? Varför får jag fortsatt säkerhetsuppdateringar av Windows 10?

Permalänk
Medlem

Nyfiken...? Varför får jag fortsatt säkerhetsuppdateringar av Windows 10?

Ja bara det...
Inget viktigt...
MEN är milt sagt konfunderad... Ingen har sagt att säkerhetsuppdateringarna för Windows 10 skulle fortsätta efter den 14.
Jag har bara hört att då är det stopp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HP8200:

Ja bara det...
Inget viktigt...
MEN är milt sagt konfunderad... Ingen har sagt att säkerhetsuppdateringarna för Windows 10 skulle fortsätta efter den 14.
Jag har bara hört att då är det stopp?

Windows 10 Version 22H2 fick sin sista officiella uppdatering den 14:e oktober. Den 11:e november släpps den första uppdateringen som kräver ESU vad jag förstått.

Vilken licens och version kör du med?

Kanske är det uppdateringen från den 14:e som du först fått nu?

Permalänk
Medlem

Vi i EU (eller ja, större delen av EU tror jag det är närmare bestämt), fick en gratis förlängning på 1 år med säkerhetsuppdateringar. Så det är inget konstigt. SweClockers med flera har rapporterat om detta.

https://www.sweclockers.com/nyhet/41791-enklare-att-fa-fortsa...

Så grattis till oss alla

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Har för mig att Microsoft har lite generösare regler i EU. Använder du ett MS-konto för att logga in får du säkerhetsuppdateringar i ett år till (tror jag, någon får gärna rätta mig).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Vi i EU (eller ja, större delen av EU tror jag det är närmare bestämt), fick en gratis förlängning på 1 år med säkerhetsuppdateringar. Så det är inget konstigt. SweClockers med flera har rapporterat om detta.

Så grattis till oss alla

Kräver fortfarande att du aktivt aktiverar ESU, även om det enda kravet (*helt* gratis är det inte) är att du kopplar förlängningen och ditt datorkonto till ett Microsoft-konto om det inte redan är gjort.

Har man redan ett MS-konto kanske det är lätt att "råka" göra, I guess. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Kräver fortfarande att du aktivt aktiverar ESU, även om det enda kravet (*helt* gratis är det inte) är att du kopplar förlängningen och ditt datorkonto till ett Microsoft-konto om det inte redan är gjort.

Har man redan ett MS-konto kanske det är lätt att "råka" göra, I guess. ^^

Ja, det är bara att trycka att man vill gå med i ESU när man är inloggad med sitt MS-konto och trycka "okay" och "nästa" eller något liknande. Inga konstigheter eller svårigheter, så nära gratis man kan komma, om man bortser från alternativet att utan att det bara rullar på 100% per automatik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ja, det är bara att trycka att man vill gå med i ESU när man är inloggad med sitt MS-konto och trycka "okay" och "nästa" eller något liknande. Inga konstigheter eller svårigheter, så nära gratis man kan komma, om man bortser från alternativet att utan att det bara rullar på 100% per automatik.

Ptja, det finns ju ett gammalt citat. Sen är det sällan så enkelt/svartvitt i praktiken, men lite tillämpbart är det - varför skulle Microsoft annars ha det kravet överhuvudtaget, plötsligt från ingenstans när det inte behövts i Windows 10 (eller 11) tidigare, och fortfarande inte behövs i andra fall än just för ESU? Och dessutom inte behövs när man betalar...

Kravet står ju liksom fast också, om du tar bort ditt Microsoft-konto någon gång under året slutar du få uppdateringar:

"Om du inte fortsätter att logga in på datorn med ditt Microsoft-konto avbryts ESU-uppdateringarna för din enhet efter en viss tidsperiod, upp till 60 dagar.

Om ESU-uppdateringar har avbrutits på grund av att det inte gick att logga in med ditt Microsoft-konto måste du registrera dig på nytt för att återuppta uppdateringarna."

Jag är förvisso inte särskilt förtjust i foliehatteri, men jag är inte heller förtjust i arbiträra krav från gigantiska bolag utan någon som helst anledning eller förklaring.

Permalänk
Medlem

Jaha... Nyhet för mig, MEN finns orsak...

DET förklarar en hel del - grejen är den att jag nästan inte har något... med Sverige och Europa att göra på datorområdet, det är bara amerikanska uppgifter jag tar del av, så hela EU saken har undgått mig totalt...

Och visst har jag ett MS-konto och måste använda inloggning på och med kontor varenda gång jag loggar in på datorerna, har tre olika och det är sådan inloggning på samtliga.

Hade en XP dator till 2019 och den behövde jag aldrig logga in på, men med W 10 kom kravet.

Men jag har vid upprepade tillfällen avvisat uppmaning att säkerhetskopiera och ansluta till s.k. molntjänster och likande, jag tackar alltid nej.

Men det är ju ingen garanti, något kan ju ha slunkit igenom någon gång?

Tja då får den nya 11 datorn stå och samla damm ett år till då.