hur flyttar jag Windows10 från HDD (512) till SSD (4096)

Permalänk

hur flyttar jag Windows10 från HDD (512) till SSD (4096)

Hej,

Har försökt flytta över windows med hjälp av typ 6 olika cloning program och alla program ger mig samma error. Kan inte clona HDD till SSD pga att de inte har matchande bytes. Tydligen kan man inte clona 512 till 4096 men 4096 till 512 ska funka utan problem. Hur gör jag i det här fallet?

hdd: seagate barracuda 1tb
ssd: Kingston NV1 M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Är du inte säker på att det är att du har mer än 500 GB på din HDD, som skall försöka få plats på en mindre SSD?

Permalänk
Skrivet av loefet:

Är du inte säker på att det är att du har mer än 500 GB på din HDD, som skall försöka få plats på en mindre SSD?

Jag vill bara flytta över windows till min SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcerer0101:

Jag vill bara flytta över windows till min SSD.

Men om du klonar en disk så kommer ju allt på den att flyttas över till den nya, och är den du klonar från större än den du klonar till så måste du ha minst så mycket ledig plats att den kan krympas för att passa den mindre du klonar till.

Permalänk
Medlem

Det TS pratar om är 512 Bytes per sektor mot 4096 Bytes per sektor.

Om du i utforskaren väljer att formatera en hårddisk så kommer du se detta alternativ.

Min tanke var precis som din @loefet att det var frågan om att det inte fanns tillräckligt med utrymme på den nya SSD:n, men det är nog inte det som är det egentliga problemet.

@sorcerer0101 vilka cloningsprogram har du provat änsålänge?
Bara så att andra läsare har möjlighet att kanske komma med hjälpande kommentar.

Permalänk
Vila i frid

Det går inte att klona 4096 till 512. Du lär göra en backup på HDD och sen återställa till SSD. Själv använder jag Acronis True Image som jag PXE bootar.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det TS pratar om är 512 Bytes per sektor mot 4096 Bytes per sektor.

Om du i utforskaren väljer att formatera en hårddisk så kommer du se detta alternativ.

Min tanke var precis som din @loefet att det var frågan om att det inte fanns tillräckligt med utrymme på den nya SSD:n, men det är nog inte det som är det egentliga problemet.

@sorcerer0101 vilka cloningsprogram har du provat änsålänge?
Bara så att andra läsare har möjlighet att kanske komma med hjälpande kommentar.

Jag har testat följande program:
Macrium Reflect
AOMEI Partition Assistant
EaseUS Backup home
HDClone

Jag har försökt följa den här guiden: https://www.youtube.com/watch?v=3s75WL0lFPY&t=349s och det gick smidigt för honom.
Så här ser det ut hos mig när jag försöker föra över HDD till SSD med Macrium Reflect, precis som videon jag länkade. https://i.gyazo.com/f6fa7e2b0d434913bc901a851ea7d500.png

Permalänk
Medlem

Tänker bara slänga ut frågan eftersom du specifikt sagt att du endast vill klona Windows.

Finns det någon särskilld orsak till att du inte bara installerar om Windows?

Permalänk
Medlem

Börja med att städa partitionen.
Även om du inte lagrar mer än vad som skall få plats så har du garanterat en partition och filsystem som fyller ut hela disken. Städa så du inte lagrar mer än 500GB.
När du gjort det behöver du klona innehållet med mjukvara som förstår och hanterar skillnaden i sektorstorlek.

Vad jag hade gjort (kräver viss linux-kunskap):
Kör GParted för att hantera partitionen. Finns för Windows men jag hade valt bootbar sticka (iom nästa steg).
Klona innehållet med dump & restore från live-stickan.
Peta om bootdevice i bios och... enjoy

PS. kan hända att gParted oxå fixar sektorhanteringen (diskens geometri), värt att kolla närmare på iaf.

gParted: https://gparted.org/
sektorhanteringen: https://serverfault.com/questions/562971/using-dd-on-disks-wi...

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att installera om Windows i detta fall? Har för mig att det är en del inställningar som Windows själv ställer in beroende på om det är en HDD eller SSD.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

om du flytta det från HDD till SSD så ska du överväga att installera om win 10 istället så det optimeras för att ligga på en SSD och inte en mekanisk disk.

du kan ju alltid plugga ur den mekaniska om du har spel och grejor på den som du vill ha över för att sen flytta över filerna du vill ha kvar till SSD´n efter installationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows