Ethernet saknar giltig IP konfiguration

Permalänk

Ethernet saknar giltig IP konfiguration

Hej!

Jag och tjejen flyttade till en ny lägenhet
Vi flyttade in där det finns Telia.

Vi har båda datorerna i samma rum via patchpanel (Port 5 och 6) i väggen.

Min dator fungerar konstant men hennes strular med att hon får upp Ethernet saknar giltig IP konfiguration.
Det blir samma sak om hon kör med min kabel och min dator fungerar med båda anslutningarna.

I elskåpet där CPE (Mediaomvandlare sitter) så har vi kopplat en switch (TP-Link) som matar ut två kablar till våra uttag i detta rummet.

Vi har provat följande:

netsh winsock kommandon
flush dns/renew/release
Startat om enheterna och CPE.

Det enda som verkar lösa problemet temporärt är att göra Windows egna ''Nätverksåterställning'' då hoppar det igång men nästa gång hon startar upp datorn så händer samma problem.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Det låter som att ni saknar en router mellan CPE och Switch. Nu sitter du antagligen på den enda externa IP adressen ni får från Telia. Så sätt en router enligt ovan och tilldela lokala adresser via DHCP till era datorer så lär det fungera mycket bättre! Sen slipper ni ha datorerna direkt kopplade på internet. För det är inte jättebra.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Jag skulle spontant gissa på att det är för att ni använder en switch mellan datorerna och mediaomvandlaren.
Ni får bara en IP adress av Telia och då bråkar datorerna om tillgången till internet.
Med en router i mellan kommer den agera DHCP server och låta era datorer dela på den externa IP adressen
Ni har ingen gammal router liggandes någonstans eller hos någon vän och sätta in istället för switchen?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av murzoo:

Det låter som att ni saknar en router mellan CPE och Switch. Nu sitter du antagligen på den enda externa IP adressen ni får från Telia. Så sätt en router enligt ovan och tilldela lokala adresser via DHCP till era datorer så lär det fungera mycket bättre! Sen slipper ni ha datorerna direkt kopplade på internet. För det är inte jättebra.

Hej!

Tack så mycket, det var nog det. Trodde Telia erbjöd fler IP adresser än så.
Vi tog Telia-routern och satte den i ''gaming rummet''

Då fungera våra datorer direkt, TV-boxen kör vi direkt till CPE.
TACK!!