Ny stationär dator, skumma problem vid spel
Hej
Jag bestämde mig nyligen för att köpa en ny speldator då min gamla hade många år på nacken. Bygget gick utan problem och i början så hade jag inga större problem med datorn. Men efter ett tag så började det dyka upp massa skumma problem så fort jag startade något spel. Jag har testat några olika spel och har fått några olika symptom:
- Vissa spel kraschar eller låser sig slumpmässigt
- Vissa spel låser sig grafiken men jag kan fortfarande höra att spelet är igång och svarar på tangenbordet och musen
- Jag har ett Led-upplyst tangentbord som börjar tändas och släckas när jag drar igång lite tyngre spel samt att tangentbordet som slutar svara. Det är som att den tappar kontakt med datorn. Detta händer inte alls utanför spel.
De spel som har gett symptomen ovan är Total war: Warhammer 2 & 3, Cities skylines, Planet Zoo, Dorfromantik
En annan skum sak som hände var att när jag testade inbyggda grafiken så behövde jag resetta CMOS för att få bild överhuvudtaget.
Mina specs:
PSU: Cooler Master V650 Gold V2
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB
Moderkort: AsusPRIME B550-PLUS
CPU: AMD Ryzen 5 5600G 4,4GHz with Wraith Stealth Cooler
Grafik: GeForce RTX 3060 Vision OC 2.0 (LHR)
Lagring: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe
Jag har testat byta ut grafikkortet och PSU mot min brors men jag får fortfarande samma symptom. Har kört memtest86 för att kolla minnena, men det gav inget.
Har testat flera olika drivrutiner för grafikkortet och har gjort en komplett ominstallation av windows. Chipset drivare är installerade. Har kollat temperaturer på alla delar men det är inget som kommer upp i några temperaturer att prata om.
Edit: Uppdaterade även bios utan resultat
Är det någon som har några idéer om vad som kan vara fel? Jag har börjat misstänka att det är något fel på moderkortet så att jag måste reklamera.
Tack på förhand!