Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Blir det inte körförbud om du inte får det godkänt?
Kan väl även bli tråkigt om du krockar med någon?

Körförbud pga utebliven besiktning så gäller alla försäkringar som vanligt. Det enda man riskerar är 1500kr i böter. Körförbud pga underkänd besiktning så gäller inte vagnskadeförsäkring på bilen, men trafikförsäkring gäller som vanligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Efter att inte fått något svar igår åkte jag till Bilia idag. "Vi kommer inte kunna titta på den förren på tisdag". Hepp... Aja, jag får en hyrbil så länge.

Och här har Volvo en hel del förbättringar att göra. Care by Volvo ska vara ett enkelt bilägande, så pass enkelt att man skickar med året runt-däck på sina bilar så man ska slippa byta. Men hyrbilar var inte enkelt.

Pratar med Bilia som inte vet hur det fungerar när man har CbV. Ringer CbV för att fråga hur det går till, hyrbil ingår i försäkringen. Berättar läget och får till svar att vad hon vet så ska Bilia veta hur det går till. Blir sen vidarekopplad till Volvo kundtjännst (extremt ospecifikt) som säger att att det där är Volvo Assistans avdelning och jag blir kopplad dit. Där får jag hjälp med en hyrbil för dom första 3 dagarna. Så på måndag måste jag tillbaka till Bilia och "förlänga" hyrbilstiden. Om det är CbV försäkringen eller garantin som kliver in då, det måste jag försöka ringa runt och få reda på under dagen idag så jag vet vad som gäller på måndag.

Summa summarum: Jag rekommenderar inte Care by Volvo och jag är extremt nöjd över att min nya bil inte är en Volvo. Fy fan...

Hyrbilen är en XC40 hybrid för den som är intresserad...

Hyrbil när bilen är på verkstaden på grund av, i det här fallet maskinfel (elfel), täcks ju av försäkringen, Volvia. Är väl bara att plocka ut en hyrbil efter ett snack med dom? Tre dagar eller tre veckor, ska inte spela någon roll så länge man fortsätter att betala som att man har en bil, men att den står på verkstaden. Korkat. Billös ska man ju i princip aldrig vara.
Det är himla märkligt handhavande. Klåpigt. Av Bilia och CbV.
Det finns inget som hindrar Bilia från att agera på ren goodwill. Samtidigt ska väl CbV inte strula med ett sånt här enkelt ärende, kan jag tycka. Måste ha pratat med bolagets blåbär kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja Martin, precis som jag skrev så är det en Model S som jag försäkrar. Vad Model 3 kostar att försäkra har jag således ingen aning om.

Var M3 som hen i tråden vill ha försäkringstips om, men vi släpper det.

Fick du ta problemen med dörrhandtagen på MS på din försäkring?

Skrivet av Chippen2188:

Efter att inte fått något svar igår åkte jag till Bilia idag. "Vi kommer inte kunna titta på den förren på tisdag". Hepp... Aja, jag får en hyrbil så länge.

Och här har Volvo en hel del förbättringar att göra. Care by Volvo ska vara ett enkelt bilägande, så pass enkelt att man skickar med året runt-däck på sina bilar så man ska slippa byta. Men hyrbilar var inte enkelt.

Pratar med Bilia som inte vet hur det fungerar när man har CbV. Ringer CbV för att fråga hur det går till, hyrbil ingår i försäkringen. Berättar läget och får till svar att vad hon vet så ska Bilia veta hur det går till. Blir sen vidarekopplad till Volvo kundtjännst (extremt ospecifikt) som säger att att det där är Volvo Assistans avdelning och jag blir kopplad dit. Där får jag hjälp med en hyrbil för dom första 3 dagarna. Så på måndag måste jag tillbaka till Bilia och "förlänga" hyrbilstiden. Om det är CbV försäkringen eller garantin som kliver in då, det måste jag försöka ringa runt och få reda på under dagen idag så jag vet vad som gäller på måndag.

Summa summarum: Jag rekommenderar inte Care by Volvo och jag är extremt nöjd över att min nya bil inte är en Volvo. Fy fan...

Hyrbilen är en XC40 hybrid för den som är intresserad...

Trist!

Trodde Volvo hade koll på detta med service...

Låter inte som att CbV är ett helt genomtänkt eller helt färdigt koncept. Så här krångligt borde det ju inte vara. De säljer ju in hela tjänsten med PR om hur lätt och problemfritt CvB skall vara?

Trist att du inte heller fick en elbil som låne/hyrbil. Har även hänt mig när jag var på lackverkstad en gång, och grymt dåligt och irriterande! 😡

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tesla Club Sweden Track Day 30 april

OBS: Öppet för alla elbilar (inte begränsat till Tesla på något sätt):

Alla elbilar oavsett märke är hjärtligt välkomna! Kom och prova på köra din elbil på en riktig racerbana! Alla elbilar är otroligt roliga att köra på bana – även “tråkiga familjebilar”!

https://teslaclubsweden.se/tesla-club-sweden-track-day-30-apr...

Citat:

ELBILSFEST!

Lördagen den 30 april arrangerar Tesla Club Sweden en Track Day på GTR Motorpark utanför Eskilstuna.

Lördagen den 30 april 2022 klockan 10-17, GTR Motorpark utanför Eskilstuna
En heldag för att prova på racingbana med elbil. Dagen inleds med obligatorisk informationsmöte om regler på banan, hur det är att köra med elbil på bana och racefysik.

Medtag: hjälm, handskar, heltäckande klädsel.
Laddning: på plats finns trefas uttag, närmaste snabbladdare Eskilstuna UFC (se nedan)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tesla Club Sweden Track Day 30 april

OBS: Öppet för alla elbilar (inte begränsat till Tesla på något sätt):

Alla elbilar oavsett märke är hjärtligt välkomna! Kom och prova på köra din elbil på en riktig racerbana! Alla elbilar är otroligt roliga att köra på bana – även “tråkiga familjebilar”!

https://teslaclubsweden.se/tesla-club-sweden-track-day-30-apr...

Ah shit va kul, får hoppas min elbil kommer tills dess. Fast det känns lite hopplöst just nu med all väntan 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av martinot:

Tesla Club Sweden Track Day 30 april

OBS: Öppet för alla elbilar (inte begränsat till Tesla på något sätt):

Alla elbilar oavsett märke är hjärtligt välkomna! Kom och prova på köra din elbil på en riktig racerbana! Alla elbilar är otroligt roliga att köra på bana – även “tråkiga familjebilar”!

https://teslaclubsweden.se/tesla-club-sweden-track-day-30-apr...

Detta hade varit riktigt roligt att åka på. Men känns som man kommer köra sönder bilen som satan.
Racer djävulen vaknar till liv och man ligger på gränsen tills man flyger av vägen

Är ju Sweclockers-träffen dagen innan också så lär ju vara duktigt bakfull + i Malmö så rätt kört

Någon som tänkt åka dit då?
599 för att köra på bana en hel dag låter riktigt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Hyrbil när bilen är på verkstaden på grund av, i det här fallet maskinfel (elfel), täcks ju av försäkringen, Volvia. Är väl bara att plocka ut en hyrbil efter ett snack med dom? Tre dagar eller tre veckor, ska inte spela någon roll så länge man fortsätter att betala som att man har en bil, men att den står på verkstaden. Korkat. Billös ska man ju i princip aldrig vara.
Det är himla märkligt handhavande. Klåpigt. Av Bilia och CbV.
Det finns inget som hindrar Bilia från att agera på ren goodwill. Samtidigt ska väl CbV inte strula med ett sånt här enkelt ärende, kan jag tycka. Måste ha pratat med bolagets blåbär kanske?

Skrivet av martinot:

Var M3 som hen i tråden vill ha försäkringstips om, men vi släpper det.

Fick du ta problemen med dörrhandtagen på MS på din försäkring?

Trist!

Trodde Volvo hade koll på detta med service...

Låter inte som att CbV är ett helt genomtänkt eller helt färdigt koncept. Så här krångligt borde det ju inte vara. De säljer ju in hela tjänsten med PR om hur lätt och problemfritt CvB skall vara?

Trist att du inte heller fick en elbil som låne/hyrbil. Har även hänt mig när jag var på lackverkstad en gång, och grymt dåligt och irriterande! 😡

Min tanke var ju att man ringer CbV och dom löser det. Precis som Martin säger så har ju Volvo marknadsfört det som ett enkelt bilägande. Men nej, det var Volvo Assistans i 3 dagar för att sen bli förlängt av försäkringsbolaget, alltså Volvia, något jag måste ringa till dom om, inte CbV.

Jag förstår inte riktigt vad grejen med CbV är, för enkelt bilägande är det ju inte.

Skrivet av Geckod:

Detta hade varit riktigt roligt att åka på. Men känns som man kommer köra sönder bilen som satan.
Racer djävulen vaknar till liv och man ligger på gränsen tills man flyger av vägen

Är ju Sweclockers-träffen dagen innan också så lär ju vara duktigt bakfull + i Malmö så rätt kört

Någon som tänkt åka dit då?
599 för att köra på bana en hel dag låter riktigt billigt.

Jag har nog tänkt att ta mig dit men mer för att göra reportage om det än att köra. Inte superexalterad att åka runt bana med en framhjulsdriven XC40. Hade jag hunnit få Mustangen däremot....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Var M3 som hen i tråden vill ha försäkringstips om, men vi släpper det.

Fick du ta problemen med dörrhandtagen på MS på din försäkring?

Jag svarade på ett annat inlägg. Ja, släpp det jättegärna.

Jag har inte haft några problem med dörrhandtagen, jag bara konstaterade att det är ett vanligt problem på äldre Model S. That's it. Dyrt är det hur som helst. Speciellt för halvförsäkring, vill inte veta vad den kommer kosta helförsäkrad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Min tanke var ju att man ringer CbV och dom löser det. Precis som Martin säger så har ju Volvo marknadsfört det som ett enkelt bilägande. Men nej, det var Volvo Assistans i 3 dagar för att sen bli förlängt av försäkringsbolaget, alltså Volvia, något jag måste ringa till dom om, inte CbV.

Jag förstår inte riktigt vad grejen med CbV är, för enkelt bilägande är det ju inte.

Nä, verkligen inte enkelt. Hade nog också förväntat mig att CbV ordnade allt. Alternativt att dom sa: "hämta ut en motsvarande bil, be dom kontakta oss så ordnar vi allt!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

För det första så finns inget i lagen som förbjuder det. Motorn är inte heller bytt, vilket är det enda i drivlinan det finns data om hos transportstyrelsen (dåvarande Vägverket).

För det andra så bryr mig inte om att den inte är godkänd. Det hade bara varit trevligt att ha bilen besiktad, därav frågan.

Om 6 olika instanser av bilprovning gör nerslag så tycker iaf jag att det lutar mot att du gjort något de inte gillar, lagbrott eller ej.

Om du inte bryr dig, varför göra 6 försök och inte skita i att försöka få igenom den efter 3e gången och helt sonika köra med körförbud?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag har inte haft några problem med dörrhandtagen, jag bara konstaterade att det är ett vanligt problem på äldre Model S. That's it. Dyrt är det hur som helst. Speciellt för halvförsäkring, vill inte veta vad den kommer kosta helförsäkrad..

Går den typen av serviceåtgärder och slitage verkligen på försäkringen?

Trodde inte det, men är genuint nyfiken om det är så eller inte.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har nog tänkt att ta mig dit men mer för att göra reportage om det än att köra. Inte superexalterad att åka runt bana med en framhjulsdriven XC40. Hade jag hunnit få Mustangen däremot....

Tyvärr har jag inte själv möjlighet den helgen, men om du kan filma och göra ett reportage om det så vore det helt grymt kul att se!

Vill du filma lite från lektionssal när de lär ut hur man kör elbilar på bana, men inte skall delta i utbildning/körnings själv denna gången (håller med dig att det blir grymt när du har Mustangen) så kontakta Tibor som anordnar detta. Berätta att du gärna vill göra ett reportage om elbilar på bana, och fråga om du kan få filma lite från klassrum och förberedelser.

Tror han bara blir glad om det sprids information om eventet. Han är stor entusiast kring allt med elbilar, och inte bara Tesla. Har bla. skrivit boken Skaffa elbil. Kontakta honom här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Går den typen av serviceåtgärder och slitage verkligen på försäkringen?

Trodde inte det, men är genuint nyfiken om det är så eller inte.

Jo det gör det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nya Megane electric har sådana handtag som åker in i dörren. Sedan är det en liten liten knapp för att öppna bakluckan. Jag ser bara problem med dessa grejer på vintern. Är det bara jag som kommit ut en vintermorgon, när det slagit om från plus till minus samtidigt som det varit nederbörd, och det är en isskorpa över hela bilen? Borde uppstå problem?

Kolla den ynkligt lilla knappen en bit under meganemärket.

Permalänk
Medlem

Äntligen har laddaren kommit på plats på min parkering, så nu kan man börja planera att ta steget från PHEV till BEV.
Tyvärr sätter dom enbart upp 1-fas 3,7 kW men det är bättre än inget och jag har inte mer än 1 km till 22 kW laddare och knappt 5 km till snabbladdare.

Så då är första frågan om man skall leasa eller köpa, har aldrig tidigare leasat utan alltid köpt bil.
Nästa fråga blir vilka modeller man skall titta på, förra och nuvarande bil är små/medel SUV (Tiguan, Q3) och jag vill gärna hålla mig runt den storleken och motsvarande pris.
De som finns i tanken är iD4 och Q4 men det måste ju finnas fler i den storleken, ett av kraven jag brukar ha är att jag får in golfbagen och vagnen i bagaget utan att fälla baksätet.
Ett annat är att jag gärna vill ha minst 30 mils räckvidd och då gärna även vintertid, brukar inte bli så kallt här nere i Skåne, men absolut inte under 25 mil vintertid.

Är bagaget på XC40 recharge samma som vanliga XC40?
Är C40 mycket större än XC40?
Är dom något att ha? Verkar som dom är "törstigare" än många andra modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Äntligen har laddaren kommit på plats på min parkering, så nu kan man börja planera att ta steget från PHEV till BEV.
Tyvärr sätter dom enbart upp 1-fas 3,7 kW men det är bättre än inget och jag har inte mer än 1 km till 22 kW laddare och knappt 5 km till snabbladdare.

Så då är första frågan om man skall leasa eller köpa, har aldrig tidigare leasat utan alltid köpt bil.

Har du möjlighet att köpa så är jag rätt övertygad om att du just nu kommer tjäna absolut mest på det om det är en ren elbil du är inne på. Priserna på elbilar kommer enbart att fortsätta att gå upp, och dessutom så kommer nog miljöbonusen minska och snart försvinna kommande åren.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har du möjlighet att köpa så är jag rätt övertygad om att du just nu kommer tjäna absolut mest på det om det är en ren elbil du är inne på. Priserna på elbilar kommer enbart att fortsätta att gå upp, och dessutom så kommer nog miljöbonusen minska och snart försvinna kommande åren.

Jo möjligheten finns att köpa om jag bara hittar något i rätt prisklass och miljöbonusen är inget jag kalkylerar med utan det blir ett tillskott om den kommer.

Frågan är bara om priserna kommer fortsätta upp om miljöbonusen uteblir, många kalkylerar ju med denna och om den försvinner blir trycket lägre på marknaden, sen efterhand konkurrensen ökar kan även det pressa priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Äntligen har laddaren kommit på plats på min parkering, så nu kan man börja planera att ta steget från PHEV till BEV.
Tyvärr sätter dom enbart upp 1-fas 3,7 kW men det är bättre än inget och jag har inte mer än 1 km till 22 kW laddare och knappt 5 km till snabbladdare.

Så då är första frågan om man skall leasa eller köpa, har aldrig tidigare leasat utan alltid köpt bil.
Nästa fråga blir vilka modeller man skall titta på, förra och nuvarande bil är små/medel SUV (Tiguan, Q3) och jag vill gärna hålla mig runt den storleken och motsvarande pris.
De som finns i tanken är iD4 och Q4 men det måste ju finnas fler i den storleken, ett av kraven jag brukar ha är att jag får in golfbagen och vagnen i bagaget utan att fälla baksätet.
Ett annat är att jag gärna vill ha minst 30 mils räckvidd och då gärna även vintertid, brukar inte bli så kallt här nere i Skåne, men absolut inte under 25 mil vintertid.

Är bagaget på XC40 recharge samma som vanliga XC40?
Är C40 mycket större än XC40?
Är dom något att ha? Verkar som dom är "törstigare" än många andra modeller.

MEB-bilarna (Q4, ID4, Enyaq) är alla något större än Volvos CMA-bilar (C40, Polestar 2 och XC40). Inom familjen Volvo är XC40 något rymligare än C40. P2 är lite trängre ändå.

För real-world range-tester kan jag rekommendera Björn Nylands YT-kanal. I hans test kommer C40: n 366km (@ 90km/h) och 255km (@ 120km/h) med en temperatur kring 10-grader. Förbrukningen är något hög men i gengäld får man mycket prestanda (i Twin-version). Jag byter gärna lite räckvidd mot mer mos, alla dagar i veckan. Mina körvanor kräver inte 25-35-mils räckvidd (någonsin).

XC40/C40 finns testade på ovannämnd kanal, i det berömda bananbox-testet.

Köpa eller leasa nybil har sällan varit mer oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Om 6 olika instanser av bilprovning gör nerslag så tycker iaf jag att det lutar mot att du gjort något de inte gillar, lagbrott eller ej.

Om du inte bryr dig, varför göra 6 försök och inte skita i att försöka få igenom den efter 3e gången och helt sonika köra med körförbud?

Simpelt, det finns 6 olika närliggande stationer.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Är det några av er som sitter och funderar på att slå till på XC40 eller C40 så är det hög tid nu. Pratade med säljaren igår i samband med provkörningen av XC40:n samt nya renault megane och Volvo gör en prishöjning nu på måndag med 800:-/mån på deras leasing. Har inte siffrorna på hur mycket det går upp på köp.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Är det några av er som sitter och funderar på att slå till på XC40 eller C40 så är det hög tid nu. Pratade med säljaren igår i samband med provkörningen av XC40:n samt nya renault megane och Volvo gör en prishöjning nu på måndag med 800:-/mån på deras leasing. Har inte siffrorna på hur mycket det går upp på köp.

Omkring 25000kr för kontantköp, så visst är det läge att slå till om man vill ha elbil från Volvo

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Är det några av er som sitter och funderar på att slå till på XC40 eller C40 så är det hög tid nu. Pratade med säljaren igår i samband med provkörningen av XC40:n samt nya renault megane och Volvo gör en prishöjning nu på måndag med 800:-/mån på deras leasing. Har inte siffrorna på hur mycket det går upp på köp.

Kul, de sade samma när jag testkörde i januari.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Äntligen har laddaren kommit på plats på min parkering, så nu kan man börja planera att ta steget från PHEV till BEV.
Tyvärr sätter dom enbart upp 1-fas 3,7 kW men det är bättre än inget och jag har inte mer än 1 km till 22 kW laddare och knappt 5 km till snabbladdare.

Så då är första frågan om man skall leasa eller köpa, har aldrig tidigare leasat utan alltid köpt bil.
Nästa fråga blir vilka modeller man skall titta på, förra och nuvarande bil är små/medel SUV (Tiguan, Q3) och jag vill gärna hålla mig runt den storleken och motsvarande pris.
De som finns i tanken är iD4 och Q4 men det måste ju finnas fler i den storleken, ett av kraven jag brukar ha är att jag får in golfbagen och vagnen i bagaget utan att fälla baksätet.
Ett annat är att jag gärna vill ha minst 30 mils räckvidd och då gärna även vintertid, brukar inte bli så kallt här nere i Skåne, men absolut inte under 25 mil vintertid.

Är bagaget på XC40 recharge samma som vanliga XC40?
Är C40 mycket större än XC40?
Är dom något att ha? Verkar som dom är "törstigare" än många andra modeller.

Jag har 3.7 kW i min stolpe och det är inga problem förutom när jag ska förvärma och bilen drar uppåt 8 kW och det stannar. Om det är bilen eller stolpen vet jag inte..
Sen har jag en ID4 och t ex visar den nu på ca 30 mil när jag laddat till 80%. Beroende på om du använder hela batteriet eller inte så kan 25-30 mil på vintern bli tight.
Annars kan jag rekommendera bilen, tyst, rymlig och funkar kanon. Sen är det lite skralt med funktioner, men de jobbar på det och det kan bara bli bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Simpelt, det finns 6 olika närliggande stationer.

Inte hängt med riktigt men antar att du bytt ut batterier på en äldre elbil och nu vill besiktningen inte släppa igenom bilen?
Har du frågat på stationerna vad du kan göra eller vem du ska prata med?
Har du tagit kontakt med någon sakkunnig inom detta område på kommunen för vägledning?
Känner du någon som gjort liknade ingrepp som kan hjälpa?
Fråga någon som kan hjälpa dig som gjort liknade modifikation, tänker rent instinktivt på han med den gamla el golfen från 1989 där han bytte ut batteriet och en del andra saker från bly till litium. Se om du kan få tag i honom och fråga vad du kan göra?
kanske finns besiktnings stationer för lite modifierade bilar som tar det i åtanke och/eller kan ändra typ besiktningen(om det krävs)?

nackdelen med att köra en ombesiktigad bil är flera. polisen blir nog dessutom misstänksamma om de ser att du misslyckats flera gånger och det beror på motor modifikation. Dessutom har de mandat att göra en "flygande" besiktning och kan då sätta körförbud på bilen. Dom kan anse att de saknar kunskap för att avgöra om bilen är en säkerhetsrisk för andra och så blir du stående. det är inte roligt.
Inte hänt mig personligen men känner flera folk som tävlar med helt hemma byggda bilar och dom kan ibland försöka "göra en fuling" för att banan ligger nära och ibland blir det röd lapp på rutan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Simpelt, det finns 6 olika närliggande stationer.

Då får du helt enkelt köra med körförbud, med en ej typgodkänd? bil.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Kul, de sade samma när jag testkörde i januari.

Det är spännande, pratade med volvo tidigare i veckan med just gällande prishöjningar och då fanns det inget planerat enligt tjejen jag pratade med. Informationen skulle enligt säljaren jag pratade med igår gått ut från volvo centralt i tisdags.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Skrivet av robbz84:

Det är spännande, pratade med volvo tidigare i veckan med just gällande prishöjningar och då fanns det inget planerat enligt tjejen jag pratade med. Informationen skulle enligt säljaren jag pratade med igår gått ut från volvo centralt i tisdags.

Jag har fått höra från säljare att priset på privatleasing höjs med 900 kr from 19/4.

Permalänk
Medlem

Sedan i början på februari har Volvo kört kampanj-pris på elbilarna. Kan tänka mig att den kampanjen helt sonika är över nu. Det är väl heller inte bortom rimlighet att man även höjer priserna jämfört med nivåerna före kampanjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nya Megane electric har sådana handtag som åker in i dörren. Sedan är det en liten liten knapp för att öppna bakluckan. Jag ser bara problem med dessa grejer på vintern. Är det bara jag som kommit ut en vintermorgon, när det slagit om från plus till minus samtidigt som det varit nederbörd, och det är en isskorpa över hela bilen? Borde uppstå problem?

Kolla den ynkligt lilla knappen en bit under meganemärket.

Ser för mig att man kommer bli rätt smutsig med den placeringen av den knappen. Brukar spruta upp mycket skit på bakluckan där. Håller med om att det är lite märklig konstruktion.

Har den möjlighet att låsa upp luckan med appen eller sparksensor så kanske det är lösningen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hittade ett roligt tillbehör till min kommande elbil (Marvel R) häromdagen som jag köpte å precis lekt runt med. Den här prylen kommer göra resorna och laddningarna till ett nöje

Har precis testat det på Marvel R idag på Hedin Bil och denna pryl fixat så jag kan använda hela vertikala infotainment skärmen med Android appar mm. Den fixar även så man kan köra Android Auto och Apple Carplay trådlöst. Men boxens Android gränssnitt är ju bättre än Android Auto tycker jag. Kan ju installera vilken app som helst på den, typ som en surfplatta.

Man kan kolla på Netflix, YouTube, Twitch etc på elbilens infotainment skärm medans man kör eller sitter och laddar bilen. Spela TV spel, streama datorspel över Internet, surfa runt, titta på TV, använd Google Maps, Waze eller ABRP, allt på full skärm och mycket annat - även medans bilen kör. Typ som en inbyggd surfplatta i bilen. Den har GPS, Wifi, dubbel Bluetooth, plats för SIM-kort och minneskort. Rätt sjuk pryl egentligen.

Enheten är inte superbillig precis, men den gör definitivt bilen smartare och roligare! Går förresten att använda i alla bilar som har stöd för Carplay via USB

Billigast att köpa på Tyska Amazon (3 dagars leverans) för runt 2,500kr:
Carlinkit AI Box Mini

Finns också andra varianter runt samma pris, som vanligt billigare på Tyska Amazon än Svenska:
Andra liknande Android-boxar på Tyska Amazon

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal