Kort bluescreen och omstart av dator vid slumpmässiga tillfällen

Permalänk

Kort bluescreen och omstart av dator vid slumpmässiga tillfällen

Hej! Vid slumpmässiga tillfällen så får min dator en kort bluescreen och startas om. Häromdagen så visade jag min kompis min dator, och då råkade vi komma åt SATA-kontakten till HDD:n (inte windows på), vilket startade problemet. Vi råkade också paja USB-C kabeln till frontpanelen, men lyckades sätta dit den igen, tror inte det borde vara problemet.

Jag dragit ut båda SATA-kablarna till HDD:n, men det löste inte problemet. Därefter så installerade jag om windows från scratch, men det löste heller inte problemet. Alltså måste det vara hårdvaran det är fel på, men det känns också konstigt då datorn knappt är en vecka gammal. Bluescreenen är också bara i en millisekund, vilket gör det mycket svårare att felsöka. Jag vet inte hur jag ska lösa problemet. Tack

Permalänk

Hur råkade ni paja USB-C kabeln till frontpanelen? Glapp i den skulle helt klart kunna ge bluescreens.
"Råkade komma åt SATA-kontakten till HDD:n" ska inte heller orsaka några problem, om man inte brukar rejält med våld och knäckt någonting.
Står det någon info på bluescreenen?

Permalänk
Skrivet av Evil-Bosse:

Hur råkade ni paja USB-C kabeln till frontpanelen? Glapp i den skulle helt klart kunna ge bluescreens.
Står det någon info på bluescreenen?

Jag skulle dra om kablarna utan att dra ut dem, så knäcktes den lite granna, inte särskilt mycket.
Bluescreenen vara bara i någon millisekund, så man hinner inte se vad det står.

Jag har fortsatt felsöka, och nu dyker min SSD inte längre upp, helt puts väck. Jag tänkte bara ta ut allting och börja om från börja, helt less :/

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av leopardbrorsan:

Hej! Vid slumpmässiga tillfällen så får min dator en kort bluescreen och startas om. Häromdagen så visade jag min kompis min dator, och då råkade vi komma åt SATA-kontakten till HDD:n (inte windows på), vilket startade problemet. Vi råkade också paja USB-C kabeln till frontpanelen, men lyckades sätta dit den igen, tror inte det borde vara problemet.

Jag dragit ut båda SATA-kablarna till HDD:n, men det löste inte problemet. Därefter så installerade jag om windows från scratch, men det löste heller inte problemet. Alltså måste det vara hårdvaran det är fel på, men det känns också konstigt då datorn knappt är en vecka gammal. Bluescreenen är också bara i en millisekund, vilket gör det mycket svårare att felsöka. Jag vet inte hur jag ska lösa problemet. Tack

När du säger ”komma åt” hur menar du då? Var datorn igång? Var datorn inkopplad till vägguttaget?
Menar du sata-kontakten på själva hårddisken?

Kom blåskärmen direkt när ni rörde vid datorn eller först efteråt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

När du säger ”komma åt” hur menar du då? Var datorn igång? Var datorn inkopplad till vägguttaget?
Menar du sata-kontakten på själva hårddisken?

Kom blåskärmen direkt när ni rörde vid datorn eller först efteråt?

Tjena igen! Jag tror att problemet är löst, har tagit ut delar och satt in igen osv. Med HDD:n rörde vi SATA-kablen precis vid kontakten när datorn var på (dumt, men borde ju inte göra något). Kan ha varit en slump att problemet startade just då, men jag vet inte. Rätt så säker på att problemet var med USB-C kabeln till frontpanelen, den gick faktiskt att laga konstigt nog. Tack för hjälpen ändå