Skulle konstruktörerna på HP/Dell bygga sådana burkar till sig själva?

Permalänk
Medlem

Skulle konstruktörerna på HP/Dell bygga sådana burkar till sig själva?

Jag brukar roa mig att titta på Gamers Nexus där en frustrerad Steve testar färdiga burkar och blir besviken/upprörd gång på gång hur dåliga de är.

Idiotiska konstruktioner, proprietära non-standard moderkort, en ramsticka, underdimensionerad kylning, dåligt luftflöde, överhettning etc. etc. Listan kan göras lång.

Jag antar att killarna (och tjejerna) på HP, Dell, Lenovo med flera som konstruerar dessa datorer har/har haft mångårigt datorintresse, ungefär som vi som hänger här. Kanske har de hängt på forum motsvarande Sweclockers och diskuterat vad som är bra och sådant.

Min fråga är följande:
Bygger de "hemma", till sig själva, burkar som är lika dåliga som de konstruerar på jobbet, och som Steve ondgör sig över? Alltså bara en ramsticka med kass hastighet och utan XMP aktiverat, okänt moderkort, väljer chassie utan luftflöde, väljer klenaste kylaren? Och installerar McAffe och annan bloat som grädde på moset?

Har ni några funderingar över detta? Hur tror ni de gör vid egna byggen hemma?
Hade varit kul att se hur deras hembyggen ser ut!

Permalänk
Medlem

De bygger för att maximera vinsten, mcafee/etc installeras för att de får kickback för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

De bygger för att maximera vinsten, mcafee/etc installeras för att de får kickback för det.

Jovisst, men bygger de liknande burkar till sig själva där hemma?

Permalänk
Medlem

Allt handlar om pengar och att ställa in XMP på varje burk kostar lite mera till ex. En ramsticka kan vara billigare än 2st.

Typ samma sak som när Intel valde att ha kylpasta mellan cpu die och IHSen. Det är dumsnålt men blir mycket pengar för dem i massproduktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kanske inte de som designar dem. Men själva burkarna byggs förmodligen på löpande band av folk som inte har pengar till att bygga prestandabyggen till sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är väl klart att de inte gör. Tror du att en kock som tar jobb i en skolmatsal bara gör måltider hemma som får kosta 3 kr per portion? Svaret har du fått i andra inlägget, det är förstås för att tjäna så mycket som möjligt per såld dator som lösningarna och delarna inte är av högsta kvalitet

Permalänk
Sötast

Deras hembyggen ser säkert hur fina ut som helst. Då bygger de dock det de själva vill ha.
På deras arbetsplats så arbetar de inom riktlinjer och processer.
Jag skulle inte själv köpa deras produkter men ser heller inget konstigt med att de säljer dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kanske inte de som designar dem. Men själva burkarna byggs förmodligen på löpande band av folk som inte har pengar till att bygga prestandabyggen till sig själva.

Just därför jag skrev "konstruktörerna". Klart att de på löpande bandet i Kina inte har samma ekonomiska ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Det är väl klart att de inte gör. Tror du att en kock som tar jobb i en skolmatsal bara gör måltider hemma som får kosta 3 kr per portion? Svaret har du fått i andra inlägget, det är förstås för att tjäna så mycket som möjligt per såld dator som lösningarna och delarna inte är av högsta kvalitet

Sannolikt. Men undrar hur de tänker/hur det känns att konstruera undermåliga saker, som man vet är undermåliga?
Och enligt Steve på GN inte hade kostat mer att göra rätt? Exempelvis se till att burken har hål för luftflöde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Just därför jag skrev "konstruktörerna". Klart att de på löpande bandet i Kina inte har samma ekonomiska ramar.

Då har du ju fått svar också.
Skulle tro att konstruktörerna designar så bra de kan inom ramar och budget när det kommer till märkesburkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Torde kosta mer att konstruera och tillverka proprietära storlekar på exempel moderkort än att hålla sig till ATX?
Att ha ATX-kontakter istället för egenpåhittade proprietära? Skulle tro det kostar mer att hitta på egna standarder.

Att jag skapade tråden berodde på att jag funderat ett tag på om konstruktörerna verkligen skulle vilja ha sina egna datorer de själva konstruerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Då har du ju fått svar också.
Skulle tro att konstruktörerna designar så bra de kan inom ramar och budget när det kommer till märkesburkarna.

Enligt Steve konstruerar dom "e-waste".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Enligt Steve konstruerar dom "e-waste".

Då kanske han skulle ta sig an uppgiften och konstruera maskiner för löpande bandet.

Maskiner som dör i förtid, men utanför garantitiden, som inte går att laga = nya köp.
Om man ska vara lite syniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Allt handlar om pengar och att ställa in XMP på varje burk kostar lite mera till ex. En ramsticka kan vara billigare än 2st.

Typ samma sak som när Intel valde att ha kylpasta mellan cpu die och IHSen. Det är dumsnålt men blir mycket pengar för dem i massproduktion.

Kostar inget att ställa in XMP, det kan man konfigurera i BIOS som default, speciellt om man konstruerat moderkort och bios "själv".
Manuell inställning behövs inte.

Permalänk
Medlem

Lol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Det är enkelt det är bara starta ett företag som monterar ihop datorer åt folk och sälja dem. Eller vänta de finns.
Varför köper då folk märkesdatorer? Ofta för att de lyckas få ner priserna genom att snåla in på hårdvara.
Att inte göra datorn enkel att underhålla utan originaldelar, ja Vendor lock in är ett klassisk begrepp.
Som handlar om att man vill få konsumenterna att köpa produkterna av dem.

Överklockning i sin sida leder till mer garantiärende. Alltifrån hårdvaran kan strula, men även det ökar strömförbrukning, mer värme etc.

Det känns för övrigt som att denna diskussion hade varit rimlig att ha för 25 år sedan, då folk stod inför dessa val och inte visste riktigt vad konsekvenserna var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Då kanske han skulle ta sig an uppgiften och konstruera maskiner för löpande bandet.

Maskiner som dör i förtid, men utanför garantitiden, som inte går att laga = nya köp.
Om man ska vara lite syniskt.

Jo, e-waste alltså. Samt fläktar som går på högvarv när belastning på CPU är över 10%-ish och CPU och GPU som trottlar.. Proprietära chassien och mobo utanför ATX-standard beror väl på att man inte ska kunna reparera burken, eller uppgradera den. Man ska slänga den och köpa en ny är väl tanken.

Nåja, lite vid sidan om topic som är om konstruktörerna bygger liknande till sig själva.
Kanske en fråga vi aldrig får svar på. Finns väl inga sådana tillverkare här i Sverige. Vi har ju "system integrators", dvs. datoraffärer som bygger på beställning, men dessa är oftast väldigt bra. Man kanske skulle ställa trådstart på engelska i något engelskspråkigt forum istället? Om nu konstruktörerna hänger där alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Kostar inget att ställa in XMP, det kan man konfigurera i BIOS som default, speciellt om man konstruerat moderkort och bios "själv".

Kräver ju dock att minne och mb stödjer XMP, vilket inte alltid är fallet.

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är enkelt det är bara starta ett företag som monterar ihop datorer åt folk och sälja dem. Eller vänta de finns.
Varför köper då folk märkesdatorer? Ofta för att de lyckas få ner priserna genom att snåla in på hårdvara.
Att inte göra datorn enkel att underhålla utan originaldelar, ja Vendor lock in är ett klassisk begrepp.
Som handlar om att man vill få konsumenterna att köpa produkterna av dem.

Överklockning i sin sida leder till mer garantiärende. Alltifrån hårdvaran kan strula, men även det ökar strömförbrukning, mer värme etc.

Det känns för övrigt som att denna diskussion hade varit rimlig att ha för 25 år sedan, då folk stod inför dessa val och inte visste riktigt vad konsekvenserna var.

Jo, men frågan är ju "levande" i hög grad, för skrotet byggs fortfarande. Och nya generationer datorköpare har vuxit upp. Sedan vet jag inte om det blir så mycket billigare för kunden. Men alla kan inte bygga själva, givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sannolikt. Men undrar hur de tänker/hur det känns att konstruera undermåliga saker, som man vet är undermåliga?
Och enligt Steve på GN inte hade kostat mer att göra rätt? Exempelvis se till att burken har hål för luftflöde?

Jag skulle inte lita på GN i det fallet faktiskt. Jag tror Dell/HP/osv. har väldigt solida analyser just på hur de bygger sina burkar så billigt som möjligt.

Det kan mycket väl vara att en burk utan hål går att få tag på för 213,76 kr i batchar av 100 000 hos något kinesiskt bolag och att motsvarande burk med hål i skulle kosta 3 kr mer per burk iom att någon maskin måste byggas, vilket kostar ett par miljoner.

Är det bra för slutkunden? Nä... är det bra för Dell och gänget? Ja slå ut det på några miljoner datorer om året och lägg till "bonusen" att datorn går sönder något tidigare, vilket över många år leder till fler köp... japp.

Det är ju cyniskt och tråkigt såklart, men håller säkert rent ekonomiskt.

Varför skulle konstruktörerna som tar fram de här burkarna bygga sådant hemma? Där de har helt annan budget och där de ska bygga EN dator och inte 14 miljoner? CPU-kylaren de bygger sin hemmadator med kanske inte bara är dyrare, den kanske tar 3 min längre att montera? Det är miljoner kr bara det... sen kanske den inte ens går att beställa i batchar av 100 000 st?

Om du jobbar på Volvo... kan du inte köra Mercedes privat?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Kräver ju dock att minne och mb stödjer XMP, vilket inte alltid är fallet.

Dell/HP/Lenovo kan antagligen "aktivt" specialbeställa minnen som inte ska funka med XMP. (Och dito moderkort).
Skulle inte förvåna mig om de faktiskt gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag skulle inte lita på GN i det fallet faktiskt. Jag tror Dell/HP/osv. har väldigt solida analyser just på hur de bygger sina burkar så billigt som möjligt.

Det kan mycket väl vara att en burk utan hål går att få tag på för 213,76 kr i batchar av 100 000 hos något kinesiskt bolag och att motsvarande burk med hål i skulle kosta 3 kr mer per burk iom att någon maskin måste byggas, vilket kostar ett par miljoner.

Är det bra för slutkunden? Nä... är det bra för Dell och gänget? Ja slå ut det på några miljoner datorer om året och lägg till "bonusen" att datorn går sönder något tidigare, vilket över många år leder till fler köp... japp.

Det är ju cyniskt och tråkigt såklart, men håller säkert rent ekonomiskt.

Varför skulle konstruktörerna som tar fram de här burkarna bygga sådant hemma? Där de har helt annan budget och där de ska bygga EN dator och inte 14 miljoner? CPU-kylaren de bygger sin hemmadator med kanske inte bara är dyrare, den kanske tar 3 min längre att montera? Det är miljoner kr bara det... sen kanske den inte ens går att beställa i batchar av 100 000 st?

Om du jobbar på Volvo... kan du inte köra Mercedes privat?

/hulle.

När jag jobbade på Volvo så körde jag Saab. Hehe.
Visst styr vinstjakten mycket, men det är ju inte omöjligt att bygga/konstruera väl fungerande burkar till samma kostnad som dåliga. Speciellt då de faktiskt konstruerar allt själva. Antar att de är dåliga konstruktörer i så fall.

Permalänk
Skrivet av Networker:

Jo, men frågan är ju "levande" i hög grad, för skrotet byggs fortfarande. Och nya generationer datorköpare har vuxit upp. Sedan vet jag inte om det blir så mycket billigare för kunden. Men alla kan inte bygga själva, givetvis.

Jag syftade på att frågan ställde helt vanligt folk för 25år sedan och exakt samma svar de fick då gäller än idag.
Vissa trodde dock att de stationära datorerna i högre grad skulle ersättas av mer kompakta. Vilket det har gjorts av laptops. Dessa laptops har i sin tur blivit betydligt värre att byta ut saker på som ej är standard.

Så inget har hänt de senaste 25åren och så mycket lär inte hända. Förutom såklart att allt går mer emot kompakt där folk spelar på laptops, konsoler och mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag brukar roa mig att titta på Gamers Nexus där en frustrerad Steve testar färdiga burkar och blir besviken/upprörd gång på gång hur dåliga de är.

Idiotiska konstruktioner, proprietära non-standard moderkort, en ramsticka, underdimensionerad kylning, dåligt luftflöde, överhettning etc. etc. Listan kan göras lång.

Jag antar att killarna (och tjejerna) på HP, Dell, Lenovo med flera som konstruerar dessa datorer har/har haft mångårigt datorintresse, ungefär som vi som hänger här. Kanske har de hängt på forum motsvarande Sweclockers och diskuterat vad som är bra och sådant.

Min fråga är följande:
Bygger de "hemma", till sig själva, burkar som är lika dåliga som de konstruerar på jobbet, och som Steve ondgör sig över? Alltså bara en ramsticka med kass hastighet och utan XMP aktiverat, okänt moderkort, väljer chassie utan luftflöde, väljer klenaste kylaren? Och installerar McAffe och annan bloat som grädde på moset?

Har ni några funderingar över detta? Hur tror ni de gör vid egna byggen hemma?
Hade varit kul att se hur deras hembyggen ser ut!

De säljer sina skitsaker billigt för att göra vinst och de flesta saknar kunskap som gör att de slipper gå på nitarna. Dell skiter totalt i att göra en vettig produkt de producerar vinst av skräp de har liggandes. Att produkten är undermålig ÄR MENINGEN. Klart de skulle kunna göra bra färdigbyggda datorer om det var målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Dell/HP/Lenovo kan antagligen "aktivt" specialbeställa minnen som inte ska funka med XMP. (Och dito moderkort).
Skulle inte förvåna mig om de faktiskt gör så.

Va? Har du ens någon aning om vad du snackar om? Jag har aldrig stött på ett minne från en minnestillverkare (Samsung, Hynix m.fl.) som har XMP. Det är först när man går och köper överklockade tredjepartsminnen som man får XMP, men Dell och deras företagskunder är ju knappast intresserade av att betala mer för överklockade minnen som troligtvis är mindre pålitliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

De säljer sina skitsaker billigt för att göra vinst och de flesta saknar kunskap som gör att de slipper gå på nitarna. Dell skiter totalt i att göra en vettig produkt de producerar vinst av skräp de har liggandes. Att produkten är undermålig ÄR MENINGEN. Klart de skulle kunna göra bra färdigbyggda datorer om det var målet.

Antagligen är det så.
Fast billigt vet jag inte om det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Va? Har du ens någon aning om vad du snackar om? Jag har aldrig stött på ett minne från en minnestillverkare (Samsung, Hynix m.fl.) som har XMP. Det är först när man går och köper överklockade tredjepartsminnen som man får XMP, men Dell och deras företagskunder är ju knappast intresserade av att betala mer för överklockade minnen som troligtvis är mindre pålitliga.

Öh, nej. Var har du fått det ifrån?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Networker:

Garanterat olika gubbar och avdelningar som gör olika delar av datorburken. Helt 100% att den som designar moderkortet inte har så mycket med layout eller kylkanaler i chassit att göra och vice versa.

Skrivet av Networker:

Kan vara som så att minne varierar mellan olika datorer och moderkort... Vidare så är XMP överklockning av CPU:ns IMC och det är inte garanterat att XMP fungerar i alla CPU:er. Kostar massor om man levererar en dator där den är trasig från fabrik bara för att IMC klarar en frekvens men den ska tvingas in i XMP.

Vidare så har man "non-XMP" som default/fallback av en anledning... Vad händer om man gör fel. Ska man tvingas in i XMP då? Kan ju bli en soft-brick av moderkortet då.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Öh, nej. Var har du fått det ifrån?

Jag har fått det från JEDEC-specifikationen för både DDR3 och DDR4. Du kan läsa den själv. Ingenstans i specifikationen nämns XMP. Det enda som nämns är att SPD bytes 176-255 är customer-reserved.

Intel gav senare ut en specifikation för hur tredjepartsmärken kan programmera in överklockade profiler inom detta område i minnet, så kallad XMP. Av 200+ testade minnesmoduler från Samsung, Hynix, Micron, Nanya, Elpida och PSC har inte ett enda haft XMP. De enda minnen som har XMP är fabriksöverklockade minnen från Corsair m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Antagligen är det så.
Fast billigt vet jag inte om det är.

Sant ibland är det ju till och med löjligt dyrt. Som den 5000 dollar dator GN tittade på.