Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men alla som laddar blir ju kunder, oavsett bilmärke
Som tidigare sagts så tror jag ingen förväntar sig samma förmånliga laddning för alla som för ägare av en Tesla, utan övriga märken får helt enkelt betala mer om dom vill använda deras SuC.

Ja såklart, menar mer att kräva att ett privat företag skall spendera pengar på ett sätt är inte rimligt. Tesla får göra som de vill och så får vi kunder bestämma om vi vill handla av dem eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja såklart, menar mer att kräva att ett privat företag skall spendera pengar på ett sätt är inte rimligt. Tesla får göra som de vill och så får vi kunder bestämma om vi vill handla av dem eller ej.

Jo så det, men om dom tar bidrag typ klimatklivet så borde kravet vara att alla skall kunna utnyttja stationen och inte bara ett märke.
Bekostar dom allt själv är det ju till slut deras eget val och just nu ser det ut som dom kommit fram till att det gynnar alla att öppna dom för alla.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att Enyaq gått upp i pris nu. Finns inte med i deras bygg bil-verktyg längre (förmodligen för att dom justerar priserna), och prislistan i PDF som uppdaterades 10:e maj har ett baspris på 648k för en IV80x, har för mig det var betydligt lägre förr. Hade konfat upp den med en del tillval som dragkrok och sätesvärme bak och hade ändå hamnar på runt 650-660k, nu lär det bli närmare 700 innan man har skinnstolar och Area view och allt man nu vill ha.

Hoppas innerligen att förslaget om klimatbonustak på 700k justeras upp en del. Då skulle ju helt plötsligt Model Y vara på kartan dessutom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Kanske inte hemma, men nyttan blir rätt stor om man vill ladda dagtid i Stockholm där det är tretimmarsgräns på laddparkeringarna just på dagen. Alla långsamladdare är inte 22 kW, men en del är det. Är det kostnad per tidsenhet så blir det också en "vinst".

11 kW räcker förstås över natten o dyl, men 22 kW blir mycket mer meningsfullt medan folk är på gymmet, går på bio, får hjärnblödning på IKEA osv i och med att det teoretiskt går att få i dubbelt så mycket på samma tid.

Stockholm parkering har ingen 3 timmarsgräns
https://www.stockholmparkering.se/parkeringar/bil/laddplats/
VIlka är det som har en tidsgräns?

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hoppas innerligen att förslaget om klimatbonustak på 700k justeras upp en del. Då skulle ju helt plötsligt Model Y vara på kartan dessutom...

Taket har ju precis tillkommit så det lär dröja innan det blir några justeringar. De ska först utvärdera. Sen har jag svårt att se att de höjer det så länge det finns elbilar för betydligt lägre pris på marknaden (vilket finns redan idag, och de lär inte bli dyrare i framtiden mer än för inflationsjusteringar). Staten vill gynna ATT du kör elbil, inte vilken elbil du kör.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Allt i en produkt är en kompromiss. Man tittar på vad marknaden vill ha och gör en massa designval för att pricka in något som är tillräckligt bra för de flesta och försöker låta bli att skjuta över mål på sånt som majoriteten inte vill betala för.

Idag vill majoriteten av målgruppen köra på dagen och ladda på natten, så man har valt en batteristorlek som ger en känsla av trygghet och en ombordladdare som klarar att ladda fullt på 7-8 timmar. Om bilen är klar efter 3-4 timmar är helt ovidkommande eftersom den ändå ska stå hela natten.

När dagens bilar togs fram gjordes det också med en omogen infrastruktur i åtanke där väldigt få skulle ha någon reell nytta med 22 kW ombordladdare som motiverar kostnaden. Privatpersoner och parkeringshus har inte elnätet för att möta kapaciteten och snabbladdare kan lika gärna få DC när man ändå gör en sån satsning. Jag är snarare förvånad att vi inte har sett fler 11 kW boxar med dubbla uttag så att man kan långsamladda två bilar utan att behöva flytta en kabel under natten.

Om tre år kanske världen ser annorlunda ut, det kanske blir ett vanligt scenario att all laddning måste ske utanför hemmet och då kommer vi i så fall se 22-50 kW ombordladdare som standard. Tålamod min vän!

Hade det inte varit bättre att skippa omvandlaren helt och köra dc direkt? Eller är priset för att ha omvandlaren i boxen istället för i bilen för hög?

Permalänk

Jag skrev ju i tråden för ett tag sen angående Easee-laddaren och deras Equalizer mm. Jag har nu fått laddaren och equalizern installerade. Jag har en gammal elmätare utan de nya moderna utgångarna (HAN / P1 tro jag de heter). Men med hjälp av en 3-fasmätare från Eastron (SM630MCT-MV) kan man dock via induktiva mätning med sk CT-klämmor få equalizern att fungera. Det åtgår ju dock lite mer plats i elskåpet för alla prylar, i mitt fall blev det ett nytt skåp bredvid, men det fungerar. Jag gissar (är ingen elektriker) att Eastron kan prata med equalizern såsom om det vore data från en HAN/P1-port, så equalizern vet inte om att Eastron finns utan är bara glad att den får data den förstår.

TLDR: Easee-laddaren funkar tillsammans med Easee equalizern även med en gammal elmätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Taket har ju precis tillkommit så det lär dröja innan det blir några justeringar. De ska först utvärdera. Sen har jag svårt att se att de höjer det så länge det finns elbilar för betydligt lägre pris på marknaden (vilket finns redan idag, och de lär inte bli dyrare i framtiden mer än för inflationsjusteringar). Staten vill gynna ATT du kör elbil, inte vilken elbil du kör.

Det är väl fortfarande ett förslag, alltså inte att det precis höjts? Transportstyrelsen har också sagt i sitt renissvar att dom inte kpmmer kunna hantera detta från 1/7. Mig veterligen ligger det hos regeringskansliet och väntar på nästa steg.

Skrivet av Wiinis:

Hade det inte varit bättre att skippa omvandlaren helt och köra dc direkt? Eller är priset för att ha omvandlaren i boxen istället för i bilen för hög?

Då tappar det ju en stor del av enkelheten med elbil, att man kan ladda vart som helst. Dessutom skulle laddboxarna bli dyrare. Klart bättre att ha den i bilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

En googling visar snabbt att enyaq iv80x kostade 590k I grundutförande I juni ifjol enligt mestmotor.se. Idag ca 648k. Det är mer än bara inflationen. Isåfall borde rimligtvis 700k justeras regelbundet. Dessutom dåligt att föreslå ändringar med så korta tidsspann (maxtak på bil, reducering av ersättning till 50k till januari nästa år) då man inte vet hur dyr bil man kan beställa förrän i juli, och beställer man då så hinner man inte få bilen innan bonusen sänks. Det är med andra ord just nu ett lotteri som gör att jag inte vågar köpa elbil innan jag vet vad som gäller, och då blir det ju ingen elbil.

Ska dom inte bry sig om vilken elbil jag kör så borde man ju rimligtvis inte sätta ett tak. Mer förståeligt om ersättningen var baserat på priset, men där maxtak var baserat på 700k och allt utöver det fick man ingen ersättning för. Nu låser dom ju ut Model Y för merparten av elbilsköparna. Förstår intentionen och jag håller med om att inte gynna lyxbilar, men med dagens efterfrågan, bristande utbud och inflation är 700k inte så svindlande lyxigt som det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Stockholm parkering har ingen 3 timmarsgräns
https://www.stockholmparkering.se/parkeringar/bil/laddplats/
VIlka är det som har en tidsgräns?

"Laddplatser i våra besöksparkeringar har oftast strömstyrka 16 A 1-fas. I vissa av våra garage är elen lastbalanserad. Vid kapacitetsbrist kan detta resultera i lägre laddström."

Kan ju behövas en del laddtid då...

Ang. din fråga, t ex:
https://goo.gl/maps/VqyNvduy9VZKNEcY7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är väl fortfarande ett förslag, alltså inte att det precis höjts? Transportstyrelsen har också sagt i sitt renissvar att dom inte kpmmer kunna hantera detta från 1/7. Mig veterligen ligger det hos regeringskansliet och väntar på nästa steg.

Då tappar det ju en stor del av enkelheten med elbil, att man kan ladda vart som helst. Dessutom skulle laddboxarna bli dyrare. Klart bättre att ha den i bilen.

Enkelheten försvinner ju inte?
Istället för att bygga en omvandlare till varje bil så har du en till varje laddare. Frågan är bara om det är ekonomiskt och hur lång livslängd det blir jämfört med en utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Enkelheten försvinner ju inte?
Istället för att bygga en omvandlare till varje bil så har du en till varje laddare. Frågan är bara om det är ekonomiskt och hur lång livslängd det blir jämfört med en utan.

Nödlddning via shucko? Borta. Laddboxar där man inte kna maxa mer än 3,7kWh eller liknande blir bra dyrare. Ser inte alls vinsten med något sådant faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nödlddning via shucko? Borta. Laddboxar där man inte kna maxa mer än 3,7kWh eller liknande blir bra dyrare. Ser inte alls vinsten med något sådant faktiskt.

Du får tänka längre än vad vi har idag. Tänk att vi får in laddare på fler ställen och att alla följer en standard.
Bilen slipper ha två ”system” för att hantera laddning.

Men det är kanske för dyrt, speciellt eftersom vi inte började med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo så det, men om dom tar bidrag typ klimatklivet så borde kravet vara att alla skall kunna utnyttja stationen och inte bara ett märke.
Bekostar dom allt själv är det ju till slut deras eget val och just nu ser det ut som dom kommit fram till att det gynnar alla att öppna dom för alla.

Precis, är det skattemedel inblandat så skall det självklart vara tillgängligt till alla.

Sedan tror jag inte de kommit fram till att det gynnar alla, det är garanterat så att de tycker att det gynnar Tesla eller ägarna på något vis annars hade de inte gjort det. Sedan gynnas såklart alla som kör andra bilar som får tillgång till fler laddare, frågan är ifall det blir en försämring för nuvarande Teslaägare eller inte vilket vi ännu inte vet svaret på.

Om Tesla vill öppna nätverket står det dem dock fritt att göra så. Sedan får bilkunderna utvärdera ifall de tycker det blivit sämre så att de köper någonting annat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du får tänka längre än vad vi har idag. Tänk att vi får in laddare på fler ställen och att alla följer en standard.
Bilen slipper ha två ”system” för att hantera laddning.

Men det är kanske för dyrt, speciellt eftersom vi inte började med det.

Okej. Så när vi väl har bytt ut alla bilar till elbilar ska vi börja om igen och byta ut infrastrukturen? Igen, jag ser inte poängen. Jag tror det är billigare att ha det i bilarna och jag ser inte alls vinsten med det. Billigare bilar? Marginellt skulle jag tro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Okej. Så när vi väl har bytt ut alla bilar till elbilar ska vi börja om igen och byta ut infrastrukturen? Igen, jag ser inte poängen. Jag tror det är billigare att ha det i bilarna och jag ser inte alls vinsten med det. Billigare bilar? Marginellt skulle jag tro.

Njae, tror mer att övergången kommer bli att ac försvinner över tid.
Tanken började med att det pratades om att ha 22kW AC. Känns ju rätt meningslöst, bättre att ha DC-laddare och därav att alla borde vara DC. Försöker förstå poängen med ac…
En standard som gör att det blir enklare att konstruera och få ner kostnaden. Sen hoppas jag att nätverket håller längre än bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Njae, tror mer att övergången kommer bli att ac försvinner över tid.
Tanken började med att det pratades om att ha 22kW AC. Känns ju rätt meningslöst, bättre att ha DC-laddare och därav att alla borde vara DC. Försöker förstå poängen med ac…
En standard som gör att det blir enklare att konstruera och få ner kostnaden. Sen hoppas jag att nätverket håller längre än bilen.

Poängen med AC är att det är det vi har i vårt elsystem. Det är det som laddar din mobil på natten. Det är det som gör att du kan bilen hemma på natten utan att behöva ett kraftverk i garaget som omvandlar AC till DC.

Jag tror absolut inte att AC kommer försvinna, jag tror inte man kommer anpassa hela elnätet till DC eftersom det skulle få katastrofala följder. Laddbox med konvertering till DC kommer kanske dyka upp, finns portabla sådana idag som man kan ladda från väggen vet jag. Dock är det ju rätt dyra saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det stundar ju ett "krig" kring detta, lite som VHS vs Betamax: AC eller DC för V2G/V2H. Det kommer väl visa sig vad som "vinner", men man kan tänka sig att det blir vanligare med DC-boxar hemma för att klara V2G. Och att det sedan sprider sig till långsammare publika laddare bara för att det blir med massproducerat och vanligt med mindre DC-laddare, och till sist tar tillverkarna bort AC-laddning från bilarna för att det inte behövs.

Ett problem idag är också spänningen på bilen, ska du ha en DC-box som "klarar allt" så lär den få följa CCS och stödja ända upp till 1000V (tror jag?) för att klara alla olika batterier. Det skulle vara väldigt dyra, i alla fall idag. (Vad jag vet så klarar alla bilar att ladda via 400V via div. tricks, men det är inte givet att det fortsätter så?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Poängen med AC är att det är det vi har i vårt elsystem. Det är det som laddar din mobil på natten. Det är det som gör att du kan bilen hemma på natten utan att behöva ett kraftverk i garaget som omvandlar AC till DC.

Jag tror absolut inte att AC kommer försvinna, jag tror inte man kommer anpassa hela elnätet till DC eftersom det skulle få katastrofala följder. Laddbox med konvertering till DC kommer kanske dyka upp, finns portabla sådana idag som man kan ladda från väggen vet jag. Dock är det ju rätt dyra saker.

Jag skrev aldrig att vi ska köra på ett DC-nät. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att vi började med det men att det var bättre med ac. Minns säkert fel.

Poängen är att DC-laddare gör omvandlingen istället för bilen. Så varför ens hålla på med 22 kW-ac? Och när den frågan dök upp i huvudet så kom nästa. Varför ha AC-laddare överhuvdtaget? Måste vi fortsätta med det eller kan vi fasa ut AC-laddare?
Vad är fördelar kontra nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Om tre år kanske världen ser annorlunda ut, det kanske blir ett vanligt scenario att all laddning måste ske utanför hemmet och då kommer vi i så fall se 22-50 kW ombordladdare som standard. Tålamod min vän!

Jag är ganska säker på att vi inte kommer gå mot 50kW AC-laddning? Zoe hade AC med hög hastighet via knep som gjorde det billigt att implementera, men DC blir vanligare och billigare så....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Jag är ganska säker på att vi inte kommer gå mot 50kW AC-laddning? Zoe hade AC med hög hastighet via knep som gjorde det billigt att implementera, men DC blir vanligare och billigare så....

Att konvertera AC till DC kräver väldigt mycket när man ska ha ut så stora effekter där av att alla DC-laddare har stora skåp i närheten samt att dc kan du inte skicka för långa sträckor utan att tappa massa effekt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Att konvertera AC till DC kräver väldigt mycket när man ska ha ut så stora effekter där av att alla DC-laddare har stora skåp i närheten samt att dc kan du inte skicka för långa sträckor utan att tappa massa effekt

Nja, antaget det är samma spänning på AC och DC du skickar så det är tvärtom. Du har mer förluster om du skickar AC långt, jämfört med DC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Nja, antaget det är samma spänning på AC och DC du skickar så det är tvärtom. Du har mer förluster om du skickar AC långt, jämfört med DC.

Varför har vi växelström i vägguttagen?
Numera är växelström (AC) – där kraftflödet ständigt byter riktning – standarden. Vi bytte från likström till växelström eftersom växelström levererar elektrisk laddning mer effektivt över långa avstånd.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag skrev aldrig att vi ska köra på ett DC-nät. Någonstans i bakhuvudet har jag för mig att vi började med det men att det var bättre med ac. Minns säkert fel.

Poängen är att DC-laddare gör omvandlingen istället för bilen. Så varför ens hålla på med 22 kW-ac? Och när den frågan dök upp i huvudet så kom nästa. Varför ha AC-laddare överhuvdtaget? Måste vi fortsätta med det eller kan vi fasa ut AC-laddare?
Vad är fördelar kontra nackdelar.

Nu vandrar vi ifrån elbil igen i tråden, men det är inte det att "vi ska köra på ett DC-nät", vi KAN inte köra med DC i ett lokalt eller regionalt nät.
Fördelen är att det är kostnadseffektivt med AC.

Någon skrev om 50kW AC laddare. Min gissning är att vi inte kommer att se detta. Redan 22 kW är att pusha det rätt hårt. Hur många har 32A att släppa lös hemma till bilen?
DC = Snabbladdning. Redan etablerat.
AC = Destinationsladdning. 11 eller 22 kW praktiskt max (32A)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nu vandrar vi ifrån elbil igen i tråden, men det är inte det att "vi ska köra på ett DC-nät", vi KAN inte köra med DC i ett lokalt eller regionalt nät.
Fördelen är att det är kostnadseffektivt med AC.

Någon skrev om 50kW AC laddare. Min gissning är att vi inte kommer att se detta. Redan 22 kW är att pusha det rätt hårt. Hur många har 32A att släppa lös hemma till bilen?
DC = Snabbladdning. Redan etablerat.
AC = Destinationsladdning. 11 eller 22 kW praktiskt max (32A)

Du missar poängen…
Varför inte ha DC-laddning överallt? Även ner till 11 kW?
Istället för att ha omvandlaren i bilen så finns den i laddaren.
Vad är det som säger att AC-laddare är lika med destinationsladdning?

Permalänk
Medlem

Måste också lägga mig i AC/DC diskussionen

1. DC används i våra nät i form av HVDC länkar redan, dock tror jag inte heller att nätet som sådant skulle gå över till DC helt med tanke på att de flesta källor generar AC från en generator. Då och då dyker väl dock diskussionen om lågspännings DC nät i hus upp, eftersom stora delar av vår elektronik går på DC ändå. (dock stora problem med förluster/tjocka kablar om man kör låg spänning, typ 48V)

2. Många villor har redan DC i form av solceller, något som sedan växelriktas innan det skickas ut på nätet.

3. Något jag själv stört mig på med AC laddare är att den kommunicerar till bilen hur mycket effekt som finns tillgängligt, den lägsta nivån är 6A. Under det stänger den av helt. Har man då en bil som laddar på 3-faser, 16A huvudsäkring och kör igång typ en vattenkokare i huset och några lampor tända så man man ligger på typ 1A/11A/1A på respektive fas måste laddaren kommunicera till bilen att sluta ladda helt, trots att över 70% av effekten egentligen är tillgänglig. En smart DC laddare hade kunnat anpassa strömmen till bilen helt efter fastighetens övriga förbrukning, och även belasta faserna olika mycket. Som jag förstår det utvecklar Ferroamp (https://ferroamp.com) ett DC baserat system som är tänkt att lastbalensera mellan faser med hjälp av batterier och intelligent omvandling, där det även i framtiden ska gå att ladda elbilar direkt från DC (som kommer antingen från batterier eller konverterad AC från nätet). Är själv väldigt sugen på en sådan lösning, kanske hunnit bli moget när det väl blir dags för solceller (och batterier) om ett par år för egen del.

Oavsett, för ett rimligt pris hade jag varit väldigt intresserad av en DC laddare för hemma bruk, även om den inte trycker ut nämnvärt mer effekt bara för att kunna utnyttja huvudsäkringar effektivare (vilket normal sparar pengar, antingen genom att man kan säkra av lägre, eller för att man måste betala effektavgift som det börjats med på vissa ställen)

Systemmässigt kan man ju även fundera på om det finns flest elbilar eller laddare. Om det finns fler bilar än laddare så krävs det ju totalt sett färre likriktare om de sitter i laddaren istället. Nu vet jag dock inte om så är fallet eller om det motsatta gäller. Men om jag väl har en DC laddare hemma så hade jag inte haft några problem med att köpa en bil som endast stödjer DC laddning och då kunna spara de tusenlapparna på bilen. Personligen misstänker jag att vi byter bil oftare än laddare, så samma laddstation kan säkert överleva 3-4 bilar hos oss, så känns roligare att lägga pengarna för DC-omvandlaren än gång istället för 4.

La till en paragraf på slutet om antal laddare/bilar
Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts ännu men MG höjer priserna igen nu på måndag. Gäller tydligen inte Marvel men förmodligen ZS och MG5. Säljaren jag pratade med hintade om ca 10,000 kronors höjning vid köp och "några hundringar per månad" vid leasing.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem

Vidare om ferroamp, sett det nämnas här och där, men aldrig från någon som faktiskt har installerat deras produkter

https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-snart-ar-snabbladdare-for...

Citat:

Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.

citat
Permalänk
Skrivet av vinylens:

Varför har vi växelström i vägguttagen?
Numera är växelström (AC) – där kraftflödet ständigt byter riktning – standarden. Vi bytte från likström till växelström eftersom växelström levererar elektrisk laddning mer effektivt över långa avstånd.

Det beror på att endast växelström går att transformera.

Lätt är det också, allt som behövs är två spolar och en kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du missar poängen…
Varför inte ha DC-laddning överallt? Även ner till 11 kW?
Istället för att ha omvandlaren i bilen så finns den i laddaren.
Vad är det som säger att AC-laddare är lika med destinationsladdning?

Det är klart du kan ha DC-laddning överallt. Det är ju valfritt. Du kan köpa en DC-laddare till kåken idag om du vill: https://www.eibabo.se/schneider-electric/evlink-vaeggdosa-dc-...

Tror de flesta ser poängen?

Fel länk