Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Mighty Mic:

Problemet med alla olika betallösningar/appar vid publik laddning ska bli bättre, enl branschen ska det i stort sett vara löst till årsskiftet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/branschen-enig-sa-ska-laddkaoset-losas

Gött då är det kanske löst om 2 år när man ska byta bil nästa gång.
Kul och få lite mer valmöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Låter ju smutt! Är det någon speciell OBD-läsare som behövs? Har någon sån ELM327-läsare som legat i en låda i typ 10 år någonstans..

Vet inte riktigt vad som krävs, försökte hitta en kompabilitetslista på ABRP men hittade ingen. Jag har denna: https://www.amazon.se/VICTOOM-OBD2-Diagnostikenhet-diagnostis...

Skrivet av Dizzö:

Ionity med abonnemanget som de själva har?

Och hur kan Tesla Supercharger vara så dyrt? Trodde det var runt 4-4.5 kr / kWh

Jag har både Ionity Passport och Plugsurfing via Volvo (och snart även bra pris med Ford)

Vilket pris Tesla tar på sina SuC kan tyvärr inte jag svara på, tror det det var prishöjningar här för ett tag sen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hämtade bilen från min Ditec Ultra + Premium (ruta, fälgar, läder etc) precis som vi diskuterade för ett tag sedan. Den ser riktigt fin ut nu !

Edit: får se om det hjälper bra med att hålla den fin under leasingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nu när alla som har Tesla prata så gott om dom så måste jag säga att många Tesla ägare är snåla med.
Om jag åker förbi Ikea i Linköping och dom laddarna är upptagna så är det ofta Tesla bilar som står där för att det är gratis laddning
Nu åker jag bara förbi där 5 dagar av 7 i veckan ganska ofta sitter det kvar folk i bilen med för att vänta på laddningen.

Samma på IKEA Malmö, där står alltid en eller två Teslor och laddar på deras 4 platser.

Skrivet av Chippen2188:

Ja, alltså, Enyaq har ju trådlös Carplay/Andrpoid Auto, precis som ID.4, och då ska är det ju självklart att man skippar den inbyggda navigationen Vill minnas att Enyaq och ID.4 också visar navigationen i förardisplayen även om man navigerar med Apple Carplay/Android Auto, kan ha fel dock.

Här vill jag höja ett varningens finger, om det är samma som på min Audi phev så måste man ha navigator för att iaf android auto skall funka trådlöst.
Det var precis detta som gjorde att jag fick kompensation från Audi eftersom dom sagt att det skulle funka trådlöst, men dom glömde säga att det krävdes navigator

Permalänk
Medlem

Jag tycker Mach E's navi system är bättre än androids så det är lite personligt men visst, oftast så är androids bättre, det håller jag med om.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av MacAllan:

Samma på IKEA Malmö, där står alltid en eller två Teslor och laddar på deras 4 platser.
Här vill jag höja ett varningens finger, om det är samma som på min Audi phev så måste man ha navigator för att iaf android auto skall funka trådlöst.
Det var precis detta som gjorde att jag fick kompensation från Audi eftersom dom sagt att det skulle funka trådlöst, men dom glömde säga att det krävdes navigator

Finns ju en hemlighet med det.
Är ju närmast ingången och ingen står där.

Värt att ladda bara för att få vettig parkering (iallafall när det ösregnade när jag var där senast)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Finns ju en hemlighet med det.
Är ju närmast ingången och ingen står där.

Värt att ladda bara för att få vettig parkering (iallafall när det ösregnade när jag var där senast)

Finns närmre parkeringar och av 2 Teslorna känner jag igen som stått där många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, alltså, Enyaq har ju trådlös Carplay/Andrpoid Auto, precis som ID.4, och då ska är det ju självklart att man skippar den inbyggda navigationen Vill minnas att Enyaq och ID.4 också visar navigationen i förardisplayen även om man navigerar med Apple Carplay/Android Auto, kan ha fel dock.

Vill minnas att systemet kan hitta laddare längs vägen men inte att den kan kolla antalet upptagna laddare eller så, som man kanske skulle vilja ha.

Skrivet av MacAllan:

Inser ju nu att iv80x har navigator som standard. Jag tittade på pluspaketet Amundsen med hud, stod att det var navigator så antar det krävdes för att få det men icket 😀 och sen upptäckte jag ju att en massa assistansfinesser typ lane assist och sånt är standard. Provade konfigurera upp en id4 gtx bara för att jämföra, men där blev det en herrans massa tillval för att få ens de mest basala grejorna, och då hittar jag inte ens nåt paket där sätesvärme bak ingår. Bara på det faller id4 bort, men ska absolut prova ändå bara för jämförelsen.

Tycker enyaq känns mycket rimligare än om det drar iväg rejält när jag bockar i allt jag vill ha... Men helt ok med alla måsten. Säljaren tyckte inte lightforce-ramp behövdes, och då håller dom till i princip granne med lightforce svenska generalagent så dom har nog inga problem att kränga på folk ändå. Låter lovande!

Permalänk
Medlem

Då var en MG ZS Luxury 2022 beställd 👍
(Privatleasing)
Troligtvis leverans oktober-november. Seeg väntan.. Och så måste jag sälja min befintliga fosil-bil..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Elon bekräftar att teslas laddare kommer öppnas upp. Rätt av honom, vad Teslas kunder än tycker imo.

https://alltomelbil.se/elon-musk-bekraftar-tesla-kommer-oppna...

"– Vi planerar att öppna superchargernätverket för alla elbilar globalt. Vi har redan gjort det i Europa"

Man får nog dock ta lite Elon-salt på det som han säger (som vanligt med Elons uttalanden).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Helt plötsligt säger sambon de magiska orden; "Vi kanske skulle skaffa elbil", och genast är man ju igång med att reka marknaden.

Har hållit lite koll förr på utbudet, men inte så pass att jag seriöst börjar väga och räkna. Teslas modeller går nog bort. 3:an är för liten och Y är för dyr och har dessutom inga fysiska knappar vilket gör att vi kommer bli frustrerade på den (lixom, man kan inte ens starta sätesvärmen bak utan att använda touchskärmen där framme???).

Skrivet av rask:

Blev bara tvungen att kommentera detta eftersom det funkar så jäkla perfekt på just Tesla. Numera finns en Auto-funktion för sätesvärmaren, fungerar perfekt. Annars använder man röststyrning, eller placerar knappen som en genväg på skärmen vintertid.

Tycker också Auto-funktionen för sätesvärme är riktigt bra (till skillnad från regntorkarna).

En annan bra lösning @Lidodido är att sätta dit ett par knappar om det är viktigt för dig att kunna låta baksätespassagarna styra manuellt.

Skaffa ett sådant här kitt och montera de två knapparna på bakkanten av mittkonslen:
https://enhauto.com/product/two-s3xy-buttons

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

När jag haft mina funderingar om att resa mycket i Norrland med en framtida elbil, har en gammal vän med samma problem kommit fram att det enda som fungerar är Tesla. Sant eller falskt, men infrastrukturen är ju minst halva viktningen i val av elbil. Teslas stationer verkar alltid fungera, ha en god tillgång och sällan eller aldrig köer eller annan huvudvärk. De andra lösningarna låter (jag har ingen personlig erfarenhet) idag som att de i bästa fall är nästan lika bra som Teslas, men ofta en huvudvärk för föraren.

Jo, till skillnad från Ionity och andra nät så har de bra kvalitet och bra serviceorganisation kring sina SuC-stationer. De har egna anställda som åker landet runt och underhåller laddare och laddpunkter. Är extremt sällan någon trasig laddpunkt, men skulle det någon gång ske (allt slits ju med användande) så är min uppfattning att det fixas väldigt snabbt jämfört med andra laddnät.

De publicerade i deras senaste rapport just att upptiden på alla deras laddpunkter i hela världen är 99,96%. Rätt imponerande högt. När jag laddat på andra laddnät känns det som det är mer regel än undantag att minst en laddpunkt är ur funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Chippen testade ju att åka från Stockholm-Åre på sportlovet för att slå hål på myten av att det är kaos på laddarna under denna period men även trots han laddade på icke-Tesla så var det ingen kö alls, om jag minns rätt från klippet.

Vad är då vitsen att öppna upp SuC om kapaciteten redan är tillräcklig för alla andra elbilar?

Var inte helt med på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Intressant, klart att automatik är ett alternativ! Men jobbigt att behöva ropa om man vill ha en annan temp där bak t.ex på vintern, men kanske går leva med.

Checka in Sexy-buttons som jag länkade till. Tror de löser exakt ditt problem (om du inte är nöjd med Auto-läget, som fungerar riktigt bra).

Skrivet av Lidodido:

Synd bara att model y kommer över gränsen för bonusen och då blir alldeles för dyr, just nu är det laddningen som lockar mest.

Det är inte alla säkert. Det har inte gått igenom än, och hört att gränsen kanske flyttas till 800 000 (mycket tack vare alla prisökningar på elbilar den sista tiden).

Men garantier finns inte. Antingen får du skynda med beställningen och ta leverans innan den 1/7, eller så får du avvakta tills efter beslut av regeringen.

Skrivet av Lidodido:

Ni som har andra bilar än tesla, hur planerar ni långkörningarna? Finns nån bra carplay/Android auto-kompatibel app som ger en bra upplevelse längs vägen eller är navigation i bilen ett måste? Tänker att planering utifrån batteriets kapacitet är ett bra stöd, men det kanske går hämta ut via odb till telefonen?

Jag kör på den inbyggda navigeringen. Den är dock rätt konservativ, så räcker oftast 20% mer än vad de anger i kvarvarande SoC när man kommer fram.

Skall jag planera hemifrån (vilket jag oftast inte behöver) så kör jag med ABRP: https://abetterrouteplanner.com/

Vill man ha exakt batteridata så kan du använda den OBD-dongel som jag länkade till i kittet med Sexy-buttons tillsammans med en app som tex. ScanMy Tesla.

https://enhauto.com/commander-full

Har inget behov för knappar, så har beställt enbart denna OBD-dongel som är på väg till mig just nu. Man skall du ha knapparna för sätesvärme där bak så får du med denna dogle i kitt med knapparna här:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Visst är Teslas ladd nätverk bra, men det är inte perfekt, t.ex. finns det inte en enda SuC i Malmö utan närmsta är Löddeköpinge (ca 2,5 mil norr om) vilket gör att alla Tesla är hänvisade till andra laddare i Malmö.
Om nu alla nätverk skulle hålla sig till sina märken och Tesla inte kunnat ladda där hade det säkerligen blivit missnöje på Tesla kunderna för att behöva köra mellan 2,5 - 3 mil bara för att ladda (om man inte har hemma).

Inte alls. Hade ju bara varit positivt för utbyggnaden av olika laddmöjligheter om fler än Tesla satsade på seriösa nät.

I dag är det ju enbart Tesla som satsar riktigt seriöst (6 laddpunkter som hos Ionity eller CK är inte seriöst längs populära ställen).

Just i städerna så behöver man oftast inte snabbladdning, utan oftast destinationsladdning (hemma, hotell, mm). Det är ju snarare på väg längs de stora vägarna som snabbladdning fyllar störst funktion.

Men det sagt så har Tesla planer på SuC i Malmö (dock ej tidpunkt, även om det kommer). https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=56.088680150543...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nu när alla som har Tesla prata så gott om dom så måste jag säga att många Tesla ägare är snåla med.
Om jag åker förbi Ikea i Linköping och dom laddarna är upptagna så är det ofta Tesla bilar som står där för att det är gratis laddning

Hur vet du att det är av snålhet?

Tesla är ju bland de mest sålda elbilarna, så inte konstigt om de finns där elbilar finns.

Känns som lite illa valt påhopp för att ta lite billiga poäng hos alla Teslahatare i tråden!

Skrivet av vinylens:

Skulle bara blir glad om dom började ta betalt även för alla 11KW laddare vi köpcentrum för då skulle bara dom som behöver ladda dom andra skulle inte utnyttja det för att dom kan.

Vet att Lidl ska göra om sina 50Kwh laddare fast dom har skyltar över att taxibilar inte får ladda där så står det taxibilar där och laddar.

Det håller jag däremot med om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Inser ju nu att iv80x har navigator som standard. Jag tittade på pluspaketet Amundsen med hud, stod att det var navigator så antar det krävdes för att få det men icket 😀 och sen upptäckte jag ju att en massa assistansfinesser typ lane assist och sånt är standard. Provade konfigurera upp en id4 gtx bara för att jämföra, men där blev det en herrans massa tillval för att få ens de mest basala grejorna, och då hittar jag inte ens nåt paket där sätesvärme bak ingår. Bara på det faller id4 bort, men ska absolut prova ändå bara för jämförelsen.

Förtutom Teslas laddnät, så var det just all extrautrusning som gjorde att Taycan föll bort för mig. Blev nästan exakt en dubblering av priset när alla funktioner jag villa ha med var i varukorgen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Förtutom Teslas laddnät, så var det just all extrautrusning som gjorde att Taycan föll bort för mig. Blev nästan exakt en dubblering av priset när alla funktioner jag villa ha med var i varukorgen.

Du skulle behöva spana in funktionen "Citera flera" i forumet 😜

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, till skillnad från Ionity och andra nät så har de bra kvalitet och bra serviceorganisation kring sina SuC-stationer. De har egna anställda som åker landet runt och underhåller laddare och laddpunkter. Är extremt sällan någon trasig laddpunkt, men skulle det någon gång ske (allt slits ju med användande) så är min uppfattning att det fixas väldigt snabbt jämfört med andra laddnät.

De publicerade i deras senaste rapport just att upptiden på alla deras laddpunkter i hela världen är 99,96%. Rätt imponerande högt. När jag laddat på andra laddnät känns det som det är mer regel än undantag att minst en laddpunkt är ur funktion.

https://i.imgur.com/xhEMJxr.png

Men jag fattar inte, varför tar inte de andra aktörerna detta på allvar, jag menar hade det inte varit något att skryta med att man har hög service på sina erbjudna tjänster utan istället har massor av kunder som ska trilskas med trasiga laddpunkter och taggar och appar utan dess jävla like.

Nej då är det fortfarande Tesla som äger marknaden efter all denna tid.. kommer dom andra någonsin komma ikapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur vet du att det är av snålhet?

Tesla är ju bland de mest sålda elbilarna, så inte konstigt om de finns där elbilar finns.

Känns som lite illa valt påhopp för att ta lite billiga poäng hos alla Teslahatare i tråden!

Det håller jag däremot med om.

För att dom sitter kvar i bilen och laddar i flera timmar det är typ 500-600 till 12 superladdare.
därför hoppas jag att alla gratisladdare försvinner dom behöver ju inte sätta någon jätte avgift på 11kwh för då kommer dom inte användas alls.
Vet att dom som är i parkeringshusen i Linköping tar dom 3kr för 1Kwh vilket jag tycker är helt okej

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Här är lite info kring ID-bilarnas 3.1 mjukvara: https://m.youtube.com/watch?v=V0l1D0W39OA

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är då vitsen att öppna upp SuC om kapaciteten redan är tillräcklig för alla andra elbilar?

Var inte helt med på den.

Jag vänder på frågan, vad är problemet att öppna då det uppenbarligen finns kapacitet på Tesla också?

Det finns alltid undantag åt båda håll, det målas dock upp en bild att omedelbart så kommer det "skräpas ner" med VW Kia Ford Volvo osv osv och Teslaägarna själva får limpa iväg och ladda på incharge eller stå och köa.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker också Auto-funktionen för sätesvärme är riktigt bra (till skillnad från regntorkarna).

En annan bra lösning @Lidodido är att sätta dit ett par knappar om det är viktigt för dig att kunna låta baksätespassagarna styra manuellt.

Skaffa ett sådant här kitt och montera de två knapparna på bakkanten av mittkonslen:

Nu fattas bara ett kit för normal ratt till plaid också så kanske den kan bli ett vettigt alternativ att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inte alls. Hade ju bara varit positivt för utbyggnaden av olika laddmöjligheter om fler än Tesla satsade på seriösa nät.

I dag är det ju enbart Tesla som satsar riktigt seriöst (6 laddpunkter som hos Ionity eller CK är inte seriöst längs populära ställen).

Just i städerna så behöver man oftast inte snabbladdning, utan oftast destinationsladdning (hemma, hotell, mm). Det är ju snarare på väg längs de stora vägarna som snabbladdning fyllar störst funktion.

Men det sagt så har Tesla planer på SuC i Malmö (dock ej tidpunkt, även om det kommer). https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2&bounds=56.088680150543...

Visst hade det varit bra om fler bygger ordentliga nät och jag tror/hoppas det kommer.

Tror snabbladdare fyller en funktion i städer också eftersom du har betydligt fler som bor i lägenhet utan möjlighet att ladda hemma, med fler snabbladdare inom staden hade fler nog vågat välja elbil om dom slipper sitta och vänta i timmar på att ladda.

Jo jag vet att den är på gång i Svågertorp.

Men det jag vill ha sagt är att alla troligen tjänar på att alla nät är öppna för alla så att det blir som nuvarande bensinstationer där alla är välkomna att tanka oavsett bilmärke.

Permalänk
Medlem

Det kan ju också vara som så att Tesla kommer öppna upp när elbilsmarknaden har kommit till en punkt där den har dominans över fossilbilsförsäljningen eller rent utav har slagit ut den helt.

Då kan Teslas Superchargers bli som vilken mack som helst men idag så har dom fördelen att vara mer exklusiva och lockar köpare på så sätt. Blir ju svårare ju fler elbilar och laddaktörer det finns på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du skulle behöva spana in funktionen "Citera flera" i forumet 😜

Skall ta med det, och gör det även nu delvis när det hänger i hop.

Nackdelen blir dock för de som skall citera, att det blir stökigare att välja ut det som är relevant för citeringen.

Så det finns ju helt klart +/- med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För att dom sitter kvar i bilen och laddar i flera timmar det är typ 500-600 till 12 superladdare.
därför hoppas jag att alla gratisladdare försvinner dom behöver ju inte sätta någon jätte avgift på 11kwh för då kommer dom inte användas alls.
Vet att dom som är i parkeringshusen i Linköping tar dom 3kr för 1Kwh vilket jag tycker är helt okej

Det håller jag med om helt. Gratisladdning är bara dumt och förstör för oss som vill ladda.

Oftast många Taxibilar som blockar tex. laddarna på Lidl har jag sett.

Tycker däremot att det var lite konstigt att du ville hänga ut Teslaförare specifikt, då jag själv inte sett att de sticker ut emot andra elbilsmärken. Det är ju trots allt Tesla som är en av de som hållit på att sälja elbilar längst, och de är ju en av de största på just elbilar.

Skrivet av SiD:

Jag vänder på frågan, vad är problemet att öppna då det uppenbarligen finns kapacitet på Tesla också?

Så länge som det inte blir fullt så är det inget problem, men som jag ser det så kommer risken att det kan bli fullt öka extremt om Tesla öppnar upp för alla. Blir det laddköer så kommer jag överväga att gå tillbaka till fossilbil igen. Står inte ut med sådant köande.

jag ser en klar risk med det.

Men om du inte ser att det är något problem med kapaciteten i dag (utan att ni kan använda SuC); varför propagerar du då så mycket för att Tesla skall öppna upp SuC?

Fick aldrig svar på den frågan av dig.

Du gör lite som politiker som är obekväma med frågor, och undviker att svara genom att ställa motfrågor. Klassiskt undvikandeknep, men lätt att genomskåda tyärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Hämtade bilen från min Ditec Ultra + Premium (ruta, fälgar, läder etc) precis som vi diskuterade för ett tag sedan. Den ser riktigt fin ut nu !

Edit: får se om det hjälper bra med att hålla den fin under leasingen.

Permalänk
Medlem

Avslöjandet: Toyotas elbil Bz4x laddkänslig vid minusgrader

https://www.nyteknik.se/elbilar/avslojandet-toyotas-elbil-bz4...

Citat:

Att japanska biljätten Toyota varit lite senfärdig när det kommer till elbilar är ingen nyhet. Dock har man bestämt sig att ändra på det och fjol visades först modellen (Bz4x) följt av att man i slutet av förra året överraskade och visade upp hela 15 elbilskoncept som ska bli verklighet.

I år kommer Bz4x och nu har en lite förvånande uppgift uppdagats. Modellen, och då särskilt den fyrhjulsdrivna, gillar inte minusgrader.

Känns som att detta med elbilar är lite för nytt för Toyota, och att de inte riktigt fått ordning på tekniken.

Är nog aldrig bra att dra fötterna efter sig och vara absolut sist på marknaden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Avslöjandet: Toyotas elbil Bz4x laddkänslig vid minusgrader

https://www.nyteknik.se/elbilar/avslojandet-toyotas-elbil-bz4...

Känns som att detta med elbilar är lite för nytt för Toyota, och att de inte riktigt fått ordning på tekniken.

Är nog aldrig bra att dra fötterna efter sig och vara absolut sist på marknaden...

Problemet som sådant är föga unikt för Toyota. Om det i verkligheten är värre återstår väl att se. Skrivningen om "andra modeller" avser rimligen inte en kommentar om konkurrenter, utan mer troligt relativt den framhjusldrivna varianten eftersom det står AWD. Varför det sedan är så är kanske en bra fråga.

Att kalla något som Toyota själva skriver för "avslöjande" får sägas att vara att tänja rätt mycket på vad som kan betraktas som ett journalistiskt avslöjande... Särskilt som man refererar till att några på Reddit tydligen är läskunniga.