Fläktar dras igång när jag inte gör något krävande på Lenovo Yoga Slim

Permalänk
Medlem

Fläktar dras igång när jag inte gör något krävande på Lenovo Yoga Slim

Hej,

Har haft problemet i kanske 1-2 månader nu. Fläktarna brukar dra igång när det enda jag har uppe är kanske 10-15 chrome flikar och datorn blir väldigt varm. Någon idé på vad det kan vara?

Körde igång HWMonitor när fläktarna var igång men vet inte hur mycket detta kommer säga er

Permalänk
Rekordmedlem

Är det webbläsaren som ger belastning på cpun, har du kollat i aktivitetshanteraren vad som lastar cpun och gör den varm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

There are multiple things that can run in the background and cause this - Windows indexing service, your browser, antivirus, etc. So as mrqaffe suggested you should check Task Manager or even better Resource Monitor which should give you idea what is happening.

There is a chance that once you open Task Manager or Resource Monitor you don't find anything. This can happen if what ever worked in the background detected your activity and stopped the processing (regular applications working in "nice" mode). Also, there are reports recently of malware that installs crypto miners and these miners are known to turn off when you run Task Manager or some other tool in order to avoid detection. So running a good antivirus and MalwareBytes is recommended to check this.

Visa signatur

If it's not broken, don't fix it.

Permalänk
Medlem

Min HP x360 med en ryzen 5 4500u betedde sig likadant, den stängde av fläktarna och sen när den blev varm så var den extremt långsam på att rampa upp fläktarna. Satt på youtube och slökolla och helt plötsligt var fläktarna på 100% och datorn supervarm.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gissar på att datorn kan vara skitig på insidan. Öppna upp och gör ren den.
Se också över installationen, se vad som får datorn att arbeta i aktivitetshanteraren/resursövervakaren

Permalänk
Medlem

Windows kör en massa tjafs i bakgrunden, update, virusskanning, sökindexering osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Baxtex:

Windows kör en massa tjafs i bakgrunden, update, virusskanning, sökindexering osv.

Inget av dem ska tvinga upp CPU i 85 grader eller nästan 2/4Ghz klocka.