Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Uncharted: Förvånansvärt bra. Ännu roligare om man spelat spelen.
Batman: grymt bra, ska bli kul att se nästa del.
The Eternals: Väldig oengagerad film... Kändes inte samma kaliber som avengers filmerna tyvärr..

Permalänk
Medlem

Dansar med vargar, ett kärt återseende.
Den är ju bra lång, men detta är en film där jag tycker längden är befogad.
Jag ger den 7 stabila tipis av 10.

Ser den igen med anledning av att den tagit sig in på Imdb top 250 igen, och jag har föresatt mig att se dem alla.
Har nu endast 8 ”omöjliga” kvar (dagsnotering, det varierar ju lite…)

Permalänk
Medlem

Dr Strange, Multiverse of madness

5/10 Tyckte den var seg.

Permalänk
Medlem

"The Batman".
Riktigt bra, gillade den mörka tonen, skådisarna, dialogen och actionscenerna. 8/10.

Permalänk
Medlem

The Northman
6/10

Kanske hade jag för höga förväntningar på denna då man hade hört att de hade haft historiker som hjälpt till för att få allt rätt. Istället tycker jag det fokuserar på alldeles för mycket "mysticism" och över lag en ganska fattig story. Överdrivna "one-liners" och "damn jag är tuff!" som utan tvekan gav "detta är vad jänkare tror vikingar var" vibbar.

Permalänk
Medlem

Uncharted 5/10
Gillade skattjakten men hatade all urlöjlig action och produktplacering. En riktigt rutten film

Permalänk
Medlem

The northman - Helt ok. Lite mycket strupsång bara men annars var det ju trevlig stämning och så. 7/10

Permalänk
Forumledare

*tråd rensad*

Ja vad säger man. Mer film, mindre ”önska livet av skådespelare”. Kan ju inte vara så svårt, eller? 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Demolition Man. Har alltid vetat om den i alla år men alltid trott det var en random sketen action film. Meen fick ändå lust igår att kolla på den o jag hade ju inte helt fel, men verkligen inte helt rätt heller. Nu var jag ju "lite" mer stenad än vad jag planerat att jag skulle vara när jag såg den så det påverkade nog en del, men FAN vad jag älskade den här filmen! När dom filmade den här så visste dom att dom gjorde helt galet överdriven action, men dom gjorde det ju så jävla välgjort överdrivet! Tycker storyn var klockren också på sitt finurliga men märkliga sätt, invävt med lite snygg samhällskritik o lite sånt. Stallone gjorde sin roll bra o Sandra Bullock var klockren i sin roll, men den riktiga stjärnan var ju Westley Snipes. Fan va 90-tals-cool han var! Snygga moves hade han också, en perfekt bad guy. Hade sina likheter med en av mina favoritfilmer Femte Elementet, fast den var lite mer amerikansk då men fortfarande lika seriöst oseriös. Love it!
10/10 explosioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Demolition Man. Har alltid vetat om den i alla år men alltid trott det var en random sketen action film. Meen fick ändå lust igår att kolla på den o jag hade ju inte helt fel, men verkligen inte helt rätt heller. Nu var jag ju "lite" mer stenad än vad jag planerat att jag skulle vara när jag såg den så det påverkade nog en del, men FAN vad jag älskade den här filmen! När dom filmade den här så visste dom att dom gjorde helt galet överdriven action, men dom gjorde det ju så jävla välgjort överdrivet! Tycker storyn var klockren också på sitt finurliga men märkliga sätt, invävt med lite snygg samhällskritik o lite sånt. Stallone gjorde sin roll bra o Sandra Bullock var klockren i sin roll, men den riktiga stjärnan var ju Westley Snipes. Fan va 90-tals-cool han var! Snygga moves hade han också, en perfekt bad guy. Hade sina likheter med en av mina favoritfilmer Femte Elementet, fast den var lite mer amerikansk då men fortfarande lika seriöst oseriös. Love it!
10/10 explosioner

Vill bara meddela att denna recension var en av de roligaste jag läst här på SweC.
Garvar fortfarande….

Tack!

Permalänk
Medlem

Hollywood visste hur man gjorde action ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Vill bara meddela att denna recension var en av de roligaste jag läst här på SweC.
Garvar fortfarande….

Tack!

Haha, jamen trevligt att jag blev så road att jag kunde roa vidare då ^^

Skrivet av oqvist:

Hollywood visste hur man gjorde action ett tag.

Ja Die Hard, Terminator 2, Aliens osv är ju ganska klockrena actionfilmer med tajt story utan alltför mycket plot holes till skillnad ifrån dagens grejer. Enda actionen på senare år som jag gillat är Mad Max Fury Road, annars föredrar jag lugnare rullar. Men kan såklart också bero på att man blivit äldre också då.

Permalänk
Medlem

Nobody

9/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Haha, jamen trevligt att jag blev så road att jag kunde roa vidare då ^^

Ja Die Hard, Terminator 2, Aliens osv är ju ganska klockrena actionfilmer med tajt story utan alltför mycket plot holes till skillnad ifrån dagens grejer. Enda actionen på senare år som jag gillat är Mad Max Fury Road, annars föredrar jag lugnare rullar. Men kan såklart också bero på att man blivit äldre också då.

Ah ok fast jag tänkte tvärtom ändå. De oroade sig inte så mycket över ev plot holes då utan de såg till att underhålla och hålla ett bra tempo medan mycket idag ska va för "smart" och är rädd för att underhålla för mycket.

Fast mycket av felet är ju att superhjälterullarna har dränkt allt vettigt annars hade vi haft lite mer vettig action även på 2000-talet.
Förutom då hur nostalgin arbetar och man glömmer allt kasst naturligtvis därav alltid "bättre förr"

Permalänk
Medlem

The Lost City of Z
Lite mer seriös än filmer som Uncharted. Värt att se en gång 7/10

Permalänk
Medlem

Morbius 2022
7.5/10

Väldigt överraskad och på ett positivt sätt! Kan vara något av det bättre från Marvel på ett ganska bra tag där filmen dessutom klockar in på "blygsamma" 1h 43min. Klassisk "origin story" av en anti-hjälte med en klassisk antagonist med trevliga och bra effekter och som inte försöker slänga in "twist and turns" bara för att.

Att de dessutom frångått "allt måste vara roligt med punchlines hela tiden" känns fräscht för en gångs skull, samt det faktum att "woke & inclusive" har fått exakt noll fokus och allt inriktas på att detta är en action-film i marvel-anda bidrar det till det. Aldrig varit ett fan av Jared Leto, men han gör sin roll med bravur, över lag är det riktigt stabila skådespelarinsatser.

En action-film med snygga effekter/scener som inte försöker vara något annat, givetvis öppnar det för ytterligare filmer