Skrivet av petabyte:
Nu har jag dock börjat få upp ögonen för att det börjat komma bärbara datorer (ex: Asus Zephyris 16 2022) som åtminstone på pappret är lika snabb min stationära dator, en dator som desutom inte används till dess fulla potenial speciellt ofta. Det har fått det att börja klia rejält i köpfingret. Men jag har ett litet hinder kvar innan jag trycker på köp.
Jag är systemutvecklare och även om jag skaffar bärbar kommer jag att en mycket stor del av tiden sitta i mitt arbetsrum, och här är det tystnad som gäller. Med tystnad menar jag total tystnad, min nuvarande dator är ljudlös, det som hörs mest i mitt arbetsrum är inluftsventilen i taket. Min senaste erfarenhet av en bärbar, var med Intel i7-6920HQ. Denna dator var långt ifrån tyst, det kunde räcka med att starta Visual studio för att fläktarna skulle spinna upp i full hastighet några minuter.
Hur tysta är era bärbara? Jag har i princip snöat in mig på Intel 12th gen på grund av att jag vill ha thunderbolt 4. Men om jag förstått rätt är Ryzen 5000/6000 kanske tystare/svalare?
Beror lite på vad ”inte används till dess fulla potential speciellt ofta” betyder.
T.ex. 12700H som nämns i tråden har en peak-prestanda som ligger lika eller högre än alla stationära bortsett från toppmodellerna av Alder Lake. Men är just peak-prestanda… Lastar man ett sådant system mer än ett par sekunder kommer det vara allt annat än tyst och prestanda kommer sjunka en del.
AMDs 5000/6000-serie drar inte alls lika vansinnigt mycket ström. Däremot tycker jag AMD gjort en rejäl fuling i att prestanda vid batteridrift är inte i närheten prestanda när man är nätansluten (detta mycket för att ”vinna” batterilivslängdstester mot Intel). OK att det är en viss dipp, men är inte OK att droppa ned till nivåer där 5-6 år gamla datorer mycket väl kan vara snabbare.
Klicka för mer information
Visa mer
Kan man acceptera medioker prestanda på batteridrift och lite lägre peak-prestanda än stationära / Intels 12000 serie är AMD 5000/6000 ett riktigt bra val och finns ett bra utbud av modeller.
Båda dessa plattformar har ändå modeller som man både kan jobba på och köra spel på. Men man får kompromissa på endera ljudnivån eller prestandanivån (och tyvärr i många fall på båda…).
De är ändå totalt överkörda av Apples M1 Pro/Max modeller. Har själv en 14” M1 Pro primärt för arbete som innefattar programmering av olika slag, inklusive spelutveckling. M1 Pro/Max är i praktiken helt tyst under ”normala” förhållanden, fläkten drar igång om både CPU och GPU jobbar hårt.
Prestandamässigt ligger M1 mellan stationära Ryzen 5000 och Intel 12000 serie i peak-prestanda per kärna. Man har samma prestanda per kärna oavsett hur många kärnor som lastas, det vare sig man kör på DC eller AC. All-core prestanda hos Pro/Max (där CPU-delen drar runt 30 W i det läget) ligger i nivå med 5900X medan instegsmodellen M1 (som är fläktlös hos MBA) ligger i nivå med 5600X.
Problemet är att man då måste köra MacOS, vilket helt tar bort ”gaminglaptop” ur ekvationen. Kan ändrar på sig framöver, för att utveckla spel på Pro/Max fungerar superbra. Men utbudet idag för spel är rejält skralt…
TL;DR är därför att tyvärr finns nog ingen bärbar som uppfyller alla de krav du har. Möjligen kan det ändras nästa år när modeller med Qualcomms ”M1 dödare” ska finnas på marknaden. Där pratas det om brutalt bra perf/W och prestanda som överstiger vad Apple har i dag på M1, det i en mobilkrets som specifikt designats för bärbara Windows-datorer.