Permalänk

Viaplay och NHL

Hej!
Under de senaste 2 veckorna har jag märkt att det har hänt något med Viaplays NHL sändningar. Bilden har blivit väldigt smetig och fått extremt mycket motion blur, vilket gör att det knappt går att titta på matcherna.

Jag sänder matcherna via Chromecast till TVn, men har även testat att titta enbart på både dator och mobil, där jag upplever samma problem.

Hur är bilden för er när ni tittar på NHL matcherna?

/SparkyIce

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några problem.

Permalänk
Medlem

NVM, mobilen också tydligen

Permalänk

Jag har varit i kontakt med Viaplay men de har ej fått in några rapporter om att det ska vara fel med sändningarna.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att ta reda på vad som orsakar problemet?

Permalänk

Någon som vet vad det kan bero på när bilden är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Någon som vet vad det kan bero på när bilden är så?

Jag upplever att det är väldigt olika beroende på vilka som sänder matchen. I vissa fall är bilden kristallklar, men i vissa fall väldigt smetig/suddig eller överdrivet ljus bild (vilket blir problem med så mycket vit is).

Tycker att Cmore har förbättrats avsevärt i SHL senaste åren.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Azureye:

Jag upplever att det är väldigt olika beroende på vilka som sänder matchen. I vissa fall är bilden kristallklar, men i vissa fall väldigt smetig/suddig eller överdrivet ljus bild (vilket blir problem med så mycket vit is).

Tycker att Cmore har förbättrats avsevärt i SHL senaste åren.

Visst är det skillnad på vilka som sänder, men det har blivit extremt suddig och smetig bild de senaste 2-3 veckorna, så pass att det knappt går att titta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Visst är det skillnad på vilka som sänder, men det har blivit extremt suddig och smetig bild de senaste 2-3 veckorna, så pass att det knappt går att titta.

Kvalitet brukar väl hänga ihop med ditt internet? Bilden justeras beroende på din hastighet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Kvalitet brukar väl hänga ihop med ditt internet? Bilden justeras beroende på din hastighet

Internet fungerar bra. Det är bara NHL sändningarna som det blir så på, dvs allt annat funkar fint på Viaplay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Visst är det skillnad på vilka som sänder, men det har blivit extremt suddig och smetig bild de senaste 2-3 veckorna, så pass att det knappt går att titta.

Herregud vad dåligt det är nu i New Jersey - Florida :\ Hockey ses med fördel i 4K, men det här är så långt ifrån så man tror nästan inte det är sant.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Azureye:

Herregud vad dåligt det är nu i New Jersey - Florida :\ Hockey ses med fördel i 4K, men det här är så långt ifrån så man tror nästan inte det är sant.

Har det blivit värre för dig de senaste veckorna eller har det varit så hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SparkyIce:

Har det blivit värre för dig de senaste veckorna eller har det varit så hela tiden?

Vet inte, har mest kollat på mobilen några enstaka gånger senaste tiden. Men det är sämre nu än jag minns det. Och jämför man med Cmore så är det riktigt stor skillnad.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Tack!! Fan jag håller på o bli tokig på den här skiten. Exakt samma som du skriver. Sen ett par veckor tillbaks har alla matcher blivit otroligt suddiga som smetar ut spelarna när dom åker o ja får ont i huvudet av o se på det. Jag ser samtliga Penguins matcher o även lite andra när de spelar bra svensk tid..

Definitivt inte internet då ja har 1000mbit o 4k tv etc. Var inte såhär illa för ett par veckor sen.. please fix innan ja blir knäpp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderB:

Tack!! Fan jag håller på o bli tokig på den här skiten. Exakt samma som du skriver. Sen ett par veckor tillbaks har alla matcher blivit otroligt suddiga som smetar ut spelarna när dom åker o ja får ont i huvudet av o se på det. Jag ser samtliga Penguins matcher o även lite andra när de spelar bra svensk tid..

Definitivt inte internet då ja har 1000mbit o 4k tv etc. Var inte såhär illa för ett par veckor sen.. please fix innan ja blir knäpp!

Får du samma problem om du kör vi webbläsaren på datorn, mobilen, tvn via appar eller extra enhet typ nvidia shield, apple TV
Finns inget värre än dålig bild....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hur blir bilden om du kollar med mobildata (eller använder wifi som ej är dit) på telefonen?

Permalänk
Skrivet av BroderB:

Tack!! Fan jag håller på o bli tokig på den här skiten. Exakt samma som du skriver. Sen ett par veckor tillbaks har alla matcher blivit otroligt suddiga som smetar ut spelarna när dom åker o ja får ont i huvudet av o se på det. Jag ser samtliga Penguins matcher o även lite andra när de spelar bra svensk tid..

Definitivt inte internet då ja har 1000mbit o 4k tv etc. Var inte såhär illa för ett par veckor sen.. please fix innan ja blir knäpp!

Trist att du upplever samma problem, uppenbarligen ligger felet hos Viaplay.
Har du också kontaktat Viaplay angående detta? När jag skrev med dem för några veckor sedan så hade de inte hört talas om problemet tidigare. Den jag chattade med skulle ta det vidare, men jag tänker att det kan vara bra att fler som upplever samma skriver till dem så att de verkligen kollar upp vad som är tokigt.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag haft problem med Viaplay och hockey har varit när jag de känt av uBlock Origin, då blev bilden väldigt pixlig. Min fråga ovan handlade om ifall ni via routern blockerar reklam (eller åtminstone har någon inställning som kan få Viaplay att tro det). Blir bilden bra med mobildata kan man åtminstone utesluta det.

Permalänk
Medlem

Brukar ju vara deras servrar som inte orkar med om fler än 10 personer totalt använder deras tjänster.

Brukar bli perioder av 480p eller sämre även på deras ”4k”-sändningar, och eller halverade bilder per sekund.

Detta trots 1000 Mbit och trådat hela vägen. Kollar via ATV 4k.

De sänder ju omkring 5 Mbit i bitrate så ser aldrig bra ut på modern tv.

Permalänk
Medlem

Undrar har Viaplay tagit bort nhl.tv, så man kunde se matcher från hela säsongen och byta ljud från hemma och borta lag?

eller kan man byta ljud direkt i Viaplay appen nu?