Permalänk

Garantiärende? Eller vad?

Tjenare!
Jag har en gaming laptop :Gigabyte AORUS 15P - 15,6" | i7 | 32GB | 1TB | RTX 3080 | 240Hz. Inköpt på inet
Som jag köpte på blackfriday förra året.
Har fungerat klockrent till för 2v sedan ungefär då jag får störningar på skärmen ( se bifogad bild + film)
Spelar ingen roll om datorn är kall eller varm!
Eller om den står i windows eller om jag spelar apex ( enda spelet på datorn😉)

Kommer ibland tätare intervall av störningarna till att jag kan spela 10min utan störning!
Störningarna kan sitta i från 1sec till 30sec

Vad kan det vara för fel? Gpu som börjar gå sönder? Skärmen?

(Ska tillägg att datorn i stort bara används var 3e dag då jag jobbar 24tim pass)

Här är bild +film på problemet
https://imgur.com/a/QIcXdSt
https://imgur.com/a/hM2iKvI

. Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Oavsett vad felet är (jag gissar dock på GPUn) så är det ett garantiärende. Felanmäl den till Inet och ta det den vägen.

Toppen med en filmsnutt för övrigt, skicka med den när du felanmäler.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Jag hade personligen provat med följande INNAN jag gör ett garantiärende:

1. Uppdatera alla drivrutiner inkl. grafikkort till senaste versionen.
2. Uppdatera (flasha) BIOS.
3. Göra en fabriksåterställning och ominstallera Windows

Om inget av det hjälper så är det förmodligen ett hårdvarufel - gör ett garantiärende.

Permalänk

Alla drivrutiner är färska!
Uppdatera bios hur gör man det på en laptop?
Har för mig att jag gick in i bios när jag fick hem den förra året men hittade inte mycket där inne om man gämför med en stationär!

Aldrig gjort en fabrik återställning på en laptop hur gör man?

Edit det är min första laptop där av min okunskap ang laptop
Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Det finns ingen chans att det du visar på filmen är ett mjukvarufel. Ring/maila Inet och felanmäl, här behövs service.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Skrivet av osgorth:

Det finns ingen chans att det du visar på filmen är ett mjukvarufel. Ring/maila Inet och felanmäl, här behövs service.

Håller med. Ser ut som en defekt GPU brukar göra.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk

skulle säga antingen defekt gpu eller bildpanel glapp i ribbonkabeln till lcdpanelen kan ge ganska liknande bildproblem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Okej tar och skickar iväg en felanmälan på den till inet få se vad dom säger!

Mvh Peter

Permalänk

Uppdatering!
Skickade in den till inet som bekräftade felet och skickade den vidare till gigabyte(Holland) för reklamation!
Nu är det bara att vänta 🥴

Hur lång tid brukar sånt ta?
Någon som har erfarenhet av ivägskickad vara till tillverkaren!
Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Uppdatering!
Skickade in den till inet som bekräftade felet och skickade den vidare till gigabyte(Holland) för reklamation!
Nu är det bara att vänta 🥴

Hur lång tid brukar sånt ta?
Någon som har erfarenhet av ivägskickad vara till tillverkaren!
Mvh Peter

Jätteolika. Men ibland blir man förvånad, paketet är i Holland på en dag och byte av grafikkort tar väl knappast någon lång tid heller. Kör på hoppfull framför pessimist.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Jätteolika. Men ibland blir man förvånad, paketet är i Holland på en dag och byte av grafikkort tar väl knappast någon lång tid heller. Kör på hoppfull framför pessimist.

Håller tummarna på snabb hantering då 🙂👍

Permalänk

Uppdatering!!
Efter lång vänta och många återkopplingar till Inet ( som sköt sig utmärkt ) så vart det ett återköp av min laptop.
då gigabyte väntat på ett nytt gpu som tydligen var sönder och dålig återkoppling till inet.
Så det vart en annan laptop 🙂
En https://www.inet.se/produkt/1966872/asus-rog-strix-scar-17-3-...
Och är grymt nöjd!
Mvh Peter