Permalänk
Medlem

Uppgradera nu eller senare?

Hej!

Funderar på om man skall uppgradera nu eller ha ännu mer is i magen o vänta till 13:de generationen från Intel.
Sitter idag på en I7 4790K så jag har väntat ett rätt bra tag redan.

Använder den mest för spel o vill att den skall vara hyfsat framtidssäker samt prisvärd.
Har en 1440p skärm som jag inte planerar att byta på länge samt ett GTX 1080 kort som jag hoppas byta mot ett 3 eller 4000 kort senare.

Tänkt uppgradering:
Intel Core i5 12600K 3.7 GHz 20MB
MSI PRO Z690-A DDR4
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart B
Samsung 980 M.2 NVMe SSD 500GB (systemdisk)
Windows 11 Pro

Komponentkollen

Tankar kring detta? Vill helst inte lägga flera tusen extra om några månader pga av krav på DDR5 tex men om det skulle betyda en stor skillnad i prestandad samt att den skulle kunna användas en längre tid så kan det vara värt det kanske?

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke är att vänta tills du verkligen köper ett nytt grafikkort. Uppgraderar du allt förutom GPU nu (och dessutom spelar i 1440p) så kommer GPUn att flaska i princip alla spel. Så du får inte riktigt ut mycket av att uppgradera allt förutom GPU.

Så varför inte vänta och uppgradera allting på en gång?

Permalänk
Medlem

Man MÅSTE ju inte uppgradera allt på en gång.

Du kommer troligen uppleva en prestandaökning om du kör på en 12600k nu med ditt 1080. Min bror uppgraderade nyligen från en äldre i5 till en 12600k men kör fortfarande på ett GTX 1060, och säger att spelen överlag flyter bättre för honom nu.

Frågar man på SweC om man ska uppgradera så säger folk ALLTID att man ska vänta, det finns alltid nått nytt som kommer om nått halvår eller år. Så har det vart alla de 20 år jag hängt här.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Var inte inlåst i Intel. Men vänta tills nästa gen AMD eller Intel CPU. Och sedan vänta på nästa gen Nvidia eller AMD GPU. Alla räknar med rejäla prestandalyft. Det är trots allt bara 2-6 månader kvar att vänta.

Permalänk
Medlem

Jag säger alltid uppgradera inget om du inte känner att prestandan är för dålig i något du spelar just nu.
Är prestandan för dålig i något kolla vad som flaskar och uppgradera det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Uppgradera när du känner att spelen går trögt . Ingen ide att vänta. Köp cpu nu o välj ett 4070 när de kommer. Så hade jag gjort.

Visa signatur

12600k , MSI RTX 4080 Gaming Trio , 24 DDR4 .

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Jag märker att grafikkortet går ofta på 70% o FPS kan inte hålla sig över 60 (i vissa spel) så är övertygad att CPU skall uppgraderas men såklart när det är gjort är det dags för nytt grafikkort med.

O det är ju så att man kan alltid vänta. Frågan är kanske då om det priset på de jag har som paket nu kommer rasa efter AMD alt Intels nya prylar kommer eller om de nya bara blir dyrare. Med hus o barn på väg försöker jag tänka prestanda per krona för en gång skull.