LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem

LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Tänkte göra ett försök att samla alla andra plastbitsnördar här i kretsen. Kul saker som jag hopps kunna hitta här är kul projekt som folk byggt, förslag på passande/roliga byggsatser, nya modeller som kommer ut, bilder på egna kreationer, kommentarer om senaste lego masters avsnittet, tips på udda byggtekniker som du lärt dig...

Vad som du känner passar här gör nog det

Permalänk
Medlem

Börjar med ett litet galleri på en rymdfärjas utveckling över några iterationer härom veckan:

Permalänk
Medlem

Det nuvarande stadiet är dock lite annorlunda. Märker att det ofta blir lite större när det ska bli mer detaljerat/skalenligt...

(Om någon undrar så är mörkblått svart, bara en synvilla har jag intalat mig själv)

Permalänk
Medlem

Bra initiativ! Jag försökte få igång en Lego-tråd för några år sedan. Gick sådär

#13425116

Nu för tiden köper jag mest Lego till barnen, som vi bygger tillsammans. Det börjar bli en ganska bra samling. Det är dock sällan byggena får stå så länge, men det viktigaste är ju att fantasin får flöda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Bra initiativ! Jag försökte få igång en Lego-tråd för några år sedan. Gick sådär

#13425116

Nu för tiden köper jag mest Lego till barnen, som vi bygger tillsammans. Det börjar bli en ganska bra samling. Det är dock sällan byggena får stå så länge, men det viktigaste är ju att fantasin får flöda!

Snyggt, letade en del men hittade knappt något med sökordet lego... vi får väl hoppas denna tråden överlever lite bättre? Tycker bara det är kul att byta idéer om saker jag gillar

Permalänk
Medlem

@Beamy det verkar som att mitt försök föll platt det med... kanske folk inte vågar dela med sig?

Tänkte dela med mig av ett nytt set jag gillade:
https://www.lego.com/sv-se/product/death-star-trash-compactor...

Kul med lite vuxenlego som man kan ha på hyllan, men priset känns ju lite sådär kanske... Över tusen kronor...

Permalänk
Medlem

Har lite lego iallafall, hade gärna haft mer men platsen räcker inte riktigt till just nu
Har även Lego International Space Station , men inte byggt den ännu eftersom jag inte vet var jag ska ha den när den är klar.
Drömmen är ju dock fortfarande Millenium Falcon.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kul tråd, har en massa lego som barnen och jag bygger. Mest i form av att minsta grabben ropar: Pappa, bygg en bil åt mig! Och 2 minuter senare frågar han om jag är klar och undrar varför det tar som tid. Då har jag knappt hunnit hitta rätt sorts hjul som jag vill använda

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Har lite lego iallafall, hade gärna haft mer men platsen räcker inte riktigt till just nu
Har även Lego International Space Station , men inte byggt den ännu eftersom jag inte vet var jag ska ha den när den är klar.
Drömmen är ju dock fortfarande Millenium Falcon.
https://i.imgur.com/5oq1kU0.jpg
https://i.imgur.com/jstMBoF.jpg
https://i.imgur.com/7traOvx.jpg

Whisky och lego i en trevlig harmoni! Kul att se!

Har också ständiga problem att ha plats för de färdiga projekten

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd! Köpte just mitt första Lego på typ 35 år 😂 tänkte börja fota Lego men upptäckte även hur kul och avslappnande det var att bygga! Hoppas denna tråd fortsätter leva 😊

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Växte upp med att leka med Harry Potter lego... Jag och en höll på med det alldeles för länge!
Hittade en liten nostalgisk läsning om dess början https://www.lego.com/en-us/categories/adults-welcome/article/...

Permalänk
Medlem

Äntligen städat lite och fått mer struktur

Lite av dagens stök med 4-åringen

Stora skåpet med det mesta grovsorterat (platta, tjocka, technic, ...

Skåpet med diverse byggen och större modeller

Permalänk
Medlem

’Valis’ namngiven av min 4-åring

Ännu ett custom-bygge (och ett försök till att återuppliva tråden lite)

Permalänk
Medlem

Mitt senaste bygge. Så jäkla snyggt Dock sjukt tråkigt och enformigt att bygga Mario banan 😅

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loka04:

Mitt senaste bygge. Så jäkla snyggt Dock sjukt tråkigt och enformigt att bygga Mario banan 😅
<Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Hur stor är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Snyggt! Hur stor är den?

Konsolen är i 1:1 skala så lika stor som en riktig nes tvn är 23cm hög och 24cm bred

Edit: nästan 1:1 skala, haha. 5cm mindre i djup och bredd

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Köpte 2st set ur botanica serien. 1. Orkidé för jag älskar dom och har en del riktiga. 2. Bonsai för jag ville ha ett bonsai träd vid min Katana. Bonsaien är helt okej men älskar orkidén 😍

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Hej alla Lego fantaster. Varifrån brukar ni köpa er Lego? Är sugen på att börja bygga lite 😊 ser att amazon har bra priser men finns det andra ÅF som ni handlar ifrån?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Porsche GT3 RS, Snickrar för tillfället på Lamborghini sian 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Hej alla Lego fantaster. Varifrån brukar ni köpa er Lego? Är sugen på att börja bygga lite 😊 ser att amazon har bra priser men finns det andra ÅF som ni handlar ifrån?

Jag har senast handlat på ’Eko’ ett lågprisvaruhus som råkar finnas i stan, men också Webhallen har ganska okej priser

Permalänk
Medlem

Lego Technic funkare ej

Hej! Jag har två äldre Lego Technic modeller (Unimog 8110 och Grävmaskin 8043). De har stått uppbyggda i många år och samlat en del damm. Nu orkar de knappt röra sig, trots att jag satt i nya fräscha batterier. Jag har också rivit och byggt upp den ena modellen samt rengjort alla delar, men det verkar inte hjälpa. Nu undrar jag om motorerna kan försvagas över tid, trots att de inte använts? Någon som känner igen detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matajen:

Hej! Jag har två äldre Lego Technic modeller (Unimog 8110 och Grävmaskin 8043). De har stått uppbyggda i många år och samlat en del damm. Nu orkar de knappt röra sig, trots att jag satt i nya fräscha batterier. Jag har också rivit och byggt upp den ena modellen samt rengjort alla delar, men det verkar inte hjälpa. Nu undrar jag om motorerna kan försvagas över tid, trots att de inte använts? Någon som känner igen detta?

Ta ut motorerna och provkör dem separat? Kan tänkas att smuts kommit in i kraftöverföringen någonstans inne i modellen.

Du kan ju också försiktigt snurra på rörliga delar och se om det går trögt någonstans (motorerna tål att drivas runt lite manuellt sålänge du tar det försiktigt).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har senast handlat på ’Eko’ ett lågprisvaruhus som råkar finnas i stan, men också Webhallen har ganska okej priser

De flesta bitarna handlar jag från bricklink.com Där finns typ alla set och bitar som någonsin tillverkats. (Vi LEGO-nördar kallar det inte utan anledning för Cracklink... Du har blivit varnad)

Nya set kollar jag upp på Prisjakt, webbhallen brukar ligga hyffsat bra till och enkelt om man har en butik nära, men det finns ofta många alternativ.

Permalänk
Medlem

Lego Technic motorer driver dåligt

Skrivet av Oegat:

Ta ut motorerna och provkör dem separat? Kan tänkas att smuts kommit in i kraftöverföringen någonstans inne i modellen.

Du kan ju också försiktigt snurra på rörliga delar och se om det går trögt någonstans (motorerna tål att drivas runt lite manuellt sålänge du tar det försiktigt).

Jag har som sagt rivit modellen, rengjort bitarna och byggt ihop igen. Den rör sig fint rent mekaniskt. Alla 4 motorer funkar när de är lösa. Vad jag noterar är att när jag kör två motorer samtidigt så saggar det och vid tre så stannar de helt. Kanske inte jättekonstigt då de delar på samma kraftkälla, men å andra sidan utan last bör de vara lättdrivna. Jag tror alltså att roten ligger i motorerna och deras kraftförsörjning. Även om jag satt i nya batterier ska jag prova med fräscha högenergibatterier igen. Jag har nämligen en elektrisk kattlucka som slutar fungera trots att batterierna har mycket kraft kvar. Kanske är det något liknande här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matajen:

Jag har som sagt rivit modellen, rengjort bitarna och byggt ihop igen. Den rör sig fint rent mekaniskt. Alla 4 motorer funkar när de är lösa. Vad jag noterar är att när jag kör två motorer samtidigt så saggar det och vid tre så stannar de helt. Kanske inte jättekonstigt då de delar på samma kraftkälla, men å andra sidan utan last bör de vara lättdrivna. Jag tror alltså att roten ligger i motorerna och deras kraftförsörjning. Även om jag satt i nya batterier ska jag prova med fräscha högenergibatterier igen. Jag har nämligen en elektrisk kattlucka som slutar fungera trots att batterierna har mycket kraft kvar. Kanske är det något liknande här.

Kanske är det alkaliskt vs laddbart som spökar? Laddbara batterier har lägre spänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matajen:

Jag har som sagt rivit modellen, rengjort bitarna och byggt ihop igen. Den rör sig fint rent mekaniskt. Alla 4 motorer funkar när de är lösa. Vad jag noterar är att när jag kör två motorer samtidigt så saggar det och vid tre så stannar de helt. Kanske inte jättekonstigt då de delar på samma kraftkälla, men å andra sidan utan last bör de vara lättdrivna. Jag tror alltså att roten ligger i motorerna och deras kraftförsörjning. Även om jag satt i nya batterier ska jag prova med fräscha högenergibatterier igen. Jag har nämligen en elektrisk kattlucka som slutar fungera trots att batterierna har mycket kraft kvar. Kanske är det något liknande här.

Ah just det ja, du skrev att du rengjort allt, missade det. Ja det är ju "power functions"-system i dessa modeller, och det borde inte vara problem att driva 3-4 mediummotorer med en batteribox, förutsatt fräscha batterier. Jag har också kört fler än en motor med laddbara 1.2v batterier istället för 1.5v, i samma batteribox, utan problem.

Om du försiktigt testar driva runt motorerna manuellt med en axel, är de olika tröga då? Det tänker jag skulle kunna indikera om felet är mekaniskt eller elektriskt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd

Var på Lego House med sonen i somras. Det var riktigt nice, dock dyr entre.

Var också på någon grej på Partille Arena i höstas (Brick World?). Inte lika nice men en hel del roligt i alla fall.

Klossfestivalen hette det visst.

Permalänk
Medlem

Mirandad Lego Technics.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Skrivet av Matajen:

Hej! Jag har två äldre Lego Technic modeller (Unimog 8110 och Grävmaskin 8043). De har stått uppbyggda i många år och samlat en del damm. Nu orkar de knappt röra sig, trots att jag satt i nya fräscha batterier. Jag har också rivit och byggt upp den ena modellen samt rengjort alla delar, men det verkar inte hjälpa. Nu undrar jag om motorerna kan försvagas över tid, trots att de inte använts? Någon som känner igen detta?

Det var inget fel på motorerna, utan en ordentlig rengöring av kontakterna från batteribox till motor gjorde susen. Nu funkar modellerna igen! Tack för alla tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hoppas någon tar efter, såg ut att kunna bli roliga modeller med lite mer udda block. Borde gå att göra dem helt kompatibla med vanligt lego i mindre storlekar