Quiz: Antons förkastliga konsolquiz

Permalänk

Blev 9 rätt och är från yngre stenåldern

Permalänk
Medlem

Gizmondo dokumentären finns på spotify att lyssna på, härlig cashgrab och scam historia

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tur att man fick några flashbacks som verkade stämma

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vem har koll på alla såna udda grejor egentligen?? 😒

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Aah, tackar. Uppsala maffian har man ju hört talas om flera gånger, men det där har jag antingen missat eller så har jag råkat formatera de minnescellerna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ändå nöjd med det här, fuskade nästan inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Dreamcast har stöd för 31KHz RGBHV, helt enkelt typisk VGA-standard. Men det hindrar naturligtvis inte äldre konsoler från att använda progressiva bildlägen i 15KHz.

Spel till exempelvis Mega Drive och Super Nintendo är praktiskt taget undantagslöst avsedda för att visas upp i 240p. Forcerar man interlacing på den videoström som kommer från dem kommer grafiken att visas upp på ett helt felaktigt vis.

Och således får du en signal som i slutändan inte matchar med de standarder som SMPTE, EBU eller ITU-R så har stiftat. Alltså icke-standardiserat, oavsett vilket inflytande en programmerare så har haft. Annars hade vi aldrig sett problem av den kalibern som vi har sett när folk försöker spela retrospel på moderna bildvisare.

Det spelar ingen roll hur många akronymer du använder, ingen spelade Super Nintendo, Sega Megadrive, Colecovision, Intellivision eller ens VIC-64 med progressiv bildsignal när det begav sig. Progressiva utgångar blev populärt använt först vid millenieskiftet.

Permalänk
Bildexpert

@Mordekai: Eftersom fältens ordning inte ändras från frame till frame så blev signalen progressiv. Det är inte svårare än så.

Annars är du mer än välkommen att förklara för mig varför bilden blir rätt om den visas upp interlaced. Börja gärna med drop-shadows.

Permalänk
Medlem

Faan så nära.. Hade faktiskt full koll på samtliga utom 3DO och tjock-Steffe.. Gissade på Gizmo, vilket sänkte en eventuell fullpott.

Jag har ingen grotta men två Nintendo system. Men satt man som barn och lusläste Nintendo Magasinet och sedan Super Power som jag gjorde fastnade de saker..

Är det ngn här som kommer ihåg prototyp konsollen Viking X av Philips?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThurahT:

Mitt resultat: 13/14.

Faan så nära.. Hade faktiskt full koll på samtliga utom 3DO och tjock-Steffe.. Gissade på Gizmo, vilket sänkte en eventuell fullpott.

Jag har ingen grotta men två Nintendo system. Men satt man som barn och lusläste Nintendo Magasinet och sedan Super Power som jag gjorde fastnade de saker..

Är det ngn här som kommer ihåg prototyp konsollen Viking X av Philips?

Hehe var inte det ett aprilskämt i Super Play/Power?

Edit: jorå!
https://www.retrobutiken.se/viewtopic.php?t=437

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@Mordekai: Eftersom fältens ordning inte ändras från frame till frame så blev signalen progressiv. Det är inte svårare än så.

Annars är du mer än välkommen att förklara för mig varför bilden blir rätt om den visas upp interlaced. Börja gärna med drop-shadows.

Konsolen kan inte ändra fältordning i PAL, som du kanske vet vad det är en förkortning av. Men fortsätt gärna stajla med tekniska termer, det ändrar inte det faktum att vi inte såg progressive scan på konsoller i sverige. Sedan det enkla faktum att spel inte började ta hänsyn till progressiv scan förrän PS2 gjorde det ju inte enklare, många spel var då fortfarande programmerade för interlaced scan. Dessa nymodigheter har kommit senare, inte på originalkonsollerna från 80-talet. Gissar att du inte var med på den tiden.

Permalänk
Medlem

Gick ju rätt bra, kul quiz!!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Mordekai:

Konsolen kan inte ändra fältordning i PAL, som du kanske vet vad det är en förkortning av.

Konsolen kan mer än väl undvika att specificera vilket fält som det skall ritas upp på, vilket på en korrekt fungerande 15KHz tub också då innebär att varje fält är jämnt. Eller udda för den delen. Eftersom de inte skiftar blir de således inte interlaced. Detta är något som exempelvis Nintendo var väldigt väl medvetna om när de designade Famicom år 1983. Vete tusan vilka 15KHz-CRTs du har suttit med men om de inte har kunnat visat upp 240p eller ens 288p korrekt hade jag slängt dem...

Annars rekommenderar jag dig starkt att testa olika skärmar, videoprocessorer och annat så lär du märka hur pass beroende gamla spelkonsoler är att deras signaler hanteras som progressiva för att grafiken skall återges korrekt. Det kan också vara värt att prova med gamla spelkonsoler på exempelvis en monitor som saknar VCR-läge (AFC) för att få en uppfattning om hur pass off alla timings i regel är. Det är ett kaninhål jag har grävt mig ner i mycket, mycket djupt.

Permalänk
Visa signatur

Fractal Design R5 | ASUS Z170 Pro Gaming | Intel Core i5-6600K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 2666MHz | ASUS STRIX GeForce GTX 980 TI Gaming 6GB | Crucial BX200 240GB | EVGA SuperNova G2 750W

Permalänk
Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Gick så där detta, men det va en del knepiga frågor

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Den första förvånade mig verkligen - I did NOT know that.

Visa bild på min grotta? Bäst jag gör det ...annars blir Anton bara sur:

(Gammalt grott bild, men det mest grottiga jag kunde hitta)

Grottbildsuppdatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Konsolen kan mer än väl undvika att specificera vilket fält som det skall ritas upp på, vilket på en korrekt fungerande 15KHz tub också då innebär att varje fält är jämnt. Eller udda för den delen. Eftersom de inte skiftar blir de således inte interlaced.

Definitionsfråga, fortfarande bara varannan linje per frame

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mordekai:

Definitionsfråga, fortfarande bara varannan linje per frame

Jo men det är ju just det som är hela grejen. Varje field är ju komplett, unik och därmed också oberoende av föregående eller nästkommande field. Så med andra ord är varje field i själva verket en komplett frame. Till skillnad från interlaced innehåll där varje field är en halv frame.

Och det är ju det som är hela definitionen av en progressiv bild i videosammanhang.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Bingolott!

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt bra med tanke på att jag aldrig ägt en konsol i mitt liv.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo men det är ju just det som är hela grejen. Varje field är ju komplett, unik och därmed också oberoende av föregående eller nästkommande field. Så med andra ord är varje field i själva verket en komplett frame. Till skillnad från interlaced innehåll där varje field är en halv frame.

Och det är ju det som är hela definitionen av en progressiv bild i videosammanhang.

Har du en källa på att signalen innehöll information så att tvn bara ritade på jämna linjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vete tusan vilka 15KHz-CRTs du har suttit med men om de inte har kunnat visat upp 240p eller ens 288p korrekt hade jag slängt dem...

De kan visa vilken upplösning som helst, i Y-led ritas den upp med ett antal linjer, i X-led finns ingen upplösning öht.
Återigen, signalen är analog har sync per linje och field, ingen information om udda eller jämna linjer, tvn ritar varannan udda, varannan jämn vare sig du vill eller inte (PAL composite och RF).
Om du sänker frekvensen till 25Hz och ritar samma fram två fields i rad blir det fortfarande inte en progressiv signal.

Apparater med annan signalering kunde visa äkta progressiv signal men det fanns ingen sådan signalöverföring på de klassiska konsolerna.

Frågan var skickar ut, inte renderar internt. PAL tillåter inte signalering av valfria uppdateringsfrekvenser eller antal linjer eller position på linjer, det finns en tolerans på synken, det betyder inte att det är "udda" uppdateringsfrekvens.

Eller så skippar du vartannat field, får 25Hz och halva ljusstyrkan med en jäkla flimmrig bild.

Permalänk
Medlem

Inte lätt denna.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Klurigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hehe var inte det ett aprilskämt i Super Play/Power?

Edit: jorå!
https://www.retrobutiken.se/viewtopic.php?t=437

Ah! Där ser man Det var SAAB och inte Philips dessutom... Ja, jag blev ju lurad. Kommer ihåg att flera undrade vad som hände med den sedan men detta var ju när internet var i sin ungdom ännu och information var svårare.

Kul att det fanns en forum-tråd med detta mysterium!

Edit: Haha, nu när man ser specifikationen på den så undrar man ju över sin IQ på den tiden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

De kan visa vilken upplösning som helst, i Y-led ritas den upp med ett antal linjer, i X-led finns ingen upplösning öht.
Återigen, signalen är analog har sync per linje och field, ingen information om udda eller jämna linjer, tvn ritar varannan udda, varannan jämn vare sig du vill eller inte (PAL composite och RF).
Om du sänker frekvensen till 25Hz och ritar samma fram två fields i rad blir det fortfarande inte en progressiv signal.

Apparater med annan signalering kunde visa äkta progressiv signal men det fanns ingen sådan signalöverföring på de klassiska konsolerna.

Frågan var skickar ut, inte renderar internt. PAL tillåter inte signalering av valfria uppdateringsfrekvenser eller antal linjer eller position på linjer, det finns en tolerans på synken, det betyder inte att det är "udda" uppdateringsfrekvens.

Eller så skippar du vartannat field, får 25Hz och halva ljusstyrkan med en jäkla flimmrig bild.

Klart att signalen har information om udda och jämna "field" hur tror du att den skulle set ut om lägger "fel" överst?
Detta gör med en så kallad halv linje, därför har PAL 312.5 linjer per "field".

Det flesta gamla konsoler som exempel vis NES är att de skippar halvlinjen, vilket gör att analoga TV med CRT ritar linjerna på samma ställe, det gör de för minimera "flickering". Vilket jag skulle kalla för progressiv.

Det innebär också att uppdaterings frekvensen blir lite annorlunda delvis ca 0.16% fel (0.5/312.5).

Mer kan du läs här (för NTSC, men samma tänk gäller för PAL)
UZEBOX video primer

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Mordekai:

Har du en källa på att signalen innehöll information så att tvn bara ritade på jämna linjer?

Jag tänker att de tydligaste källorna är våra ögon. Spel som matas ut i 240p får väldigt fläskig scanline-effekt just eftersom man helt enkelt inte skjuter någon signal på varannan scanline.

Nintendo kallar det här för ”double strike” tex. Dvs att man skjuter på samma scanline två gånger istället för att alternera.

Hade man skjutit på varannan hade det som du skrev: flimrat.
Hade man skippar vartannat field hade det som du skrev: reducerat ljusstyrkan.

Men 240p flimrar inte, det sänker inte ljusstyrkan och en field är som sagt en hel unik bild oberoende av föregående/nästkommande field.
Och 240p går att visa i 60 fps. Hade det bara handlat om att kassera varannat fält hade det ju varit omöjligt.

Matar man in signalen i digital utrustning som tolkar den som traditionellt linjeflätat innehåll så går allt åt skogen och bilden förstörs. Helt enkelt eftersom all ”normal” digital utrustning förutsätter att signalen är snäll och förhåller sig till traditionella PAL och NTSC standarder där en frame är två alternerande fields.

Så jag skulle säga att det är så enkelt som att bara titta på bilden de här apparaterna genererar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThurahT:

Ah! Där ser man Det var SAAB och inte Philips dessutom... Ja, jag blev ju lurad. Kommer ihåg att flera undrade vad som hände med den sedan men detta var ju när internet var i sin ungdom ännu och information var svårare.

Kul att det fanns en forum-tråd med detta mysterium!

Edit: Haha, nu när man ser specifikationen på den så undrar man ju över sin IQ på den tiden..

De upprepade ett liknande skämt några år senare fast då att det var en konsol som skulle kunna köra Xbox, playstation och dreamcast spel.
Den var betydligt mer bara ett bra lurendrejeri utan så extrema överdrifter och tokigheter. Minns att jag köpte det utan att ifrågasätta det alls 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?