LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det med s.k. "uniformity issues" på Evo-panelerna? Här är min, som jag planerar att byta i dagarna. Lite rädd för att få ett sämre exemplar dock.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tror det är denna du är ute efter:

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nope, tänker på pink tint. Inte vertical bands.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tyvärr är den typen av problem som din teve uppvisar vanligt på EVO-paneler. Vilken storlek är det? Om det är något annat än 65" så skulle jag byta ut den. Tyvärr verkar den storleken dras med mest problem vilket kan leda till att du får hem en sämre panel.

Trevligt med Rashomon förövrigt.

Skrivet av ComeradJenko:

Tack för återkopplingen. Jag ska ta skriva och fråga om de har ett villkorsdokument eller liknande för att se vad som egentligen ingår i deras premium care. Jag säger även som andra här. Skapa ett nytt ärende och referera till det äldre som inte blivit löst.

Här har du T&C
https://anonfiles.com/Nfo9Z7leye/T_C_pdf

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Tyvärr är den typen av problem som din teve uppvisar vanligt på EVO-paneler. Vilken storlek är det? Om det är något annat än 65" så skulle jag byta ut den. Tyvärr verkar den storleken dras med mest problem vilket kan leda till att du får hem en sämre panel.

Trevligt med Rashomon förövrigt.

Det är just en 65"... Har också läst mig till att det är där problemen är som värst. Tog mig an min min första Kurosawa igår Har samlingen på BR så det blir flera filmer framöver.

Någon annan som som har någon erfarenhet av pink tinting?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där är ju RIKTIGT tråkigt!
Jag är sugen på att köpa en C1 77" men blir rejält avskräckt när jag ser den här nivån av pink tint..

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Bildexpert 📺

Rosa vänsterkant och cyan mot höger på det där sättet är väldigt vanligt på C1:or med Evo-panelen. Sett värre exempel (65:or) med ytterligare rosa band på mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Det där är ju RIKTIGT tråkigt!
Jag är sugen på att köpa en C1 77" men blir rejält avskräckt när jag ser den här nivån av pink tint..

Förstår det. Jag vet inte om jag skulle säga att jag ångrar köpet, men en del av mig gör ju det. Men jag fick en en bra deal trots allt och bilden är förutom detta problem, fantastisk. Men nog är det pissigt allt, och LG som företag får man inge vidare bra bild utav. Hade jag varit du så hade jag funderat på om du kan vänta ett par år på QD-OLED att mogna, alternativt vänta till på 2023-års modeller av Sony/Panasonic WOLED med rejält HDMI 2.1-stöd.

Skrivet av Laxpudding:

Rosa vänsterkant och cyan mot höger på det där sättet är väldigt vanligt på C1:or med Evo-panelen. Sett värre exempel (65:or) med ytterligare rosa band på mitten.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det hela. Är det acceptabelt att ha ett rosa band i sidan av bilden? Eller ännu värre, ett stort, rosa parti mitt i bilden? Vill inte minnas att man fick detta på varken CRT eller plasma (även om min plasma utvecklade en rosa blob efter något år så var felet inte där direkt ur kartong).

Vissa menar att det är något man får stå ut med i och med att OLED är så bra i övrigt. Men ska det verkligen vara så? Varför ska man acceptera något som faktiskt stör, inte bara i testbilder, utan även i riktigt bildmaterial, när man ändå köper en premium-TV? En LCD för 5000kr kan jag förstå har DSE och clouding till viss del. Men nu snackar vi en TV som kostade en bra bit över 20 tkr ny...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Förstår det. Jag vet inte om jag skulle säga att jag ångrar köpet, men en del av mig gör ju det. Men jag fick en en bra deal trots allt och bilden är förutom detta problem, fantastisk. Men nog är det pissigt allt, och LG som företag får man inge vidare bra bild utav. Hade jag varit du så hade jag funderat på om du kan vänta ett par år på QD-OLED att mogna, alternativt vänta till på 2023-års modeller av Sony/Panasonic WOLED med rejält HDMI 2.1-stöd.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det hela. Är det acceptabelt att ha ett rosa band i sidan av bilden? Eller ännu värre, ett stort, rosa parti mitt i bilden? Vill inte minnas att man fick detta på varken CRT eller plasma (även om min plasma utvecklade en rosa blob efter något år så var felet inte där direkt ur kartong).

Vissa menar att det är något man får stå ut med i och med att OLED är så bra i övrigt. Men ska det verkligen vara så? Varför ska man acceptera något som faktiskt stör, inte bara i testbilder, utan även i riktigt bildmaterial, när man ändå köper en premium-TV? En LCD för 5000kr kan jag förstå har DSE och clouding till viss del. Men nu snackar vi en TV som kostade en bra bit över 20 tkr ny...

Köp en B1 så slipper du EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Riktigt tråkigt att tekniker "gått bakåt" på det sättet.
Min gamla OLED från 2017 har inte det problemet men istället är den bara 55"..

Hoppas det löser sig för dig iaf.

Skrivet av medbor:

Köp en B1 så slipper du EVO

20k för B1 77" känns riktigt prisvärt!

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Prata med LG direkt, dom kommer hem och byter panelen, då kan du godkänna panelen direkt vid bytet. istället för att släpa skärm fram och tillbaka till ÅF.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Hur vanligt är det med s.k. "uniformity issues" på Evo-panelerna? Här är min, som jag planerar att byta i dagarna. Lite rädd för att få ett sämre exemplar dock.

Wow! Vilken tur att jag inte läste om det här "kända problemet" innan jag köpte min C1 65. Det där hade jag blivit helt tokig på om jag råkade ut för... hoppas du får din panel bytt till en bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Du ska inte acceptera det om det inte fungerar för din användning, så reklamera eller lämna tillbaka. Vill du ha en modell som inte är utsatt för samma typ a panellotteri behöver du gå på Sonys och Panasonics Master-modeller. Dvs från 2021-utbudet Sony A90J eller Panasonic JZxx00-modellerna, där JZ2000 och JZ1500 har varit felfria av de jag sett.

Permalänk
Medlem

Jag hade gett panelen några timmar och sedan kört en manuell pixel refresh innan jag hade dömt ut den. Det händer väldigt mycket första tiden och speciellt efter en pixel refresh.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har en 65 G1 med lite pink tint i vänsterkant (tillverkad december -21).

Men ser inte detta alls i vanlig användning. Och tittar dessutom sällan aldrig på totalt helvitt.

Alltid en chansning det här. Stör det dig under vanlig användning, byt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Har en 65 G1 med lite pink tint i vänsterkant (tillverkad december -21).

Men ser inte detta alls i vanlig användning. Och tittar dessutom sällan aldrig på totalt helvitt.

Alltid en chansning det här. Stör det dig under vanlig användning, byt!

Skulle du säga att det är lika synligt som på min TV? Breder sig ditt rosa område längre in på panelen eller är det ca 1 dm?

Skrivet av Calle:

Jag hade gett panelen några timmar och sedan kört en manuell pixel refresh innan jag hade dömt ut den. Det händer väldigt mycket första tiden och speciellt efter en pixel refresh.

Just det med rosa missfärgning tror jag inte har med själva panelen att göra, utan anti-reflexfiltret som applicerats ojämnt på glaset. Därmed kommer det inte förändras över tid, som vertikala band i bilden kan göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Skulle du säga att det är lika synligt som på min TV? Breder sig ditt rosa område längre in på panelen eller är det ca 1 dm?

Just det med rosa missfärgning tror jag inte har med själva panelen att göra, utan anti-reflexfiltret som applicerats ojämnt på glaset. Därmed kommer det inte förändras över tid, som vertikala band i bilden kan göra.

Skulle påstå att jag har lite mindre, ca 5-6 cm. Mindre synligt rakt framifrån mer synligt till vänster i soffan och inget synligt till höger.

Korrekt, har ingenting med panelrensning att göra utan som du skriver, anti-reflexfiltret!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Det låter rimligt för alla C1-Evo jag har synat (ok, tre stycken olika 65:or...) har precis den vänstra, knappa decimetern breda kortsidan med rosa skiftning. Vilket pekar på någon kvalitetsbrist i tillverkningen/sammansättningen av panelen. Sedan har de turkosa skiftningar till höger och övriga band varierat mellan exemplaren.

Paneltvätt/Refresh påverkar inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Likadant på min plus att jag har ett rosa band i mitten av panelen. Även ljudproblem med passthrough aktiverat.

LG försöker skrämmas med att om dom skickar tekniker som inte bedömer felet som ett fabrikationsfel så kommer man själv få betala för teknikern.

Permalänk
Avstängd

Notera nuvarande priser hos Mediamarkt. En B1 65" för 12k t.ex.
Stor risk att jag byter upp mig i storlek

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Notera nuvarande priser hos Mediamarkt. En B1 65" för 12k t.ex.
Stor risk att jag byter upp mig i storlek

Ja, priserna har droppat snäppet mer än jag trodde de skulle göra den här generationen!
Det verkar vara lite av en trend att b-serien börjar som ej prisvärd (och nästan osynlig på marknaden) och väldigt nära c-serien, men sen i slutet av livslängden kommer reorna och volymerna…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Alltså... Är det bara jag som haft en helt urusel upplevelse av LG:s support och LG Premium Care?

Jag köpte till Premium Care i samband med att jag köpte min OLED55C1. För drygt fem veckor sedan råkade min dotter spräcka skärmen trots mina ansträngningar (barn... ), och då var jag ju hyggligt glad att jag köpt till Premium Care. Men nu har det alltså gått mer än fem veckor sedan sedan jag gjorde felanmälan, och verkstaden har inte ens bokat en tid med mig.

LG-supporten hade först skrivit en kommentar i ärendet som misstolkades av verkstaden, så ingen service bokades. Det felet upptäcktes för cirka två veckor sedan. Sen dess har jag ringt dem och det varit en massa snack om att "oj, det ärendet har legat länge, jag ska eskalera det, du kommer bli kontaktad". Två gånger ska ärendet ha "eskalerats". Jag har blivit kontaktad exakt noll gånger. Jag kan inte ens få prata med någon ansvarig på kundtjänsten, bara den i första linjen som plockar upp luren. Jag kan inte heller få någon utbytes-TV, eller annan lösning på problemet. Och då har jag ändå påtalat att enligt försäkringavtalslagen ska en skada regleras "skyndsamt" (inom en månad).

Det lär nog bli ett annat märke nästa gång, det här är bara under all kritik.

Jag citerar mig själv för att följa upp på detta. Igår, dagen efter mitt inlägg, ringde LG:s servicetekniker och bokade en tid med mig. Idag kom han och bytte panelen. Om det finns något sammanhang mellan mitt inlägg och att det faktiskt hände något i ärendet kan man bara spekulera i. Jag har inte hört något från deras supportlinje eller den ansvarige som skulle ha kontaktat mig. Återigen, märklig hantering av LG, men nu funkar min TV.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag citerar mig själv för att följa upp på detta. Igår, dagen efter mitt inlägg, ringde LG:s servicetekniker och bokade en tid med mig. Idag kom han och bytte panelen. Om det finns något sammanhang mellan mitt inlägg och att det faktiskt hände något i ärendet kan man bara spekulera i. Jag har inte hört något från deras supportlinje eller den ansvarige som skulle ha kontaktat mig. Återigen, märklig hantering av LG, men nu funkar min TV.

Strålande att du fick ditt problem löst i alla fall. Bristande kommunikation är tyvärr ganska vanligt

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så är B1 mer förskonad från detta ”Pink Tint” men även banding. Om man köper den modellen istället för C1 vilken typ av nedköp handlar det om? Är den såpass mycket sämre att man märker det i vanlig användning? Läste någonstans att den är ljussvagare t.ex.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vad jag förstått så är B1 mer förskonad från detta ”Pink Tint” men även banding. Om man köper den modellen istället för C1 vilken typ av nedköp handlar det om? Är den såpass mycket sämre att man märker det i vanlig användning? Läste någonstans att den är ljussvagare t.ex.

Beror på hur kräsen du är. Du kommer aldrig märka skillnaden om du inte köper en C1

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izak80:

Här finns vissa jämförelser:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled

"The LG B1 has okay SDR brightness. It's extremely similar to the LG BX OLED, and although the LG C1 OLED is brighter, the differences are minor. It's not bright enough to fight glare in a well-lit room. Also, it gets less bright with large areas of bright colors due to the aggressive Automatic Brightness Limiter (ABL), so sports like hockey or basketball are dimmer."
Men som Vincent @hdtvtest påpekar så misster man i brightness om man har eco-läget på, och det är den på default. Blev en B1a för mig, så jag kommer att stänga av eco-läget.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Utöver vad som nämnts kan det vara värt att lägga till att B1 bara har två hdmi 2.1 portar (och två hdmi 2.0i…
Och den ena av dem är earc.
Beroende på vad du har för utrustning att koppla in kan det ju vara en begränsning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Utöver vad som nämnts kan det vara värt att lägga till att B1 bara har två hdmi 2.1 portar (och två hdmi 2.0i…
Och den ena av dem är earc.
Beroende på vad du har för utrustning att koppla in kan det ju vara en begränsning.

Japp, den känner jag redan till men tack för klargörandet ändå. Svårt val det här speciellt nu när B1 och C1 har såpass bra priser. Har dock en CX idag och den modellen skall också lida av både "Tint" och "Banding". Detta är inget jag stört mig på så det kanske inte är något jag kommer tänka på även med en C1.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Så vad hade ni valt idag?

65" C1 för 13 990 kr eller 65" B1 för 11 990 kr?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derix:

Så vad hade ni valt idag?

65" C1 för 13 990 kr eller 65" B1 för 11 990 kr?

Jag tog B1 p.g.a. rose-tint och banding (HDR) som B1 är bättre på. 37.7kg på väg.
C1 har lite bättre ljusstyrka och bättre på VRR på lägre HZ, men jag kommer främst använda för film ändå.
C1 ska även ha bättre CPU men vet inte hur mycket det påverkar..

Visa signatur