Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remus87:

När det gäller trängselskatt så tycker jag man kan enas om att Stockholm har ett tillräckligt bra eller rent av fantastisk kollektiv trafik att de ska bestraffas oavsett bil.

Berätta att du aldrig varit i stockholm, utan att berätta att du aldrig varit i stockholm...

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Nu vet jag inte vilken återförsäljare du har pratat med. Men hos Hedin och Carplus får du stå för hela kostnaden vid utebliven/sänkt bonus (enligt avtalen). Sen ljuger ju säljarna för fullt.

Även Hedin via Santander så får man stå för hela kostnaden (555:-). Och det var säljaren öppen med.

Dock så går det alltid avboka bilen ifall det blir ändring i priset innan leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Upprörda inlägg om kilometer skatten läser jag
Staten ska ha sitt därför lägger de sin fiskala skatt då de tappar punkt skatten på fossila drivmedel. Man skulle upprört kunna säga att det är en dubbel beskattning som blir på elbilar.

När det gäller trängselskatt så tycker jag man kan enas om att Stockholm har ett tillräckligt bra eller rent av fantastisk kollektiv trafik att de ska bestraffas oavsett bil.

Jag är mest förvånad att de bara inte stänger ned biltrafiken helt i city och subventionerar tunnelbana buss ännu mer.

Bil i Stockholm behövs inte punkt, går det dåligt med bussar till lantstället eller Båstad ? (buhu)

Men nu när jag "flashbackat" mina åsikter och fått några riktigt upprörda.

Laddstolpar, vilka har ni i tråden installerat ?
Vad har det kostat att installera, vilken leverantör?

Du får så klart tycka vad du vill men att någon ska bestämma för någon annan hur man måste göra kan ju gå att dra in i absurdum.

Hur skulle du känna om jag som storstadsbo tyckte att ni bor så öppet och fritt på landet så ni borde ha en frihetsskatt på 10% extra för att vi måste tränga ihop oss i stan.
Eller varför inte att man max ska få åka 30km/h i hela landet för vi anser det är bra nog som högsta fart, dvs stad som landsbygd, skulle det också kännas bra ?

Eller är det kanske bättre att alla får betala sina kostnader lika och sedan bestämma om de vill åka buss eller bil eller inget alls samt bo var de vill ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Oklart om det passar i elbilstråden men nya apple Carplay tar över alla skärmar i bilen, även den framför ratten samt att den kan ta över bilens ac inställningar mm. Tänk att helt slippa bilens skräp UI/UX och få något som kontinuerligt uppdateras.

#Info från pågående keynote

Låter ju riktigt nice, hoppas att Android Auto kommer med något liknande. Men måste inte varje bilmodell också implementera stöd för att instrumentpanelens skärm (den bakom ratten) ska kunna användas av Carplay? Och hur ska Carplay kommunicera med bilens AC? Låter som att åtminstone en pairad OBD2 dosa lär behövas för att få ut/skicka data den vägen. Jag tänker alltså på nuvarande elbils modeller, åtminstone de som inte kör Android Automotive som standard.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Låter ju riktigt nice, hoppas att Android Auto kommer med något liknande. Men måste inte varje bilmodell också implementera stöd för att instrumentpanelens skärm (den bakom ratten) ska kunna användas av Carplay? Och hur ska Carplay kommunicera med bilens AC? Låter som att åtminstone en pairad OBD2 dosa lär behövas för att få ut/skicka data den vägen. Jag tänker alltså på nuvarande elbils modeller, åtminstone de som inte kör Android Automotive som standard.

Håller helt med, en standardiserad styrning av bilens system via både android auto och apple carplay vore fint att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Första bilen med stöd för detta ska lanseras sent 2023, jag tror att biltillverkare och Apple kommer jobba tillsammans för att man inte ska behöva en ODB2 Däremot känns det som att trådlös Carplay känns risky.. Beroende på vart själva "datorn" ska sitta. Idag är det ju telefonen som styr, kanske det kan överföras till bilen istället.

Google satsar ju på helt eget OS i sina bilar, ser mer att det kommer bli större än att Android Auto får en liknande som Carplay. Blir lite kaka på kaka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Första bilen med stöd för detta ska lanseras sent 2023, jag tror att biltillverkare och Apple kommer jobba tillsammans för att man inte ska behöva en ODB2 Däremot känns det som att trådlös Carplay känns risky.. Beroende på vart själva "datorn" ska sitta. Idag är det ju telefonen som styr, kanske det kan överföras till bilen istället.

Google satsar ju på helt eget OS i sina bilar, ser mer att det kommer bli större än att Android Auto får en liknande som Carplay. Blir lite kaka på kaka

Självklart ska enheten sitta i bilen och vara helt fristående från mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Lyssna gärna på Vi Bilägares senaste podcast, där pratar dom lite om senaste resultaten i AutoIndex. Detta är första året som Tesla är med, tidigare har man inte fått ihop tillräckligt med svar för att kunna ge säkra svar på märket. Ägarna är nöjda med bilarna och tycker att service on spot (hemmaservice, minns inte vad Tesla kallar det) ör helt fantastiskt, att laddnätverket är toppen men att försäljningsupplevelsen kanske inte är så bra.

Vi Bilägare kommentarer också resultatet med att säga att det mycket väl kan vara lite nyhetens behag varför Tesla hamnar så högt i Sverige. I Danmark och Norge ligger märket på plats 12-13 och har funnits med i flera år.

https://www.vibilagare.se/podcast/tesla-i-autoindex-bilhjalm-...

Från 10:00 och framåt en stund. En bra podd i övrigt som jag rekommenderar

Skall lyssna på den podden. Tack för tipset!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Polestar 3 ska visas upp i november men VDn Thomas Ingenlath verkar inte kunna vänta tills dess! En första teaser har släppts. Man ser inte mycket men formspråket ser mer likt deras Precept än Polestar 2 tycker jag nog.

https://alltomelbil.se/thomas-ingenlath-visar-teaser-pa-poles...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror på att bostadsmarknaden fullständigt ballat ur så att folk har fått stora värdeökningar på sina fastigheter och därmed kunnat ta billiga lån på huset för att köpa miljonbilar de aldrig skulle haft råd med annars.

Nja, storsäljare är inte miljonbilarna hos Tesla, utan de billigare M3/MY som är mer mellan 600-800. Dvs. inte långt ifrån andra elbilar med motsvarande räckvidd och utrustning. Skillnaden i pris är inte så stor som du verkar vilja göra gällande.

De stora säljarna av elbilar i Sverige är just en mix av Tesla, VW och KIA, men även Volvo är rätt stora nu i Q1.

Sedan skulle jag inte vara så rädd för att köpa elbil som du är. Elbilarna går snarare upp i värde i takt med att bränsle och annat i samhället blir allt dyrare. Har inget emot bensin/dieselbilar, men riskerna med att köpa de är betydligt större ekonomisk risk. Kan tänka mig en ny bensin/diesel i familjen, men endast som förmånsbil där man slipper ta risken med värdeminskningen. Stor risk att de kommer tappa mycket i värde.

Här lite statistik över elbilar under förra året 2021, och då dubblades försäljningen av elbilar:
https://alltomelbil.se/arets-statistik-2021-dubblade-vi-antal...

Här är topp 5 vanligaste elbilarna som rullar på våra vägar i Sverige totalt:

Citat:

Rank Modell - Totalt bestånd

1 Tesla Model 3 - 12 824
2 Renault ZOE - 9 706
3 Kia e-Niro - 9 532
4 Nissan Leaf - 9 315
5 Volkswagen ID.3 - 7 364

Lite statistik över registrerade elbilar i Sverige 2014-202 (topp 20). Kul för oss nördar!

Här är lite mer statistik över försäljning av bilar, och elbilar i Sverige under det allra senaste kvartalet. Vanliga bilar sjunker som en sten i försäljning (-40%), men elbilar upp över 250% jämfört med samma period förra året:

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/bilf...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Finns många rapporter om teslor (och andra bilar som dock har torkare bak som fallback) som visar area 360-vy som bara är grå.

Ville inte föra religiöst krig kring Tesla med dig. Förstår på dina inlägg att du verkligen ogillar de passionerat, men vill bara påpeka lite snällt att de inte har någon 360-vy (kanske något som du kan lägga till på minuskontot för de nu när du har informationen). Så osäker på om du i detta fallet kanske blandat ihop det med någon annan (el)bil.

Skrivet av Xyborg:

Stämmer bra, jag minns inte vart exakt - men jag mailade dem och fick en skriftlig bekräftelse tillbaka.

Hela upplägget är ju egentligen väldigt dumt och ineffektivt.
*Nu blir man som elbilsköpare beroende av att ett papper kommer fram m.h.a. Postnord.
*Man får ingen som helst bekräftelse på att det kommit in
*Man får ingen påminnelse om att det behöver skickas in, om det nu inte kommit fram
*Att hantera brevmängden - och att sen besvara alla mail och telefonsamtal från oroliga köpare - borde ju ta rejält med administrativ tid.

Det hade varit 1000 gånger bättre om man kunde logga in och verifiera/signera sin ansökan om bonus med Bank-ID på Transportstyrelsens hemsida istället.

Jo, det är en grymt märkligt och gammaldags hantering.

Hoppas att de förbättrar det i framtiden!

Skrivet av Remus87:

Jag är mest förvånad att de bara inte stänger ned biltrafiken helt i city och subventionerar tunnelbana buss ännu mer.

Bil i Stockholm behövs inte punkt, går det dåligt med bussar till lantstället eller Båstad ? (buhu)

Men nu när jag "flashbackat" mina åsikter och fått några riktigt upprörda.

Laddstolpar, vilka har ni i tråden installerat ?
Vad har det kostat att installera, vilken leverantör?

Jo, skall man åka till landet så är ju bil nästan förutsättning. Speciellt om man behöver ta med en del packning. När vi bodde inne i city så hade vi varsin bil för att täcka upp våra transportbehov, men man kanske hade klarat sig på en enda bil (vi hade varsin V70 då på den tiden, och sedan E-klass).

Hade dock inte skaffat elbil då vi bodde i stan då det inte fanns möjlighet att ladda den smidigt. Nu när vi bor i hus på landet så är vi mer beroende av varsin bil i familjen, men är lättare med att en är elbil nu när man kan ladda enkelt hemma över natten. Kör med Easee Home som jag köpte av Tibber. Väldigt nöjd med den laddboxen (den första från Tesla var inte alls lika smidig då den hade fast kabel). Köp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Polestar 2 ska få. Apple Carplay som en OTA-uppdatering:
https://www.xda-developers.com/polestar-2-apple-carplay/amp/

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ville inte föra religiöst krig kring Tesla med dig. Förstår på dina inlägg att du verkligen ogillar de passionerat, men vill bara påpeka lite snällt att de inte har någon 360-vy (kanske något som du kan lägga till på minuskontot för de nu när du har informationen). Så osäker på om du i detta fallet kanske blandat ihop det med någon annan (el)bil.

Kanske inte var 360-vyn utan kamerastöden i allmänhet. Detsamma gäller troligen ioniq 5.

Jag ogillar inte Tesla, hade model y haft ljudisolering och fjädring som en tysk bil hade den legat i topp för mig trots övriga brister. Det jag ogillar är att väldigt många Tesla-fans helt förbiser dessa brister och rekommenderar bilarna som de bästa trots att de alltför ofta förlitar sig på teknik som inte nödvändigtvis fungerar t.ex dålig sikt bakåt, ingen torkare för man har ju kameror, men när dessa skitar igen. Vissa dumförklarar ju nästan folk som väljer andra bilar, eller påstår i alla fall att de andra bilarna är orelevanta trots att de gör väldigt många saker väldigt bra.

Sen får Tesla väldigt mycket skit inklusive av mig, men det blir väl som en motreaktion när man kan klanka ner på minsta detalj hos andra tillverkare men helt ignorera bristerna hos Tesla.

Ville bara ha det sagt, är inte heller ute efter nåt krig 🙂

Permalänk
Medlem

Vad köper folk för kontrollboxar(för ladda i vanliga uttag)?
Såg en för 2999 på Jula men den var ju slut, sen har jag sett några på Amazon för 1600-2500 men vågar man de billigare varianterna?

En helt random fråga, men är det någon som vet vad som gäller ifall det har uppstått repor på lacken/plasten på utsidan av bilen? Det är inte överdrivet mycket och inte djupt men det stör mig. Tror någon kan ha skrapat upp bilen lite när den stått på parkerad. Är det sånt som kan gå på halvförsäkring/nybilsgaranti eller detta är sånt man står för själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kanske inte var 360-vyn utan kamerastöden i allmänhet. Detsamma gäller troligen ioniq 5.

Jag ogillar inte Tesla, hade model y haft ljudisolering och fjädring som en tysk bil hade den legat i topp för mig trots övriga brister. Det jag ogillar är att väldigt många Tesla-fans helt förbiser dessa brister och rekommenderar bilarna som de bästa trots att de alltför ofta förlitar sig på teknik som inte nödvändigtvis fungerar t.ex dålig sikt bakåt, ingen torkare för man har ju kameror, men när dessa skitar igen. Vissa dumförklarar ju nästan folk som väljer andra bilar, eller påstår i alla fall att de andra bilarna är orelevanta trots att de gör väldigt många saker väldigt bra.

Sen får Tesla väldigt mycket skit inklusive av mig, men det blir väl som en motreaktion när man kan klanka ner på minsta detalj hos andra tillverkare men helt ignorera bristerna hos Tesla.

Ville bara ha det sagt, är inte heller ute efter nåt krig 🙂

Men köp en annan bil då? Jag har dock aldrig haft en bil oavsett märke med så sluttande bakruta som Model 3, Y eller S har som haft några problem med avsaknaden av torkare bak. Aerodynamiken gör att bakrutan inte kleggar igen alls så det är helt meningslöst på den typen av bil. På kombis med form som en låda så brukar det dock bli ett problem men där går luften på ett helt annat sätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Men köp en annan bil då? Jag har dock aldrig haft en bil oavsett märke med så sluttande bakruta som Model 3, Y eller S har som haft några problem med avsaknaden av torkare bak. Aerodynamiken gör att bakrutan inte kleggar igen alls så det är helt meningslöst på den typen av bil. På kombis med form som en låda så brukar det dock bli ett problem men där går luften på ett helt annat sätt också.

Mycket möjligt, men när man kört i snöstorm och t.om haft problem att hålla vindrutan fri från is så har man lärt sig bli skeptisk till att allt bara ska sköta sig själv. Säger inte att tesla skulle vara unika med att kunna ha problem med sånt här, men det känns som att dom får ett fripass. Uppskattar de som säger att nackdelarna finns men fördelarna väger upp för dem personligen, men sen finns det attityden att nackdelarna därför inte finns.

Kommer köpa en annan bil, men har blivit rekommenderad Model Y så många gånger trots att den inte alls stämmer in på det jag efterfrågat att till slut blir det störande när rekommendationer inte baseras på verkligheten. Lite som att efterfråga en bra telefon specifikt med 3,5mm-jack och få 10 svar som säger "Köp Iphone 13. Jag har aldrig stört mig på att vara utan jack och man använder ju så sällan hörlurar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hört precis samma sak från de som kört Tesla att den är designad på ett sådant sätt att det inte spelar någon roll om det sitter ett blad där eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Mycket möjligt, men när man kört i snöstorm och t.om haft problem att hålla vindrutan fri från is så har man lärt sig bli skeptisk till att allt bara ska sköta sig själv. Säger inte att tesla skulle vara unika med att kunna ha problem med sånt här, men det känns som att dom får ett fripass. Uppskattar de som säger att nackdelarna finns men fördelarna väger upp för dem personligen, men sen finns det attityden att nackdelarna därför inte finns.

Kommer köpa en annan bil, men har blivit rekommenderad Model Y så många gånger trots att den inte alls stämmer in på det jag efterfrågat att till slut blir det störande när rekommendationer inte baseras på verkligheten. Lite som att efterfråga en bra telefon specifikt med 3,5mm-jack och få 10 svar som säger "Köp Iphone 13. Jag har aldrig stört mig på att vara utan jack och man använder ju så sällan hörlurar."

Inte provkört model Y , men har hört tråkigt jag med deras fjädring jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Aldrig haft det problemet med varken mina Audis eller BMWs med samma typ av lutning som också har sluttande ruta, det du beskriver är helt enkelt inte ett problem på den modelltypen vilket är varför de inte har någon torkare bak. Varför vindrutan är svårare att hålla isfri är inte svårt att räkna ut, det är där vinden och snön som yr träffar så det bildas inte en luftficka som håller den ren samt att för de flesta är den inte eluppvärmd vilket gör det svårare att hålla den varm nog på båda sidorna av glaset.

Skrivet av Remus87:

Hört precis samma sak från de som kört Tesla att den är designad på ett sådant sätt att det inte spelar någon roll om det sitter ett blad där eller inte.

Inget specifikt för Tesla, är bara så vettigt designade sedaner och halvkombis beter sig aerodynamiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, storsäljare är inte miljonbilarna hos Tesla, utan de billigare M3/MY som är mer mellan 600-800. Dvs. inte långt ifrån andra elbilar med motsvarande räckvidd och utrustning. Skillnaden i pris är inte så stor som du verkar vilja göra gällande.

Jag kommenterade att du påstod att "Svensson" har en Tesla, och ett sådant hushåll har en nettoinkomst runt 40-45k kr/månad så de flesta är nog inte benägna att dra 25% av det (eller mer) på en bil, men sen har vi de här som belånat sina hus p.g.a. orimliga värdestegringar i dagens fastighetsbubbla.

Skrivet av martinot:

Sedan skulle jag inte vara så rädd för att köpa elbil som du är.

Oklart var du tolkar in rädsla som en komponent för att avstå från elbil. Jag skrev däremot ett annat inlägg på förstasidan i en tråd om huruvida SweC-medlemmar har en elbil att det är omotiverat dyrt och opraktiskt i förhållande till vad man får med en bättre begagnad bensinbil. De allra flesta har en bil för att ta sig från A till B på kortare tid än andra tillgängliga färdmedel, sen finns det de här andra psykologiska aspekterna som har väldigt lite med bilägande att göra, typ behovet av att ha "rätt bil" på uppfarten för att signalera framgång i livet.

Skrivet av martinot:

Elbilarna går snarare upp i värde i takt med att bränsle och annat i samhället blir allt dyrare.

Skillnaden i drivmedelskostnad är nog inte tillräckligt stor för att kompensera för merkostnaden att köpa en hyfsat funktionellt likvärdig elbil, särskilt inte med de elpriser som är idag och som inte kommer vända neråt för överskådlig framtid med tanke på den katastrofala energipolitik som förs.

En sketen VW iD3 kostar 500k, en VW Polo som är bensinekvivalenten kostade 190k.

Hur länge tankar du bensin för 310k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

En helt random fråga, men är det någon som vet vad som gäller ifall det har uppstått repor på lacken/plasten på utsidan av bilen? Det är inte överdrivet mycket och inte djupt men det stör mig. Tror någon kan ha skrapat upp bilen lite när den stått på parkerad. Är det sånt som kan gå på halvförsäkring/nybilsgaranti eller detta är sånt man står för själv?

Parkeringsskada går på vagnskadeförsäkringen/garantin dvs ofta ganska hög självrisk.
Är det små repor som går att polera bort brukar det bli billigare att antingen göra det själv eller betala för att få det gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om vi räknar drivmedel +service så är väl id3 intjänad efter ca 5 år med 2000 mil per år? Och sedan ren vinst mot polo

Mot angivna siffror eller något helt annat?

10000*0,6*25=150000 kr

Då har vi 160000 kr som vi ska serva för. Känns något välsaltat på en ny bil. Detta dessutom räknat på att elbilen laddas och servas gratis, eller inte servas alls.

Sedan motsvarar förvisso ID.3 en Golf och inte en Polo.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*Tråd lätt rensad*

Teknik är kul att diskutera. Försök att hålla politiska konspirationsteorier till andra forum, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mot angivna siffror eller något helt annat?

10000*0,6*25=150000 kr

Då har vi 160000 kr som vi ska serva för. Känns något välsaltat på en ny bil. Detta dessutom räknat på att elbilen laddas och servas gratis, eller inte servas alls.

Sedan motsvarar förvisso ID.3 en Golf och inte en Polo.

Ja, 155k är skillnaden i värdeminskning om båda är värda 50% efter 3 år. Nu tillkommer väl lite mer kapitalkostnad på ID3an såklart men jag skulle också gissa på att procentuellt så är ID3an värd mer om 3 år än Polon så det lär jämna ut sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina gamla föräldrar kollar på att privatleasa en billig elbil, max 2500 / månad och minimum räckvidd är 200+ km. Är Mazda MX-30 enda alternativet? Och har någon något gott/dåligt att säga om den bilen?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är inte riktigt så det fungerar. Hur mycket betalt tror du att du får när du säljer en VW Polo om några år?

Sen är kanske ytterligare ett problem att Vw Polo slutade säljas i Sverige för något år sedan 😀, motsvarande modell som erbjuds är T-Cross som börjar på 235k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Antagligen mer än för en elbil som batterierna är på väg att lämna in hos, i alla fall.

Fast om man på allvar säger en sådan här sak så har man ju antingen noll koll eller så är man just elbilshatare, som du redan förnekat att du är. Du ska få ett tips: gå in på Blocket och kolla priserna på begagnade elbilar. Låt oss säga 2-3 år gamla. Sedan jämför du med bensinbilar. Kom sedan tillbaka och tänk till en extra gång innan du trollar.

Skrivet av Ikariwarrior:

Sen är kanske ytterligare ett problem att Vw Polo slutade säljas i Sverige för något år sedan 😀, motsvarande modell som erbjuds är T-Cross som börjar på 235k.

Hade du tänkt jämföra två sprillans nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Vad köper folk för kontrollboxar(för ladda i vanliga uttag)?
Såg en för 2999 på Jula men den var ju slut, sen har jag sett några på Amazon för 1600-2500 men vågar man de billigare varianterna?

Jag skulle inte köra på no-name Kina-laddare ens till mina mobiler. Har sett allt för många dåliga konstruktioner, och hade en gång en som började överhetta och ryka (som tur var så var jag hemma och ingen brand uppstod).

Skulle nog satsa på seriösa EVSE som byggts i Europa, eller minst konstruerats för våra europeiska elsäkerhetskrav och standarder (även om de monteras i Kina).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag denna laddare. Går att ställa laddstyrka på 6A, 8A, 10A, 13A eller 16A.
Pris: 2099 kr via CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Polestar 3 ska visas upp i november men VDn Thomas Ingenlath verkar inte kunna vänta tills dess! En första teaser har släppts. Man ser inte mycket men formspråket ser mer likt deras Precept än Polestar 2 tycker jag nog.

https://alltomelbil.se/thomas-ingenlath-visar-teaser-pa-poles...

Ligger på deras Instagram! Polestar 3

Visa signatur