Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem

Hur länge har ni fått vänta på pass?

Börja bli lite stressad då våra pass ännu inte kommit och vi åker iväg nästa vecka. Är inne på fjärde veckan sedan jag var hos polisen och ännu inget pass. På stationen sa dem 3 veckors leveranstid.

Bokade tid 25 februari
Tid hos polisen: 10 Maj

Hur länge har ni fått vänta på era pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Börja bli lite stressad då våra pass ännu inte kommit och vi åker iväg nästa vecka. Är inne på fjärde veckan sedan jag var hos polisen och ännu inget pass. På stationen sa dem 3 veckors leveranstid.

Bokade tid 25 februari

Min kollegas barn tog passtid 27 maj, de sade augusti till dem. Och sade skaffa EU id kort istället.

Jag skaffade mitt i november och fick det 6 dagar senare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Stor risk att du för betala för tillfälliga pass alternativt boka om resan, köp tält, stolar osv och campa vid Arlanda då de bara gör ca 50 tillfälliga pass om dagen.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/juni/kortare-vanteti...
"Väntetiderna för att få ett pass när väl ansökan är genomförd på passtationen är dock cirka 5-6 veckor."

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min kollegas barn tog passtid 27 maj, de sade augusti till dem. Och sade skaffa EU id kort istället.

Jag skaffade mitt i november och fick det 6 dagar senare

Jo, jag gjorde både ID och pass förra hösten och även om det var pajasartat med tiderna redan då, så att jag fick boka i grannlän (och köra 2x10 mil), så gick tillverkningen rimligt snabbt. Båda kom samtidigt eller med någon dags melllanrum. Men då hade det ju inte blivit brist på "passdelar" och haveri i den där maskinen i Finland än.

korrektur
Permalänk
Medlem

Var och fixade mitt pass den 3:e Maj, men fortfarande inte fått något. Bokningstiderna är ju en historia i sig. 9 ggr av 10 så fick jag en tid 6 månader fram i tiden. En refresh till, och vips fanns det en tid dagen efter.

Permalänk
Medlem

Bokade tid i februari
Kom dit 3e maj
Har idag fortfarande inte hört något.

Var där igen den 24e maj och ansökte om id kort.
fick det en vecka senare.

Behövde inte visa upp något i Tyskland nu denna helgen, men förhoppningsvis har jag ett pass någon gång

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

tog 13 arbetsdagar och få passet.

Om ja inte minns fel så från att jag bokade och hade tiden så va det 4v i mellan.
Tog det i april

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

tog 13 arbetsdagar och få passet.

Om ja inte minns fel så från att jag bokade och hade tiden så va det 4v i mellan.
Tog det i april

Då han du också precis innan maskinen i Finland gick sönder, tog mitt i slutet av mars och fick det 2 veckor senare. Dock med en "köpt" passtid för jag orkade inte vänta så länge.

Min kollega fick övernatta utanför Arlanda för att få ett provisoriskt pass förra veckan och då hade det gått 6 veckor sen han gjorde sitt.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av danne215:

Bokade tid 25 februari

Skulle som övriga är inne på räkna med att du inte får i tid. När nästa vecka ska ni åka? Var ska ni åka, räcker det med nationellt ID-kort? I så fall - se om du kan F5:a till dig en tid och håll tummarna för att det blir levererat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vi ska åka till storbritannien, så behövs vanligt pass när vi frågade hos polisen i samband med ansökan av passet.
Hade vi kunnat så hade vi åkt på det nationella id-kortet.
Blir nog att man får begära ledigt måndag-tisdag och försöka ordna med provisoriskt pass 🤬
Närmaste ställe malmö eller göterborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Bokade tid 25 februari

Behövde nytt pass till oktober, fixade tid (fanns många att välja på) och fick för mig passande tid runt midsommar. Passet kunde jag kvittera ut första veckan i juli. Men detta var 2019. Det var här i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Bokade tid 19e december, hade tiden 21a och kunde hämta ut passet den 23e december.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fixade pass förra året i början av Januari, (passade på under klämdagarna då jag var ledig). Kunde boka redan nästkommande dag och det fanns fullt med tider kommande veckor. Var tidig till den nästan folktomma expeditionen och kunde gå in innan min bokade tid. Tog några dagar innan jag fick ett sms om att jag kunde hämta passet. Gick smidigt.

Permalänk
Medlem

Bokade passtid i augusti förra året, fick det efter 2 veckor.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Vi ska åka till storbritannien, så behövs vanligt pass när vi frågade hos polisen i samband med ansökan av passet.
Hade vi kunnat så hade vi åkt på det nationella id-kortet.
Blir nog att man får begära ledigt måndag-tisdag och försöka ordna med provisoriskt pass 🤬
Närmaste ställe malmö eller göterborg

Ja, i och med att de gått ur EU så går inte nationellt ID längre, vilket det gjorde ett tag. Gränskontroll hade de dock även innan, eftersom de aldrig var med i Schengen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Networker:

Men detta var 2019.

Skrivet av cp_:

Fixade pass förra året i början av Januari

Skrivet av Baxtex:

Bokade passtid i augusti förra året

Inte för att vara tjorvig, men erfarenheter långt innan vårens och försommarens passituation hjälper antagligen TS lika mycket som väderprognosen för Huygens-kratern på Mars är relevant när man funderar på att åka till stranden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inte för att vara tjorvig, men erfarenheter långt innan vårens och försommarens passituation hjälper antagligen TS lika mycket som väderprognosen för Huygens-kratern på Mars är relevant när man funderar på att åka till stranden

Haha exakt vad jag satt och tänkte på. Endera så har ju passkaoset med löjligt långa köer och trasiga passmaskiner gått dessa personer helt obemärkt förbi (och de är förlåtna), alternativt så finner de lite nöje i att ge en välriktad armbåge i revbenen på TS.

Permalänk
Medlem

Är så fruktansvärt tråkigt att det ska behöva ta så lång tid för att få passtid samt att få passen levererade.
Framförallt när man kollar och försöker göra allt i god tid.
Tidigare när vi gjort pass så har det på sin höjd tagit 2-3 veckor totalt.
Vi bokade resa och tid för passen precis innan det blev "känt" med dessa väntetider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Är så fruktansvärt tråkigt att det ska behöva ta så lång tid för att få passtid samt att få passen levererade.
Framförallt när man kollar och försöker göra allt i god tid.
Tidigare när vi gjort pass så har det på sin höjd tagit 2-3 veckor totalt.
Vi bokade resa och tid för passen precis innan det blev "känt" med dessa väntetider.

Sverige är dock inte ensamma om detta.
Men något som är ett stor orsak till detta är våra korta hållbars tider på 5år. Många som nog avvaktade att skaffa pass under Covid och nu ska alla ha pass.

*Lägger till* tänk er om 5 år när alla under detta kaoset ska ha nya pass. Så möjligtvis förnyar man redan efter 4år om man inte vill hamna i liknande situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Sverige är dock inte ensamma om detta.
Men något som är ett stor orsak till detta är våra korta hållbars tider på 5år. Många som nog avvaktade att skaffa pass under Covid och nu ska alla ha pass.

*Lägger till* tänk er om 5 år när alla under detta kaoset ska ha nya pass. Så möjligtvis förnyar man redan efter 4år om man inte vill hamna i liknande situation.

I praktiken har passen 4,5 års giltighet eftersom många länder kräver att det är giltigt ett halvår efter inresa i landet, eller ibland utresa från det. Det lustiga är att man motiverade den kortade giltighetstiden (förr var det tio år för vuxna) med biometrin i passen, samtidigt som en del länder har längre giltighet även fast de också har biometri.

Permalänk

Bokade tid den 23/5 och fick en ledig tid 13/6. Dagen efter (24/5) avbokade jag 13/6-tiden och bokade en ny tid samma dag den 24/5 istället..

Permalänk
Medlem

Jag ansökte om passet 22e maj och inte hört någonting, men jag räknar på minst en månad till innan den kommer. Polisen själva verkar säga 5-6 veckor.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Bokade 5/2, var på passkontoret 9/2 och hade det levererat en vecka senare.

Vill minnas att det var några veckors väntetid på tid om man behövde specifikt passkontor och tid.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av danne215:

Bokade tid 25 februari

Jag fixade med det i fredags och då sa hon 5-6v innan man får det. Har varit på nyheterna, som någon annan skrivit tidigare, passkaos pga maskinen i Finland varit knas. Så ha tålamod om ni kan vänta någon vecka till

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Fixade provisoriskt pass. När man gör det så kan man i samma veva fixa pass/nationellt ID-kort.
Tog 2 dagar innan jag fick både pass/ID. Detta var i Mars.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslös kommentar raderat*

"Låt bli resa" är varken hjälpsamt eller on topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd att jag förnyade mitt pass 2020. Är en klen tröst nu men som någon sa ovan så kan man räkna med 4.5 giltighet istället. Tråkigt att Sverige bara har 5 år när så många andra har 10, skapar också problem med längre visum.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Är väldigt nöjd att jag förnyade mitt pass 2020. Är en klen tröst nu men som någon sa ovan så kan man räkna med 4.5 giltighet istället. Tråkigt att Sverige bara har 5 år när så många andra har 10, skapar också problem med längre visum.

Snarare 4 år för att vara "säker" på att få det nya innan det gammla har mindre än 6 månader kvar av gilighetstiden

Permalänk
Medlem

Här i Finland sticker man till närmsta fotobutik, ber att de tar passfoton, sedan får man en kod som används vid passregistrering på internet och du får möjlighet att boka tid för uthämtning på polisstationen. Allt går väldigt smidigt, för mig blev detta klart på en förmiddag, bortsett från tidsbokningen...

Min stad (snarare by) stöder inte tidsbokning via internet, så varenda jäkel fick gå och ta en papperslapp på polisstationen och stå i kö. Polisen svarade på de långa köerna genom att stänga servicebås med motiveringen "vi måste hinna med alla uthämtningar". Folk blev så arga på idiotresonemanget att det var dagliga, verbala uppror inne på polisstationen Eventuellt fick polisen ändra rutinerna och arrangera en snabbkö för uthämtning av pass, ID och körkort.

Så till trådens fråga... Jag fick passet inom 10 dagar, detta var i början av maj.

Permalänk
Medlem

Bokade 13:e april, var hos polisen den 20:e april och passet var redo att hämtas den 11:e maj. Östergötland

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar