Microsoft: "Edge-flikar i viloläge sparar 274 petabyte primärminne per månad"

Permalänk
Medlem

Dessa typer av selling points tycker jag mer visar på att mjukvaran vara... inte riktigt optimalt skriven från första början, om vi säger så.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket primärminne jag sparat genom att aldrig använda Egde privat (eller ens ha det installerat/aktivt).

Windows 10 LTSC är en dröm att använda! (även om det kan bli lite marigt ibland)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Dessa typer av selling points tycker jag mer visar på att mjukvaran vara... inte riktigt optimalt skriven från första början, om vi säger så.

Kanske i viss mån, men själva problemställningen är väl även kopplad till webbläsarens natur mer allmänt. (Dvs, jag skulle delvis föra över skulden till att konceptet webbläsare inte är riktigt optimalt, men folk vill ju ha det ändå...)

Grundfrågan här handlar om att antingen låta användaren styra över vilka sidor som ska vara inladdade i minnet och därmed även låta användaren ha ansvaret för att minnet kommer ta slut i något läge (traditionellt beteende), eller att låta systemet välja vad som faktiskt verkar "användas aktivt" och slänga ut resten tills användaren eventuellt visar intresse igen.

Om det inte hade varit för den lilla detaljen att innehållet som en webbläsare visar inte nödvändigtvis går att återskapa lokalt hur som helst så hade ju det sistnämnda varit klockrent så fort minnesanvändningen blir någon form av problem.
Nu finns ju dock det där lilla bekymret, och därmed finns blir detta något som öht är värt att diskutera.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Men hur mycket mer datatrafik innebär det och vad blir energianvändningen för den ökade trafiken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hur mycket mer datatrafik innebär det och vad blir energianvändningen för den ökade trafiken ?

Det skapar förstås en sådan bieffekt, och det vore intressant att veta hur stor den är.

Jag mer eller mindre förutsätter ju dock att den inte är i närmelsevis samma storleksordning eftersom:
- Mycket av minnesanvändningen går väl till saker som "skapats" lokalt, där det nedladdade innehållet bara legat som grund. Dekomprimerat innehåll, script som körs, datastrukturer som är optimerade för att ge en rapp och bra upplevelse, osv.
- Många av dessa flikar som varit övergivna i timmar blir väl aldrig "aktiva" igen öht

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Afan, så det är egentligen inte någons dator som de får statistik ifrån? Hur är siffrorna om min dator inte siffror från min dator? Om de dessutom identifierar min dator med ett UUID eller något ännu mer personligt, så är det ännu värre.

Det är så bizarrt att man upplever att det är okej att låta någon annan göra vad de vill med ens egendom. Byggarna installerar förhoppningsvis inte kameror eller mikrofoner på ens toalett när de byggt den och för statistik på hur ofta man duschar. Vad ger dem rätten? Om du vill ha information om min dator så kan de få mitt bankkonto och så kan vi komma överens om en summa. Det är ju ändå min information och det borde vara möjligt att kunna välja att inte dela med sig av något.

Varför tror du att det är en rättighet att vara 'anonym' på internet? Nu ställer jag frågan direkt till dig men frågan är egentligen menad till en majoritet av användarna här som är en rätt stor kliché: har en förstorad bild av sig själva, är för kärnkraft, röstar högerkonservativt, har en inställning att någon kikar på just dig, tror på konspirationsteorier - jag kan göra listan lång, men givetvis har Printscreen helt rätt. Man är inte särskilt anonym ute i världen, så varför ska man vara det på internet?

Besök denna sida så får du fram all information du är rädd om:

• Operativsystem

• IP nummer

• Språk

• Webbläsarupplösning

• Webbläsare

Att mäta hur användarna använder sina produkter, i det här fallet webbläsarna, är kanske det bästa sättet att utveckla dem. Att Chrome använder RAM är vedertaget känt, men det är det för att man mätt upp det - inte för att folk på Sweclockers skriver om det. Vilande flikar är bara en lösning som mäts på samma vis.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder Edge men har alltid bara en flik uppe och är av den åsikten att multitasking är ett fanstyg som i praktiken bara leder till att folk inte gör något ordentligt/helhjärtat

Permalänk
Medlem

Just nu har jag fyra fönster uppe, varav ett har fyra flikar öppna, de andra en vardera.
Jag stänger dem när jag är klar med dem, eller så trycker jag på Hem-knappen för att få en tom sida i det sista öppna fönstret.

Lämna hundratals flikar öppna i bakgrunden? Skämtar du?

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Findecanor:

Just nu har jag fyra fönster uppe, varav ett har fyra flikar öppna, de andra en vardera.
Jag stänger dem när jag är klar med dem, eller så trycker jag på Hem-knappen för att få en tom sida i det sista öppna fönstret.

Lämna hundratals flikar öppna i bakgrunden? Skämtar du?

Jag använder hundratals fönster (tror inte jag kommit upp i tusentals här ännu ) och tusentals flikar i 4 olika webbläsare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag använder hundratals fönster (tror inte jag kommit upp i tusentals här ännu ) och tusentals flikar i 4 olika webbläsare.

Av vilken anledning lämnas dom öppna? Genuint intresserad om jag missat något

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Jag trodde man hade ett OS för att avgöra när och vad som borde swapas ut från ram till disk... Eller menar de att de wastar upp till 274PB internet trafik när folk ska ladda om sina tabbar?

Men det kan vara missförstånd hur detta funkar när tweeten är så ytlig utan tekniska detaljer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

Av vilken anledning lämnas dom öppna? Genuint intresserad om jag missat något

Jag tycker inte om bokmärken utan organiserar sidor inom olika områden i olika fönster i olika webbläsare utefter vad de fungerar bäst för.
Ingen webbläsare är bra på alla sidor och ingen har ännu löst hur man ska organisera sidor på ett bra sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Varför tror du att det är en rättighet att vara 'anonym' på internet? Nu ställer jag frågan direkt till dig men frågan är egentligen menad till en majoritet av användarna här som är en rätt stor kliché: har en förstorad bild av sig själva, är för kärnkraft, röstar högerkonservativt, har en inställning att någon kikar på just dig, tror på konspirationsteorier - jag kan göra listan lång, men givetvis har Printscreen helt rätt. Man är inte särskilt anonym ute i världen, så varför ska man vara det på internet?

Besök denna sida så får du fram all information du är rädd om:

• Operativsystem

• IP nummer

• Språk

• Webbläsarupplösning

• Webbläsare

Att mäta hur användarna använder sina produkter, i det här fallet webbläsarna, är kanske det bästa sättet att utveckla dem. Att Chrome använder RAM är vedertaget känt, men det är det för att man mätt upp det - inte för att folk på Sweclockers skriver om det. Vilande flikar är bara en lösning som mäts på samma vis.

Du verkar vara ute och cykla, akta så du inte kör av vägen...

Jag tror inte att någon kikar på mig.
Jag tror inte på konspirationsteorier.
Jag är för kärnkraft.
Jag är liberal.
Jag är emot övervakning, tror på personlig frihet och individuellt ansvar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det skapar förstås en sådan bieffekt, och det vore intressant att veta hur stor den är.

Jag mer eller mindre förutsätter ju dock att den inte är i närmelsevis samma storleksordning eftersom:
- Mycket av minnesanvändningen går väl till saker som "skapats" lokalt, där det nedladdade innehållet bara legat som grund. Dekomprimerat innehåll, script som körs, datastrukturer som är optimerade för att ge en rapp och bra upplevelse, osv.
- Många av dessa flikar som varit övergivna i timmar blir väl aldrig "aktiva" igen öht

Skrivet av varget:

Jag trodde man hade ett OS för att avgöra när och vad som borde swapas ut från ram till disk... Eller menar de att de wastar upp till 274PB internet trafik när folk ska ladda om sina tabbar?

Men det kan vara missförstånd hur detta funkar när tweeten är så ytlig utan tekniska detaljer

Jag tror mitt tidigare inlägg någorlunda besvarar en del av det du frågar.

Men sedan tror ju inte jag att få webbläsarens processer utswappade till disk upplevs som "lösningen" ur ett användarperspektiv, angående själva grundtesen du lägger fram. Detta trots att det förstås kan vara ett sätt att rädda situationen ur ett mer tekniskt perspektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror inte att någon kikar på mig.
Jag tror inte på konspirationsteorier.
Jag är för kärnkraft.
Jag är liberal.
Jag är emot övervakning, tror på personlig frihet och individuellt ansvar.

Uppenbarligen tror du att någon kikar på dig eftersom du gnäller om att Microsoft har koll på just dina vanor. Tycker du det är förankrat att samhället klarar sig med personlig frihet och att individuellt ansvar fungerar utan stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Uppenbarligen tror du att någon kikar på dig eftersom du gnäller om att Microsoft har koll på just dina vanor. Tycker du det är förankrat att samhället klarar sig med personlig frihet och att individuellt ansvar fungerar utan stöd?

Inte alls uppenbart. Problemet är inte att man tror att någon är intresserad.
Problemet är att Om/När någon är intresserad, så kan dom enkelt hitta all information dom behöver för att kartlägga en person. Problemet här är att det är aldrig Du som avgör om du är intressant. Om någon börjar leta efter problem så kommer dom hitta problem.
Jag skulle kunna fråga dig vilken film du tycker är den bästa filmen, men om jag istället frågar vad den filmen kunnat göra bättre, så kommer du garanterat kunna påpeka något, trots att du tycker att det är den bästa filmen. Om man letar fel, så kommer man hitta fel. Och det är det som är problematiskt med all denna datainsamling, för Om någon skulle bli intresserad av att hitta "något", så kommer dom kunna hitta "något".

"Rent mjöl i påsen"
Jag brukar säga så här, att det är aldrig Du som avgör hur rent ditt mjöl är, och har du otur så är det någon glutenintolerant person som avgör det, och då spelar det ingen roll hur rent ditt mjöl är, för det faktum att du har mjöl är problemet.

Hoppas detta ger lite förklaring på varför man kan vara anti-datainsamling, utan att för den skull vara paranoid foliehatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

BURN!!! Där fick han verkligen så han teg...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Inte alls uppenbart. Problemet är inte att man tror att någon är intresserad.
Problemet är att Om/När någon är intresserad, så kan dom enkelt hitta all information dom behöver för att kartlägga en person. Problemet här är att det är aldrig Du som avgör om du är intressant. Om någon börjar leta efter problem så kommer dom hitta problem.
Jag skulle kunna fråga dig vilken film du tycker är den bästa filmen, men om jag istället frågar vad den filmen kunnat göra bättre, så kommer du garanterat kunna påpeka något, trots att du tycker att det är den bästa filmen. Om man letar fel, så kommer man hitta fel. Och det är det som är problematiskt med all denna datainsamling, för Om någon skulle bli intresserad av att hitta "något", så kommer dom kunna hitta "något".

"Rent mjöl i påsen"
Jag brukar säga så här, att det är aldrig Du som avgör hur rent ditt mjöl är, och har du otur så är det någon glutenintolerant person som avgör det, och då spelar det ingen roll hur rent ditt mjöl är, för det faktum att du har mjöl är problemet.

Hoppas detta ger lite förklaring på varför man kan vara anti-datainsamling, utan att för den skull vara paranoid foliehatt.

Tack för svar - men jag håller inte med. Det du syftar på är inte logiska resonemang. Det var exempelvis en hel uppsjö folk som klagade på Sagan om Ringen filmerna för att vissa karaktärer hade små roller eller uteslutits helt. Jag tycker däremot att det är skaparnas alster och där med deras beslut och har full förståelse för det, därmed har jag ingen åsikt i frågan. Klagandet skulle ändå inte leda till något (Zach Snyder's Justice League undantaget). Som någon som jobbar otroligt mycket med myndigheter så skulle jag säga att det är alltid jag som avgör hur rent mitt mjöl är. Förstår din tanke men det är mitt agerande som jag får beräkna med kan skapa en mjölbagge. Att logga antalet flikar och resursanvändning är, som jag ser det, inget mer än att spara ett telefonsamtal i "utbildningssyfte".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker inte om bokmärken utan organiserar sidor inom olika områden i olika fönster i olika webbläsare utefter vad de fungerar bäst för.
Ingen webbläsare är bra på alla sidor och ingen har ännu löst hur man ska organisera sidor på ett bra sätt.

Jag kör raindrop, funkar perfekt.

Gissar dock att du prövat och att det inte passar dig då du verkar ha speciellt webbläsarbeteende.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

"Edge-flikar i viloläge sparar 274 petabyte primärminne per månad"

Woah !!
Sparar jag så mycket minne så kommer jag aldrig behöva köpa mer minne igen !!!1111

Microsoft har löst det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du läser fruktansvärt mycket mellan raderna och har svårt att acceptera att det inte är som du tror att det är.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag hade varit glad om de inte skickade diagnostik om mitt system till dem. Det kanske det inte gör med de inställningar jag har, men ... ja. Sluta titta på mina grejor. De är mina!

Skrivet av kelthar:

Afan, så det är egentligen inte någons dator som de får statistik ifrån? Hur är siffrorna om min dator inte siffror från min dator? Om de dessutom identifierar min dator med ett UUID eller något ännu mer personligt, så är det ännu värre.

Skrivet av kelthar:

Du läser fruktansvärt mycket mellan raderna och har svårt att acceptera att det inte är som du tror att det är.

Så inget av de två översta citaten stämmer då? Den enda som verkar ha svårt med acceptansen här är nog du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Då borde det vara typ:

Några enstaka
Tiotals
Hundratals
Tusentals

Nu är det istället typ 1-10, 8-12, 80-120, 800-1000. (Lite godtycke utifrån vaga begrepp, men du förstår säkert poängen)

Ett tiotal kan ju rimligen aldrig vara 50, t.ex.

Jag håller med om att det hade varit bättre formulerat om det hade varit "tiotals", "hundratals", etc.

Jag valde "Ett tiotal" för jag tyckte att det var det närmaste alternativet.
Även om "tiotals" hade varit en bättre beskrivning för mig.
Sen kan det så klart variera också.
Någon gång kan det vara några enstaka.
Någon gång kan det vara hundratals.

Det kan vara svårt att göra en omröstning där alla tycker att något alternativ är perfekt formulerat just för dem.

Skrivet av evil penguin:

Jag skippar att svara på frågan helt enkelt, inget alternativ passar.

Har du någonsin spelat either eller dylikt ?

Ibland får man helt enkelt göra ett val.
Välj ett ett bra alternativ, välj ett dåligt alternativ, bara välj något. Stå inte och vela och inte vet vilken fot du ska stå på.
Ta ett beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag håller med om att det hade varit bättre formulerat om det hade varit "tiotals", "hundratals", etc.

Jag valde "Ett tiotal" för jag tyckte att det var det närmaste alternativet.
Även om "tiotals" hade varit en bättre beskrivning för mig.
Sen kan det så klart variera också.
Någon gång kan det vara några enstaka.
Någon gång kan det vara hundratals.

Det kan vara svårt att göra en omröstning där alla tycker att något alternativ är perfekt formulerat just för dem.

Har du någonsin spelat either eller dylikt ?

<Uppladdad bildlänk>

Ibland får man helt enkelt göra ett val.
Välj ett ett bra alternativ, välj ett dåligt alternativ, bara välj något. Stå inte och vela och inte vet vilken fot du ska stå på.
Ta ett beslut.

Jag tog beslutet att skippa omröstningen, inte för att jag inte kan se bortom att det är dåligt formulerat utan snarast att jag upplever att det bara är att bidra till mer förvirring att svara på en sådan omröstning.

Någon kommer ju behöva försöka gissa vad svaren kan betyda i ett senare skede, enklast om det inte finns svar.

Dvs, om man inte frågat vad man avsåg att fråga så får man bara problem när man sedan presenterar resultatet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tog beslutet att skippa omröstningen, inte för att jag inte kan se bortom att det är dåligt formulerat utan snarast att jag upplever att det bara är att bidra till mer förvirring att svara på en sådan omröstning.

Någon kommer ju behöva försöka gissa vad svaren kan betyda i ett senare skede, enklast om det inte finns svar.

Dvs, om man inte frågat vad man avsåg att fråga så får man bara problem när man sedan presenterar resultatet

Jo det är ju inte så att detta är något som är viktigt att deltaga i på det sättet, utan helt frivilligt.

Sen kan man också fråga vad syftet med omröstningen är.
Är det något som kommer påverka SweClockers redaktionella material?
Skriver man en artikel annorlunda för någon som har ett fåtal flikar öppna eller för någon som har över 1000 flikar öppna?
Eller är det mer en kul grej för att skapa engagemang ?

Ibland har jag hört YouTubers som även välkomnar haters,
menar på att deras visningar och kommentarer ändå är bra för algoritmer som kan rekommendera deras videos till fler och leda till mer betalt.

Någon gång såg jag t.o.m. från någon streamer som hade bannat någon hater från att skriva i den vanliga chatten.
Då tog den till att göra donationer för att kunna använda text to speech och streamern tyckte att det var mycket roande att någon betalade för att komma med negativa kommentarer.

Nu är såklart inte min poäng att man ska vara en hater.

Jag menar bara att ibland på nätet så kan visningar/kommentarer/engagemang räknas som något positivt, även om kommentarer och dylikt inte leder till någon vetenskaplig undersökning eller dyl.

Jag skulle gissa att saker som communityundersökning är till för att försöka användas mer seriöst och denna omröstning här med antal flikar är mer en kul grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tack för svar - men jag håller inte med. Det du syftar på är inte logiska resonemang. Det var exempelvis en hel uppsjö folk som klagade på Sagan om Ringen filmerna för att vissa karaktärer hade små roller eller uteslutits helt. Jag tycker däremot att det är skaparnas alster och där med deras beslut och har full förståelse för det, därmed har jag ingen åsikt i frågan. Klagandet skulle ändå inte leda till något (Zach Snyder's Justice League undantaget). Som någon som jobbar otroligt mycket med myndigheter så skulle jag säga att det är alltid jag som avgör hur rent mitt mjöl är. Förstår din tanke men det är mitt agerande som jag får beräkna med kan skapa en mjölbagge. Att logga antalet flikar och resursanvändning är, som jag ser det, inget mer än att spara ett telefonsamtal i "utbildningssyfte".

Jösses, blir lite mörkrädd av ditt svar.
Att du anser avlyssning av telefonsamtal vara på samma nivå som telemetri med ramanvändning är oroväckande.
Och nej, det kommer Aldrig vara du som granskar dig själv. Det kommer Alltid vara någon annan som letar fel.
Du kanske inte har några synpunkter din favoritfilm, men du känner till att andra har det, så jag ser att du förstår argumentet, men jag tror du missat problemet.
Att du accepterar skaparnas vision utan att ha personliga synpunkter, är också ett problem. Om vi tar den inställningen till datagranskning, så kan man säga att om du skulle granska en persons data, så skulle du acceptera vad chefen/lagen/policy säger, och anmärka på "fel", där det kanske med lite kontext, inte finns något fel.
Mjölet är rent, men det är majsmjöl, inte vetemjöl. [Anmärkning, Inget vete i mjölet.]

En person som granskas för misstänkt verksamhet, kanske har oturen att jobba bredvid en samlingsplats för "personer av intresse". Självklart kommer datainsamlingen visa att personen varit i närhet av suspekta personer, på daglig basis. Det räcka med att en person kanske köper bröd på ett bageri på vägen hem från jobbet, som ligger bredvid en kurdisk förening, tex. Inget vi skulle anmärka på, men Turkiska granskare tex, skulle nog tycka det verkar suspekt. (Det är ju inte bara Svenska myndigheter som granskar data.)
Man kan inte bara utgå från sig själv, utan man måste ju tänka på att även utländska myndigheter bedriver granskningar.

Tex,, [ och nu blir det foliehat varning ],, Jag är hyffsat säker på att tex, Kinesiska "Social Credit system" även kartlägger vad icke-kinesiska medborgare har för sig på, tex Twitter etc. Det vore naivt att tro att dom bara kartlägger kineser. Något som kan bli ett problem om man vill resa in i Kina vid något tillfälle. [-3 pts , kinakritisk post på forum]

Problemet är att det är så lätt att få tag på informationen, och samköra den för att kartlägga någon, att det egentligen inte finns någon anonym data. Om man går ut och promenerar så skulle man ju bli extremt nojjig om en säljare av läkemedel kommer fram och försöker sälja piller mot en åkomma som du googlat eller eller frågat 1177 om. Eller om Aftonbladet/Expressen man köper har inklistrade/utrivna sidor. Eller om en butik man går in i har sektioner som är till för dom som har högre inkomst än vad du har.
Men online så är det accepterat som "normalt" ?

Vi skulle aldrig tycka att det var ok att ett företag monterar en kamera utanför köksfönstret för att kartlägga vad vi äter, när vi äter, och allt annat vi gör. visst vi kan dra ner persiennerna (inkognito mode), men dom kan fortfarande se när vi tänder lampor i rummen och är hemma, eller startar PC'n med RGB. Men online så är utsikten från köksfönstret skymd av alla kameror, som säljer data till vem som nu vill köpa den. Att kameran står utanför din bostad, och inte på "din" mark, är ju irrelevant om den är riktat mot ditt fönster.

I dagens online samhälle så är det inte så mycket att vi har ett fönster mot internet, utan internet har ett fönster till oss.

Äsch,,, det blev mycket text,, men jag hoppas du förstår varför det kan vara problematiskt när allt vi gör digitalt lämnar ett spår av data. Tex, när 1177 spelar in samtal i utbildningssyfte. (och när den datan kommer på villovägar, som den gjorde för inte så länge sen.)
Nu har det börjat pratas om att aktörer försöker påverka val, med tillgång till information om intressen och ekonomi, tex, så är det inte långsökt att man skulle kunna skräddarsy påverkan så att det har bäst effekt på en personlig nivå, [jo, nu blev det foliehat igen] något som redan görs för att få folk att köpa grejor.

Vi ser mer och mer att aktörer använder information till mer än att bara sälja grejor. Så visst är det problematiskt att en Browser håller reda på vad du tittar på, när du tittar på, och samtidigt samlar data som kan användas till att identifiera en person. (tex, skärmdata, kan bli väldigt specifikt om du har mer än en monitor.) Gång på gång så har det avslöjats att data säljs, trots att man påstår annat. Tex, Brave browser, som ertappats med med det. (nämner detta då många postade att dom använder Brave, häromdagen med argumentet att dom tror den inte säljer data. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1665198-edge-passerar-... )

Personligen så anser jag att algoritmerna som "personifierar innehåll" på sajter, är ett enormt problem. Då det normaliserar extremer, så att någon som tex, börjar läsa om att jorden är platt, kommer serveras mera jorden-är-platt-artiklar, till det ser ut som att majoriteten håller med om att jorden är platt. Om vi nu tar det harmlösa exemplet och säger istället att någon är intresserad av något som förespråkar våld mot oliktänkande, så har vi ett uppenbart problem. Speciellt när vi börjar prata om statspropaganda, tex ryssland just nu...

Så allt som allt, inte ett enkelt problem att lösa, men vi kan försöka minska mängden personlig data, det skulle göra det svårare att missbruka informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Microsoft har lyckats göra en Chrome som spionerar mer än Chrome.

De har också gjort en webbläsare som aldrig stängs av. Sen ett antal versioner tillbaks finns också en ny funktion som slogs på automatiskt vid uppdatering "Startup Boost" (eng). Den gör att Edge aldrig stängs av, det ligger kvar en handfull processer även fast man stänger alla Edge fönster. Man kan stänga av "Startup Boost" men den slås på automatiskt utan att fråga vid uppdateringen.

Startup Boost
https://support.microsoft.com/en-us/topic/get-help-with-start...
"To improve Microsoft Edge startup speed, we have developed a feature called startup boost. Startup boost keeps the browser running in the background with minimal processes, so Microsoft Edge will start more quickly when launched."

Håller inte med om att den sås på automatiskt vid uppdatering. Jag fick frågan när denna funktion introducerades, och jag sa nej då och har fått uppdateringar till Edge efter det och hos mig är funktionen fortfarande avstängd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Jösses, blir lite mörkrädd av ditt svar.
Att du anser avlyssning av telefonsamtal vara på samma nivå som telemetri med ramanvändning är oroväckande.
Och nej, det kommer Aldrig vara du som granskar dig själv. Det kommer Alltid vara någon annan som letar fel.
Du kanske inte har några synpunkter din favoritfilm, men du känner till att andra har det, så jag ser att du förstår argumentet, men jag tror du missat problemet.
Att du accepterar skaparnas vision utan att ha personliga synpunkter, är också ett problem. Om vi tar den inställningen till datagranskning, så kan man säga att om du skulle granska en persons data, så skulle du acceptera vad chefen/lagen/policy säger, och anmärka på "fel", där det kanske med lite kontext, inte finns något fel.
Mjölet är rent, men det är majsmjöl, inte vetemjöl. [Anmärkning, Inget vete i mjölet.]

En person som granskas för misstänkt verksamhet, kanske har oturen att jobba bredvid en samlingsplats för "personer av intresse". Självklart kommer datainsamlingen visa att personen varit i närhet av suspekta personer, på daglig basis. Det räcka med att en person kanske köper bröd på ett bageri på vägen hem från jobbet, som ligger bredvid en kurdisk förening, tex. Inget vi skulle anmärka på, men Turkiska granskare tex, skulle nog tycka det verkar suspekt. (Det är ju inte bara Svenska myndigheter som granskar data.)
Man kan inte bara utgå från sig själv, utan man måste ju tänka på att även utländska myndigheter bedriver granskningar.

Tex,, [ och nu blir det foliehat varning ],, Jag är hyffsat säker på att tex, Kinesiska "Social Credit system" även kartlägger vad icke-kinesiska medborgare har för sig på, tex Twitter etc. Det vore naivt att tro att dom bara kartlägger kineser. Något som kan bli ett problem om man vill resa in i Kina vid något tillfälle. [-3 pts , kinakritisk post på forum]

Problemet är att det är så lätt att få tag på informationen, och samköra den för att kartlägga någon, att det egentligen inte finns någon anonym data. Om man går ut och promenerar så skulle man ju bli extremt nojjig om en säljare av läkemedel kommer fram och försöker sälja piller mot en åkomma som du googlat eller eller frågat 1177 om. Eller om Aftonbladet/Expressen man köper har inklistrade/utrivna sidor. Eller om en butik man går in i har sektioner som är till för dom som har högre inkomst än vad du har.

Vi skulle aldrig tycka att det var ok att ett företag monterar en kamera utanför köksfönstret för att kartlägga vad vi äter, när vi äter, och allt annat vi gör. visst vi kan dra ner persiennerna (inkognito mode), men dom kan fortfarande se när vi tänder lampor i rummen och är hemma, eller startar PC'n med RGB. Men online så är utsikten från köksfönstret skymd av alla kameror, som säljer data till vem som nu vill köpa den. Att kameran står utanför din bostad, och inte på "din" mark, är ju irrelevant om den är riktat mot ditt fönster.

I dagens online samhälle så är det inte så mycket att vi har ett fönster mot internet, utan internet har ett fönster till oss.

Äsch,,, det blev mycket text,, men jag hoppas du förstår varför det kan vara problematiskt när allt vi gör digitalt lämnar ett spår av data. Tex, när 1177 spelar in samtal i utbildningssyfte. (och när den datan kommer på villovägar, som den gjorde för inte så länge sen.)
Nu har det börjat pratas om att aktörer försöker påverka val, med tillgång till information om intressen och ekonomi, tex, så är det inte långsökt att man skulle kunna skräddarsy påverkan så att det har bäst effekt på en personlig nivå, [jo, nu blev det foliehat igen] något som redan görs för att få folk att köpa grejor.

Vi ser mer och mer att aktörer använder information till mer än att bara sälja grejor. Så visst är det problematiskt att en Browser håller reda på vad du tittar på, när du tittar på, och samtidigt samlar data som kan användas till att identifiera en person. (tex, skärmdata, kan bli väldigt specifikt om du har mer än en monitor.) Gång på gång så har det avslöjats att data säljs, trots att man påstår annat. Tex, Brave browser, som ertappats med med det. (nämner detta då många postade att dom använder Brave, häromdagen med argumentet att dom tror den inte säljer data. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1665198-edge-passerar-... )

Personligen så anser jag att algoritmerna som "personifierar innehåll" på sajter, är ett enormt problem. Då det normaliserar extremer, så att någon som tex, börjar läsa om att jorden är platt, kommer serveras mera jorden-är-platt-artiklar, till det ser ut som att majoriteten håller med om att jorden är platt. Om vi nu tar det harmlösa exemplet och säger istället att någon är intresserad av något som förespråkar våld mot oliktänkande, så har vi ett uppenbart problem. Speciellt när vi börjar prata om statspropaganda, tex ryssland just nu...

Så allt som allt, inte ett enkelt problem att lösa, men vi kan försöka minska mängden personlig data, det skulle göra det svårare att missbruka informationen.

Som jag hintade om ovan, arbetar en del med myndigheter och i synnerhet internationell arbetsmarknadspolitik. Jag vet där med mycket väl vad du resonerar kring - vi har samma frågeställning egentligen men kommer fram till helt andra slutsatser. Jag delar upp det i flera citeringar så får vi nån struktur

Citat:

Varför skulle det vara ett problem? Det är inget vi kan ändra på så varför ödsla tid på det? Jag har svårt att greppa vad det betyder att anmärka på fel där det inte finns fel. Att saker skulle gå att förbättra, är däremot närmre mitt synsätt.

Citat:

Att ha liknande mönster med en granne kan absolut vara problematiskt - men som jag ser det är det då rimligt att ha ett digitalt spår efter sig så att man kan styrka att man inte har samröre med dem. Har en medarbetare som sitter i styrelsen för sin bostadsrättsförening där SÄPO aktivt bedriver spaning mot en annan medlem, där är kontanthanteringen uppseendeväckande. Har själv jobbat på ett ställe som hade Hells Angels som granne också, vilket var en intressant upplevelse.

Slutligen så återkopplar jag återigen till mitt arbete - du har helt rätt i att man inte bara kan utgå från sig själv utan man måste ha en större bild. Just nu jobbar jag med något som kallas för REPower EU vilket är en fond för att komma bort från att vara beroende av Ryssland gällande energifrågor. Min slutsats är fortfarande annan än din.

Citat:

Så är det definitivt. Antagligen räcker det med att ha ett "asiatiskt" utseende för att dra till sig uppmärksamheten. Fortfarande är det inte en rättighet att vara aktiv på Twitter och generellt att vilja vara anonym på sociala medier är omgående fel resonerat, då med eftertryck på ordet sociala. Tycker man ska ha i bakhuvudet att skriker man så hörs man.

Citat:

Jag har haft mitt mantra här i olika trådar: "När det onormala är det normala". Du tänker så för att det inte är normalt. Vi ser det i vår vardag varje dag.

För 30 år sen hade vi dörrknackare som sålde dammsugare, idag säljer dem fiber - de vet att marknaden är ute efter det. De flesta hushåll har "Ingen reklam tack" på brevlådan. Skulle det vara konstigt att ha en "Inga försäljare tack" också om nu dörrknackare var en vanlig företeelse? Vad jag menar är att man skapar ett problem utan att titta på vilka åtgärder som finns också. Gällande det där med butiker - det finns väl redan? De kallas Seven Eleven och Bensinstationer och jämförs då med Willys, Lidl med flera. Samma produkt, olika priser.

Citat:

Fast det är väl inte så relevant egentligen - sanningen är att det är alla medlemskap som är den stora boven i dramat som loggar våra konsumtionsvaror och sänder ut riktad reklam baserat på det. Man behöver inte veta vad vi äter, det räcker med att veta vad vi köper. Som en liten anekdot: Jag brukar roa mig med att handla på min partners ICA-medlemskap. Vi bor på skilda orter sen en tid tillbaka och varje månad ramlar det nu in riktad reklam i butiker som aldrig kan nyttjas, med tanke på att vi har snarlika vanor så brukar det först vara "Jaa!" och sen "Faaan" - vi ser det som lite humor i vardagen. Eller ja, en av oss i alla fall

Citat:

Jag tycker det är hur bra som helst. Nu kommer det från nån som använder adblockers så jag ser ytterst lite reklam. Men jag måste säga att som någon som inte har barn är jag väldigt glad över att slippa få reklam om blöjor. Ska jag ha reklam, ska det vara relevant reklam. Jag förstår vad du försöker säga men så fort man går emot fastslagen fakta så har man antagligen redan förlorat. Man kan ha många som samlas kring att jorden är platt - låt dem göra det då för de stör trots allt ingen annan. Gällande oliktänkande så har många extremistorganisationer gått från att vara utåtagerande till att vara ganska timida herrklubbar. I dessa lägger jag in nämnda Hells Angels men även Nordiska Motståndsrörelsen, Ultra supporters till idrottsklubbar och liknande. Sedan har vi alltid enskilda knäppgökar, Breivik, Putin, Paludan - men det är snarare den gemensamma styrkan i samhället som gör att vi klarar oss. Även Putin vet ju om att det han gör och det han säger är två skilda saker, annars skulle han inte behöva ljuga för sin egna befolkning.

Som ett litet tillägg: Mitt företag har utvecklat en tjänst som ger betalt för att man ska se reklam och som under våren varit guld värd för de som testat. Den är ordentligt mervärdeshöjande för de som säljer reklam men nu också även för de som tittar på reklamen. Det jag vill säga med detta är att även sega branscher som reklam går att utveckla. Det handlar alltså inte om att betala en tia för att slippa se reklam, vilket är det vanliga idag. Men det rekommenderas starkt att det är riktad reklam.

Citat:

Jag skulle vilja säga att det snarare behöver regleras hur data får användas. Det är inte brukandet som är fel utan det du är inne på är missbrukandet, vilket i praktiken är något annat. Just nu finns en annan tråd om att EU fastslagit att USB-C är den gällande standarden - jag tycker det är bra men något mesigt och man kunde tagit det mycket längre, men man kan göra något liknande här och skapa digitala regler kring vad missbruk av personlig data är. Mig veterligen är det inte särskilt väl definierat och det är ett allmänt erkänt problem inom vad som kallas för den "Fjärde Industriella Revolutionen" där nationsgränser och där med lagar och regelverk inte finns på samma vis.

Det man måste börja förstå - och gärna acceptera - är att världen inte ser ut som den gjorde för bara 20 år sen. Det finns inget egensyfte med att ha begrepp som nationell eller internationell eller osynliga landsgränser, undantaget möjligen idrott och andra tävlingsevenemang. Sociala medier är en tydlig sådan utveckling där Facebook, Instagram med flera behandlar alla lika, oavsett om man är från Sverige, Somalia eller Syd Korea. Det som behövs är ett övergripande, accepterat lagverk kring detta för att stävja exempelvis hat på sociala medier och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Håller inte med om att den sås på automatiskt vid uppdatering. Jag fick frågan när denna funktion introducerades, och jag sa nej då och har fått uppdateringar till Edge efter det och hos mig är funktionen fortfarande avstängd

Kommer inte ihåg att jag fick frågan, kan ha missat betydelsen då den kom och glömt bort det. Jag vet bara att jag tidigare såg att Edge lämnade en bunt processer igång hela tiden och kollade då upp det.

Jag kör fortfarande Edge för streaming, men inget annat.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra så att man har minne över till Teams.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-