Permalänk
Medlem

Byta "ner sig" till mITX?

Hej!
Min fru behöver uppgradera sin dator. Går mest i surf och photoshoppande, och nuvarande dator håller inte längre måttet. Funderar på om vi ska köra hela från scratch inklusive chassi och PSU denna gången, i stället för att bara byta innehåll i nuvarande chassi som jag brukar. Dagens chassi börjar få några år på nacken kan man säga.... Är ett Antec P180 Mini i vitt och silver med både eSATA och FireWire anslutningar på frontpanelen!!! Funderar då på att gå över till mITX, men har ingen erfarenhet av detta, därför jag väljer att ställa frågan här och lyssna till era kloka råd!

Så, jag undrar om ni har några synpunkter på detta bygge (ja, jag vet att SSD saknas, men tänker att gamla SSD'n får följa med så länge, den är ju i alla fall NVMe! Jag vet att det inte är dom bästa minnena med tanke på timings, men min uppfattning är att 3600MHz med dåliga timings är bättre än 3200MHz med bra timings. Hon kommer nog inte märka någon skillnad i alla fall!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/hpwDAd_DM1dpKExFhYXK4X--ILs/itx-till-jo

Specs på datorn hon har idag (så ja, ALLT kommer bli en rejäl uppgradering):
Chassi: Antec P180 Mini
Moderkort: ASUS TUF B360M-PLUS GAMING
CPU: Intel i5-6600K
RAM: 16GB 2666MHz (något osäker på hastigheten, men tror det är rätt)
SSD: Samsung 950 Pro 256GB (räcker, allt sparas ändå på hemmabyggd server)
GPU: GTX1050 (får se om denna flyttas över, eller om det räcker med iGPU i stället)

OBS: Det är INGET krav att shoppa från INET, det bara blev så för att dom hade bäst utbud av chassin när jag egentligen började kika på mATX chassin. Har inte gjort någon research på vart det är billigast osv än, utan vill gärna höra några synpunkter från er proffs först!

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen input på själva komponenterna men sist jag byggde en dator(se spec i signaturen) så valde jag mitx och jag kommer aldrig gå tillbaka till vanlig storlek igen.

Lyckades få in en ganska kompetent gamingdator i det lilla chassit och kunde gömma undan den i en ikeahylla, visst kylningen kanske inte är den absolut bästa men har aldrig stött på några problem mer än lite högre fläkt

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Har tyvärr ingen input på själva komponenterna men sist jag byggde en dator(se spec i signaturen) så valde jag mitx och jag kommer aldrig gå tillbaka till vanlig storlek igen.

Lyckades få in en ganska kompetent gamingdator i det lilla chassit och kunde gömma undan den i en ikeahylla, visst kylningen kanske inte är den absolut bästa men har aldrig stött på några problem mer än lite högre fläkt

Hej, och tack för input. Enda nackdelen som jag egentligen ser är att moderkort, nätagg och chassi är rätt dyra jämfört med sina större syskon...

Permalänk
Medlem

Det verkar var länge mellan datorbytena (6600k) och då du skriver att det blir en del bildbehandling så kanske 32 GB RAM direkt hade varit fördel om datorn ska hänga med i 7-10 år.
https://www.inet.se/produkt/5303947/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Det kommer ju bara bli dyrare med DDR4 minne efter att det slutar vara en volymprodukt i framtiden.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det verkar var länge mellan datorbytena (6600k) och då du skriver att det blir en del bildbehandling så kanske 32 GB RAM direkt hade varit fördel om datorn ska hänga med i 7-10 år.
https://www.inet.se/produkt/5303947/kingston-fury-32gb-2x16gb...

Det kommer ju bara bli dyrare med DDR4 minne efter att det slutar vara en volymprodukt i framtiden.

Mycket bra input! Jag har ju tänkt på möjligheten att uppgradera till mer RAM om det verkar behövas, men har inte vägt in faktorn att DDR4 förmodligen kommer börja gå upp i pris så småningom... Dock är det ingen avancerad bildbehandling, mest till almanackor med bilder på barnen osv i Photoshop Elements, 97% är nog bara surfande och skolarbete med barnen.

Och ja, det blir en stund mellan hennes uppgraderingar, hon har inte lika mycket prylberoende som jag.... Men nu har hon klagat över att saker tar lite lång tid... Vad skulle du säga är viktigast, snabbare SSD än den hon har eller 32GB RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Dock är det ingen avancerad bildbehandling, mest till almanackor med bilder på barnen osv i Photoshop Elements, 97% är nog bara surfande och skolarbete med barnen.

Och ja, det blir en stund mellan hennes uppgraderingar, hon har inte lika mycket prylberoende som jag.... Men nu har hon klagat över att saker tar lite lång tid... Vad skulle du säga är viktigast, snabbare SSD än den hon har eller 32GB RAM?

Den gamla datorn borde räcka gott till den användningen du beskriver, vad är det hon tycker går långsamt?

Kan du vänta är ju nästa generation Ryzen snart här.

De två stora nackdelarna med ITX är att det bara är två minnesplatser och inga extra pcie platser.
Har man inte behov av det så kör på

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den gamla datorn borde räcka gott till den användningen du beskriver, vad är det hon tycker går långsamt?

Kan du vänta är ju nästa generation Ryzen snart här.

De två stora nackdelarna med ITX är att det bara är två minnesplatser och inga extra pcie platser.
Har man inte behov av det så kör på

Jag vet att nästa generation snart är här, men grejen är att jag har möjlighet att köpa momsfritt till och med sista juni, sedan försvinner den möjligheten, utan att gå närmare in på det! Så det är anledningen till att köpa nu och inte vänta. Sen lär moderkort, DDR5 och CPU bli rätt dyrt i början, och säkert också svårt att få tag på som vanligt just nu...

Det är främst laddningstiderna från servern osv som tar väldigt mycket längre tid på hennes dator än på min, flytta runt på element i photoshop kan lagga lite osv...

Att det bara är två minnesplatser är ju helt klart en poäng som gör det "viktigare" att köpa 32GB direkt i så fall, då det inte bara är att lägga till två extra som man är van vid. Expansionsplatser spelar absolut ingen roll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Vad skulle du säga är viktigast, snabbare SSD än den hon har eller 32GB RAM?

I en situation som denna så hade jag tänkt att mer RAM är viktigare än en snabbare SSD.

Om det i framtiden blir mer bildredigering för att det är roligare på en ny snabb dator så är det ju "enkelt" att köpa en NVMe SSD vid den tidpunkten och trycka i datorn.

"Enklare" och mITX byggen är ju relativt men du vet nog vad jag menar

Samtidigt så behöver du inte "vaska" den gamla som du måste göra om du köper 16 GB minne idag (2x8 GB) och sedan vill utöka till 32 GB (2x16) GB.
Det finns bara 2 minnesplatser på modermodemet och då sitter du där med 16 GB som du inte kanske har användning för eller kan sälja till något bra pris.

Så även ekonomiskt över datorn livslängd så tror jag det är bättre att börja med 32 GB RAM och sedan lägga till lagring när det behövs.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.