Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag vet inte vad ni tycker, men känns inte 4.4kr/kWh aningen högt ändå? Jag hade hellre sett något Lidl-Plus system där man får billigare laddning OM man handlar frekvent på Lidl, eller liknande.

Här i Södertälje finns iallafall flera billigare stationer där man (på vissa) dessutom har fler än en CSS stolpe. MAX Incharge ett stenkast bort tar ju bara 2.9kr/kWh, även den 50kW. Med ett Elli abonnemang så blir även Ionity, EON och andra snabbladdare billigare än Lidl. Känns som att de inte riktigt tänkt efter där. De hade ju lätt kunnat binda laddning till Lidl-Plus och ge förmåner till Lidl stamkunder. Hade då också gynnat deras butik på längre sikt.

Dyrt å dyrt.. MER tar 5kr/kWh och har en ökning på g och InCharge tar väl 2,90kr/minuten, inte kWh? Iallafall dom som finns här i Uppsala Tycker 4,40kr/kWh låter helt okej utan abonnemang. Dom kanske också heller tar lite extra betlat för att dom vill att man ska stå där om man ska handla hos dom, inte för att bara ladda och sen åka iväg igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har precis fått fast jobb som nyexaminerad ingenjör. Men det är 6h med buss varje dag till och från jobbet fast jag i verkligheten bor 30 minuter bort om jag har bil.

Min bror leasar elbil, Kia e-Niro för 4000kr i månaden. Jag har kollat runt lite och verkar inte kunna gå att få så pass bra bil längre för liknande summa.

Jag har inte riktigt funderat på det här förut men elbil skulle passa väldigt bra då jag laddar gratis både hemma och på jobbet. Jag gör sällan några längre resor men skulle ändå vilja ha en bil med någorlunda duglig räckvidd, men samtidigt inte råd med 6000 kr i månaden.

Och verkar omöjligt att få ordentlig prisinformation från återförsäljare. Ni som gått igenom det här förut.. hur går jag till väga för att få bäst räckvidd för minst peng?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av alpha:

Det finns ett par saker att notera här vilket gör att det är svårt att bedöma hur detta diagram ser ut på längre sikt.
1) Batterier används inte enbart till elbilar
2) Behovet av batterier till elbilar kommer dock öka kraftigt kommande år. Vi har bara sett början.
3) Battierier till elbilar återvinns till 95%, så den stora åtgången på metaller och mineraler är en engångs-grej. Man eldar alltså inte upp saker på samma sätt som för fossilbilar och oljeindustrin.
4) Det finns elbilsbatterier (LFP) som inte innehåller cobolt och denna typ av batterier tycks bli mer populära

I övrigt håller jag med om att allt som tillverkas har ett klimatavtryck, även elbilar. Klarar man sig utan bil är det förstås bäst, men det nästa bästa är ändå att skaffa en elbil.

Notera: min invändning var mot @martinot påstående att oljeindustrin använder mer kobolt än elbilsindustrin. Se nedan vad siffrorna kommer från

41 % / 4 > 7 %

Så även om vi räknar med att 100 % av "catalyst" delen används av oljeindustrin (det är inte 100 % men "merparten" används just där) så får i alla fall inte ihop matematiken kring det, men kanske finns någon länk som visar att det stämmer! Se nedan, stor osäkerhet men någonstans runt 1/3-1/4 av allt kobolt som används av batteriindustrin borde idag användas för EV.

1&2) Håller med till 100 %. Majoriteten av tillväxten (ökar ca 18 % per år just nu) kommer idag från EV. Förra året stod EV-batterier för ca 1/3 av Li-jon batterier.

3) Var hittar du du den siffran? Det jag hittar är att om man skulle ha 100 % återvinning skulle, p.g.a. marknadens tillväxt, återvunnet material teoretisk kunna stå för ~15 % av materialet. I praktiken förväntar man sig att återvunnet kobolt kommer stå för <8 % år 2030.

Och just för kobolt så "eldar" inte heller oljeindustrin upp just den resursen då det används som katalysator för att minska mängden svavel och kväve.

4) Absolut! Framförallt västvärlden vill komma bort från kobolt, detta för att komma ur det fasta pung-grepp kina har kring tillgången på kobolt-produkt.

Som alltid finns det en förklaring till varför man använder vissa material. Litium-kobolt-oxid är, än så länge, det tekniskt bäst lämpade (men det är dyrt!).

Det Tesla med flera riktar in sig på i ett förstaläge är varianter som förlitar sig primärt på nickel. Tyvärr verkar inte det riktigt gått enligt plan där, bl.a. p.g.a. Rysslands agerande (Ryssland är världens 3:e största producent av nickel...).

På sikt hoppas man kunna använda mangan (klart billigare) och på riktigt lång sikt hoppas man på järn-baserade varianter. Redan idag finns katoder för Li-ion baserade på dessa material, men de har (ännu) inte de tekniska egenskaperna som krävs för att vara vettiga i EVs.

Skrivet av MsSmith:

Jag tror att det är en felaktig slutsats, detta då befolkningen i EU och USA minskar och en hel hög med andra variabler. Dessutom utvecklas batteriet också, det är inte en status quo och redan idag finns kobolt fria batterier om än med lägre energi kapacitet.

Innan jag läste på och mot bakgrund av pratet om "zero-emission" när det kommer till BEV var min magkänsla att det i alla fall handlade om en tiopotens skillnad i CO2 till BEV över ICE sett över hela livslängden. Det är tyvärr bara strax under en faktor 3 (som svensk kan man sträcka lite på sig, x3 är genomsnittet över världen vilket är det enda som spelar roll för miljön, best-case är ändå om allt tillverkades i Sverige och bilen bara kördes på svenskproducerad el, då blir det x5!)

Både EUs och USAs befolkning väntas börja minska, fast det först runt 2050-2060. USA förväntas ändå öka till >400 miljoner (vilket historiskt sett är en väldigt låg tillväxt, dock tillväxt).

Men det kvittar, åter igen handlar det om hela världen. Idag bedöms det finnas ca 1,4-1,5 miljarder personbilar i världen. Tillväxten har varit rätt stabil på ca 3,5 % per år senaste 50-60 åren (d.v.s. en fördubbling av antalet personbilar per 20 år). Finns inget som pekar på att det trenden kommer vända i närtid.

Kina gick rätt nyligen förbi USA i totala mängd bilar, men om/när kina når liknande mängd bilar per person som USA/EU kommer bara det landet stå för väl över 1 miljard bilar.

Elbilar är ett plåster, det är inte en lösning!

Det hindrar dock inte mig för att tycka teknikutvecklingen kring EV är super-spännande! Gillar läsa om utvecklingen av batteriteknik (har trots allt en civ.ing i kemiteknik ) och ovanpå det blir det allt mer spännande datorteknik i bilarna! Har också tagit ansvar för att alla i vår BRF (80 medlemmar) fått en "personlig" laddbox för EV (ni som gnäller på er BRF, om det ska hända måste någon med kunskap och intresse driva det hela för det är en hel del jobb, gå med i er BRF-styrelse!!!).

Ett delmål (tycker personligen det är en rätt trist upplevelse att köra elbil, inget kan mäta sig med ljudet/känslan från stor V8 under acceleration ) är att slippa köra själv. Krävs i.o.f.s. inte elbil för detta, men då elbilar driver upp prisnivån driver det samtidigt ned barriärer för att lyfta i lite mer komplicerad teknik då det blir enklare att svälja/gömma den kostnaden

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Dyrt å dyrt.. MER tar 5kr/kWh och har en ökning på g och InCharge tar väl 2,90kr/minuten, inte kWh? Iallafall dom som finns här i Uppsala Tycker 4,40kr/kWh låter helt okej utan abonnemang. Dom kanske också heller tar lite extra betlat för att dom vill att man ska stå där om man ska handla hos dom, inte för att bara ladda och sen åka iväg igen.

Du har helt rätt, Incharge vid MAX var per minut och inte per kWh. Jag laddade på InCharge i Trosa igår (dock 22kW stolpar) och där var det 3kr/kWh så jag antog att det alltid var per kWh som gällde hos de tack för korrigering!

Ja alltså klart det finns mycket dyrare snabbladdare också, men just när det gäller Lidl och det faktum att de har en fungerande Plus-app, så hade de kanske kunnat tjänat på att låta endast riktiga Lidl kunder ladda hos de, med vissa krav. Det hade nog uppmuntrat fler elbilsägare till att faktiskt handla där, mer än en läsk eller så. Handla för 1000kr i månaden så laddar du för 2.5/3 kr per kWh, max 30 minuter eller nåt.

Tycker för övrigt deras utbud av varor bara blir bättre och bättre. Lidl känns inte längre som "matvarornas ÖB" vilket det var förr. Gäller iallafall butiken i Blombacka, Södertälje.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av benknackan:

Vi la om vår beställning från leasing till köp som vi hämtade i Maj. Känns som helt rätt beslut om man kan.

Men allt är ju en gissnings lek. Främst pga värdetapp, mrn slå av 1000 spänn och räkna på värdeminskning. Dvs tror du att den går att sälja för mer eller mindre än 370 tkr (baserat på köp pris om 570tkr samt full finansiering a 3+ %, kan du lägga det i huset så ännu bättre såklart!) eftet tre år. Personligen är jag helt övertygad om att det kommer att gå att få mer. Dessutom är du inte begränsad till milantal om man vill ta en roadtrip igenom Europa tex.

Är enig med dig. Du har nog gjort helt rätt. Det kommer extremt troligt att ofta löna sig mer att köpa jämfört med att leasa. Så har man möjlighet att köpa (alla kanske inte har det), så är nog köp att föredra. Speciellt gällande elbilar, och speciellt de närmaste åren.

Skrivet av fiskebulle:

Finns det någon modell på horisonten som träffar 85-100kwh och som glider in under 700k? Går i funderingar kring vad vi kommer ersätta våran Ioniq 28kwh med om något år eller två.

Tror inte det, men tycker det är bättre att fokusera på räckvidd än batteristorlek. Räckvidden är bara delvis beroende av energimängden. En minst lika viktig komponent för räckvidden är förbrukningen.

Skrivet av Def_Dog:

Vad har ni för tips på bil till en kvinna på 60år som i dagsläget rattar en golf och trivs med den storleken på bil. Hon är skeptisk till det där med att stå och ladda i timmar då det inte finns laddstation i närheten av boendet men det finns flera 50-150kw-laddare vid jobbet. Förvisso en Tesla SuC 15 min promenad från hemmet.

Kan man inte enkelt ladda hemma så blir det ju lite besvärligare. Det tycker jag man ändå skall vara fullt medveten om. Speciellt som hon inte har så långt kvar till pensionen (då kan hon ju inte längre ladda på jobbet).

Annars är en M3 SR eller ID3 är två exempel som jag skulle föreslå. Speciellt M3 är ju smidig att ladda då den inte kräver några laddbrickor, appar, eller annat på den Tesla SuC som hon bor i närheten av. Mycket smidig och enkel mjukvara som äldre uppskattar (vet de som köpt till föräldrar som just är pensionärer, även om de själva kört annan elbil än Tesla).

Har hon dålig rygg eller andra handikapp så kan dock en bil som är lite mer SUV kanske vara enklare att gå in ur för henne. Så i den aspekten så är ju ID3 som är lite högre kanske bättre. Men hon kan ju testa bägge och jämföra själv.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Notera: min invändning var mot @martinot påstående att oljeindustrin använder mer kobolt än elbilsindustrin. Se nedan vad siffrorna kommer från

41 % / 4 > 7 %

Så även om vi räknar med att 100 % av "catalyst" delen används av oljeindustrin (det är inte 100 % men "merparten" används just där) så får i alla fall inte ihop matematiken kring det, men kanske finns någon länk som visar att det stämmer! Se nedan, stor osäkerhet men någonstans runt 1/3-1/4 av allt kobolt som används av batteriindustrin borde idag användas för EV.

1&2) Håller med till 100 %. Majoriteten av tillväxten (ökar ca 18 % per år just nu) kommer idag från EV. Förra året stod EV-batterier för ca 1/3 av Li-jon batterier.

3) Var hittar du du den siffran? Det jag hittar är att om man skulle ha 100 % återvinning skulle, p.g.a. marknadens tillväxt, återvunnet material teoretisk kunna stå för ~15 % av materialet. I praktiken förväntar man sig att återvunnet kobolt kommer stå för <8 % år 2030.

Och just för kobolt så "eldar" inte heller oljeindustrin upp just den resursen då det används som katalysator för att minska mängden svavel och kväve.

4) Absolut! Framförallt västvärlden vill komma bort från kobolt, detta för att komma ur det fasta pung-grepp kina har kring tillgången på kobolt-produkt.

Som alltid finns det en förklaring till varför man använder vissa material. Litium-kobolt-oxid är, än så länge, det tekniskt bäst lämpade (men det är dyrt!).

Det Tesla med flera riktar in sig på i ett förstaläge är varianter som förlitar sig primärt på nickel. Tyvärr verkar inte det riktigt gått enligt plan där, bl.a. p.g.a. Rysslands agerande (Ryssland är världens 3:e största producent av nickel...).

https://www.mining-technology.com/wp-content/uploads/sites/19/2022/03/commoditysurgelead.png

På sikt hoppas man kunna använda mangan (klart billigare) och på riktigt lång sikt hoppas man på järn-baserade varianter. Redan idag finns katoder för Li-ion baserade på dessa material, men de har (ännu) inte de tekniska egenskaperna som krävs för att vara vettiga i EVs.

Innan jag läste på och mot bakgrund av pratet om "zero-emission" när det kommer till BEV var min magkänsla att det i alla fall handlade om en tiopotens skillnad i CO2 till BEV över ICE sett över hela livslängden. Det är tyvärr bara strax under en faktor 3 (som svensk kan man sträcka lite på sig, x3 är genomsnittet över världen vilket är det enda som spelar roll för miljön, best-case är ändå om allt tillverkades i Sverige och bilen bara kördes på svenskproducerad el, då blir det x5!)

Både EUs och USAs befolkning väntas börja minska, fast det först runt 2050-2060. USA förväntas ändå öka till >400 miljoner (vilket historiskt sett är en väldigt låg tillväxt, dock tillväxt).

Men det kvittar, åter igen handlar det om hela världen. Idag bedöms det finnas ca 1,4-1,5 miljarder personbilar i världen. Tillväxten har varit rätt stabil på ca 3,5 % per år senaste 50-60 åren (d.v.s. en fördubbling av antalet personbilar per 20 år). Finns inget som pekar på att det trenden kommer vända i närtid.

Kina gick rätt nyligen förbi USA i totala mängd bilar, men om/när kina når liknande mängd bilar per person som USA/EU kommer bara det landet stå för väl över 1 miljard bilar.

Elbilar är ett plåster, det är inte en lösning!

Det hindrar dock inte mig för att tycka teknikutvecklingen kring EV är super-spännande! Gillar läsa om utvecklingen av batteriteknik (har trots allt en civ.ing i kemiteknik ) och ovanpå det blir det allt mer spännande datorteknik i bilarna! Har också tagit ansvar för att alla i vår BRF (80 medlemmar) fått en "personlig" laddbox för EV (ni som gnäller på er BRF, om det ska hända måste någon med kunskap och intresse driva det hela för det är en hel del jobb, gå med i er BRF-styrelse!!!).

Ett delmål (tycker personligen det är en rätt trist upplevelse att köra elbil, inget kan mäta sig med ljudet/känslan från stor V8 under acceleration ) är att slippa köra själv. Krävs i.o.f.s. inte elbil för detta, men då elbilar driver upp prisnivån driver det samtidigt ned barriärer för att lyfta i lite mer komplicerad teknik då det blir enklare att svälja/gömma den kostnaden

Medan jag inte riktigt håller med i din slutsats så väljer jag att inte föra diskussionen vidare då elbilsåkarna kände sig lite kränkta

Skrivet av martinot:

Kan man inte enkelt ladda hemma så blir det ju lite besvärligare. Det tycker jag man ändå skall vara fullt medveten om. Speciellt som hon inte har så långt kvar till pensionen (då kan hon ju inte längre ladda på jobbet).

Annars är en M3 SR eller ID3 är två exempel som jag skulle föreslå. Speciellt M3 är ju smidig att ladda då den inte kräver några laddbrickor, appar, eller annat på den Tesla SuC som hon bor i närheten av. Mycket smidig och enkel mjukvara som äldre uppskattar (vet de som köpt till föräldrar som just är pensionärer, även om de själva kört annan elbil än Tesla).

Har hon dålig rygg eller andra handikapp så kan dock en bil som är lite mer SUV kanske vara enklare att gå in ur för henne. Så i den aspekten så är ju ID3 som är lite högre kanske bättre. Men hon kan ju testa bägge och jämföra själv.

Detta är en av anledningarna till att jag hoppas att fler väljer att fortsätta satsa på att utveckla vätgas drivna fordon. Infrastrukturen finns redan i form av macken, så väl som tekniken - men det behöver förfinas och källan behöver bli renare. Infrastrukturen för elbilen funkar inte, noderna är för få och för klena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

En sådan har hon faktiskt haft till låns en dag då hennes golf var inne på service så den känner hon sig ju redan bekväm med, vad får man ut i räckvidd på en sådan, alltså ren räckvidd sommar/vinter?

Alltid svårt och sia om räckvidd, då så många olika faktorer spelar in, inte minst körsätt / hastighet och temperatur (på vintern där hon bor)
Men tar hon 77 kWh batteriet så borde hon kunna få ut 50 mil sommartid, och så länge hon inte bor i Norrland, runt 30 mil vintertid.

Kanske någon i tråden som har en ID3 77kWh som kan ge bättre estimat.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett delmål (tycker personligen det är en rätt trist upplevelse att köra elbil, inget kan mäta sig med ljudet/känslan från stor V8 under acceleration

Visst finns det en charm med klassiska V8:or. Är själv på kö på en beg. 458 till rätt pris och miltal. Men det är ju mer av historiska skäl. Men rent prestandamässigt så kommer det ju bli el som gäller allt mer inom även prestandasegmentet. Du får nog vänja dig vid att fossilbilar kommer bli historia, precis som ångmaskiner. Men absolut en trevlig historia tycker jag.

Däremot så tycker jag att elbilar är grymt sköna och kul att köra. Har en egen underbar känsla av direkt respons som du aldrig får i en bil med ren förbränningsmotor och växellåda. Är grymt kul att köra en pigg elbil!

Är lite som att det inte är bara är bandbredd som gäller för nätverk, men även låg latens. En pigg elbil känns som ett nätverk med både hög kapacitet, men även med extremt låg latens. En ren V8 känns mer som ångmaskin (även om trevlig sådan) i jämförelse. Den har kanske har hög bandbredd, men tyvärr även hög seg latens.

Skrivet av Cove:

Alltid svårt och sia om räckvidd, då så många olika faktorer spelar in, inte minst körsätt / hastighet och temperatur (på vintern där hon bor)
Men tar hon 77 kWh batteriet så borde hon kunna få ut 50 mil sommartid, och så länge hon inte bor i Norrland, runt 30 mil vintertid.

Kanske någon i tråden som har en ID3 77kWh som kan ge bättre estimat.

Här har du ett norskt räckviddstest som ser hur långt man kommer med elbilar på vintertid i södra Norge. Kan nog stämma in på den största delen av befolkningen i Sverige, även om man skall räkna med att vi ofta har högre snittfart på vägarna här än vad de har i Norge, och därmed lite kortare räckvidd (förbrukningen ökar exponentiellt i förhållande till farten).

https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekke...

Her er rekkeviddetallene:

Modell (temp. varierte fra 0° til -10°)

Tesla Model 3 LR Dual motor 614 km/14,7 kWh 521 km -15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km/18,3 kWh 513 km -20,47 %
BMW iX xDrive50 591 km/21,4 kWh 503 km -14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor 507 km/16,9 kWh 451 km -11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S 539 km/16,3 kWh 435 km -19,29 %
Kia EV6 2WD 528 km/16,5 kWh 429 km -18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter 488 km/21,5 kWh 425 km -12,91 %
Kia EV6 4WD 484 km/18,0 kWh 423 km -12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro 485 km/18,4 kWh 414 km -14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km/16,8 kWh 408 km -15,18 %
BMW i4 M50 497 km/19,0 kWh 406 km -18,31 %
Skoda Enyaq iV80X 477 km/18,2 kWh 403 km -15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 456 km/22,4 kWh 402 km -11,84 %
Polestar 2 LR Single motor 517 km/18,6 kWh 400 km -22,63 %

OT om vätgas borttaget /Mod
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tråden handlar om elbilar, dvs ”elbilar, vilken kul teknik”.
Vi försöker hålla ämnen som överbefolkning (wtf?!) och annat trist utanför

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Intressant artikel om batteri effektivitet hos elbilar i en intervju med Lucid motors ceo.

Lättaste sättet att skapa räckvidd är att sätta in större batterier, men som det lyfta i tråden blir det inte mer effektivt eller billigare. "Dumb weight"

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2021/10/03/busin...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remus87:

Intressant artikel om batteri effektivitet hos elbilar i en intervju med Lucid motors ceo.

Lättaste sättet att skapa räckvidd är att sätta in större batterier, men som det lyfta i tråden blir det inte mer effektivt eller billigare. "Dumb weight"

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2021/10/03/busin...

Jag förstår fortfarande inte varför ingen har byggt en liten släpkärra med batterier på som man kan hyra på långresorna. Bilarna behöver anpassas förstås om de ska kunna laddas under körning eller framdrivas av ett externt batteri dock, alternativt får man stanna och ladda fast på helt valfri plats utan krav på något mer än plats nog för bil och släp. Sen kanske man till och med kan ladda det parallellt när man väl kommer till en snabbladdare eller så.

Att köra runt med ett jättebatteri som man bara nyttjar några gånger per år är ju sjukt slösaktigt liksom. Kan man ha ett batteri som klarar vardagen och lösa långresor på annat sätt så hade det gjort elbilarna lättare och mer miljövänliga, och förstås mycket billigare.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av martinot:

(förbrukningen ökar exponentiellt i förhållande till farten)

Har hela tiden trott att förbrukningen ökar polynomiskt – inte exponentiellt – med farten. Luftmotståndet ökar ju kvadratiskt med densamma. Kan du utveckla?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår fortfarande inte varför ingen har byggt en liten släpkärra med batterier på som man kan hyra på långresorna. Bilarna behöver anpassas förstås om de ska kunna laddas under körning eller framdrivas av ett externt batteri dock, alternativt får man stanna och ladda fast på helt valfri plats utan krav på något mer än plats nog för bil och släp. Sen kanske man till och med kan ladda det parallellt när man väl kommer till en snabbladdare eller så.

Att köra runt med ett jättebatteri som man bara nyttjar några gånger per år är ju sjukt slösaktigt liksom. Kan man ha ett batteri som klarar vardagen och lösa långresor på annat sätt så hade det gjort elbilarna lättare och mer miljövänliga, och förstås mycket billigare.

För att det inte behövs? Och vem vill puttra runt i 80 med släp för att slippa stanna några minuter?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För att det inte behövs? Och vem vill puttra runt i 80 med släp för att slippa stanna några minuter?

Låt oss säga att en sån släpkärra med batteri fanns att köpa. Man måste ju fortfarande stanna för att ladda bilen från släpkärrans batteri? Det vore en annan sak om man kunde koppla in extrabatteriet från släpkärran som bilen direkt drivs med under körning, men det funkar väl inte med en CSS kontakt.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RowBan:

Jag har precis fått fast jobb som nyexaminerad ingenjör. Men det är 6h med buss varje dag till och från jobbet fast jag i verkligheten bor 30 minuter bort om jag har bil.

Min bror leasar elbil, Kia e-Niro för 4000kr i månaden. Jag har kollat runt lite och verkar inte kunna gå att få så pass bra bil längre för liknande summa.

Jag har inte riktigt funderat på det här förut men elbil skulle passa väldigt bra då jag laddar gratis både hemma och på jobbet. Jag gör sällan några längre resor men skulle ändå vilja ha en bil med någorlunda duglig räckvidd, men samtidigt inte råd med 6000 kr i månaden.

Och verkar omöjligt att få ordentlig prisinformation från återförsäljare. Ni som gått igenom det här förut.. hur går jag till väga för att få bäst räckvidd för minst peng?

Tror att du kan få en MG 5 t.ex. för max 4.000 kr/mån i leasing, finns kanske ett par andra märken också som glider in under det priset, som t.ex. Peugeot, Renault och Opel.
https://www.holmgrensbil.se/kampanjer/privatleasing/mg/mg5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har hela tiden trott att förbrukningen ökar polynomiskt – inte exponentiellt – med farten. Luftmotståndet ökar ju kvadratiskt med densamma. Kan du utveckla?

Det har du helt rätt i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Menar att det är en lyx enligt mig att ha bil då det är tidsbesparande, flexibelt, slippa trängas anpassa sig efter kollektivtrafik m.m

En lyx egentligen oavsett vilken bil man har

Med den över population vi har idag ser jag det inte som omöjligt att bara "rika" kommer kunna ha råd att ha bil som transport i framtiden. Återstår att se.

Ja det är synd att man börjar backa på subventionerna när man nu börjar få upp farten

Bil är ingen lyx, bilar är nödvändiga för vårt samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bil är ingen lyx, bilar är nödvändiga för vårt samhälle.

Äga en bil är ett privilegium, dvs en lyx. Det är ingen mänsklig rättighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Låt oss säga att en sån släpkärra med batteri fanns att köpa. Man måste ju fortfarande stanna för att ladda bilen från släpkärrans batteri? Det vore en annan sak om man kunde koppla in extrabatteriet från släpkärran som bilen direkt drivs med under körning, men det funkar väl inte med en CSS kontakt.

Lösningen är nog inte att smälla på mer batterier så man når längre. förbrukningen ökar ju tyngre det blir även om du kommer längre.

Ineffektivt.

effektivisera aerodynamik som Lucid gjort och effektivisera reglera batteripakets temperaturer med luftflöde och paketering.

Inte läst hur effektivt eller vilken hastighet. Men Lucids bilar går att koppla och överföra el från en lucids batteri till en annan m det skulle krisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Lösningen är nog inte att smälla på mer batterier så man når längre. förbrukningen ökar ju tyngre det blir även om du kommer längre.

Ineffektivt.

effektivisera aerodynamik som Lucid gjort och effektivisera reglera batteripakets temperaturer med luftflöde och paketering.

Inte läst hur effektivt eller vilken hastighet. Men Lucids bilar går att koppla och överföra el från en lucids batteri till en annan m det skulle krisa.

Dels det du skriver men också att människor kanske ska lugna ner sig lite och inse att en paus på 20 minuter kan vara något bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Det är verkligen inte friktionsfritt att ha elbil med mindre batteri.

Är på en liten roadtrip Växjö - Göteborg - Ullared - Växjö.
Ca 20-25 mils räckvidd.

Värnamo: IONITY alla laddplatser upptagna

Gislaved: Exemplarisk laddatstion (elmacken), 8 laddare 300kw. Ingen registrering behövs.

Göteborg: här börjar problemen.

Bodde i lisebergsbyn, deras laddare fungerade inte.
Tog då en snabb tur till Max 2km bort för att ladda (tror det var InCharge), laddaren fungerar inte.

Fick då åka till CirkelK istället, där fungerade 2 av 4 laddare.

Är nu i Kungsbacka, skulle ladda på CirkelK igen. Ingen laddare fungerade, testade tre av fyra. Men nog f-n reserverar de 3x200kr så jag måste sätta in pengar på kortet.

Fick då åka till McDonalds istället som har Recharge och där fungerar det åtminstone.

Återstår att se om man kommer hem överhuvudtaget:)

När vi åkte hem i dag så var det nära att det sket sig för oss också.

På hemvägen i dag så var det fullt på Tesla Jönköping SuC. Första gången någonsin för mig, och då har jag kört problemfritt i tre års tid med Tesla. Dessutom 5 st trasiga laddpunkter. Har aldrig heller varit med om det innan hos Tesla SuC. Kanske har varit Ioniq5/EV6 som varit där och laddat, eller annan bil, som slagit de ur spel. Skyller dock inte på de elbilarna (även om det verkar vara ett känt problem att Hyndai/KIA och Tesla SuC kan slå ut varandra). Känns som Tesla inte gjort sitt jobb och testat saker ordentligt innan de öppnade upp SuC-nätet. Ansvaret ligger helt på Tesla här.

Hade först tänkt att skippa Jönköping och åka till nästa SuC, men vi hade inte så mycket batteri så vi ändrade oss och åkte tillbaka. Som tur var så hade någon precis åkt när vi anlände, och fick den sista hela laddplatsen!

Puh!😐

De fem som var trasiga gjorde ju inte mycket nytta.

Nu efter att Tesla öppnat upp SuC så har jag som Teslaägare fått känna på mycket av den rädsla och oro på långa bilresor som många av er icke-Teslaägare berättat om.

Tänk vad snabbt saker kan ändra sig...

Får väl vara glad för de tre underbara "guldår" jag haft med bekymmersfritt långresande med elbil med Tesla SuC. Nu är tydligen sötebrödsdagarna över. Efter att de öppnat upp så sitter vi alla i samma båt (på gott och ont).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Dels det du skriver men också att människor kanske ska lugna ner sig lite och inse att en paus på 20 minuter kan vara något bra.

Jag vill i "alla väder" kunna ta mig minst runt 35 mil på fullt batteri. Även inräknat när batteriet börjat tappa i kapacitet efter några år.

Jag har kikat lite på ex begagnade elbilar på nätet hos carla.se

Dt är faktiskt så man lyfter på ögonbrynen ibland när det står vad vissa bilar tappat på 3-4000 mil i batteri kapacitet.

Tesla har jag hört bra om i studier , samt undersökningar jag läst om där man frågat ägarens uppfattning om förlust av batteri kapaciteten.

Men visst måste det finnas en viss diff i effekt förlust mellan de olika batterierna hos tillverkarna.

Hellre en moderat laddning av batteriet än en snabbladdning generellt?

Eller kanske landar man i hur temperatur och laddteknik ser ut vid för enskilt bilmärke.

Men jag håller med dig Wiinis, nog bör man ta en paus efter 30 mil

Tack för ev input.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot solid state batterier till bilarna senare. Högre kapacitet, lägre vikt och inte samma behov av material som kräver energikrävande gruvdrift. Toyota ska väl ha det klart för sina hybrider till 2025 ser det ut som. Vilka som blir först till sina 100% elbilar får vi väl se.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@MsSmith @martinot @Svantesson666: Tråden handlar om elbilar, vad var otydlig med tidigare tillsägelse i tråden? Folk vill snacka elbilar i tråden, kan ni vänligen respektera detta?

Jag tror att Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.) passar nog bättre om ni vill snacka vätgas och infrastruktur!

Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Tråden handlar om elbilar, dvs ”elbilar, vilken kul teknik”.
Vi försöker hålla ämnen som överbefolkning (wtf?!) och annat trist utanför

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Intresset finns nog inte riktigt globalt... Men rent tekniskt borde det inte vara några problem att skapa en ny ISO för släpsvagnskontakt med stift för DC-plugg och mjukvara.

Men vad som redan finns och kommer nog bli vanligare framöver är husvagnar (Och kanske släpkärror) med egna batteripaket och elmotorer på hjulaxeln som styrs via påskjutsanordningen. Man kan ju tänka sig att en utvecklad släpvagnskontakt tar vid där också. Rent tekniskt borde det vara mindre förluster att skicka energin DC till bilen istället för ytterligare en drivlina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

tycker personligen det är en rätt trist upplevelse att köra elbil, inget kan mäta sig med ljudet/känslan från stor V8 under acceleration

Har suttit i ett gäng V8or i mitt liv och det har sin charm, men tycker att det där "vinande" elektriska ljudet från en elmotorerna vid fullt gaspådrag bara blir mer och mer tillfredsställande. Samt den snabba responsen. Lite sådär futuristiskt på nåt sätt. Kanske nån barndomsdröm som väcks till liv, vad vet jag 😜

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Dt är faktiskt så man lyfter på ögonbrynen ibland när det står vad vissa bilar tappat på 3-4000 mil i batteri kapacitet.

Det är väl generellt så dock att de tappar som mest de första åren för att sedan plana ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Har suttit i ett gäng V8or i mitt liv och det har sin charm, men tycker att det där "vinande" elektriska ljudet från en elmotorerna vid fullt gaspådrag bara blir mer och mer tillfredsställande. Samt den snabba responsen. Lite sådär futuristiskt på nåt sätt. Kanske nån barndomsdröm som väcks till liv, vad vet jag 😜

Det är en häftig känsla helt klart. I längden tror jag dock det tappar lite och att nästan alla bilar kommer kännas och låta likadant. Vilket kommer bli tråkigt.
De mer unika personligheterna som finns hos ICE bilar försvinner.

BMW har en rätt cool lösning med deras IconicSounds. Men det är ju också "fake" och inte på riktigt.

Men komfortmässigt så är det en fördel. Främst att det är tystare.

Hoppas utvecklingen tar bra fart kommande 5 åren. Infrastrukturen med laddning är helt klart prio 1 och MÅSTE bli bättre. Sedan behövs det fler billigare elbilar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@MsSmith @martinot @Svantesson666: Tråden handlar om elbilar, vad var otydlig med tidigare tillsägelse i tråden? Folk vill snacka elbilar i tråden, kan ni vänligen respektera detta?

Jag tror att Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.) passar nog bättre om ni vill snacka vätgas och infrastruktur!

/Vzano, Moderator

Jag kan faktiskt tycka att diskussioner om laddboxar, om än intressant, även skulle må bättre att föras i en separat tråd. Enklare för de som vill förkovra sig inom ämnet och låter diskussionen om elbilar hamna i fokus. Inte drunkna i långa diskussioner om vilken laddbox som är billigast/bäst.

Det gäller även till viss mån diskussioner om leasing - i mitt tycke.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Gött då är överlåtelse inskickad på min Seat Leon plug in hybrid.
Överlåts till nya ägaren 1 juli och det blir perfekt till när jag ska hämta ut min Kia EV6.

Närmar sig nu!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X