Sådär, nuså, äntligen en lugn stund.
Mätningarna är gjorda och det mesta är ordnat... Så allt som återstår är en hel del skrivning och lite bildredigering.
Innan elementen monterades så packade jag in lite dämpning precis bakom baselementet i ett hopp om att absorbera det mesta av mellanregister frekvenserna, så de inte läcker ut genom den passiva radiatorn eller reflekteras tillbaka mot konen i onödan.
Vill även att betona att tumregler som de i föregående inlägg är inte något att förlita sig helt på då saker är betydligt mer komplexa i verkligheten; se det mer som en sanity-check i designfasen.
Jag kommer använda REW för att utföra alla mätningar. Utrustningen jag använder består av en laptop med externt ljudkort, en överbliven förstärkare (Tack @Yatagarasu) och en mätmikrofon med stativ.
För att göra mätningarna konsekventa och användbara är det en fördel att använda någon form av hjälpmedel. Jag har en hemmabyggd rotationsplatta med ett stativ på, använder denna för mindre högtalare främst. Anledningen till stativets placering på snurrplattan är att vi vill att högtalaren ska rotera kring utgångspunkten för ljudet, dvs högtalarens front/baffel, för att behålla ett konsekvent avstånd från mikrofonen. Har övervägt att bygga en snyggare, men den gör sitt jobb och fungerar.

Stativ på snurrplatta med gradmarkeringar.
För en mindre högtalare såsom denna kan vi mäta på 40-50 cm avstånd utan större problem, vi mäter i höjd med diskanten då detta är den föredragna lyssningshöjden för dessa högtalare. Vi kommer sedan rotera högtalaren i steg om 15 grader ut till 60 grader, främst för att ge övergripande data och få lite kött på benen om hur elementen beter sig.

Högtalaren på stativet med min 'umik-1' ställd 40 cm rakt framför.
Innan vi börjar några mätningar är det viktigt att veta vilken spänning vi ger ut till högtalarelementen, en diskant utan delningsfilter kan lätt skadas om den ges för mycket effekt. Jag brukar köra med 2.83V som standard. Enklast är att helt enkelt koppla en multimeter till förstärkarens utgångar och använda tongeneratorn för att ge ut en konstant signal vid den utvolym du tänkte dig, här kan du med fördel använda en ton på 60 Hz om du inte har en multimeter som visar korrekt spänning vid högre frekvenser.

Här används en tämligen billig multimeter, men som ändå visar korrekt spänning runt 60 Hz.
För att inte göra det alltför långdraget så handlar kommande steg egentligen bara om att göra ett svep, vrida på högtalaren och svepa igen. Då jag mäter inomhus med flertalet objekt i närheten så behöver man använda 'gating' för att inte reflektioner från rum och möbler ska smyga sig in i mätningarna och göra dem nästan oanvändbara. Det handlar i princip om att information efter en viss tidsram helt enkelt ignoreras så bara det direkta ljudet som når mikrofonen innan denna tidpunkt tas med. I mitt rum blev en gating på 4 ms precis lagom för att undvika större reflektioner. Jag sveper från 100 Hz och uppåt på diskanten, den klarar det utan problem med såpass låg spänning.

Detta är resultatet från diskantens svep vid 0-60° efter 4 ms gating är applicerad. Den uppför sig väldigt väl och konsekvent även ut till 45-60 grader.

Ovan är en av svepen utan gating, där alla reflektioner och störningar från rummet tas med.

Vi passar även på att ta närfältsmätningar av bas/mellanregister och den passiva radiatorn, dessa mätningar görs med fördel så nära konen man kan komma.

Och så den passiva radiatorn också!
Kommer uppdatera löpande i takt med att jag hinner skriva.
The cookie goes *crumble*.