Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Var fjärde timme vill jag minnas att jag har läst. Inte exakt på klockslaget utan när skärmen går i dvala.

Oki för det händer för mig 2 gånger mitt i en Overwatch match. Då börja skärmen skiftar mellan dessa färger röd, grön, blå och vit. Skall det vara så?

Visa signatur

[Dell XPS M1710] - [Intel® C2D T7400 (2.16 GHz, 4 MB cache, 667 MHz FSB) ] - [2GB Dual Channel 667MHz DDR2] - [512MB NVIDIA GeForce Go 7950 GTX] - [100Gb 7200RPM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maste:

Oki för det händer för mig 2 gånger mitt i en Overwatch match. Då börja skärmen skiftar mellan dessa färger röd, grön, blå och vit. Skall det vara så?

Nej det låter skumt, pixel refresh är pulserande grönt sken (om du menar RGB:n vid powerknappen). Färgerna du beskriver är väl mer när skärmen startas upp.

Permalänk
Fyndjägare

Hardware Unboxed jämför med C2, G7 och G8.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Stämmer det verkligen att det inte går att uppdatera firmware på AW monitorn??

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Stämmer det verkligen att det inte går att uppdatera firmware på AW monitorn??

Om man, likt jag, har första versionen av firmware M0B101 så ska det enligt uppgift inte gå att uppdatera. Nu skeppas nya skärmar med M0B102 som skall gå att uppdatera.

Om det dyker upp någon specifik anledning till att man skulle vilja uppgradera firmware och har M0B101 så får man nog köra RMA.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Om man, likt jag, har första versionen av firmware M0B101 så ska det enligt uppgift inte gå att uppdatera. Nu skeppas nya skärmar med M0B102 som skall gå att uppdatera.

Om det dyker upp någon specifik anledning till att man skulle vilja uppgradera firmware och har M0B101 så får man nog köra RMA.

Låter ju inte så bra, förhoppningsvis behövs det aldrig men svårt att veta. Vet inte om det är standard på alla AW skärmar? Inte utan att man blir lite bortskämd med LG som likt bilen gör OTA uppdateringar, å andra sidan har väl AWn inte massa appar och sånt som rör på sig på samma sätt som på en TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om det är standard på alla AW skärmar?

Ja, vad jag kan få fram så är det standard överlag med Dell/Alienware skärmar (med vissa enstaka undantag) att dom kör med revisioner och tillåter ej användaren att uppgradera firmware.

Man kan dock kontakta deras support för att få sin enhet ersätt med en nyare revision men verkar inte vara den enklaste av processer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Ja, vad jag kan få fram så är det standard överlag med Dell/Alienware skärmar (med vissa enstaka undantag) att dom kör med revisioner och tillåter ej användaren att uppgradera firmware.

Man kan dock kontakta deras support för att få sin enhet ersätt med en nyare revision men verkar inte vara den enklaste av processer.

Vid närmare eftertanke kanske det är mer regel än undantag att det är så, har inte riktgit kört någon "riktig" datorskärm på rätt länge nu så har nog glömt bort hur det var

Permalänk
Fyndjägare

Finns lite mer info om Samsung varianten G85SB nu.
De större skillnaderna mot Alienware AW3423DW verkar vara
- HDMI 2.1
- Built-in 5W stereo speaker
- Cloud gaming via Samsung Gaming Hub (Samsung Gaming Hub only available in select countries: Brazil, Canada, France, Germany, Italy, Korea, Spain, U.S. and U.K.)
- Annan fot
- Ingen G-sync Ultimate, och därmed eventuellt färre fläktar och tystare drift

Samsung Odyssey OLED G8 (G85SB)
Display technology: QD-OLED
Size: 34 inches ultra-wide 21:9
Design: Curved (1800R), center-aligned stand
Resolution: UWQHD (3440x1440 pixels)
Refresh rate: 175Hz
Response time: 0.1 ms
Panel color depth: 10-bit
Ultra-wide viewing angles
Burn-in protection: Real-time ISC (Image Sticking Correction)
Ports: HDMI (2.1), Mini DP (1.4) and USB-C ports
VRR: HDMI 2.1 VRR, AMD FreeSync Premium
HDR: HDR10
Built-in 5W speakers

https://tftcentral.co.uk/news/samsung-odyssey-oled-g8-g85sb-w...
https://www.tomshardware.com/news/samsungs-first-oled-gaming-...
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Finns lite mer info om Samsung varianten G85SB nu.
De större skillnaderna mot Alienware AW3423DW verkar vara
- HDMI 2.1
- Built-in 5W stereo speaker
- Cloud gaming via Samsung Gaming Hub (Samsung Gaming Hub only available in select countries: Brazil, Canada, France, Germany, Italy, Korea, Spain, U.S. and U.K.)
- Annan fot
- Ingen G-sync Ultimate, och därmed eventuellt färre fläktar och tystare drift

Samsung Odyssey OLED G8 (G85SB)
Display technology: QD-OLED
Size: 34 inches ultra-wide 21:9
Design: Curved (1800R), center-aligned stand
Resolution: UWQHD (3440x1440 pixels)
Refresh rate: 175Hz
Response time: 0.1 ms
Panel color depth: 10-bit
Ultra-wide viewing angles
Burn-in protection: Real-time ISC (Image Sticking Correction)
Ports: HDMI (2.1), Mini DP (1.4) and USB-C ports
VRR: HDMI 2.1 VRR, AMD FreeSync Premium
HDR: HDR10
Built-in 5W speakers

https://tftcentral.co.uk/news/samsung-odyssey-oled-g8-g85sb-w...
https://www.tomshardware.com/news/samsungs-first-oled-gaming-...
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Den använder Micro HDMI 2.1 och inte vanlig HDMI.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Den använder Micro HDMI 2.1 och inte vanlig HDMI.

Konstigt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pig:

Konstigt val

Samsung klyddar till det alldeles för ofta på sina produkter. Verkar vara en kultur i det företaget att försöka "sticka ut". Ofta på helt fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pig:

Konstigt val

Extremt konstigt val.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Min skärm är den senaste revisionen och jag har inte hört det minsta knyst från min skärm, jag antar att jag har haft tur. En brasklapp är dock att jag inte har kört lång sessioner med HDR, endast Shadow of the Tomb Raider benchmark.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Min skärm är den senaste revisionen och jag har inte hört det minsta knyst från min skärm, jag antar att jag har haft tur. En brasklapp är dock att jag inte har kört lång sessioner med HDR, endast Shadow of the Tomb Raider benchmark.

Det verkar mest vara tur. Hade en skärm från en mycket tidig revision som var helt tyst, även under långa HDR sessioner i HDR1000 läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pig:

Det verkar mest vara tur. Hade en skärm från en mycket tidig revision som var helt tyst, även under långa HDR sessioner i HDR1000 läget.

Jag har precis fått min tredje efter att ha bytt pga högt fläktljud. Denna är nog den tystaste, men den lilla fläkten som inte sitter på G-syncmodulen har ett klickande ljud som de tidigare inte haft. Nöjer mig i dagsläget med skärm nr 3, men kommer sannolikt byta till Samsung OLED G8 om den inte har fläktar men motsvarande bildkvalitet.

Fläktarna i mina skärmar börjar inte jobba nämnvärt av att spela eller titta på video i HDR. Det är snarare konstant ljusa fönster, tex websidor, word, excel, etc som är värst. Oavsett om HDR är på eller inte.

Måste ändå säga att jag är förvånad över den dåliga kvalitetssäkringen hos Dell när det kommer till det här.

Permalänk
Fyndjägare

Samsung G8 G85SB OLED är prissatt till 1729€
https://news.samsung.com/de/samsung-zeigt-erstmalig-gaming-mo...

Dell Alienware kommer släppa en AW3423DFW utan G-sync Ultimate också, till lägre pris än nuvarande.
175Hz -> 165Hz
AMD FreeSync Premium Pro
1st HDMI 2.0
2st DisplayPort 1.4
Svart

https://www.theverge.com/2022/9/27/23373675/alienware-aw3423d...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ryktas om att Dell Alienware kommer släppa en AW3423 utan G-sync Ultimate också, till lägre pris än nuvarande.

Låter som ett vettigt beslut. Utan behovet av variabel Overdrive som LCD-paneler behöver så förstår jag inte varför en G-Sync-modul är nödvändig i en Oled.

Permalänk
Medlem

Jag har lite strul med detta då den ej verkar fixa att köra panel refresh på eget bevåg när man stänger av datorn. Får ofta frågan om både panel och pixel refresh när jag startar upp datorn.

Permalänk
Medlem

Någon här som provat båda skärmarna?
Alltså AW38 och AW34 Oled

Vad tyckte ni om de båda?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken