Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Om man vill köpa "finare" saker som fungerar: https://www.elgiganten.se/brand/cable-matters
Finns säkert nån hake, men den här osar koenigsegg jämfört de andra USB-C PD kablar jag själv ägt.

Finns ingen anledning att använda Thunderbolt 4 kablar, eller någon annan full featured USB-C kabel som laddkabel. De är bara onödigt tjocka, oböjliga och dyra om man bara ska använda dem för strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

Jag gissar också att det finns jäkligt mycket fake-kablar, som det finns fake-laddare. Finns många sidor som säljer "Samsung laddare" som är kopior. Men den från Inet bör ju t ex inte vara något problem med.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cad_edis:

Finns ingen anledning att använda Thunderbolt 4 kablar, eller någon annan full featured USB-C kabel som laddkabel. De är bara onödigt tjocka, oböjliga och dyra om man bara ska använda dem för strömförsörjning.

Vad är din rekommendation på kabel för ändamålet?

Använder samma laddare till alla mina enheter, så det är smidigt med en sladd som fungerar för allt.

För vanlig telefonladdning hade jag köpt en Anker. Om kvalitén fortfarande är OK. Min senaste iphone kabel från dem gick sönder direkt, men har ett gäng USB-C som överlevt flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Vad är din rekommendation på kabel för ändamålet?

Använder samma laddare till alla mina enheter, så det är smidigt med en sladd som fungerar för allt.

För vanlig telefonladdning hade jag köpt en Anker. Om kvalitén fortfarande är OK. Min senaste iphone kabel från dem gick sönder direkt, men har ett gäng USB-C som överlevt flera år.

Vad drar din mest effektkrävande enhet? I så fall får den styra ditt sladdval.

Jag har redan länkat till Cable Matters tvåpack USB-C i tråden, som klarar 60W. De säljer också 100W-sladd för jag tror det var 137kr, och osäker om det var bara en eller i två-pack. Högkvalitativa kablar. Observera att dessa sladdar är primärt för laddning, då de bara är för USB2 som max när det gäller dataöverföring. (480Mb/s.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Vad är din rekommendation på kabel för ändamålet?

Använder samma laddare till alla mina enheter, så det är smidigt med en sladd som fungerar för allt.

För vanlig telefonladdning hade jag köpt en Anker. Om kvalitén fortfarande är OK. Min senaste iphone kabel från dem gick sönder direkt, men har ett gäng USB-C som överlevt flera år.

De senaste som jag har köpt har varit Anker PowerLine III Flow, vilka klarar 5A/100W. Otroligt mjuka kablar i silikon med liten "minneseffekt". Dock lite för tidigt att dra några slutsatser av hållbarheten ännu, sedan är silikon förstås lite benäget att dra åt sig damm. Har vanligtvis deras Nano II 65W laddare i väskan då den är liten och fungerar med det mesta, tyvärr räcker den dock inte riktigt till för min arbetsdator som vill ha 130W och vars adapter tenderar att vara rätt långsam om man vill ladda telefonen med den.

Sedan har jag en hög Samsung-kablar som jag fått med diverse laddare och enheter, men de flesta är tyvärr USB-A till USB-C. Dessa kablar är väl funktionella och så men såpass spektakulära att man absolut måste köpa en Samsung original-kabel kan man väl inte säga att de är direkt.

Sedan kan jag inte minnas att jag haft någon USB-C kabel som faktiskt gått sönder. De blir förvisso mer glappa med tiden och har inte riktigt samma "snäpp" när man trycker in den, men inte så att de lägger av att fungera helt. Sedan är det väl så att USB-C kablar huvudsakligen monteras och löds för hand, så det kan förstås finnas en risk för dåligt tillverkade exemplar.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en Samsung original USB-C laddkabel förra veckan, vi bara gick in på ett Elgiganten Phone house och köpte en.
Tror inte direkt de säljer kopior där