Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Itsi, hon blev 18 år nu i april gissar vi eftersom vi fick henne i maj 2004.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Fanta

20220617-NZ6_3868 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Wow, denna katt bor i Sverige. Rigtigt snabb är den

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Wow, denna katt bor i Sverige. Rigtigt snabb är den
https://www.youtube.com/watch?v=0RK4z_INJkg

Märks att hon trivs väldigt bra. Alltid kul att se en katt i dess riktiga miljö.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
DingDongerMcDongface

I brist på balkong blir det kö till fönstret istället 😄

Som tur är får de inte bara en, utan två balkonger när jag flyttar i augusti, som såklart ska kattsäkras och inredas åt odågorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

I brist på balkong blir det kö till fönstret istället 😄

<Uppladdad bildlänk>

Som tur är får de inte bara en, utan två balkonger när jag flyttar i augusti, som såklart ska kattsäkras och inredas åt odågorna

Mitt tips är att fixa en lite plätt med gräsmatta till katterna på balkongen. Det är iaf min katts favorit plats på balkongen när man ska ligga och snoza. Märkte hur mycket hon gillade att ligga på gräs när jag fixade en väldigt lite korg som hon knappt fick plats i, var tänkt att ha att tugga på. Men då skulle hon tvunget ligga i den, hon täcket verkligen hela så man inte såg gräset... så det senast 4 åren har hon haft en betydligt större korg att vara ligga i.
Dock brukar jag behöva byta ut det varje vår då det inte överlever vintern på balkongen, tur man har en mamma på landet man kan hämta en plätt hos!

Zelda som snart är 6år.
Hon må inte se så stor ut på bilden men hon klockar in på 6,5kg... en väldigt lång dam för att vara en vanlig bonnakatt!

Sen att kattsäkra med nät kan vara lite trixit beroende på hur strikt det är med att om du får göra åverkan i fasaden eller ej. Jag löste det på ena sidan men att kila fast en regel mellan mitt balkonggolv och grannenn ovanförs och sen kunde jag då fästa nätet i sagd regel. I övrigt lyckades jag fästa det med buntband runt om.
Sen tyckte jag regeln satt så bra att jag smälde dit 3 inkläddahyllplan så att kisen fick ett torn utomhus också!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av imo:

Mitt tips är att fixa en lite plätt med gräsmatta till katterna på balkongen. Det är iaf min katts favorit plats på balkongen när man ska ligga och snoza. Märkte hur mycket hon gillade att ligga på gräs när jag fixade en väldigt lite korg som hon knappt fick plats i, var tänkt att ha att tugga på. Men då skulle hon tvunget ligga i den, hon täcket verkligen hela så man inte såg gräset... så det senast 4 åren har hon haft en betydligt större korg att vara ligga i.
Dock brukar jag behöva byta ut det varje vår då det inte överlever vintern på balkongen, tur man har en mamma på landet man kan hämta en plätt hos!

<Uppladdad bildlänk>
Zelda som snart är 6år.
Hon må inte se så stor ut på bilden men hon klockar in på 6,5kg... en väldigt lång dam för att vara en vanlig bonnakatt!

Sen att kattsäkra med nät kan vara lite trixit beroende på hur strikt det är med att om du får göra åverkan i fasaden eller ej. Jag löste det på ena sidan men att kila fast en regel mellan mitt balkonggolv och grannenn ovanförs och sen kunde jag då fästa nätet i sagd regel. I övrigt lyckades jag fästa det med buntband runt om.
Sen tyckte jag regeln satt så bra att jag smälde dit 3 inkläddahyllplan så att kisen fick ett torn utomhus också!

Ååh, vilken fin dam! Jag har också en Zelda hemma, som precis fyllt 6 år

Jag har faktiskt funderat på att göra en typ odlingslåda med bara gräs i, det enda jag oroar mig lite för är att de ska tycka att det är världens bästa utedass men får definitivt prova, tänkte inte på att det ju är lite svalkande med.

Min plan är att bygga ramar i trä och häfta fast alloxnät eller putsnät (inte helt bestämt mig ännu)
Ramarna blir såpass stora att de dels precis tar i taket lite, men sedan fästs de på flera ställen i balkongräcket med starka buntband. Det är en rätt beprövad metod och som tur är själva balkongräcket väldigt smidigt att fästa saker i från vad jag sett hittills, men på onsdag ska jag faktiskt dit och mäta lite. Mina är inte så klättriga av sig, men sen ska man såklart ändå gärna ha dem under uppsikt när de är ute och de kommer inte få vara där om jag inte är hemma

Permalänk

Halloj!!

Här kommer våra små!

Astrid: Brittisk korthår

Zelda: Birma

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem

Nyttigt med gräs till katten. Det är med gräs som katten får den Folsyra den behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ååh, vilken fin dam! Jag har också en Zelda hemma, som precis fyllt 6 år

Jag har faktiskt funderat på att göra en typ odlingslåda med bara gräs i, det enda jag oroar mig lite för är att de ska tycka att det är världens bästa utedass men får definitivt prova, tänkte inte på att det ju är lite svalkande med.

Min plan är att bygga ramar i trä och häfta fast alloxnät eller putsnät (inte helt bestämt mig ännu)
Ramarna blir såpass stora att de dels precis tar i taket lite, men sedan fästs de på flera ställen i balkongräcket med starka buntband. Det är en rätt beprövad metod och som tur är själva balkongräcket väldigt smidigt att fästa saker i från vad jag sett hittills, men på onsdag ska jag faktiskt dit och mäta lite. Mina är inte så klättriga av sig, men sen ska man såklart ändå gärna ha dem under uppsikt när de är ute och de kommer inte få vara där om jag inte är hemma

Där ser man, hade inte tänkt på att zelda var så va ligt kattnamn förrän efter det blev bestämt. Nu i efterhand känns det nästan lite dumt när varannan katt heter det. 😅

Låter som att du har koll på läget när det kommer till nätet.
Min erfarenhet av att gräset skulle användas som toalett är att det är bara görs om det inte täcker hela, dvs där finns lös jord. Ingen lös jord så blir det inget spträttande och i sin tur ingen toalett. Sen om det gäller för alla katter kan jag inte svära på.

Väldigt fina katter du har förresten!

Permalänk
Medlem

Det här Nils som tvättar lilla magen
Och Nils är en hona, blev lite galet direkt vi fick henne, vi hade nog inte koll på det där med blommor och bin...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Rocket är min 3-årige pojke.
Adopterade honom för cirka 6 månader sen av en familjemedlem. Han är extremt social och kommer in och jamar i sovrummet varje morgon när larmet går för att se till att jag vaknar.
Han hatar dammsugaren men älskar persilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>

Rocket är min 3-årige pojke.
Adopterade honom för cirka 6 månader sen av en familjemedlem. Han är extremt social och kommer in och jamar i sovrummet varje morgon när larmet går för att se till att jag vaknar.
Han hatar dammsugaren men älskar persilja.

Min morfar hävdade att när en katt ligger på rygg känner den sig trygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Min morfar hävdade att när en katt ligger på rygg känner den sig trygg.

Beror lite på. Det är ju en försvarsposition också när katten k te tror sig kunna fly med alla klor utåt. Men katten på bilden ser ju avslappnad ut

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av oqvist:

Beror lite på. Det är ju en försvarsposition också när katten k te tror sig kunna fly med alla klor utåt. Men katten på bilden ser ju avslappnad ut

Hahah ja han lägger sig sådär på rygg i solskenet varje morgon på vardagsrumsgolvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Beror lite på. Det är ju en försvarsposition också när katten k te tror sig kunna fly med alla klor utåt. Men katten på bilden ser ju avslappnad ut

Jo men bara om den är angripen, en katt som annars lägger sig på rygg och blottar magen är trygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Mitt tips är att fixa en lite plätt med gräsmatta till katterna på balkongen. Det är iaf min katts favorit plats på balkongen när man ska ligga och snoza. Märkte hur mycket hon gillade att ligga på gräs när jag fixade en väldigt lite korg som hon knappt fick plats i, var tänkt att ha att tugga på. Men då skulle hon tvunget ligga i den, hon täcket verkligen hela så man inte såg gräset... så det senast 4 åren har hon haft en betydligt större korg att vara ligga i.
Dock brukar jag behöva byta ut det varje vår då det inte överlever vintern på balkongen, tur man har en mamma på landet man kan hämta en plätt hos!

<Uppladdad bildlänk>
Zelda som snart är 6år.
Hon må inte se så stor ut på bilden men hon klockar in på 6,5kg... en väldigt lång dam för att vara en vanlig bonnakatt!

Sen att kattsäkra med nät kan vara lite trixit beroende på hur strikt det är med att om du får göra åverkan i fasaden eller ej. Jag löste det på ena sidan men att kila fast en regel mellan mitt balkonggolv och grannenn ovanförs och sen kunde jag då fästa nätet i sagd regel. I övrigt lyckades jag fästa det med buntband runt om.
Sen tyckte jag regeln satt så bra att jag smälde dit 3 inkläddahyllplan så att kisen fick ett torn utomhus också!

Skrivet av landmarks:

Ååh, vilken fin dam! Jag har också en Zelda hemma, som precis fyllt 6 år

Jag har faktiskt funderat på att göra en typ odlingslåda med bara gräs i, det enda jag oroar mig lite för är att de ska tycka att det är världens bästa utedass men får definitivt prova, tänkte inte på att det ju är lite svalkande med.

Min plan är att bygga ramar i trä och häfta fast alloxnät eller putsnät (inte helt bestämt mig ännu)
Ramarna blir såpass stora att de dels precis tar i taket lite, men sedan fästs de på flera ställen i balkongräcket med starka buntband. Det är en rätt beprövad metod och som tur är själva balkongräcket väldigt smidigt att fästa saker i från vad jag sett hittills, men på onsdag ska jag faktiskt dit och mäta lite. Mina är inte så klättriga av sig, men sen ska man såklart ändå gärna ha dem under uppsikt när de är ute och de kommer inte få vara där om jag inte är hemma

Kan bara instämma i båda punkterna! Vår skogis älskar att sitta sönder vår krukblommor, så en kruka med gräs eller liknande kan uppskattas. Och vi kilade också fast en reglar mellan vårt balkonggolv och grannen ovanförs som vi häftade nät i när vi bodde i lägenhet, för att inte behöva borra något. Nu bor vi dock i radhus, och har nätat in altanen på baksidan där hon mer eller mindre bor när vi är hemma dagtid. Vi har också kört så kallat rådjursnät eller viltnät från typ Granngården, om jag inte missminner mig så får man mycket mer på rullen för samma pengar som ett litet "kattnät". Och vi tycker det är bättre utan ståltrådsförstärkning, det blir liksom svajigare och svårare att klättra i. Men se upp på träreglarna, där kan det vara lätt att klättra Vi har inte haft några problem med hållfastheten dock, och då är vår skogis ändå rätt stor

Såhär mysig ser hon för övrigt ut när man har lite tv-sällskap, men tro inte att du får klappa när hon ligger så! Det får man bara när hon kommer och stryker sig eller ska trampa på magen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Starric:

Kan bara instämma i båda punkterna! Vår skogis älskar att sitta sönder vår krukblommor, så en kruka med gräs eller liknande kan uppskattas. Och vi kilade också fast en reglar mellan vårt balkonggolv och grannen ovanförs som vi häftade nät i när vi bodde i lägenhet, för att inte behöva borra något. Nu bor vi dock i radhus, och har nätat in altanen på baksidan där hon mer eller mindre bor när vi är hemma dagtid. Vi har också kört så kallat rådjursnät eller viltnät från typ Granngården, om jag inte missminner mig så får man mycket mer på rullen för samma pengar som ett litet "kattnät". Och vi tycker det är bättre utan ståltrådsförstärkning, det blir liksom svajigare och svårare att klättra i. Men se upp på träreglarna, där kan det vara lätt att klättra Vi har inte haft några problem med hållfastheten dock, och då är vår skogis ändå rätt stor

Såhär mysig ser hon för övrigt ut när man har lite tv-sällskap, men tro inte att du får klappa när hon ligger så! Det får man bara när hon kommer och stryker sig eller ska trampa på magen
<Uppladdad bildlänk>

Alloxnät är typ viltnät har jag för mig, men ett "märke" bara. Jag har haft sånt där kattnät med ståltrådsförstärkning till ett fönster när jag fortfarande bodde hemma, men jag tycker inte det var särskilt bra faktiskt. Efter typ 1-2 säsonger vittrade det sönder på flera ställen och blev liksom bara smul kvar. Dessutom har du helt rätt i att man får mycket mer för pengarna med sådana rullar, de kostar typ 300-500 kronor beroende på sort och storlek, och ett enda kattnät är typ 200-400 beroende på storlek, men ett ensamt kommer oavsett inte räcka till en större balkong.

Just nu lutar det åt kompostgaller underst, mot liksom själva balkongräcket, och sen viltnät för den övre delen. Har iaf fått vara där och mäta nu, så nu blir det lite enklare att börja fundera ut en lösning "på riktigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men bara om den är angripen, en katt som annars lägger sig på rygg och blottar magen är trygg.

Det är sant.
Att blotta magen brukar visa underkastelse och/eller tillit för både katter och hundar med vissa undantag där de är i försfarställning som sagt.

Här har vi Caesar när han hittade en sval plats häromdagen för att undkomma värmen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Rocket chillar på sin favoritplats i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Det är sant.
Att blotta magen brukar visa underkastelse och/eller tillit för både katter och hundar med vissa undantag där de är i försfarställning som sagt.

Här har vi Caesar när han hittade en sval plats häromdagen för att undkomma värmen.
Trots god tillit oss emellan så gäspade han när han såg mig.

https://i.postimg.cc/dQGZwWN0/IMG-20180801-152703.jpg

Förstår inte riktigt vad du menar med "Trots god tillit oss emellan så gäspade han när han såg mig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förstår inte riktigt vad du menar med "Trots god tillit oss emellan så gäspade han när han såg mig."

Ja det kanske var lite flummigt formulerat av mig.

Jag har tränat mina katter sen de var ungar att till exempel kunna bli burna eller få avmaskningsmedel. (möda med belöning)
Så där finns en viss tillit mellan katterna och mig.

När de gäspar så kan det indikera en viss stress.
Det är ju inte så konstigt att han gör det då jag står rakt ovanför och tar en bild.

Jag redigerar mitt inlägg så att fler inte missförstår.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Ja det kanske var lite flummigt formulerat av mig.

Jag har tränat mina katter sen de var ungar att till exempel kunna bli burna eller få avmaskningsmedel. (möda med belöning)
Så där finns en viss tillit mellan katterna och mig.

När de gäspar så kan det indikera en viss stress.
Det är ju inte så konstigt att han gör det då jag står rakt ovanför och tar en bild.

Jag redigerar mitt inlägg så att fler inte missförstår.

Gäspning kan indikera ett par saker, men stress är inte en av dom, det vanligaste är vanlig trötthet eller att den mornar sig efter att ha sovit.
Sen kan dom även gäspa som en reaktion på lättnad efter att ha varit stressade, men gäspning indikerar inte något negativt utan är positivt eller vanlig trötthet.

Bilden på din katt visar att han är fullständigt lugn och trygg där han ligger och troligen lite trött

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Söndag är vilodag.

Permalänk

Louis 5 månader när bilderna togs. Rolig katt som alltid blir glad när jag kommer hem. 😀

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Fiona och Grace..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Det här Nils som tvättar lilla magen
Och Nils är en hona, blev lite galet direkt vi fick henne, vi hade nog inte koll på det där med blommor och bin...

Ehm... Verkligen inte, om det blev en katt, grattis i alla fall

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

"Hej husse, varför måste du jobba? Kan du inte mysas med mig istället?" säger Lovis, vår norska skogis som kurrar och pratar, och om man inte svarar så nafsar hon en i fötterna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Samma plats varje kväll. Tror Rocket är mer nöjd med Torrent-chassit än vad jag är.

Permalänk
Medlem

Vår senaste tillskott i familjen älskar att ligga på udda ställen. Här är en av favoritplatserna.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black