Microsoft inleder reklamsamarbete med Netflix

Permalänk
Melding Plague

Microsoft inleder reklamsamarbete med Netflix

Netflix reklamfinansierade prenumerationsnivå är på ingång och streamingjätten har inlett samarbete med Microsoft för att förse tjänsten med reklamfilmer och andra annonser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om addblock och liknande tjänster kommer fungera via deras webbaserade sida, då kan det vara intressant.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Hade önskat övriga familjen tyckt lika illa om utbudet på tjänsten, är trött på deras eviga höjande av priset och införande av oönskade tjänster (spel). Men men, är bara bita sig i läppen och betala för skiten… 💩🍞

Permalänk
Inaktiv

Blir intressant att se hur många prenumeranter de kommer förlora

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Blir intressant att se hur många prenumeranter de kommer förlora

Antagligen inga. Tanken är att de ska införa en billigare plan som är delvis betald och delvis reklamfinansierad. Det kommer fortsätta vara reklamfritt på de nuvarande planerna.

Permalänk

Kommer avvakta och se hur reklamen kommer att visas. Blir det för mycket blir det avslut direkt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag kommer då inte byta, även om reklam-varianten är helt gratis. Det är värt varenda krona att slippa den.

Skrivet av OptiMizer:

Kommer avvakta och se hur reklamen kommer att visas. Blir det för mycket blir det avslut direkt.

Åter igen, de ska införa ett nytt abonnemang som kommer att vara billigare tack vare reklam. Ditt nuvarande abonnemang kommer inte få reklam.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OptiMizer:

Är det värre än på kabel-TV blir det katastrofalt.. 5min serie eller film 15min reklampaus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Antagligen inga. Tanken är att de ska införa en billigare plan som är delvis betald och delvis reklamfinansierad. Det kommer fortsätta vara reklamfritt på de nuvarande planerna.

Risken är att man tappar prenumeranter till det billigare reklam finansierade abonnemanget och förlorar intäkter på detta.

Skrivet av Sysop:

Hade önskat övriga familjen tyckt lika illa om utbudet på tjänsten, är trött på deras eviga höjande av priset och införande av oönskade tjänster (spel). Men men, är bara bita sig i läppen och betala för skiten… 💩🍞

Inte fel att man lägger till tjänster, men sådant som spel bör nog vara ett tillval snarare än något alla tvingas betala för.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Ifall det faktiskt implementeras på ett bra sett ja, men jag tror vi har en fruktansvärd reklam-era framför oss. Det kommer gå stegvis för att få majoriteten av användare att acceptera eller inte märka av det för hade de smällt in massvis av reklam på en tidigare reklamfri prenumeration hade det givetvis uppstått problem.

Om 5 år har vi reklam över allt, i varierande mängd oavsett om vi har betalat för tjänsten eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag betalar mindre för Disney/Prime/HboMax tillsammans än jag gjorde enbart för Netflix.
Sjukt att idioterna inte fattar att det är pga av priset som dom tappar kunder. Mig exempelvis.
Känns som det är bättre att ha ex 80kr/mån än 0Kr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag betalar mindre för Disney/Prime/HboMax tillsammans än jag gjorde enbart för Netflix.
Sjukt att idioterna inte fattar att det är pga av priset som dom tappar kunder. Mig exempelvis.
Känns som det är bättre att ha ex 80kr/mån än 0Kr.

Jag tror att man fattar det, men inser att en sänkning av priset skulle leda till sämre lönsamhet än att behålla nuvarande pris och förlora några kunder. Istället så ska man nog försöka locka tillbaka dessa kunder, samt nya kunder med denna reklamfinanserade lösningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag tror att man fattar det, men inser att en sänkning av priset skulle leda till sämre lönsamhet än att behålla nuvarande pris och förlora några kunder. Istället så ska man nog försöka locka tillbaka dessa kunder, samt nya kunder med denna reklamfinanserade lösningen.

Men det är ju fortfarande märkligt isåfall att disney, hbo och vad det nu var är billigare tillsammans än vad netflix självt är, att då dra ner på kostnaden för att jämna sig med nivån med att lägga till annonser gör ju att man kommer väldigt svagt jämfört med sina konkurrenter, förutom i exempelvis USA där det är reklam var 5.e minut.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Usch.

Netflix var underbart i början när inte varenda bolag och deras moster hade egna streamingtjänster, dyrare nu om man vill ha tillgång till allt än vad ett stort kabel-tv paket var.

Finns ajabaja streaming-tjänster som kostar under hundralappen i månaden där man har tillgång till allt, tror allt fler kommer dra sig till sånt så länge bolagen gör det mindre och mindre bekvämt att titta på det man vill.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Man får avvakta och se hur det hela blir, om nuvarande prenumerationsplaner består reklamfria så är det väl ok om det kommer nån/några nya lägre prissatta med reklam.
Men om standard och/eller premium med dagens pris får reklam avslutar jag Netflix.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Man får avvakta och se hur det hela blir, om nuvarande prenumerationsplaner består reklamfria så är det väl ok om det kommer nån/några nya lägre prissatta med reklam.
Men om standard och/eller premium med dagens pris får reklam avslutar jag Netflix.

Det där sista tror jag inte sker, däremot skulle jag inte bli chockad om de höjer priset ytterligare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där sista tror jag inte sker, däremot skulle jag inte bli chockad om de höjer priset ytterligare.

Det har du nog rätt i, men priset är redan på smärtgränsen så Netflix får nog ryka då ändå.
Lägger nog till HBO och kanske Paramount+ istället

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Perfekt, då kan man som på gamla goda tiden passa på att borsta tänderna under reklampausen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Haha! samma här

Netflix går varm av frugan, så får så snällt behålla den även jag föredrar de andra streamingtjänsterna vi har.
Om jag skall skära i något ett tag så blir det nog Prime (tills de börjar släppa Rings of Power serien, då kan man ta tillbaka den igen).

Hade tänkt klippa Disney efter ObiWan och Ms Marvel, men finns riktigt bra content på den tjänsten. Nog den streamingtjänst jag använder mest just nu.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Haha! samma här

Netflix går varm av frugan, så får så snällt behålla den även jag föredrar de andra streamingtjänsterna vi har.
Om jag skall skära i något ett tag så blir det nog Prime (tills de börjar släppa Rings of Power serien, då kan man ta tillbaka den igen).

Hade tänkt klippa Disney efter ObiWan och Ms Marvel, men finns riktigt bra content på den tjänsten. Nog den streamingtjänst jag använder mest just nu.

👍 Ja Disney+ får in mycket gammalt sevärt på Star, den har hyfsat pris och det är bättre kvalitet på strömmen jämfört med Netflix. Tycker de engelskspråkiga originalproduktionerna på Netflix överlag är riktigt dåliga numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Haha! samma här

Jag låter damen betala netflix då jag inte ser på det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Men det är ju fortfarande märkligt isåfall att disney, hbo och vad det nu var är billigare tillsammans än vad netflix självt är, att då dra ner på kostnaden för att jämna sig med nivån med att lägga till annonser gör ju att man kommer väldigt svagt jämfört med sina konkurrenter, förutom i exempelvis USA där det är reklam var 5.e minut.

Japp, men Disney, HBO Max m.m är nya på marknaden och befinner sig i en tillväxtfas där man försöker locka massvis med kunder. Netflix befinner sig i en mognadsfas och har redan en betydande mängd kunder. Att minska priset skulle troligen inte locka allt för många nya, samtidigt som deras omsättning skulle mer än halveras om de gick samma väg som Disney. På sikt kommer även Disney och HBO att höja sina priser till en nivå som motsvarar Netflixs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

När Netflix närmade sig 200,- för UHD streams medan vi kunde få Prime & Disney+ MED UHD utan begränsningar för MINDRE pris än Netflix så slutade mitt 7+ åriga långa abonnemang, och dom friar i postlådan varje vecka sen Januari.

Jag skulle absolut inte hoppa på Netflix (med UHD) för 99,- + reklam. Disney+ är 89,- UTAN reklam och MED UHD.
Prime 59,- med UHD och utan reklam.

Prime gick ju även NER i pris från 69,- till 59,- nyss - så ska det vara, inte andra vägen.
Och det är vi konsumenterna som bestämmer med plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Japp, men Disney, HBO Max m.m är nya på marknaden och befinner sig i en tillväxtfas där man försöker locka massvis med kunder. Netflix befinner sig i en mognadsfas och har redan en betydande mängd kunder. Att minska priset skulle troligen inte locka allt för många nya, samtidigt som deras omsättning skulle mer än halveras om de gick samma väg som Disney. På sikt kommer även Disney och HBO att höja sina priser till en nivå som motsvarar Netflixs.

Ur ett personligt perspektiv så har jag sagt upp och startat olika tjänster till och från beroende på vad jag är ute efter, men det är inte riktigt så det känns ur perspektiv, tror att jag fåt 3 mejl av disney sen 1.5 år sedan jag gick ur det, Netflix å andra sidan får jag ett nytt "förslag" från Nettan varannan dag, "Är det inte dags att komma åter? bla bla eller 247 dagar sedan du sa upp det" Jag har inga problem med att man raggar tillbaka kunder, men varannan dag är lite väl mycket kan jag tycka..

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Verkar som att streaming tjänsterna inte har lärt sig av TV's misstag.
Användarna tolererar ett visst bökande för att slippa att pirata.
Men när dom trycker in påtvingad reklam i precis allt oavsett om du betalar för det eller ej så är vi ju tillbaka där vi var för ett antal år sedan.
D.v.s. piraterna får en betydligt bättre upplevelse, igen.

Permalänk
Medlem

Reklam borde klassas som tortyr och förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Reklam borde klassas som tortyr och förbjudas.

Hur hade du tänkt dig att tex Geeks AB skulle kunna betala sina anställda om reklam förbjöds? Skulle Sweclockers kräva prenumeration? Starta upp en GoFundMe? Patreon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Netflix har också _ordentliga_ skulder pga av kostnaden att producera serier och filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur hade du tänkt dig att tex Geeks AB skulle kunna betala sina anställda om reklam förbjöds? Skulle Sweclockers kräva prenumeration? Starta upp en GoFundMe? Patreon?

Nu tänkte jag mer på rörlig reklam med ljud som man måste genomlida för att komma vidare. Jag har inte jättemycket emot övrig reklam.

Permalänk
Medlem

Så MS har en annonsplattform? Där klev de upp ett par snäpp på min hatlista. Död åt all reklam.

Visa signatur

9950X3D | 5080