Sony: "Blir Call of Duty Xbox-exklusivt följer spelarna efter"

Permalänk
Melding Plague

Sony: "Blir Call of Duty Xbox-exklusivt följer spelarna efter"

I brasiliansk utredning av Microsofts Activison Blizzard-förvärv menar Sony att spelseriens tillgänglighet över flera plattformar blir avgörande för framtida konkurrens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sony får sluta tjuta, köp EA o satsa lite på BF och Fifa. Den kommer svida mer en COD.

Permalänk
Medlem

Gör Destiny 3 så kommer alla följa Sony istället för smörja

Permalänk
Medlem

Enligt Sony så ska bara Playstation få ha plattformssäljande titlar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Visst vore det skönt att kunna köpa vilken konsoll du vill och samtidigt få tillgång till alla spel, men det låter lite märkligt att Sony klagar över Xbox-exklusivitet när PS-exklusiva spel inte direkt är ovanligt..?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

620 miljarder kronor. Det är halva Sveriges statsbudgeten på ett år. Galet mycket stålar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

låter lite märkligt att Sony klagar över Xbox-exklusivitet när PS-exklusiva spel inte direkt är ovanligt..?

Mjo, men jag tycker det är lite skillnad för nu snackar vi en spelserie som funnits på en plattform, en lång tid, varit mest populär där, och (eventuellt) inte kommer finnas där längre.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Surt sa räven. Väldigt förvånade att Sony försöker sabotera Microsofts uppköp av Activision Blizzard.....eller inte.
Att Microsoft skulle göra CoD exklusivt är såklart trams men ingen vore gladare än mig om det händer.
Färre konsoltomtar att träffa på i CoD/Warzone, win-win liksom.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Enligt Sony så ska bara Playstation få ha plattformssäljande titlar.

Sony är och förblir ett företag jag aldrig kommer stötta när det kommer till spelbranschen.

Permalänk
Medlem

Majoriteten av folk som spelar de flesta spelen är "casuals" de spelar sällan exklusivt ett enda spel och jag kan tänka mig att väldigt få av dessa skulle köpa en ny konsol för flera tusen för att spela ett spel. Kanske kan CoD påverkar valet vid köp av Sony vs Xbox, men eftersom båda redan har mängder av exklusiva titlar så blir situationen inte så annorlunda för majoriteten av konsol köpare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Sony exclusives => PC då

Permalänk
Medlem

Ska Sony ha något att säga i den frågan? Snacka om att kasta pil i en gummibåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342831:

Sony är och förblir ett företag jag aldrig kommer stötta när det kommer till spelbranschen.

Inte bara spelbranchen... finns ju flertalet brancher de deltar i som man gärna ifrågasätter hur tusan de tänkt lite titt som tätt. Morbius, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ska Sony ha något att säga i den frågan? Snacka om att kasta pil i en gummibåt.

Vilka multiplatforms titlar har Sony köpt och låst till playstation?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Fast det stämmer väl inte helt.

Det ironiska jag ser med Sony's uttalande är att Call of Duty var ju faktiskt ursprungligen Xbox-exklusivt fram till 2015 när de bytte till att sammarbeta med Sony för kommande titlar. Visserligen en ganska lång tid tillbaka, men bra värt att notera när serien debatterbart låg i topp med många av sina klassiska titlar såsom Modern Warfare (Originalet), MW2, samt Black Ops 1 och 2 så var alla dessa inte PS-exklusiva utan Xbox-exklusiva.

Men men, Sony vill väl gärna hålla kvar dem nu istället för att de "byter tillbaka" nu efter ca. 7 år av exklusivitet... vilket ehm, ytterligare en kuriosa är väl att det är ungefär lika länge som Xbox hade exklusiviteten räknat från original Modern Warfare som släpptes 2007 och troligen kan ses som det första CoD som verkligen slog igenom.

Stämmer inte Call of Duty 2 var exklusivt för Xbox 360 men resten släpptes till PS3 också.

Call of Duty har varit multi plattform nästan hela tiden.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad Sony klagar över?
Låt spelstudiona Microsoft köper upp bli konsolexklusiva...och gå under
Enbart en idiot ger självmant upp 2/3 av sina potentiella köpare
Microsoft bry sig inte, de kommer lägga ner/avveckla allt som inte uppfyller kraven
MS kommer bli den nya studio-slaktaren och ta vid där EA lämnade

Den verkliga konkurenten för Sony är MSs gamepass, Sony behöver något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Vilka multiplatforms titlar har Sony köpt och låst till playstation?

Snart Destiny

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nu sitter man på PC och är kanske inte "drabbad" och även om jag vore/blir så har jag tröttnat på CoD, i alla fall PVP delen.
Oavsett vilken "sida" man valt så ser det ut ändå ut som att kunderna blir de stora förlorarna i slutändan. De som vill välja och vraka fritt kommer behöva två dyra konsoler - om dom inte redan har det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sony redan har andelen bättre exklusiva spelutvecklare än Microsoft.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tur att det är billigt med konsoler jämfört med PC. Bara köpa bägge

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Citat:

Är Call of Duty avgörande för vilken plattform du väljer?

Ho ho ho ha ha ha~

Underhållning på tisday? Den du.

Sony kommer ha det svårt framöver eftersom MS redan har fungerande strömfunktion till deras spel samt att PC+Xbox på samma konto gör det möjligt att spela "exklusiva" spel mellan hårdvaran.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

"Enligt Xbox-chefen Phil Spencer är Microsofts avsikt inte att tvinga bort spelare från Playstation med exklusiva titlar, men det bör tilläggas att detsamma utlovades när Bethesda förvärvades."

När Bethesda förvärvades sades det att gällande kontrakt skulle hedras. Nu har väl Xbox specifikt gått ut och sagt att man planerar CoD som fortsatt multiplattform?

Hursom hoppas jag det går igenom så jag kan spela Diablo 4 med mera på game pass. Tror även det skulle vara bra att förändra ledningen på Activision Blizzard då det har gått utför på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Sony får sluta tjuta, köp EA o satsa lite på BF och Fifa. Den kommer svida mer en COD.

Jag tycker att Sony skulle köpa Rockstar, jäklar vilket liv det skulle bli

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Låt MS göra likadant som Sony gör:
Speltitlar kommer inte vara exklusiva för PC och X Box, utan också kommer att släppas för PS... om 2-3 år efter lanseringen på PC och Xbox förstås.

Då blir det likvärdigt och ingenting att klaga på från Sonys sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Snart Destiny

Tvivlar starkt på att det kommer låsas till Playstation, möjligtvis att studion utvecklar något nytt IP i så fall till Playstation.

Bara för att Sony egna studios producerar bra spel på egna IP:n så ska dom vara tillgängliga för alla?
Har nog aldrig läst en kommentar om att folk tycker att Microsoft ska släppa HALO, Gears Of War eller Forza till Playstation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Släpp spel för allt och alla.
Men vänta ett år för konkurrenterna. Så som Sony gör idag, fast där får vi vänta några år. Tack för det Sony.
Ett år är bara bra, då hinner dom göra klart spelen. Förlåt, släppa patchar. Hehe.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tja det var väl ett lagom fånigt uttalande av Sony. Vore för övrigt skönt att slippa crossplay oavsett vilka plattformar som det blir release på.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Behöver verkligen Sony oroa sig? De har trots alla dessa uppköp av Microsoft flera riktigt kompetenta spelutvecklare under sig.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Blev väldigt förvånad när jag såg hur jäkla mycket pengar COD drar in på Playstation. Microsoft kan "strypa" en inkomstkälla och skada motståndaren. Tror starkt att COD blir exklusivt precis som Starfield.

Hur fick Microsoft denna makt? Inte genom att göra marknadens bästa spel. Nej, detta betalar man med pengar från Office 365 prenumerationer...

Permalänk
Medlem

Sony var väl en utav de som startade detta med att vara exklusiva