Permalänk
Medlem

Apple watch se till barn

Hej, är påväg över till apple och funderar på apple watch se till dottern.
Idag använder vi xplora klockan som vi inte är nöjda med.
Har apple nått kids mode på klockan?
Eller kanske nån annan hära som har barn med apple watch som kan dela med sig av sin erfarenhet med detta.

Permalänk
Medlem

Vilka funktioner saknar ni i dagsläget? Ska klockan användas fristående istället för en mobil eller är det ett komplement?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvar:

Vilka funktioner saknar ni i dagsläget? Ska klockan användas fristående istället för en mobil eller är det ett komplement?

Tanken är att ha den fristående utan mobil och att kunna begränsa läget under skolan.
Har själv inte iphone idag men planerar att byta om 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Tanken är att ha den fristående utan mobil och att kunna begränsa läget under skolan.
Har själv inte iphone idag men planerar att byta om 1-2 veckor.

https://www.apple.com/newsroom/2020/09/apple-extends-the-appl...

Det ser ut att vara möjligt! Jag hade även sett till att klockan har ett rejält skal/skydd så den inte blir repig direkt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ett läge för barn, och du kan ställa in den från din egen iPhone. Det går att läsa mer om hur det fungerar här.
Sen finns säkert massvis med videoguider på Youtube, här är en video från Cnet som visar hur det fungerar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Tanken är att ha den fristående utan mobil och att kunna begränsa läget under skolan.
Har själv inte iphone idag men planerar att byta om 1-2 veckor.

Precis som @ToJa92 länkar till så går det utmärkt att konfigurera en klocka som ska användas av t.ex. ett barn. Barnet behöver ingen telefon, men däremot måste du ha en iPhone. Det går inte att konfigurera en Apple Watch utan iPhone (iPad/Mac/Android etc. går inte).

Det måste vara en LTE-version och ha ett eSIM. Alla operatörer har tyvärr inte stöd för eSIM, men vad jag vet så har Telia, Halebop, Tele2, Comviq, Tre och Hallon stöd för eSIM för abonnemang. Jag är osäker på om alla har stöd för eSIM för kontantkort.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Precis som @ToJa92 länkar till så går det utmärkt att konfigurera en klocka som ska användas av t.ex. ett barn. Barnet behöver ingen telefon, men däremot måste du ha en iPhone. Det går inte att konfigurera en Apple Watch utan iPhone (iPad/Mac/Android etc. går inte).

Det måste vara en LTE-version och ha ett eSIM. Alla operatörer har tyvärr inte stöd för eSIM, men vad jag vet så har Telia, Halebop, Tele2, Comviq, Tre och Hallon stöd för eSIM för abonnemang. Jag är osäker på om alla har stöd för eSIM för kontantkort.

Har halebop och iphone är på g.
Blir nog bra det hära, ska se till att det blir en lte version på klockan.

Permalänk
Medlem

Gu så less man kan bli.....
Försöker skapa ett barnkonto i iphonen... Det hära får mig att vilja kasta telefenen åt hvete...
Under inställningar, familjedelning kan man skapa ett barn konto.
Men var tvungen att lägga in ett andra visa kort för att det ens skulle kunna gå vidare med verifieringen.
Men går fortfarande inte komma vidare med Verifieringen till barnkonto.. Det låser sig efter man signerat med bank id.. jösses vilket jäkla skit system.. Hur fan skapar man ett barnkonto !?

Permalänk
Medlem

Nu står det att min telefon är låst för att skapa mera apple ID... har inte lyckats skapa nått...

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha äpple

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag vill också ha äpple

jag kan då iaf säga att apple inte fungerar smärtfritt iaf ><

Permalänk
Medlem

Har gjort det ett par ggr åt vänner och tycker det flutit på väldigt bra.
Följ bara anvisningar på deras hemsida och gör det lugnt och metodiskt.

https://support.apple.com/sv-se/HT201084

Tänk dock på att om du gör familjedelning så är ditt barns konto knutet till det, så för allt i världen, skydda ditt Apple ID med 2 faktor och bra lösenord.

https://support.apple.com/sv-se/HT211768

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

jag kan då iaf säga att apple inte fungerar smärtfritt iaf ><

Något verkar uppenbarligen ha gått snett och det är absolut inget unikt för Apple. Eftersom du skriver att telefonen har blivit låst för att skapa nya konton så bör du kontakta Apple. Dom ringer upp dig inom 2 minuter eller så kan du boka valfri tid som passar bättre.

Enklast är att ladda ner och använda appen Apple Support via Appstore.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Något verkar uppenbarligen ha gått snett och det är absolut inget unikt för Apple. Eftersom du skriver att telefonen har blivit låst för att skapa nya konton så bör du kontakta Apple. Dom ringer upp dig inom 2 minuter eller så kan du boka valfri tid som passar bättre.

Enklast är att ladda ner och använda appen Apple Support via Appstore.

Har varit i kontakt med dom flera gånger, är nått problem från deras sida tydligen.
Men går fortfarande inte komma förbi Bank Id verifieringen, när man gör det får man meddelande att man måste anv bank Id... väldigt irriterande.
Sen går de inte att komma förbi det steget, dom har tydligen gjort om detta från att bara använda ansikts ID men nu med Visa kort för att verifiera så är det bara strul.

Permalänk
Medlem

Om du lägger in sakerna via Mac eller om du har PC via iTunes som workaround?

https://support.apple.com/sv-se/HT210755

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om du lägger in sakerna via Mac eller om du har PC via iTunes som workaround?

https://support.apple.com/sv-se/HT210755

Går ej att skapa barn account via Itunes, har provat. Har bara Pc ingen Mac.

Permalänk
Medlem

Har ni hittat något kids armband som är vettigt?

Permalänk

Väcker den här tråden då jag funderar på att sätta upp en klocka för ett av barnen.
Har apple-id för dem, men föröker få koll på vad jag kan använda för abonnemang.
Ni som har gjort det här, är det bara Telia som kan erbjuda?
Just abonnemangsbiten har jag jättesvårt att hitta information om vad som gäller.
Hur gick det för TS exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben141:

Väcker den här tråden då jag funderar på att sätta upp en klocka för ett av barnen.
Har apple-id för dem, men föröker få koll på vad jag kan använda för abonnemang.
Ni som har gjort det här, är det bara Telia som kan erbjuda?
Just abonnemangsbiten har jag jättesvårt att hitta information om vad som gäller.
Hur gick det för TS exempelvis?

Apple har information om vilka operatörer som har stöd för "family setup", i Sverige är det endast Telia som har stöd för det.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.