Webbutveckling 120 hp - pluggtips?
Hej! Jag kallar mig för WebbkodsLärlingen eller WKL!
Igår fick jag besked att jag kommit in på Webbutveckling 120 hp (distansutbildning) med start denna höst så jag undrar om det finns några bra studietips kring just webbutvecklingsbiten? Jag tänker mig att jag ska erbjuda webbutvecklingstjänster (konsultering) efteråt så tillvida inte jag kan komma in på någon riktigt mysig arbetsgivare innan.
Jag har pluggat på universitet mellan 2009-2011 så jag är inte helt bakom flötet! Men jag arbetade aldrig något kopplat till den utbildningen efteråt utan körde på som egenföretagare via internet inom diverse. Därför tänker jag mig att webbutveckling kan vara något för mig som tycker om att småskripta i AutoHotKey för att underlätta mitt dagliga arbete.
På gymnasiet 2005-2008 läste jag Programmering A+B och fick VG i båda kurserna. Men ska jag vara ärlig så lärde jag mig aldrig riktigt grunderna eller "problemlösningstänket" inom programmering så egentligen är jag en nybörjare från scratch men jag är inte rädd för VSCode, GitHub eller så!
Jag tänker mig att jag skapar en "bloggtråd" här på Sweclockers (om det är tillåtet?) där jag skriver mina dagliga kodäventyr och frågar om återkoppling från mer erfarna webbutvecklare? Min tanke är då att endast be om "ledtrådar" som hjälp och inte färdiga kodsnippets. Jag vill ju träna in ett lösningsorienterat arbetssätt och inte "googla fram kodlösningen på stackoverflow".
Kanske någon tipsar om det ena eller andra JS-biblioteket eller någon specifik del i en specifik webbutvecklingsdokumentering på nätet så jag själv får lära mig att komma på lösningarna men lite ledtrådar. För får jag det serverat på silverfat så blir jag ju också en sån slags webbprogrammerare.
Så det tänker jag mig kan hjälpa mig i webbutvecklingsprogrammet. Och så koda dagligen så klart. Jag har redan börjat gå igenom första kursen vars kurslitteratur är gratis på nätet (Eloquent JS) trots att den startar först nu 29e aug. Jag har oxå funderat på vad sjutton är "Hello World"-varianten inom backend-kodning? Och vad är nästa "kodträningsprojekt" efter en ToDo-app?
Några andra tips om hur man kan maximera sin studietid inom webbutveckling? Jag tänker bli en Fullstack-utvecklare men som lägger mer fokus på backend och databashantering än en snygg frontend (för jag är en usel grafisk designer och all min css just nu ser ut som 90-talets hemsidor, haha).
Mvh,
WKL.
(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming