Webbutveckling 120 hp - pluggtips?

Permalänk

Webbutveckling 120 hp - pluggtips?

Hej! Jag kallar mig för WebbkodsLärlingen eller WKL!

Igår fick jag besked att jag kommit in på Webbutveckling 120 hp (distansutbildning) med start denna höst så jag undrar om det finns några bra studietips kring just webbutvecklingsbiten? Jag tänker mig att jag ska erbjuda webbutvecklingstjänster (konsultering) efteråt så tillvida inte jag kan komma in på någon riktigt mysig arbetsgivare innan.

Jag har pluggat på universitet mellan 2009-2011 så jag är inte helt bakom flötet! Men jag arbetade aldrig något kopplat till den utbildningen efteråt utan körde på som egenföretagare via internet inom diverse. Därför tänker jag mig att webbutveckling kan vara något för mig som tycker om att småskripta i AutoHotKey för att underlätta mitt dagliga arbete.

På gymnasiet 2005-2008 läste jag Programmering A+B och fick VG i båda kurserna. Men ska jag vara ärlig så lärde jag mig aldrig riktigt grunderna eller "problemlösningstänket" inom programmering så egentligen är jag en nybörjare från scratch men jag är inte rädd för VSCode, GitHub eller så!

Jag tänker mig att jag skapar en "bloggtråd" här på Sweclockers (om det är tillåtet?) där jag skriver mina dagliga kodäventyr och frågar om återkoppling från mer erfarna webbutvecklare? Min tanke är då att endast be om "ledtrådar" som hjälp och inte färdiga kodsnippets. Jag vill ju träna in ett lösningsorienterat arbetssätt och inte "googla fram kodlösningen på stackoverflow".

Kanske någon tipsar om det ena eller andra JS-biblioteket eller någon specifik del i en specifik webbutvecklingsdokumentering på nätet så jag själv får lära mig att komma på lösningarna men lite ledtrådar. För får jag det serverat på silverfat så blir jag ju också en sån slags webbprogrammerare.

Så det tänker jag mig kan hjälpa mig i webbutvecklingsprogrammet. Och så koda dagligen så klart. Jag har redan börjat gå igenom första kursen vars kurslitteratur är gratis på nätet (Eloquent JS) trots att den startar först nu 29e aug. Jag har oxå funderat på vad sjutton är "Hello World"-varianten inom backend-kodning? Och vad är nästa "kodträningsprojekt" efter en ToDo-app?

Några andra tips om hur man kan maximera sin studietid inom webbutveckling? Jag tänker bli en Fullstack-utvecklare men som lägger mer fokus på backend och databashantering än en snygg frontend (för jag är en usel grafisk designer och all min css just nu ser ut som 90-talets hemsidor, haha).

Mvh,
WKL.

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem

Följer med spänning din resa och kör hårt!

Har inga ämnesmässiga tips i det här skedet utan kör på som du redan gör. Du har redan börjat jobba med materialet, då har du uppenbarligen drivet och intresset. Så fortsätt så och se till att du har kul med det, det är det viktigaste!

Jag skulle vilja dela med mig av en erfarenhet. Tittar jag tillbaka har jag lärt mig ungefär hälften på egen hand, men resten kommer genom att jag utmanats av mina studiekamrater, kollegor eller andra situationer. 50% av all min kunskap alltså. Här är några exempel vad man kan göra:

- Skapa studiegrupper. Man kan göra väldigt mycket här. Förbered quick-talks för varandra t.ex.
- Starta eller engagera dig i projekt utanför ordinarie uppgifter.
- Hitta relevanta Discord kanaler och Twitch streamers inom ditt ämne
- Gå på meetups, I Malmö t.ex. finns Foo Cafe, men meetups finns överallt om allt möjligt.

Utöver att du utvecklas ämnesmässigt kan det också hjälpa med att bygga sitt nätverk.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skribent
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

Hej! Jag kallar mig för WebbkodsLärlingen eller WKL!

Igår fick jag besked att jag kommit in på Webbutveckling 120 hp (distansutbildning) med start denna höst så jag undrar om det finns några bra studietips kring just webbutvecklingsbiten? Jag tänker mig att jag ska erbjuda webbutvecklingstjänster (konsultering) efteråt så tillvida inte jag kan komma in på någon riktigt mysig arbetsgivare innan.

Jag har pluggat på universitet mellan 2009-2011 så jag är inte helt bakom flötet! Men jag arbetade aldrig något kopplat till den utbildningen efteråt utan körde på som egenföretagare via internet inom diverse. Därför tänker jag mig att webbutveckling kan vara något för mig som tycker om att småskripta i AutoHotKey för att underlätta mitt dagliga arbete.

På gymnasiet 2005-2008 läste jag Programmering A+B och fick VG i båda kurserna. Men ska jag vara ärlig så lärde jag mig aldrig riktigt grunderna eller "problemlösningstänket" inom programmering så egentligen är jag en nybörjare från scratch men jag är inte rädd för VSCode, GitHub eller så!

Jag tänker mig att jag skapar en "bloggtråd" här på Sweclockers (om det är tillåtet?) där jag skriver mina dagliga kodäventyr och frågar om återkoppling från mer erfarna webbutvecklare? Min tanke är då att endast be om "ledtrådar" som hjälp och inte färdiga kodsnippets. Jag vill ju träna in ett lösningsorienterat arbetssätt och inte "googla fram kodlösningen på stackoverflow".

Kanske någon tipsar om det ena eller andra JS-biblioteket eller någon specifik del i en specifik webbutvecklingsdokumentering på nätet så jag själv får lära mig att komma på lösningarna men lite ledtrådar. För får jag det serverat på silverfat så blir jag ju också en sån slags webbprogrammerare.

Så det tänker jag mig kan hjälpa mig i webbutvecklingsprogrammet. Och så koda dagligen så klart. Jag har redan börjat gå igenom första kursen vars kurslitteratur är gratis på nätet (Eloquent JS) trots att den startar först nu 29e aug. Jag har oxå funderat på vad sjutton är "Hello World"-varianten inom backend-kodning? Och vad är nästa "kodträningsprojekt" efter en ToDo-app?

Några andra tips om hur man kan maximera sin studietid inom webbutveckling? Jag tänker bli en Fullstack-utvecklare men som lägger mer fokus på backend och databashantering än en snygg frontend (för jag är en usel grafisk designer och all min css just nu ser ut som 90-talets hemsidor, haha).

Mvh,
WKL.

Det bästa tipsen jag någonsin fick när jag läste programmering var att följa de standarder som finns, våga lek runt och testa flera lösningar på samma problem, samt studera koden dina seniorer skriver.

I slutändan är programmering inte mycket mer än ett språk som vilket annat, där likväl som svenska finns det grammatiska regler och flertalet vis att skriva något med samma syfte/innebörd. Utgår man från detta grundtänk tror jag inte det ska vara några problem att hitta ett flöde

Gällande studierna i sig rekommenderar jag varmt som ovan nämnde att försöka skapa en studiegrupp eller liknande. Man lär sig otroligt mycket av att se sina medstuderandes kodlösningar. Man kan kolla, fråga hur de tänkte kring en lösning och jämföra sin egna kod om den går att optimera eller skriva om bättre.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Det kan bli svårt att jobba som frilansade konsult direkt efter utbildningen, bara så du vet.

Om du fastnar på något så finns det ett flertal Discord kanaler där du kan få hjälp, rekommenderar att du utnyttjar detta. Det finns även många bra Youtube kanaler som tar upp allt inom frontend och backend. Min personliga favorit är Web Dev Simplified.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det kan bli svårt att jobba som frilansade konsult direkt efter utbildningen, bara så du vet.

För att tydliggöra en av aspekterna på detta: Väldigt få större företags- och organisationssajter och e-handlar skrivs från grunden, utan byggs som anpassningar ovanpå ett CMS-system som tas "från hyllan". Wordpress, WooCommerce, Umbraco och nopCommerce är några exempel på OpenSource-varianter av dessa som används för mindre system eller mindre företag. Större företag väljer ofta kommersiella system. Några exempel på kommersiella CMS:er som används på min arbetsplats är Episerver, Contentful och Sitecore. Här finns en viss "barrier to entry", i form av partneravtal och krav på cerifieringar, vilket inte är helt enkelt att navigera för en nyutbildad egenkonsult.

De större företags- och e-handelssajterna är inte helt fristående system, utan integreras med betalningslösningar, fraktlösningar, affärssystem (ERP), bildhanteringssystem (DAM), produktsystem (PIM) och ibland fristående system för priser och/eller lager, samt en massa annat. Konsultbyråerna har ofta partnerskap och egna experter på specialicerade kommersiella system inom dessa områden, så för en egenkonsult gäller det att hitta en ingång om man vill vara med i ett sådant större projekt -- man kan ju inte direkt erbjuda all kompetens själv.

Ovanstående är inte till för att avskräcka från något, utan bara ett tips om några områden för självstudier. Försök bilda dig en uppfattning om vad som finns på marknaden och vad du vill jobba med för typ av kunder och system.

Min uppfattning är att det är relativt svårt att hitta kunder om man vill skriva större system från grunden, även om det förekommer. Det är främst produktbolag (och de tar inte nödvändigtvis in konsulter) och myndigheter (offentlig upphandling) som gör det. I det privata bygger man möjligen mindre system från grunden, större system köper man hellre från ett produktbolag, ofta som molntjänst.

Ett helt annat tips: Läs tidigt på om automatiserade tester - enhetstester, integrationstester och tester av hela användningsfall (till exempel med Selenium).

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Följer med spänning din resa och kör hårt!

Har inga ämnesmässiga tips i det här skedet utan kör på som du redan gör. Du har redan börjat jobba med materialet, då har du uppenbarligen drivet och intresset. Så fortsätt så och se till att du har kul med det, det är det viktigaste!

Jag skulle vilja dela med mig av en erfarenhet. Tittar jag tillbaka har jag lärt mig ungefär hälften på egen hand, men resten kommer genom att jag utmanats av mina studiekamrater, kollegor eller andra situationer. 50% av all min kunskap alltså. Här är några exempel vad man kan göra:

- Skapa studiegrupper. Man kan göra väldigt mycket här. Förbered quick-talks för varandra t.ex.
- Starta eller engagera dig i projekt utanför ordinarie uppgifter.
- Hitta relevanta Discord kanaler och Twitch streamers inom ditt ämne
- Gå på meetups, I Malmö t.ex. finns Foo Cafe, men meetups finns överallt om allt möjligt.

Utöver att du utvecklas ämnesmässigt kan det också hjälpa med att bygga sitt nätverk.

Tack för svaret. Jag har mejlat programansvariga för jag kan knappt hitta någon funktion i studentwebben som visar vilka andra som ingår i min årskull. Var tio år sedan sist och nu verkar de köra med Zoom, Teams, och massa annat integrerat. Det enda jag känner igen är Ladok!

Jag vill ju få kontakt med folk och försöka få igång en studiegrupp på Discord så snart som möjligt. Jag tänker att de som är lika snabba på bollen som jag är nog också lika driftiga som jag. Har du något tips på någon Twitch streamer som pysslar med just webbutveckling?

Skrivet av Yatagarasu:

Det bästa tipsen jag någonsin fick när jag läste programmering var att följa de standarder som finns, våga lek runt och testa flera lösningar på samma problem, samt studera koden dina seniorer skriver.

I slutändan är programmering inte mycket mer än ett språk som vilket annat, där likväl som svenska finns det grammatiska regler och flertalet vis att skriva något med samma syfte/innebörd. Utgår man från detta grundtänk tror jag inte det ska vara några problem att hitta ett flöde

Gällande studierna i sig rekommenderar jag varmt som ovan nämnde att försöka skapa en studiegrupp eller liknande. Man lär sig otroligt mycket av att se sina medstuderandes kodlösningar. Man kan kolla, fråga hur de tänkte kring en lösning och jämföra sin egna kod om den går att optimera eller skriva om bättre.

Har du exempel på några rådande standarder för just webbutveckling? Jag tittade igenom ett YouTube-klipp om en ToDo-app för JS och hur koden sedan kunde struktureras med hjälp av "MVC"-standarden om det nu är korrekt att kalla det det. Studiegrupp på Discord är på gång!

Skrivet av Treant:

Om du fastnar på något så finns det ett flertal Discord kanaler där du kan få hjälp, rekommenderar att du utnyttjar detta. Det finns även många bra Youtube kanaler som tar upp allt inom frontend och backend. Min personliga favorit är Web Dev Simplified.

Jag har ett par dussintal webbutvecklingsklipp i en spellista på YouTube, inklusive från WDS, att kötta igenom samtidigt jag kodar. Kodandet börjar imorgon. Då tänkte jag även skapa en webbutvecklingsdagbok här på Sweclockers om det är okej så jag inte klottrar ner hela detta underforum!

Skulle du kunna bjuda in mig till någon eller några utav de olika Discord-kanalerna som fokuserar på just webbutveckling? Du kan PMa om du vill!

Skrivet av KAD:

För att tydliggöra en av aspekterna på detta: Väldigt få större företags- och organisationssajter och e-handlar skrivs från grunden, utan byggs som anpassningar ovanpå ett CMS-system som tas "från hyllan". Wordpress, WooCommerce, Umbraco och nopCommerce är några exempel på OpenSource-varianter av dessa som används för mindre system eller mindre företag. Större företag väljer ofta kommersiella system. Några exempel på kommersiella CMS:er som används på min arbetsplats är Episerver, Contentful och Sitecore. Här finns en viss "barrier to entry", i form av partneravtal och krav på cerifieringar, vilket inte är helt enkelt att navigera för en nyutbildad egenkonsult.

De större företags- och e-handelssajterna är inte helt fristående system, utan integreras med betalningslösningar, fraktlösningar, affärssystem (ERP), bildhanteringssystem (DAM), produktsystem (PIM) och ibland fristående system för priser och/eller lager, samt en massa annat. Konsultbyråerna har ofta partnerskap och egna experter på specialicerade kommersiella system inom dessa områden, så för en egenkonsult gäller det att hitta en ingång om man vill vara med i ett sådant större projekt -- man kan ju inte direkt erbjuda all kompetens själv.

Ovanstående är inte till för att avskräcka från något, utan bara ett tips om några områden för självstudier. Försök bilda dig en uppfattning om vad som finns på marknaden och vad du vill jobba med för typ av kunder och system.

Min uppfattning är att det är relativt svårt att hitta kunder om man vill skriva större system från grunden, även om det förekommer. Det är främst produktbolag (och de tar inte nödvändigtvis in konsulter) och myndigheter (offentlig upphandling) som gör det. I det privata bygger man möjligen mindre system från grunden, större system köper man hellre från ett produktbolag, ofta som molntjänst.

Ett helt annat tips: Läs tidigt på om automatiserade tester - enhetstester, integrationstester och tester av hela användningsfall (till exempel med Selenium).

Är det detta du menar med Selenium? https://www.youtube.com/watch?v=_JNeiGbAgL4

Det verkar vara objektorienterat eller går det att också skriva testkod med JS?

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk

Ska följa.

Tog examen förra året, började på ett företag i februari, har snart jobbat sex månader på detta företag (provanställning är snart över, ✌️).

Under dessa sex månader, har jag insett, om en annan kollega går igenom sin skrivna kod med mig, och sen sitter jag och gör något liknande på egen hand och fråga ifall jag skulle stötta på ett problem. Det har hjälpt mig, för att då våga jag och visar att jag vill lära mig, men även ett sätt att försöka lösa problem, försök att förstå, tänk på hur jag kan och komma att lösa liknande problem i framtida projekt.

En annan sak som jag inte har gjort så mycket av än, det är parprogrammering (som du nämner lite), det kan känns annorlunda för mig jämfört med att sitta med en som ligger på en snarlik nivå som en själv, kontra en annan person med mer erfarenhet i både programmering och det dem har jobbat med i några år. Personer som har mer erfarenhet har jag sett att jag lär mig mer av, men ännu en gång är det viktigt för mig att jag också gör det på egen hand.

Ett tips kan vara att kopiera en kod från någon annan, men du korrigera, ändra, försöker att förstå den skrivna koden. Skriven en bättre kod, inspirerad av den koden som du har kopierat.

Jobba med .NET för tillfället, men tror det kommer att tillkomma databas, men som jag har lite koll på. Har varit lite API på senaste tid också, men jag hoppas och ska försöka att arbeta med .NET helst.

Ännu en gång, lycka till med din utbildning, jag hoppas att något som jag skrev överst kan komma till nytta! Kommer att följa din resa med nöje!

Alex

Permalänk

Hej igen!

Jag har nu installerat VSCode och tittar på vilka Extensions som rekommenderas om man ska koda HTML, CSS och JS: https://blog.bitsrc.io/top-10-visual-studio-code-extensions-f...

"JS ES6 Snippet", "Prettier", "Path Intellisense", och "CSS Peek" verkar rekommenderas? Vilka övriga skulle ni rekommendera om man ska koda just HTML, CSS & JS?

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk
Medlem

Där finns massor som kommer till nytta så småningom, men börja med att koda först och främst och leta upp en plugin när du ser ett behov att fylla.

Börjar du programmera i Vue vill du ha en plugin som ger intellisense till Vue, då kommer du behöva Vetur, kanske vill du ha något som kan snygga till JSON-data framöver och då vill du nyttja Prettify JSON, men allt det är ju teoretiskt om du inte hamnar i situationer där dessa kommer till nytta.

Kan rekommendera w3schools för olika programmeringsspråk.

Om du redan vet vad du vill arbeta med så kan du få hjälp att staka fram en väg som leder dit redan nu.

Ska du arbeta med webbutveckling (vilket det låter som) så är det nog bra att sätta igång med CSS, HTML, Javascript och därefter fylla på med antingen React, Vue eller Svelte. Så tidigt som möjligt är det bra om du börjar använda dig av Git för att versionshantera kod så du utvecklar en förståelse för hur Git funkar, vilka problem det löser osv.

Det är fördelaktigt för dig när du kommer ut om du är bekant med och har erfarenhet (om än enkel erfarenhet) kring JWT, OAuth, OpenAPI, Git, YAML, Docker med flera. Man kommer långt bara med att ha gjort enklare tutorials inom liknande områden och förstår vilka problem man löser med respektive.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte ifall du tänkt pilla med databaser någonting men snubblade i alla fall över en nyare trevlig GUI-klient för SQL-databaser ganska nyligen, så slipper man trötta phpMyAdmin, SSMS etc. 😁
https://www.beekeeperstudio.io/

Här är ett trevligt tillägg för Chrome/Edge för att presentera JSON i browsern på ett mysigare sätt.
https://chrome.google.com/webstore/detail/json-formatter/mhim...

Permalänk

Hej igen!

Jag har nu installerat VSCode och tittar på vilka Extensions som rekommenderas om man ska koda HTML, CSS och JS: https://blog.bitsrc.io/top-10-visual-studio-code-extensions-f...

"JS ES6 Snippet", "Prettier", "Path Intellisense", och "CSS Peek" verkar rekommenderas? Vilka övriga skulle ni rekommendera om man ska koda just HTML, CSS & JS?

Autoclose och Autorename tag är riktigt goa addons jag inte klarar mig utan.

Permalänk
Skrivet av pepsimaxad:

Autoclose och Autorename tag är riktigt goa addons jag inte klarar mig utan.

Menar du "Auto Rename Tag" av Jun Han och "Auto Close Tag" av Jun Han?

Visa signatur

(V)ulnerabilities
(I)n
(B)asically
(E)verything
Programming

Permalänk

Menar du "Auto Rename Tag" av Jun Han och "Auto Close Tag" av Jun Han?

Exakt!

Permalänk
Medlem

Mittuniversitetet?

I så fall så kommer du ha Mattias som lärare i de flesta kurserna och han är en väldigt grym lärare som förklarar väldigt bra och ger ut bra information!