Permalänk
Musikälskare
Skrivet av stgr:

Vindkraft kommer aldrig kunna hålla nere priset såvidare inte enorma largningsställen byggs för att täcka de perioder som det inte blåser, utan lagring med vindkraft, så kommer det bli ganska lite el i kablarna.

Ja jo men det är bättre än inget och kan byggas ut snabbare än kärnkraften, bygg ut mer här nere i öresund till exempel, men som vanligt prioriteras vi bort /rant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag hade en tanke tidigare idag att visst, sälj elen dyrt (lite dyrare än nu) till utlandet, men använd delar av dessa kr/kWh och sänk priset i sverige, och låt t.ex. tyskland betala för fördyringen av elen som de hjälpt till att skapa.

Jo, nog är det märkligt att det tvunget ska vara samma pris för inhemska kunder.
Skulle det gå att anpassa så att inhemsk producerad och konsumerad el inte påverkas av priset på elbörsen?
Typ att man tillät inhemska priser medan det som gick på export kunde prissättas på annat vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Jo, nog är det märkligt att det tvunget ska vara samma pris för inhemska kunder.
Skulle det gå att anpassa så att inhemsk producerad och konsumerad el inte påverkas av priset på elbörsen?
Typ att man tillät inhemska priser medan det som gick på export kunde prissättas på annat vis?

Det går givetvis att bestämma detta politiskt, men det kräver att vi river upp lite avtal och meddelar EU att vi inte längre deltar i den gemensamma elmarknaden.

Kommer EU göra något annat än gnälla lite? Nej.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja jo men det är bättre än inget och kan byggas ut snabbare än kärnkraften, bygg ut mer här nere i öresund till exempel, men som vanligt prioriteras vi bort /rant

https://i.imgur.com/WjU40nd.png

Det gör att när det blir billigt så kommer det bli ännu billigare och när det är dyrt blir det knappast billigare. Du kommer bara få större amplituder på din priskurva för elen, och du kan fortfarande inte hantera reaktiv effekt....

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av ingenjören:

Det gör att när det blir billigt så kommer det bli ännu billigare och när det är dyrt blir det knappast billigare. Du kommer bara få större amplituder på din priskurva för elen, och du kan fortfarande inte hantera reaktiv effekt....

Det låter som bra odds, billigare och knappast billigast nej men jag har ingen koll på om det vore en smart ide men det kan ju inte bli sämre än det är idag tänker jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Mellan 1-5 augusti har jag förbrukat 116kwh till en kostnad av 66kr, får väl anses som ok. Kör timspot hos Fortum som jag dock sagt upp och tecknat årsunda. Har inget direkt smart hem så jag kan styra förbrukning mer än tvätt och disk som sker 1 gång i veckan

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men din idé är nog mer genomförbar. Sätt ett pristak, el får kosta högst 50 öre/kwh inom Sverige och ingen el får exporteras som behövs inom rikets gränser.

Det vore fantastiskt Helt rätt att befolkningen prioriteras för en gångs skull.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Måste säga det är väldigt tyst från regeringen/partier om el priserna runt i landet.
Såg nu att el priser i SE2 är ungefär samma som i SE3.
Aldrig sett det tidigare.

Jag såg ungefär samma av en slump när jag hamnade på https://www.elbruk.se/ . Verkar vara en tillfällig grej just idag bara i år.
SE2:
Juli 2022: 22,46 öre/kWh
Juli 2021: 52,77 öre/kWh
Juli 2020: 8,82 öre/kWh

SE3:
Juli 2022: 86,61 öre/kWh
Juli 2021: 59,05 öre/kWh
Juli 2020: 9,26 öre/kWh

Göta energi som jag har årets avtal med (rörligt, byter varje år för att slippa fast månadskostnad och för att handel varit kanske en sjättedel av överföringsdelen(nätavgiften) av räkningen i ett antal år. Well till juni i år från juni förra året var den hälften av överföringskostnaden, det här året lär den bli samma eller mer. Bor i rätt liten lgh) summerar:

"Väder och vind har alltså stor påverkan på elpriset, men det är inte det som är den primära anledningen till att elpriset skiljer sig mellan olika delar av Sverige. Det beror på att planerbar produktion av el (kärnkraft, i klartext) i södra Sverige lagts ner, samtidigt som det byggs mycket vindkraft i norr. Det hade inte spelat så stor roll om inte möjligheten att transportera elektriciteten längs Sverige, den så kallade överföringskapaciteten, var väldigt begränsad och därmed dyr. Och det kommer den att vara ett bra tag framöver."

Så så länge inte byggloven för vindkraftparker autogodkänns i södra Sverige (för det verkar bara vara vindkraft som är intressant) så lär det enda som vara säkert framöver vara : Flytta till SE2 eller SE1

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem

*Politiskt bait raderat*

Snart dags för hänglås om inte nivån höjs avsevärt. Fortsatt bait=semester.
https://www.sweclockers.com/artikel/31012-sweclockers-regler-...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vi vet ju inte hur elpriserna kommer vara i framtiden. Billigare eller dyrare? Men just nu är Ångesten stor inför vintern då man ligger på gränsen i sin budget av olika anledningar som var elakt tvungna att hända just i år.

Men kanske detta kan föra något gott med sig för framtiden. Håll ut, håll i, klimatet håller kanske på att haverera och nu kanske det görs något. Låt vindsnurror förstöra havsutsikten för när elen blir dyrare eller tryter kommer motståndet helt försvinna. Även vetenskapen av utvinning av grönt väte går framåt. Grönt väte påverkar inte miljön. Runt om i världen görs försök med att fylla magasin på berg med vatten när solen lyser eller det blåser = energi och dessa konstgjorda sjöar blir då med hjälp av turbiner gigantiska batterier för ström när inte vind/solkraft är lika effektiv. Svårigheter leder till framsteg, lätthet till lathet att fungerade det förr så fungerar det nu.

Likt väll har man elvinterångest just nu (elvinterångest kanske borde bli ett nytt ord för ordboks akademin).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Politiskt bait raderat*

Snart dags för hänglås om inte nivån höjs avsevärt. Fortsatt bait=semester.
https://www.sweclockers.com/artikel/31012-sweclockers-regler-...

Ni gör ett grymt jobb att hålla ordning på stämningen. Kudos!

Permalänk
Medlem

Bah, nu ser ju Årsundas priser ut att matcha alla andra i SE4.

https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella

https://arsunda-kraft.se/elpriser/elomrade4/

Tror nog det får bli Tibber och en Ngenic Tune istället.

Skrivet av Skippy:

Definition av enorma? 6-8kr/kwh? Jag lova dig att det är fler som har problem än elbilsägarna, lågavlönade med dåligt isolerat hus. Pensionärer med stora hus exempelvis. Då hade jag ställt mig och laddat på ionity med abonnemang på 3kr 10öre. Är det någon med elbil som kör rörligt?
Så istället för att ladda för 144kr i månaden så hamnar jag på 1054kr på 180mil.
Samma kostar 2160kr för en bensinbil som drar 0,6l/mil, samt de höjer bensin/diesel i september vilket gör det dyrare.
Så nej jag sover gott om natten där.

Rörligt och elbilsägare här. Saknar styrning av värmesystemet som är en betydligt större brukare än bilen på sina 200kwh i månaden. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Va?

Årsunda har ju 168öre ink moms för SE4.
EON tar ju hutlösa 500öre..

Andra ligger väl runt 300-400?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Va?

Årsunda har ju 168öre ink moms för SE4.
EON tar ju hutlösa 500öre..

Andra ligger väl runt 300-400?

Du jämför fast med rörligt? Eons rörliga ligger på 169,54 öre/kWh.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du jämför fast med rörligt? Eons rörliga ligger på 169,54 öre/kWh.

Stämmer! Jämförde mot fast .

Däremot kommer det rörliga knappast ligga kvar på den nivån :/
Man kan ju alltid hoppas...

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer med priset på nätterna? Funderar på att gå över till timpris, men ser mer och mer att priset på nätterna inte går ner alls. Grafen för inatt SE3 visar att priset snittade på ca 250 öre
Blir ju att timpriset inte ger någon fördel alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Vad är det som händer med priset på nätterna? Funderar på att gå över till timpris, men ser mer och mer att priset på nätterna inte går ner alls. Grafen för inatt SE3 visar att priset snittade på ca 250 öre
Blir ju att timpriset inte ger någon fördel alls.

Fler och fler som skaffar timpris kanske?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tror också det blir politiskt ohållbart i längden. Antingen får regeringen bara ta Svenska Kraftnäts 100 miljarder som de inte vill ha och lägga en sjökabel i östersjön, från norrland till Skåne, eller så får de subventionera elen i hela landet.

Jag röstar på det parti som inför strafftullar till resten av världen, alltså sätt ett pris för svenska elproducenter som säljer el inom rikets gränser och sen lägg på 5-10 kr/kwh om de vill exportera elen istället. Alltså vi kan exportera el som inte behövs inom riket, men bara överskottet alltså, aldrig prioritera export över inhemsk konsumtion.

/hulle.

Jag vet inte riktigt vad vi kan göra dock?
El är en färskvara, inte dirket så att vi kan dirket prioritera Sverige och isolera oss.
Då skulle vårat nät bli väldigt instabilt.

Under omständigheterna får vi la vara glada att vi bor i Sverige, där elen är billigast i Europa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Vad är det som händer med priset på nätterna? Funderar på att gå över till timpris, men ser mer och mer att priset på nätterna inte går ner alls. Grafen för inatt SE3 visar att priset snittade på ca 250 öre
Blir ju att timpriset inte ger någon fördel alls.

Kolla inte så mycket från dag till dag.
Det blåser lite i Europa nu och de försöker bunkra upp på så mycket gas som möjligt inför vintern, med andra ord: efterfrågan på el är väldigt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja. Jag är personligen för att förstatliga allt som har med elproduktion och infrastruktur att göra, men jag är medveten om att det inte gillas av många.

Men din idé är nog mer genomförbar. Sätt ett pristak, el får kosta högst 50 öre/kwh inom Sverige och ingen el får exporteras som behövs inom rikets gränser.

Vet inte om pristak är dit vi vill gå?
Ska vi subventionera de privata elbolagen i Sverige med skattepengar? (som fransmännen)
Känns inte helt rätt.

Sedan är det inte riktigt så att man styra elflöden som vatten, då el är en färskvara. Den måste användas sekunden den produceras och allt måste användas.
En snabb lösning hade varit att någon i norr går och klipper Finlandskablarna
Då hade vi fått massvis med kräm ner i söder

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vi vet ju inte hur elpriserna kommer vara i framtiden. Billigare eller dyrare? Men just nu är Ångesten stor inför vintern då man ligger på gränsen i sin budget av olika anledningar som var elakt tvungna att hända just i år.

Men kanske detta kan föra något gott med sig för framtiden. Håll ut, håll i, klimatet håller kanske på att haverera och nu kanske det görs något. Låt vindsnurror förstöra havsutsikten för när elen blir dyrare eller tryter kommer motståndet helt försvinna. Även vetenskapen av utvinning av grönt väte går framåt. Grönt väte påverkar inte miljön. Runt om i världen görs försök med att fylla magasin på berg med vatten när solen lyser eller det blåser = energi och dessa konstgjorda sjöar blir då med hjälp av turbiner gigantiska batterier för ström när inte vind/solkraft är lika effektiv. Svårigheter leder till framsteg, lätthet till lathet att fungerade det förr så fungerar det nu.

Likt väll har man elvinterångest just nu (elvinterångest kanske borde bli ett nytt ord för ordboks akademin).

https://youtu.be/Dp6W7g9no0w

"lätthet till lathet att fungerade det förr så fungerar det nu."
Där slog på spiken på huvudet!

Rysk gas var billig och enkel att få tag på, så ingen har klagat.
Varför ska vi göra massa dyrt förebyggande arbete när situationen är billig och bra?

Det är lätt att vara efterklok

Permalänk
Medlem
Skrivet av PewPew93:

Vet inte om pristak är dit vi vill gå?
Ska vi subventionera de privata elbolagen i Sverige med skattepengar? (som fransmännen)
Känns inte helt rätt.

Sedan är det inte riktigt så att man styra elflöden som vatten, då el är en färskvara. Den måste användas sekunden den produceras och allt måste användas.
En snabb lösning hade varit att någon i norr går och klipper Finlandskablarna
Då hade vi fått massvis med kräm ner i söder

Klipper hellre kablarna mot Danmark/Tyskland då ryssarna ströp elöverföringen till Finland. Finland försöker åtminstone lösa problemet med ny kärnkraft. Du kan vara säker på att finnarna kommer bygga ut, så fort som de bara kan. Ett spänningslöst Finland är inget bra för Sverige. Elpriset skulle knappt påverkas i SE4 då överföringskapaciteten mellan SE2 och SE3 ligger på 7GW.

Någon form av subvention behöver om vi vill slippa läsa förfrusna pensionärer i villa i vinter.

Permalänk
Medlem

Har bundet fast hos Eon på 73,5 öre men det avtalet går ut 2022-11-30 så det är ju med oro man blickar in i vintern. Dock gör vi inte av svinmkt el, typ 15.500kW, men ändå har man en klump i magen hur man ska agera. Våra elfakturor kommer ju minst att dubblas i alla fall.

Fastpris är det ju bara se sig om i stjärnorna efter. Timpris är helt uteslutet också då jag ej har utrustning att köra smart styrning av värmen/vattnet. Då återstår rörligt vilket man egentligen inte vill ha men vad ska man göra. Min personliga uppfattning är att vi aldrig, om inget drastiskt inträffar, kommer kunna ha fastpris för 50 öre kW igen, de dagarna är förbi.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Kanske inom EU blir det strejk i hushållen pga de höga elpriserna.

Läste att England hushåll går i strejk och vägrar betala elen, tyvärr hittar jag inte artikeln där jag läste om det.
England hade ju en KwH på 50kr.. helt J sjukt..
Jämför man det med oss i Sverige så har vi det "billigt"

Men har man varit van vid 20-50 öre.. så blir allt över 100 väldigt dyrt.. att elen är över 500öre hade jag aldrig trott.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Stämmer! Jämförde mot fast .

Däremot kommer det rörliga knappast ligga kvar på den nivån :/
Man kan ju alltid hoppas...

Poängen var väl att årsunda kraft är helt meningslösa o teckna om de följer typ samma rörliga pris som alla andra. Då är de bättre o teckna något på elskling där som har rabatt på ex månadsavgift osv. Då årsunda tar ut en hel del årsavgift.

Rörliga priset är ju alltid svårt o sia om och man vet inte vad slutgiltiga blir fören månaden efter :).
Juli i SE4 var ju "bara" 130 öre / kWh ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Har bundet fast hos Eon på 73,5 öre men det avtalet går ut 2022-11-30 så det är ju med oro man blickar in i vintern. Dock gör vi inte av svinmkt el, typ 15.500kW, men ändå har man en klump i magen hur man ska agera. Våra elfakturor kommer ju minst att dubblas i alla fall.

Fastpris är det ju bara se sig om i stjärnorna efter. Timpris är helt uteslutet också då jag ej har utrustning att köra smart styrning av värmen/vattnet. Då återstår rörligt vilket man egentligen inte vill ha men vad ska man göra. Min personliga uppfattning är att vi aldrig, om inget drastiskt inträffar, kommer kunna ha fastpris för 50 öre kW igen, de dagarna är förbi.

Det bästa alternativet nu är portförvaltat el pris anser jag.
Tror jag fick det som rekommendation hos Jämtkraft när jag jämförd el priser.
Flera som börjat, och tror nog fler kommer köra med det.

Dem som jag har det , som jag vet är följande.

Årsunda El
Jämtkraft
Mälarenergi
Linde Energi
Bixia (Bixia Framtid) Ganska nytt för dem 2021 Juni började dem med.
Kan finnas flera som jag inte ha hittat.
Jag valde Årsunda för dem har ingen bindningstid/uppsägningstid (14 dagar)

Sett andra har portförvaltat el, men mot företag och med minst 50K i förbrukning.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Det har varit så mycket snack om allt annat här så "vad betalar ni för el" har liksom kommit långt undan allt annat trams

Det vore intressant att jämföra med andra i SE4 som har rörligt vad de fick betala för kWh pris i Juli månad.

Mitt ifrån Skelefteå kraft (rörligt, rabatt på månadsavgift och lite på kWh priset)

Totalt:
1.267:-/ kWh ex moms | 1,583:- / kWh ink moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Poängen var väl att årsunda kraft är helt meningslösa o teckna om de följer typ samma rörliga pris som alla andra. Då är de bättre o teckna något på elskling där som har rabatt på ex månadsavgift osv. Då årsunda tar ut en hel del årsavgift. ex.

Du kan ju se vad förra året el pris låg och jämföra.
Och portfölj el var mycket billigare vs rörliga.
Tex nu i sommar låg portfölj el på ca 75öre. Medans jag och många andra hade ca 130öre.

Vad jag har läst och förstått så kommer man ifrån de höga topparna. Men man får inte heller det billigaste när den sjunker som nu. Man vill ju komma ifrån de höga topparna, till en mer "normal" elpris.

Årsavgift kommer du inte ifrån..alla har det.
Men vissa har rabatt osv vid nytt avtal
Och den lila summan på 375/år är ju ingenting.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Du kan ju se vad förra året el pris låg och jämföra.
Och portfölj el var mycket billigare vs rörliga.
Tex nu i sommar låg portfölj el på ca 75öre. Medans jag och många andra hade ca 130öre.

Vad jag har läst och förstått så kommer man ifrån de höga topparna. Men man får inte heller det billigaste när den sjunker som nu. Man vill ju komma ifrån de höga topparna, till en mer "normal" elpris.

Årsavgift kommer du inte ifrån..alla har det.
Men vissa har rabatt osv vid nytt avtal
Och den lila summan på 375/år är ju ingenting.

Därför jag precis la frågan vad andra i SE4 betalade för kWh pris i Juli månad ex. Vore kul o jämföra med ex portfölj leverantörer som Årsunda.
375:- per år är ju ändå 32kr per månad, vilket är några kWh ändå extra.
Det måste ju beräknas i kWh priset per månad ändå.

De flesta har ju rabatt på månadsavgift osv om man tecknar nytt på elskling ex. Så jag gjort varje gång tidigare, bytt när bättre erbjudande kommit där.

Jag hade ex i Juli 1.267:-/ kWh ex moms | 1,583:- / kWh ink moms med Skelefteå Kraft.

Det är ju detta som är intressant tycker jag, och vad tråden skapades för. Jämföra med andra vad de har i sitt Elområde, och jämföra sitt kWh pris och se om det är värt o prova något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PewPew93:

Kolla inte så mycket från dag till dag.
Det blåser lite i Europa nu och de försöker bunkra upp på så mycket gas som möjligt inför vintern, med andra ord: efterfrågan på el är väldigt hög.

Ja, ska ha koll närmaste veckorna, men förstår fortfarande inte varför elpriset ska skjuta i höjden under natten bara för att EU bunkrar gas. Återstår att se de närmaste veckorna.