Permalänk
Medlem

Tyst speldator?

Hej!
Jag behöver en ny dator men har ingen aning om vad jag ska köpa eller vart jag ens ska börja. Jag vill kunna spela nya spel med bra grafik, men den måste liksom inte vara värsta jättecoola high tech. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga angående budget, inget onödigt dyrt och fancy men vill inte snåla och köpa nåt dåligt.
Det viktigaste och svåraste är att jag är extremt ljudkänslig och behöver ha en så tyst som möjligt.
Jag fick tips om att fråga er här på forumet och hoppas att ni kan hjälpa mig med tips och råd

Permalänk
Medlem

Du kan strömma spel helt ljudlöst, inte en enda fläkt:
https://blogs.nvidia.com/blog/2022/02/22/geforce-now-rtx-3080...

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna spela spel jag köpt fysisk eller på tex Steam. Men på tal om att streama så ska datorn även klara av att streama spel på twitch

Permalänk
Skrivet av Cai:

Jag vill kunna spela spel jag köpt fysisk eller på tex Steam. Men på tal om att streama så ska datorn även klara av att streama spel på twitch

Om du vill kunna streama med e-cores eller den integrerade grafiken:
https://www.inet.se/datorbygge/b1313387/i

Grafikkort:
https://www.computersalg.se/i/7967498/asus-tuf-gaming-geforce...

Ett budgetvänligare bygge om du kan tänka dig att enbart kunna streama med grafikkortet:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/A9kFAdJPL_CAVZ5EjLhQJ6saFsY/

Chassina är ljuddämpade och komponenterna är utvalda för att vara tysta utan att kosta skjortan.

Nu är dock en dålig tid att köpa dator. Komponenter är förhållandevis dyra och nya processorer samt grafikkort är snart här.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cai:

Jag vill kunna spela spel jag köpt fysisk eller på tex Steam. Men på tal om att streama så ska datorn även klara av att streama spel på twitch

Det ska funka också, kanske inte på alla spel, men många. Testa på ett gratis konto.

"GeForce Now allows you to play games that you own via the likes of Steam, Epic Games Store, GOG and Uplay."

https://www.techadvisor.com/article/730833/nvidia-geforce-now...

Permalänk
Medlem

Fast nu var det tips om dator jag frågade efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Om du vill kunna streama med e-cores eller den integrerade grafiken:

Nyfiken: varför just en 12900 utan K?
Och varför en gammal (och rätt dyr?) Define R5 låda när det finns både R6 och R7 nuförtiden? (enda anledningen jag kan komma på är massa 3.5" platser men de behövs ju inte utan lär bara försämra luftflödet?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nyfiken: varför just en 12900 utan K?
Och varför en gammal (och rätt dyr?) Define R5 låda när det finns både R6 och R7 nuförtiden? (enda anledningen jag kan komma på är massa 3.5" platser men de behövs ju inte utan lär bara försämra luftflödet?)

För att K-versionen är dyrare och för att R5 har ett hål för fläkt på sidan.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cai:

Hej!
Jag behöver en ny dator men har ingen aning om vad jag ska köpa eller vart jag ens ska börja. Jag vill kunna spela nya spel med bra grafik, men den måste liksom inte vara värsta jättecoola high tech. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga angående budget, inget onödigt dyrt och fancy men vill inte snåla och köpa nåt dåligt.
Det viktigaste och svåraste är att jag är extremt ljudkänslig och behöver ha en så tyst som möjligt.
Jag fick tips om att fråga er här på forumet och hoppas att ni kan hjälpa mig med tips och råd

Jag skulle tänka så här:
Chassi: Något med bra luftflöde. Ju lättare det är att kyla desto tystare kommer du kunna köra fläktarna. Jag gillar personligen Meshify men går att hitta liknande luftflödes varianter lite billigare också.
Cpu: Ju högre du går desto bättre i spel såklart, men även svårare att kyla. Kommer även nya generationer "snart" så är lite mellanläge att köpa just nu.
GPU: Jag la till den som alla säger är den "mest prisvärda just nu" 6600 kommer dock inte ge någon superupplevelse. Men igen nya grafikkort på väg in. Om en 3080 dippar i priser så att du känner att du har råd med det så kan det ju vara trevligt att ha. Men börjar också generera värme på 3080 nivå och därmed ljud.
CPU kylare: Viktig för att kunna hålla nere ljudet. Antingen fläska på med en bra luftkylare eller gå större vattenkylning.
PSU: 850w ger lite plats för att välja mellan olika grafikkort. Och kör man med lägre W på komponenter så behöver PSU inte jobba speciellt mkt och är då lättare att kyla.

Moderkort, ram och hårddisk påverkar ju inte ljudet speciellt mkt valde några jag personligen skulle valt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1313572/1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cai:

Hej!
Jag behöver en ny dator men har ingen aning om vad jag ska köpa eller vart jag ens ska börja. Jag vill kunna spela nya spel med bra grafik, men den måste liksom inte vara värsta jättecoola high tech. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga angående budget, inget onödigt dyrt och fancy men vill inte snåla och köpa nåt dåligt.
Det viktigaste och svåraste är att jag är extremt ljudkänslig och behöver ha en så tyst som möjligt.
Jag fick tips om att fråga er här på forumet och hoppas att ni kan hjälpa mig med tips och råd

Svårslaget bang/buck, förutom chassi och CPU-kylare, som är fokus på att hålla det tyst.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.