D.O.C.P OC - moderkort går inte till post

Permalänk
Medlem

D.O.C.P OC - moderkort går inte till post

Jag har ett ASUS B550 TUF GAMING PLUS. Mina 4 RAM stickor har stöd för 3200MHz styck men de sitter på 2400 och 2100 respektive par. Om jag försöker dra upp dem genom att sätta igång D.O.C.P så kommer jag inte längre in i post och måste cleara CMOS.

Hur får jag upp dem till 3200? Det funkade med mitt förra, äldre moderkort från MSI.

Inte brickat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag har ett ASUS B550 TUF GAMING PLUS. Mina 4 RAM stickor har stöd för 3200MHz styck men de sitter på 2400 och 2100 respektive par. Om jag försöker dra upp dem genom att sätta igång D.O.C.P så kommer jag inte längre in i post och måste cleara CMOS.

Hur får jag upp dem till 3200? Det funkade med mitt förra, äldre moderkort från MSI.

Du har alltså 2 olika kit? Eller vad menar du med 2400 och 2100?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Att "bricka" nåt är att förstöra det permanent.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kan cleara CMOS för att lösa problemet så är det inte något "brickat" moderkort det handlar om.

Använder du mismatchade RAM-stickor är risken att du behöver ställa in dina RAM-timings och spänningar manuellt och inte bara förlita dig på DOCP.

Permalänk
Medlem

Minnesstöd har mer med CPU'n att göra än moderkortet numera.
Framförallt på Ryzen.

Prova att montera om CPU'n, dubbelkolla att inga pinnar är skadade eller smutsiga.
Se till att du har senaste BIOS.
Sen provar du de olika minnesparen separat.

Permalänk
Medlem

Har du senaste biosversionen för moderkortet?
Det kan vara bättre minneskompabilitet i ett uppdaterat bios.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Medlem

Kan man ens bricka ett moderkort? Bränt är ju bränt defekt är defekt. Bricka kommer egentligen från mobiltelefoner.
Vad menas med 2400, 2100? Det är antingen 2100 då minnen alltid går efter den långsammaste.
Har du olika minnen kan man få problem..

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Kan man ens bricka ett moderkort?

En BIOS-uppdatering som inte gick så bra kommer helt klart "bricka" ditt moderkort - så länge du inte har ett backup BIOS, vilket inte är så vanligt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Att "bricka" nåt är att förstöra det permanent.

Vet men det är närmsta termen jag kom på. Sorry om det var missledande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du kan cleara CMOS för att lösa problemet så är det inte något "brickat" moderkort det handlar om.

Använder du mismatchade RAM-stickor är risken att du behöver ställa in dina RAM-timings och spänningar manuellt och inte bara förlita dig på DOCP.

MSI fixade det automatiskt och jag har aldrig överklockat RAM så jag skulle nog behöva en guide i så fall.

Permalänk
Medlem

Om du nu har olika minnen, skit i DOCP, kör på standard, ställ minnena och IF på frekvenserna det skall vara, samt knappa in timings (primära) samt spänningen manuellt. Välj de högsta för minnena, dvs timings samt spänning. Har du fyra stickor så kolla så geardown är aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Om du nu har olika minnen, skit i DOCP, kör på standard, ställ minnena och IF på frekvenserna det skall vara, samt knappa in timings (primära) samt spänningen manuellt. Välj de högsta för minnena, dvs timings samt spänning. Har du fyra stickor så kolla så geardown är aktivt.

OK så bara knappa in vad de ska ha mer eller mindre? Alltså enligt deras specs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En BIOS-uppdatering som inte gick så bra kommer helt klart "bricka" ditt moderkort - så länge du inte har ett backup BIOS, vilket inte är så vanligt.

Ja självklart på det sättet går det. Fast o andra sidan görs det dubbla bios chipp på moderkort idag som undviker just den sortens fel så jag är lite skeptisk till att bricka ett moderkort idag om man inte gör det med flit.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Kollat att stickorna sitter på rätt platser? Eftersom respektive par är dual channel så kan det vara bra att kolla att respektive par sitter med varandra helt enkelt.

Eftersom du har fyra stickor så är det alltså 2 stycken dual channel du jobbar med. Normalt så ska dom då sitta varannan plats dvs [A][B][A][B].
Flyttade du om dom kan vara en anledning till att det inte fungerar på den nya men att det fungerade på den gamla.
Det kan ha varit ren "tur" också att dom fungerade på den gamla.

För övrigt brukar olika minnen inte rekommenderas vid överklockning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon