Dömer ni människor som har vindrutetorkarna på för snabbt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej för de har torkarna igång så de gnisslar och så kollar de på alla andras torkare.

haha

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Helt orimligt så klart. Jag vet att det är ett sjukt beteende. Men jag kan inte låta bli att döma människor som har vindrutetorkarna på för snabbt för vad situationen kräver. Jag tror att jag jämställer det i mitt huvud med någon som är en dålig bilförare. Om jag t.ex. kör bil i regnet och hamnar bakom en person som pendlar mellan 70 och 85 på en 80-väg så kollar jag automatiskt genom bilen för att se hur snabbt de kör vindrutetorkarna och ganska ofta lägger jag märke till att de kör dem på typ hastighet 2 när det är ett lätt duggregn som kräver att vindrutetorkarna går typ en gång var tionde sekund. Och där ligger de och kör med torkarna som aktiverar typ två gånger i sekunden. Och på samma sätt stämmer naturligtvis motsatsen, d.v.s. att det faktum att jag kör en lägre frekvens på torkarna gör mig till en bättre bilförare än dem.

Det är naturligtvis ett helt irrationellt beteende. Hur påverkar det mig hur någon annan i en annan bil använder vindrutetorkarna? Inte alls. Ändå kan jag inte låta bli att tänka på det. Jag föreställer mig hur de sitter där och kör bil till ljudet av ett par torkarblad som drar över en torr vindruta och orsakar ett gnälligt, irriterande oväsen.

Är jag ensam? Vad är det för fel på mig?

Dömer ni också andra bilförare för hur de väljer att använda vindrutetorkarna? Eller något annat som är helt ologiskt och fullständigt befängt?

Torkarna bryr jag mig inte om, men under "vintertid" så kan den första i en rödljuskö som spolar sin vindruta få igång en dominoeffekt, då "smutsvatten och skvätt" stänker bak mot de bakomvarandes vindrutor.

Alltså: Bil nummer ett vid rödljuset spolar sin ruta.
Skvätter smuts etc genom sitt spolande på bilen bakoms vindruta. Bil nummer två "tvingas" då att spola sin vindruta.
Som skvätter smuts på bil nummer tres vindruta och så fortsätter dominoeffekten bakåt i hela rödljuskön, bil efter bil.

Sådant är faktiskt lite störande. Men deras vindrutetorkarhastigheter har jag inte stört mig på. (Än).

Kunde vara kul om det skulle uppstå något överklockarforum för vindrutetorkare?
"windowviperoverclockers.com"?
Där man exempelvis väntar på att Bosch ska släppa "nästa generation" av vindrutetorkarmotorer som är dubbelt så snabba som nuvarande generation av torkarmotorer. I forumet kunde man ha underforum liknande LUCAS-torkarmotorer (retro) som gick på sex volt, handvevade torkarblad etc. etc..

(Observera att det sista stycket bara var ett skämt från min sida).

Kom på lite skojigt.
Permalänk
Medlem

Jag blir förbannad varje gång jag ÖHT ser någon som kör med vindrutetorkare.

I mina ögon är dessa individer svaga undermänniskor, hade våra förfäder vindrutetorkare, nej, överlevde de istiden, ja.

Jag monterar bort dem direkt vid bilköp, annars är det ingen sport i det hela.

De enda som har dispens är mindre barn och människor över 80.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Torkarna bryr jag mig inte om, men under "vintertid" så kan den första i en rödljuskö som spolar sin vindruta få igång en dominoeffekt, då "smutsvatten och skvätt" stänker bak mot de bakomvarandes vindrutor.

Alltså: Bil nummer ett vid rödljuset spolar sin ruta.
Skvätter smuts etc genom sitt spolande på bilen bakoms vindruta. Bil nummer två "tvingas" då att spola sin vindruta.
Som skvätter smuts på bil nummer tres vindruta och så fortsätter dominoeffekten bakåt i hela rödljuskön, bil efter bil.

Sådant är faktiskt lite störande. Men deras vindrutetorkarhastigheter har jag inte stört mig på. (Än).

Kunde vara kul om det skulle uppstå något överklockarforum för vindrutetorkare?
"windowviperoverclockers.com"?
Där man exempelvis väntar på att Bosch ska släppa "nästa generation" av vindrutetorkarmotorer som är dubbelt så snabba som nuvarande generation av torkarmotorer. I forumet kunde man ha underforum liknande LUCAS-torkarmotorer (retro) som gick på sex volt, handvevade torkarblad etc. etc..

(Observera att det sista stycket bara var ett skämt från min sida).

Om man vid stillastående skjuter sin spolarvätska på bilen bakom så är munstyckena gravt felställda. Att det däremot kan ske när man rullar med en viss hastighet, särskilt motorväg där man enkelt kan köra igenom ett litet moln av spolarvätska, kan jag ha förståelse för. Men att det skulle ske i en kö vid ett rödljus låter för mig väldigt främmande.

Permalänk
Medlem

Struntar fullkomligt i hur snabbt andra kör sina torkare, så länge dem håller avstånd och kör vettigt som dessutom är extra viktigt vid dåligt väglag.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Använder Aquapel, så mina är sällan igång. Är jag typ en av världens bästa förare då?

Snart val att sprida "för evigt kemikalier" bara för att slippa köra vindrutetorkarna.

Världen måste verkligen snabba upp processen att förbjuda dylika material, speciellt i helt onödiga produkter som Aquapel och textilimpregnering...

Kolla bara hur 3M lyckats förstöra stora områden i både USA och Europa (och även globalt) med sina scothbrite fabriker, usch.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig bara när det inte regnar.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte låta bli att undra över, vem fan tittar på någon annans vindrutetorkare och hur fort det går, personligen har jag aldrig ens tänkt tanken, när jag kör bil/lastbil tittar jag på trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om man vid stillastående skjuter sin spolarvätska på bilen bakom så är munstyckena gravt felställda. Att det däremot kan ske när man rullar med en viss hastighet, särskilt motorväg där man enkelt kan köra igenom ett litet moln av spolarvätska, kan jag ha förståelse för. Men att det skulle ske i en kö vid ett rödljus låter för mig väldigt främmande.

Nä, så är det inte.
När bilen står stilla ska sprutet gå på översta delen av vindrutan. Då skvätter det på bilen bakom.

När man kör fort, så lägger sig strålarna perfekt på rutan. Som på motorvägen med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Aha, vi har en som kör torkarna på fel hastighet bland oss!

Haha!

Nä, jag sliter inte ut torkarbladen i onödan. Men hur andra gör med sina torkarblad är deras sak.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Nä, så är det inte.
När bilen står stilla ska sprutet gå på översta delen av vindrutan. Då skvätter det på bilen bakom.

När man kör fort, så lägger sig strålarna perfekt på rutan. Som på motorvägen med mera.

då måste mina vara fel-inställda då

Permalänk
Medlem

Retar mig mest på idioter som inte blinkar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Helt orimligt så klart. Jag vet att det är ett sjukt beteende. Men jag kan inte låta bli att döma människor som har vindrutetorkarna på för snabbt för vad situationen kräver. Jag tror att jag jämställer det i mitt huvud med någon som är en dålig bilförare. Om jag t.ex. kör bil i regnet och hamnar bakom en person som pendlar mellan 70 och 85 på en 80-väg så kollar jag automatiskt genom bilen för att se hur snabbt de kör vindrutetorkarna och ganska ofta lägger jag märke till att de kör dem på typ hastighet 2 när det är ett lätt duggregn som kräver att vindrutetorkarna går typ en gång var tionde sekund. Och där ligger de och kör med torkarna som aktiverar typ två gånger i sekunden. Och på samma sätt stämmer naturligtvis motsatsen, d.v.s. att det faktum att jag kör en lägre frekvens på torkarna gör mig till en bättre bilförare än dem.

Det är naturligtvis ett helt irrationellt beteende. Hur påverkar det mig hur någon annan i en annan bil använder vindrutetorkarna? Inte alls. Ändå kan jag inte låta bli att tänka på det. Jag föreställer mig hur de sitter där och kör bil till ljudet av ett par torkarblad som drar över en torr vindruta och orsakar ett gnälligt, irriterande oväsen.

Är jag ensam? Vad är det för fel på mig?

Dömer ni också andra bilförare för hur de väljer att använda vindrutetorkarna? Eller något annat som är helt ologiskt och fullständigt befängt?

Kanske inte något fel på dig men det är en minst sagt löjlig sak att fokusera på och har ju inte ett skit med deras körning att göra, även om det kan se lite efterblivet ut. Något man däremot kan störa sig på och som är ett verkligt problem, är hur många idioter som har körkort. Vi hade definitivt inte haft hälften av dom storstadsköer vi ser i trafiken idag om folk bara kunde lära sig hålla hyfsat avstånd och ha en tillstymmelse till plannering i skallen när dom kör. Näää jag skall byta fil i sista stund och har inte försökt hitta en lucka förrän jag måste byta fil. Eftersom det är tjockt i alla filer så får nu 2km bilar stå och vänta på att jag skall hitta en lucka eller att någon släpper in mig, det tycker jag är helt rimligt... *suck*

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinlo:

då måste mina vara fel-inställda då

Kanske. Kolla med att spola spolarvätska på rutan när bilen står stilla. Då ska strålen gå på översta delen av vindrutan.
När hastigheten och fartvinden ökar, hamnar strålen "rätt". Och gör max rengörande effekt på rutan.

Enkel koll och justering, tror till och med Christer Glenning visade detta på Trafikmagasinet någon gång på 80-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Snart val att sprida "för evigt kemikalier" bara för att slippa köra vindrutetorkarna.

Världen måste verkligen snabba upp processen att förbjuda dylika material, speciellt i helt onödiga produkter som Aquapel och textilimpregnering...

Kolla bara hur 3M lyckats förstöra stora områden i både USA och Europa (och även globalt) med sina scothbrite fabriker, usch.

Du får gärna skicka någon form av källa på att den innehåller kemikalier som aldrig försvinner (inte för att jag bryr mig, men alltid kul att vara påläst)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jepp. Jag dömer andra bilister för ALLT!

- Folk som glömmer blinkersen igång tex. Totalt senil och döv, så jag konstaterar direkt att en sådan person bör inte sitta bakom ratten.
- Folk som pendlar upp och ner i hastighet. Farthållare, hört talas om det? Sälj bilen och köp ingen bil igen!
- Folk som glömt stänga tanklocket. Men suck, inte ens tanka klarar du av men ändå tror du att du klarar av att hantera ett fordon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Jag kör alltid torkare, lysen mm på auto och tänker inte på det. Den justerar bra själv efter situationen.

Varför manuellt ställa in när man har auto.

Däremot stör jag mig på sådana som ska ligga precis bakom en. Och de som kör så fort att de tutar och kör om fast man inte kör långsamt. Jag har full förståelse för att man kör om ifall någon kör 70 på 80 väg men när man kör närmare 90 på 80 väg och de ändå stressar på stör mig. Blev omkörd av en långtradare för någon dag sedan fast jag höll 86 på 80 väg. Helst vill jag ligga på exakt 80 men då får folk spader även om det är den gräns som är satt så kör några km/h mer men hjälper inte.

Jag vågar inte köra allt för fort för är lite paranoid av mig och undrar ofta om bilarna runt en är poliser i civil bil.

Tycker folk borde vara bättre på att följa hastigheterna som står.

Om någon ligger för nära dig bakom och stressar så är det bara att sänka hastigheten till typ 10 km/h under hastighetsgräns tills att de kör om. Det bara blir lättare för dem att köra om säkert om du kör lite långsammare, så slipper du dem sen.

Om de är stressade så är det deras problem, låt det inte gå ut över dig.

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Du får gärna skicka någon form av källa på att den innehåller kemikalier som aldrig försvinner (inte för att jag bryr mig, men alltid kul att vara påläst)

Nästan alla flourerade ämnen är väldigt svårnedbrytbara.

Aquapel består av fluoroalkylsilanes.

Dessa bryts ned till PFCA.

Jag rekommenderar att du läser under "Health and environmental concerns".

Alldeles för mycket att kopiera över, men minskad fertilitet, leverskador, sjukdom i sköldkörteln mm är vanliga bieffekter.

Finns även detta att hitta i en PDF utgiven av något EU organ som bekräftar ovanstående.

"A similar process most probably takes place in the fluorosilane-based mixtures. The dominant substances found in textiles are in general the volatile fluorotelomer alcohols (predominantly 6:2 FTOH, 8:2 FTOH and 10:2 FTOH) and the perfluoroalkyl carboxylic acids (predominantly PFHxA, PFNA and PFOA) (as summarised in Knepper et al., 2014). The released fluorotelomers may serve as precursors for formation of perfluoroalkyl substances. As an example, while the perfluorinated part of 8:2 FTOH is very stable, the 8:2 FTOH is degraded to the persistent perfluorohexanoic acid (PFOA) and perfluoroheptanoic acid (PFHpA) or transformed to perfluorononanoic acid (PFNA) in the environment (Buck et al., 2011). With a similar process the 6:2 FTOH is assumed to be degraded/transformed to the persistent and perfluoroheptanoic acid (PFHpA), perfluorohexanoic acid (PFHxA) and perfluoropentanoic acid (PFNA) in the environment."

"Based on QSAR estimations Gomis et al. (2014) predicted the environmental fate of polyfluoroctyl trimethoxysilane. The characteristic travel distance (CTD) of polyfluoroctyl trimethoxysilane was found to 2119 km (slightly longer than the estimated CTD for PFOS, PFOA and 8:2 FTOH) and the overall persistence were found to 131 days (longer than 8:2 FTOH but less than PFOS and PFOA). Half-life in air, water and soil for polyfluoroctyl trimethoxysilane were estimated to 102 hours, 17280 hours and 17280, respectively, and the substance can likely be considered as very persistent according to the REACH guideline. The authors also found that polyfluoroctyl trimethoxysilane are likely to be bioaccumulative as they estimated logKow to be above 4.5 (Gomis et al., 2014)."

Länk till PDF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Nej men tvärtom. Människor som har för låg hastighet eller inte igång dem alls trots att det är uppenbart behövligt.

Samma för mig. Min svärfar kan köra på långsammaste hastigheten vid spöregn, och jag stör mig så sjukt mycket på det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om torkarna, men inte lika irriterande som alla idioter som inte kan släppas mobilen, de som saknar blinkers, de som ligger 10-20 under hastighet i vänsterfilen och saknar backspegel, de som i accelerationsfält glömmer bort att gasa och att de har väjningsplikt på motorväg, de som ligger 60 på 70 väg, sedan fortsätter i 60 när det blir 50, helljus dagtid, inte fäster blicken längre än 1cm framför bilen osv osv

Bästa man kan göra är att skratta åt alla nötter och ta ansvar för sig själv samt de för att undvika farliga situationer

Permalänk
Medlem

Jag har överklockat mina, installerat separat batteri och övervoltat hela skiten - första försöket smälte vindrutan, vilket förtog hela uppsåtet. Kan säga att jag fortfarande filar på upplägget, sist lyfte jag nästan två meter över vägbanan…

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Networker:

Kanske. Kolla med att spola spolarvätska på rutan när bilen står stilla. Då ska strålen gå på översta delen av vindrutan.
När hastigheten och fartvinden ökar, hamnar strålen "rätt". Och gör max rengörande effekt på rutan.

Enkel koll och justering, tror till och med Christer Glenning visade detta på Trafikmagasinet någon gång på 80-talet.

Jag är inte säker på att det gäller generellt längre, det har skett en del utveckling av spolarna sedan dess. Trycket är mycket högre exempelvis, vilket gör att det stänker mer men det borde också bli mindre känsligt för hastighet, men det finns ju också typ munstycken på torkarbladen och andra knasigheter. Det är inte riktigt en stråle längre heller utan mer utspritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är inte säker på att det gäller generellt längre, det har skett en del utveckling av spolarna sedan dess. Trycket är mycket högre exempelvis, vilket gör att det stänker mer men det borde också bli mindre känsligt för hastighet, men det finns ju också typ munstycken på torkarbladen och andra knasigheter. Det är inte riktigt en stråle längre heller utan mer utspritt.

Helt beroende på bilmodell.
Du kan hitta 60-70 tals bilar med nära nog brandslangar till vinderutespolare.
Generellt så vill jag nog påstå att tyska bilar över lag har bättre drag i pumparna.
Gissningsvis för att dom förväntas att även fungera i toppfart.

Men annars så är det ju inte helt ovanligt att justera ett par av munstyckena så att dom är lite "generösare" för bilen som ligger för nära bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jepp. Jag dömer andra bilister för ALLT!

- Folk som glömmer blinkersen igång tex. Totalt senil och döv, så jag konstaterar direkt att en sådan person bör inte sitta bakom ratten.
- Folk som pendlar upp och ner i hastighet. Farthållare, hört talas om det? Sälj bilen och köp ingen bil igen!
- Folk som glömt stänga tanklocket. Men suck, inte ens tanka klarar du av men ändå tror du att du klarar av att hantera ett fordon.

Du skulle nog bli överraskad av att du själv inte är perfekt. Lite ödmjukhet gör en gott.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Appropå torkare så har mina bilförsäljare sagt att man ska stänga av automatiken på bakrutan, för i sällsynta fall så har den fått för sig att gå igång på vintern även om den sitter fastfrusen, vilket kan leda till att motorn bränner eller något.

Är detta ett känt problem?

Permalänk
Medlem

Jag stör mig som bara den på läge 3. Helt meningslöst ur siktperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Appropå torkare så har mina bilförsäljare sagt att man ska stänga av automatiken på bakrutan, för i sällsynta fall så har den fått för sig att gå igång på vintern även om den sitter fastfrusen, vilket kan leda till att motorn bränner eller något.

Är detta ett känt problem?

Japp, inte alls ovanligt.
Motorn i sig brukar vara skyddad så att den inte eldar upp sig.
Men man kan mycket väl dra sönder de splines som själva torkararmen sitter på.
Eller så kan mekanismen kugga över eller hoppa av sina leder.
Och att fixa en trasig mekanism kan vara allt från en billig enkel DIY fix, till massor av tusenlappar för hela kittet då den trasiga delen inte säljs separat.

Ev. torkar automatik bör stängas av när man stannar bilen IMO.
Man vill ju inte köra torkaren över en dammig ruta.
Och inte heller chansa när det är frostgrader ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Japp, inte alls ovanligt.
Motorn i sig brukar vara skyddad så att den inte eldar upp sig.
Men man kan mycket väl dra sönder de splines som själva torkararmen sitter på.
Eller så kan mekanismen kugga över eller hoppa av sina leder.
Och att fixa en trasig mekanism kan vara allt från en billig enkel DIY fix, till massor av tusenlappar för hela kittet då den trasiga delen inte säljs separat.

Ev. torkar automatik bör stängas av när man stannar bilen IMO.
Man vill ju inte köra torkaren över en dammig ruta.
Och inte heller chansa när det är frostgrader ute.

Chicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Haha
"Torkarlotteriet" för Svensson på frostmornar
Fast det finns ju bara förlorare lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Haha
"Torkarlotteriet" för Svensson på frostmornar
Fast det finns ju bara förlorare lol

Förklarar varför dom alltid stänger av den funktionen åt mig, oavsett vilken bilhandlare jag åker till...
Måste ju finnas någon lösning som känner av om den inte rör på sig, eller om det är frost etc, och kan enbart köras manuellt då.