Permalänk
Medlem

Defective Liquid Freezer II - A Fix.

Steve på Gamers Nexus visar hur du fixar en defekt Liquid Freezer II.
Arctic föregår ett problem med deras kylare Liquid Freezer II och har gjort ett paket med platta och packning som fixar det.

Arctic överraskade Gamers Nexus med att själva kontakta dom om problemet innan det blev känt.

Se videon, diskutera i små grupper.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Magistern, hur många får vi vara i gruppen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tur vi har GN som vågar kritisera tillverkarna.
Utan GN's rykte så är det ju i princip noll chans att Arctic hade försökt förekomma detta problem.

Under lång tid så har ju industrin sysslat med att anställa duktiga recensenter för att få tyst på dom.
Det första exemplet är ju Anand Lal Shimpi som Apple fick klorna i.
Och se bara på PCper, stendött nu efter att Allyn Malventano och Ryan Shrout fick, får man förmoda, väldigt fina avtal med Intel.
Allyn (och fler) utvecklade ju tester för SSD'er som fick tillverkarna att skruva på sig när deras trick för att "lura" benchmarks exponerades.
För verkligen hoppas att folket på GN orkar stå emot erbjudandena.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Svensktiger:

Tur vi har GN som vågar kritisera tillverkarna.
Utan GN's rykte så är det ju i princip noll chans att Arctic hade försökt förekomma detta problem.

Under lång tid så har ju industrin sysslat med att anställa duktiga recensenter för att få tyst på dom.
Det första exemplet är ju Anand Lal Shimpi som Apple fick klorna i.
Och se bara på PCper, stendött nu efter att Allyn Malventano och Ryan Shrout fick, får man förmoda, väldigt fina avtal med Intel.
Allyn (och fler) utvecklade ju tester för SSD'er som fick tillverkarna att skruva på sig när deras trick för att "lura" benchmarks exponerades.
För verkligen hoppas att folket på GN orkar stå emot erbjudandena.

Står att Arctic kontaktade GN på eget bevåg. (Dock inget jag såg i videon?). Verkar dock som att Arctic tar tjuren i hornen och kör på lösa detta istället för att mörka vilket är helt rätt!

Något jag tycker är vidare positivt är att de förlängde garantitiden på alla AIO-kylaren till 6 år, även retroaktivt på alla sålda efter 2019 eller vad det nu är!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Står att Arctic kontaktade GN på eget bevåg. (Dock inget jag såg i videon?). Verkar dock som att Arctic tar tjuren i hornen och kör på lösa detta istället för att mörka vilket är helt rätt!

Något jag tycker är vidare positivt är att de förlängde garantitiden på alla AIO-kylaren till 6 år, även retroaktivt på alla sålda efter 2019 eller vad det nu är!

Ett otroligt bra PR-drag. Utan att veta skulle jag tippa på att antalet sålda enheter inte är speciellt många, att då erbjuda att skicka ut dessa kostnadsfritt och sedan vara pro-aktiva och konkta GN om detta för att få maximal spridning kommer göra underverk för varumärket.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ajdå, då var jag en av de drabbade 🙄 Det gick snabbt och smidigt att beställa ett kit 😀

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@SCORPIUS Jag hakade på nyheten på framsidan till den här tråden eftersom diskussionen redan var igång här.

Permalänk
Medlem

Jag beställde innan idag. Köpte i mars så var precis vid gränsen. Får väl se när jag orkar utföra det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Phuu, aldrig varit så nöjd med en AIO så tur att jag slapp byta.

Bra att dom informerar, trots allt 6 års garanti ändå.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

När du upplevt tystnaden av vattenkylning och statiska fläktvarv (inga upp eller nervarningar pga last) så kommer du aldrig gå tillbaka till luft.
Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

"GOOD NEWS!

We are happy to inform you that your Liquid Freezer II model is not affected! No service needed – never touch a running system."

Puh, 1:a feb 2021.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Phuu, aldrig varit så nöjd med en AIO så tur att jag slapp byta.
https://i.imgur.com/6FT7s43.png

Bra att dom informerar, trots allt 6 års garanti ändå.

När du upplevt tystnaden av vattenkylning och statiska fläktvarv (inga upp eller nervarningar pga last) så kommer du aldrig gå tillbaka till luft.
Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

Inte? Jag har tidigare övervägt att testa på nytt. Hade en första generationens (asustek?) AIO som jag vet är kass med datens mått mätt. Men oavsett så blir jag lite mörkrädd när jag läser recensioner på amazon från användare vars AIO börjat läcka. Lite som att det bara är en tidsfråga innan det händer. Jag säljer heller aldrig mina gamla datorer utan kör dom oftast i +10 år och då är jag inte beredd att ta den risken även om det har känts lockande att testa till mer kompakta byggen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Kan man inte reklamera produkten till företaget man köpte den hos? Så får de lösa det med Arctic?

Antar jag är påverkad, för när jag fyller i min information så hoppar det direkt till där man fyller i för att få hem ett kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Phuu, aldrig varit så nöjd med en AIO så tur att jag slapp byta.
https://i.imgur.com/6FT7s43.png

Bra att dom informerar, trots allt 6 års garanti ändå.

När du upplevt tystnaden av vattenkylning och statiska fläktvarv (inga upp eller nervarningar pga last) så kommer du aldrig gå tillbaka till luft.
Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

När du upplevt tystnaden av luftkylning och inga pumpljud i idle så kommer du alldrig gå tillbaka till AIO. Kan alldrig komma ifrån tystnaden av 1-2 långsamtgående fläktar.
Kört luft i alla mina år och alldrig haft problem...dock har 5/6 vänner som kört AIO behövt byta havererade pumpar.
Du kan även sätta fan delay så fläkten väntar någon sekund innan den reagerar på spikar i temperatur som annars är vanligt på ryzen till exempel.
Jag hitta inte den inställningen så bara la en plattå precis i där den brukar ligga i idle så ändras inte fläkten för ens jag närmar mig 60c.
Sen är det sällan CPU kylaren är den som låter mest....alltid varit GPUn som väsnas, i cpu last så är tornkylare och AIO väldigt tysta så sällan de är ljudligare än annat runt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra skött av dem ändå. Tur de inte tar efter NZXT eller Gigabyte

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kört vatten i 15 år utan problem, aldrig haft någon kompis eller ens bekant med läckande AIO heller.

Har precis börjat snegla på en Liquid Freezer II till nästa dator, men alla lösningar verkar ha nackdelar för mig. I min nuvarande dator har jag en Noctua NH-D15, men jag vet inte hur väl den kommer klara av att kyla en 13900k plus ett nästa generations-grafikkort, och om jag ska skaffa nya snabba ramminnen så kommer de inte få plats under D15-an. D15s tycks vara en mindre modell, så då får minnena plats, men den har en fläkt mindre, så allt blir varmare. Till sist finns Liquid Freezer II 360 och dylikt som verkar kyla väl och vara tysta, men då får jag inte plats med en optisk drive i datorn, vilket jag vill ha, och så finns alltid en liten risk att den läcker. Har någon synpunkter eller förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ett otroligt bra PR-drag. Utan att veta skulle jag tippa på att antalet sålda enheter inte är speciellt många, att då erbjuda att skicka ut dessa kostnadsfritt och sedan vara pro-aktiva och konkta GN om detta för att få maximal spridning kommer göra underverk för varumärket.

nja, tror det är en del trots allt.
Den AIO var ständigt out of stock på många ställen då den blev klassad och prisad som bäst i test hos många.

Min är ifrån april 21, så kanske borde dubbelkolla med dom ifall man bör byta ut den biten... uff.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Köpte precis en begagnat, inköpt 2021-3/12. Tur var så klarade jag mig!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Köpt från Amazon 23e mars i år. Probably fckd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Har precis börjat snegla på en Liquid Freezer II till nästa dator, men alla lösningar verkar ha nackdelar för mig. I min nuvarande dator har jag en Noctua NH-D15, men jag vet inte hur väl den kommer klara av att kyla en 13900k plus ett nästa generations-grafikkort, och om jag ska skaffa nya snabba ramminnen så kommer de inte få plats under D15-an. D15s tycks vara en mindre modell, så då får minnena plats, men den har en fläkt mindre, så allt blir varmare. Till sist finns Liquid Freezer II 360 och dylikt som verkar kyla väl och vara tysta, men då får jag inte plats med en optisk drive i datorn, vilket jag vill ha, och så finns alltid en liten risk att den läcker. Har någon synpunkter eller förslag?

Ägt både NH-U12A och NH-D15 samt en arme med billiga luftkylare.
Enda direkt fördelen med vatten är ljudnivå och att det tar längre tid att bli varmt.

Ska du kyla CPU och GPU med vatten så bygg eget (dyrt) istället för AIO.
Mitt tips är att bara köra CPU på vatten och låta din GPU köra på luft, den kommer vara ensam med att generera värme i burken så kortet lär inte ha några problem att hålla sig kallt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Köpte min 1 januari 2022 från Amazon så tydligen kan min enhet vara drabbad. Får se hur jag gör.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@SCORPIUS Jag hakade på nyheten på framsidan till den här tråden eftersom diskussionen redan var igång här.

Vad fint 👍

Får faktiskt ge en eloge till Arctic här. Dom meddelar själv GN om problemet, det är lätt att beställa fixen, det är lätt att installera fixen och utökar garanti.
Även om det faktiskt är ett problem som behövs rättas till så lär det generera goodwill hos framtida konsumenter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

Jag har kört vattenkylning sen vattenblocken var gjorda av stål på min Celeron 300A, dvs ungefär 25 år. Utöver rena handhavandefel har jag aldrig, eller någon i min närhet, hört talas om läckor. Att det skulle vara extra riskabelt att köra vattenkylning köper jag inte för fem öre.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Sjukt svårt att utläsa vad det står på min - Tror det står 048 och då säger de att den inte berörs.

Permalänk
Medlem

Som tur är köpte jag min 280 i mars 2021, och är skönt nog inte drabbad.

På sätt och vis hade det varit lite intressant att utföra operationen och lära sig AIO-service, men å andra sidan är jag alldeles för lat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min 280 A-RGB var så klart drabbad, f*ck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är modigt att köra AIO-kylare... Allra helst om du själv förväntas plocka isär och reparera den på grund av tillverkningsfel. Med dagens utbud av diverse dubbeltornkylare har jag svårt att motivera risken det innebär att leka med vatten i en dator.

Jag har också varit skeptisk i alla år, men Freezer II AIO (280 i mitt fall) är riktigt trevlig - kyler bra med låg ljudnivå (med fläktkurvan inställd enligt Arctics rekommendation för detta) och pumpen är i praktiken ohörbar. 100% riskfritt är det inte, men som jag förstått det är läckagerisken överdriven, åtminstone med moderna AIO:er.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta är en av många skäl till att jag endast kör luftkylare nuförtiden, underhållsfritt, tyst samt stilrent

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Detta är en av många skäl till att jag endast kör luftkylare nuförtiden, underhållsfritt, tyst samt stilrent

Mvh

Även en AIO är ju dock underhållsfri* i normalfallet, det här är ju bara ett specialfall.

* Förutom potentiell dammansamling på kylflänsarna, men det problemet har ju även luftkylare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Enligt svensk lagstiftning så ska ska säljaren, inte tillverkaren, avhjälpa felet. Arctic borde göra en recall av dom defekta systemen genom försäljningsleden. Jag är inte alls sugen på att göra det själv, eller posta hela systemet till Tyskland, och betala fakt för detta. Det ska Webhallen (där jag köpt varan) lösa.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF