Misstänker "shroud noise" på mitt grafikkort. Vad kan man göra åt det?

Permalänk

Misstänker "shroud noise" på mitt grafikkort. Vad kan man göra åt det?

Hej!

Skapade tidigare en tråd om att jag ska köpa nytt grafikkort och frågor kring det. Nu har jag köpt kortet och upptäckt ett fenomen som jag gissar är "shroud noise".
Det är nämligen så att när jag startar Diablo 2 Resurrected så här man ett litet "skrapande" ljud från grafikkortet. Men det är endast i menyn i spelet... När jag väl är inne i spelet så ger den inte ifrån sig det ljudet.

Vad kan detta bero på, och hur kan man bli av med det? Någon som varit med om samma sak?

Tacksam för svar!
/Krig

Permalänk

Shroud noise ? Hållt på med datorer i 30+ år och ALDRIG hört denna term.
Menar du att plasthöljet på grafikkortet har ljud alltså ?!

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

Shroud noise ? Hållt på med datorer i 30+ år och ALDRIG hört denna term.
Menar du att plasthöljet på grafikkortet har ljud alltså ?!

Googlade mitt problem lite snabbt och fick där se termen "shroud noise". Hittade ingen direkt lösning dock...

Permalänk
Medlem

Ta bort sidopanelen, starta spelet och stoppa in huvudet för att lyssna efter ljudet. Visar det sig vara en fläkt som är dåligt får du väl lämna tillbaka GPU'n eller om kortet är gammalt blåsa bort eventuellt damm från kortet.

Permalänk
Medlem

"endast i menyn i spelet"
Vad jag kommer att tänka på är att det är ett ljud från elektroniken som uppstår när fps skenar i menyn.
Lås spelets fps till din skärms MHz och se om det försvinner.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter som spoltjut? Inte mycket att göra åt.

Permalänk
Medlem

Coil whine.
D2 menyn var horribel!

Obs, alla nya RTX-kort har spoltjut, mer på 3080/3090

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

om det är shroud noise så är det pga fläktar som skrapar i, kanske räcker det med att försöka hitta vart den skrapar och justerar plasten runtom.

Är det coil whine så är det isf som SCORPIUS säger, försök sänka FPS så spelet inte skenar iväg.

Då du har det i menyn i spel så är det troligen coil whine då ett fläktskrap skulle höras nästan jämt. (nästan pga värme/kyla som kan få plast/metall att röra sig.....)

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Låter som spoltjut? Inte mycket att göra åt.
https://youtu.be/HP73edpQwgc?t=94

Typ exakt så beter sig mitt kort. Beroende på vars jag är i menyn i Diablo 2 så låter den lite annorlunda. Väl inne i spelet hör jag inget oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Typ exakt så beter sig mitt kort. Beroende på vars jag är i menyn i Diablo 2 så låter den lite annorlunda. Väl inne i spelet hör jag inget oljud.

då har du förmodligen väldig hög FPS i menyn, därav ljud. Spärra i grafikkortsinställningarna eller valfrit program

Permalänk
Medlem

Ja som nån skriver högre fps högre spoltjut, Min 3090 har hemskt spoltjut/coil whine , Men så länge fps är under 85 så är den helt tyst från det ljudet.
Så om man inte är ute efter jätte höga fps, så lås fps till önskad hastighet.