Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Geforce RTX 4000-serien uppges legat på lager i månader

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jop. Problemet här är ju att AMD inte riktigt kan hålla samma nivå som Nvidia, i alla fall inte i de högre prisklasserna, och därför har de ingen konkurrens. Varför släppa nya kort och sänka priserna på de gamla när de gamla ändå är "bäst" på marknaden? Sen har ju försäljningen gått ner en hel del tack vare att mining inte är så lukrativt längre, så de vill väl bli av med i alla fall merparten av sina gamla produkter innan efterföljaren lanseras.

Vadå inte hålla samma nivå som Nvidia redan RDNA2 är de nära förutom raytracing och det kommer minska ännu mer RDNA3. RDNA3 kommer bli betydligt mer energieffektivt än RTX 4000-serien.

Skrivet av Mortac:

Huang Jensen har ju mer eller mindre redan klargjort inför investerare vad planen är.

De manipulerar marknaden genom att sälja begränsade mängder av kort till olika partners. Den s.k. "komponentbristen" är ren bullshit när det gäller Nvidia. Bristen är ett aktivt val av Nvidia där man medvetet begränsar antalet kort som finns på marknaden för att hålla priserna uppe.

30xx-serien kommer att samexistera med 40xx-serien. Därför prispositionerar de just nu 30xx-serien så att 40xx-serien kan "slottas" in och säljas parallellt med den tidigare serien och prissättas beroende på prestanda relativt korten i 30xx-serien.

40xx-serien kommer heller inte att släppas först nästa år som det verkar. Möjligtvis tidigast till jul. Detta eftersom de fortfarande vill sälja 30xx-serien, som är väldigt lönsam för Nvidia, och de vill att marknaden och priserna stabiliseras på den nivå som de vill ha dem innan 40xx-serien kommer, och det är en plan som man ämnar att följa under detta samt det fjärde kvartalet i år.

Summa summarum så är det artificiella priser vi ser och man rider helt enkelt vidare på den prishöjning som skett under Covid-19. Det har alltså inte med "supply & demand" att göra i grunden, även om effekten är densamma, där den stora skillnaden är att Nvidia helt enkelt manipulerar marknaden genom att medvetet skapa en brist och efterfrågan så att priserna förblir höga. Så, ja, det är "supply & demand" vi snackar om, men som sagt inte på några andra grunder än att Nvidia själva medvetet är orsaken eftersom de vill tjäna mer pengar.

Jag kan starkt rekommendera denna video där JayzTwoCents förklarar läget. Videon innehåller även en inspelning där Huang Jensen faktiskt redogör denna plan inför investerare:

https://www.youtube.com/watch?v=15FX4pez1dw

Grafikkortsmarknaden går tyvärr en väldigt mörk och girig framtid till mötes och några billigare grafikkort kan vi bara drömma om. Jag må vara bara en fullständigt betydelselös kund på det stora hela, men jag tänker åtminstone inte köpa några Nvidia-produkter framöver. Det får bli AMD av rena principskäl.

Det där stämmer inte alls! RTX 4090 kommer släppas redan nästa månad i slutet av Oktober och RTX 4080 månaden därpå. Nvidia har inte råd att låta AMD få något försprång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nejdå, jag hade ett RTX 2080 innan jag fick tag på det RTX 3080 jag ville ha, vid releasen. Det enda jag aldrig kommer göra om är att begå misstaget att köpa ett Gigabyte igen, det var enda felet med mitt RTX 2080, men det blir svårt att lasta Nvidia för att Gigabyte använder undermåliga komponenter.

Jag är glad för din skull och att du var nöjd med ditt 2080 fast ändå inte pga av gigabyte (?) och att du fick tag på 3080. Många var inte nöjda med 2000 serien och fick inte tag på 3080. Din personliga upplevelse ändrar inte det tyvärr.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Man tänker att man behöver ett grafikkort och så betalar man vad det kostar även om man tycker att priset är högt.

Det beror på ifall du är entusiast eller ej. Den stora casual-massan där de stora volymerna säljs har nog en annan inställning till priset skulle jag tro, och därmed även intresset för att köpa en GPU till vilket fantasipris som helst.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RDNA3 kommer bli betydligt mer energieffektivt än RTX 4000-serien.

Intressant påstående, vad bygger du det på?

Ryktet om att RDNA3 nyttjar MCM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du skriver ett jättelångt inlägg och sen punkterar du hela ditt resonemang genom att hänga upp det hela på en sensationssökande clown som kontinuerligt spyr ut saker som senare visar sig stämma dåligt med verkligheten. Inget källa att bygga upp någon vrede över inbillade oförrätter, kort sagt.

Det åsido så är det ju rena spekulationer du framför. Nvidia har allt att tjäna på att folk köper de senaste korten eftersom det påverkar folks uppfattning om deras produkter i mycket högre grad än en lägre prislapp på ett två år gammalt kort. 30-serien produceras antagligen inte ens längre utan skälet till att de fortfarande säljs (samt att releasen av 40-serien eventuellt skjuts upp) är möjligen för att partnertillverkarna ska hinna bli av med sina överlager efter att miningboomen mattades av.

Visste inte att JayzTwoCents hade så dåligt rykte? Men säger du det så.

Men hur som helst så baseras tankarna på det Huang Jensen själv säger. Givetvis är releasedatumet av 40xx lite utav en tolkningsfråga och det kan ev. släppas tidigare än jag skrev, alltså, men det blir ju givetvis bara väldigt begränsade upplagor av de dyraste korten i.s.f. för att fortsätta hålla priserna uppe och så att de kan positioneras i pris långt över samtliga 30xx-kort som finns ute i dag.

När det kommer till den manipulerade bristen av kort för att positionera priserna så är det ju solklart eftersom Jensen själv klart och tydligt säger att det är så. Han står ju knappast och ljuger om detta inför alla investerare. Läs/lyssna själv igenom det han säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det där stämmer inte alls! RTX 4090 kommer släppas redan nästa månad i slutet av Oktober och RTX 4080 månaden därpå. Nvidia har inte råd att låta AMD få något försprång.

För det första så skrev jag "antagligen."

För det andra så även om det du skriver stämmer, så är det enda vi får se i.s.f. ett 4090 i slutet av oktober som uppenbarligen läggs väldigt högt i pris.

Får vi 4080 i slutet av november så är det ju trots allt bara en differens på ca 3 veckor på det jag skrev ang. "framåt jul." För tillgången kommer givetvis vara skral för att på äkta Nvidia-manér hålla pris och efterfrågan uppe.

Samtidigt kommer 30xx-kort att fortsätta säljas innan det finns en bred tillgång på kort i olika prisklasser i 40xx-serien.

Om AMD får ett försprång på någon vecka eller inte är nog inte jätteviktigt för Nvidia i det här läget. Att Nvidia inte skulle "ha råd" som du säger kan jag absolut inte hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det beror på ifall du är entusiast eller ej. Den stora casual-massan där de stora volymerna säljs har nog en annan inställning till priset skulle jag tro, och därmed även intresset för att köpa en GPU till vilket fantasipris som helst.

Frågan var hur man som köpare tänker när man betalar dessa priser. Mitt svar visar endast hur de som köper tänker. Jag säger inte emot att försäljningen blir högre med lägre priser.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

4090 lär ju bli nVidias guldklimp. Man skulle kunna gissa på en 50-60% marginal...

4090 lär vara den enda där de kan ha någon högre marginal.
Hela serien är dyr att tillverka med monolitisk arkitektur på en dyr nod. RDNA3 kommer ge bättre marginaler till AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Frågan var hur man som köpare tänker när man betalar dessa priser. Mitt svar visar endast hur de som köper tänker. Jag säger inte emot att försäljningen blir högre med lägre priser.

Nä, det finns ju en sån där graf man fick lära sig i skolan, att om man sänker priserna på en vara så säljer man mer beroende på vilken vara vi pratar om. Jag kommer ihåg att tex salt var en sån där vara som det igentligen inte påverkar nämnvärt ifall priset skulle dippa. Men hur som haver så är ju frågan intressant. Men om företaget ändå säljer slut på sitt lager så spelar det mindre roll för företaget att sänka priserna eftersom det då naggar på företagets vinst. Det är därför jag anser att detta är bra nyheter för oss konsumenter. Här sitter ett företag som inte kan fortsätta att ta ut dessa överpriser på sina nya kort, innan de gamla försvinner från lagret. Detta ger nämligen AMD en chans att prångla ut sina nya kort och då kan det bli så att nvidia inte har någon möjlighet att längre hålla på 4000-serien ifall de vill behålla kronan. Ifall det blir sanning så skulle det betyda att nvidia besitter en hög 3000-kort som ingen vill ha och således blir tvugna att rea ut till ett billigare pris. Det är DÅ jag passar på å köpa ny GPU 😉

Mycket stor sannolikhet att jag inte får rätt, men hoppas kan man väl få iaf 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nä, det finns ju en sån där graf man fick lära sig i skolan, att om man sänker priserna på en vara så säljer man mer beroende på vilken vara vi pratar om. Jag kommer ihåg att tex salt var en sån där vara som det igentligen inte påverkar nämnvärt ifall priset skulle dippa. Men hur som haver så är ju frågan intressant. Men om företaget ändå säljer slut på sitt lager så spelar det mindre roll för företaget att sänka priserna eftersom det då naggar på företagets vinst. Det är därför jag anser att detta är bra nyheter för oss konsumenter. Här sitter ett företag som inte kan fortsätta att ta ut dessa överpriser på sina nya kort, innan de gamla försvinner från lagret. Detta ger nämligen AMD en chans att prångla ut sina nya kort och då kan det bli så att nvidia inte har någon möjlighet att längre hålla på 4000-serien ifall de vill behålla kronan. Ifall det blir sanning så skulle det betyda att nvidia besitter en hög 3000-kort som ingen vill ha och således blir tvugna att rea ut till ett billigare pris. Det är DÅ jag passar på å köpa ny GPU 😉

Mycket stor sannolikhet att jag inte får rätt, men hoppas kan man väl få iaf 😁

Det hade nästan varit lite konstigt om det inte kommer någon höstrea på åtminstone vissa modeller av RTX 3000 kort.
Kanske en Black friday rea.

Men i så fall vilka modeller som reas ut och hur mycket lägre pris återstår att se.