Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Kaliffen var utbildningsledare ("rektor") för KSU:s utbildningar i Barsebäck. Jag har träffat honom flera gånger och han är både trevlig och kunnig, ingen skall tro att han inte är kärnkraftsförespråkare. Han var tidigare kontrollrumsoperatör på Barsebäck om jag minns rätt, han har iaf gedigen teknik- och processbakgrund (om än från BWR).

Jag håller väl inte heller med om alla hans argument om varför en uppstart av R2 vore omöjlig men jag vet också att anläggningen var sliten och krävde mycket underhåll.

När du säger det tror jag du skrev detta i en annan tråd för något år sedan. (ang Kaliffen)
Att R2 var sliten instämmer jag delvis i. Den hade en rätt stor underhållsskuld tyvärr. Det var en lättnad när de lade ner så vi kunde fokusera på R3 och R4 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i Oskarshamn nu, är de två nedlagda kärnkraftverken rivna och finns det plats att bygga ett nytt (om det skulle bli aktuellt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur ser det ut i Oskarshamn nu, är de två nedlagda kärnkraftverken rivna och finns det plats att bygga ett nytt (om det skulle bli aktuellt)?

Tanken var att man skulle få plats med 6 reaktorer i Oskarshamn om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att det blir något statligt bolag som driver det då om det skulle bli aktuellt med något nytt.

Men, ni som verkar ha koll.

De kärnkraftverk som nu är i drift producerar betydligt mer el än de som är nedlagda, gissar att det finns en massa skäl i form av uppgraderingar, bättre design osv.
Men går det åt mer kärnbränsle för att producera mer el eller är det ungefär detsamma som de "sämre" kraftverken men man använder bränslet mer effektivt?

Permalänk
Medlem

Kraften i solel är brutal. ser man på https://svensksolenergi.se/statistik/ så är det stora tal i utbyggnad.

Bara under 2021 så ökade installerad effekt med hela 503,4 MW (Finlands nya kärnkraftverk 1600MW) och ser du bilden under så fortsätter utbyggnaden i rasande fart. Redan idag står solel för över 1% av all tillverkad el i Sverige. Inom några år kommer sol el bli en stor maktfaktor på el börsen. Troligen kommer solel bli minst lika stor som elen som kommer från vindkraftverk.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Man får hoppas att subventionerna kommer snart då inflationen på 9 procent drivs av höga elpriser.

Subventioner har en tendens att driva på inflationen, inte sänka den. Man pumpar ju in mer pengar i ekonomin.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Subventioner har en tendens att driva på inflationen, inte sänka den. Man pumpar ju in mer pengar i ekonomin.

England's inflation prognos sjönk med 10% när de införde pristak, gissar att det är för att företag omfattas i deras fall
Inget 90kr lingon grova

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Elpriserna gick upp pga prissättningsmodellen för el i Europa och spekulation kring bristande mängd naturgas från Ryssland till Europa.

Oavsett vad folk säger medför faktisk data inte något annan orsak.
Hade vi haft mer kärnkraft hade inte incitamenten kring vindkraft och solenergi funnits och då hade vi suttit i sitsen som vi var i innan 2010, alltså hade vi importerat el så fort det blev problem med någon reaktor.

För att förtydliga, jag säger inte kärnkraft = dåligt.
Det jag säger är att denna situation beror på icke inhemska krafter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nja, om det är en krissituation kan subventioner vara väldigt bra.
Det handlar om att tillåta folket leva "normal" utan att ge folket massvis med spendingspengar.
Vilket är målet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kraften i solel är brutal. ser man på https://svensksolenergi.se/statistik/ så är det stora tal i utbyggnad.

Bara under 2021 så ökade installerad effekt med hela 503,4 MW (Finlands nya kärnkraftverk 1600MW) och ser du bilden under så fortsätter utbyggnaden i rasande fart. Redan idag står solel för över 1% av all tillverkad el i Sverige. Inom några år kommer sol el bli en stor maktfaktor på el börsen. Troligen kommer solel bli minst lika stor som elen som kommer från vindkraftverk.

https://i.gyazo.com/c35f262067f5d6c0ea245e28fe8ba934.png
https://i.gyazo.com/da390f4be3fbfc9438bddae0c824a1fb.png

Ja, väldigt coolt!

Samma som med vindkraften så lastar solenergin också av våran vattenkraft, vilket också säkerhetsställer högre vattenreserver i våra dammar.
Jämför vi med Norge som inte gjort samma investeringar som oss här ser man att Norge har stora problem när det blir lite varmare (som det alltid blir nu).
De har låga reserver inför en vinter, inte kul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

England's inflation prognos sjönk med 10% när de införde pristak, gissar att det är för att företag omfattas i deras fall
Inget 90kr lingon grova

Skrivet av Zaarker:

Nja, om det är en krissituation kan subventioner vara väldigt bra.
Det handlar om att tillåta folket leva "normal" utan att ge folket massvis med spendingspengar.
Vilket är målet

Jag är inte insatt i hur det engelska systemet fungerar. Om det är så att man tvingar elbolagen att sälja el till ett lägre pris än marknadspriset, så borde det inte späda på inflationen.

Men då är det ju inte riktigt subventioner heller. Subventioner är ju när man tillför pengar och betalar en del av en kostnad. Priskontroller är ett första steg mot ransoneringar, men britterna räknar väl med att problemen ska bli kortvariga.

Bara för att förtydliga, jag är inte emot varken subventioner eller priskontroller, som krishantering. Men man ska inte tro att de löser problemet, annat än på mycket kort sikt.

förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag är inte insatt i hur det engelska systemet fungerar. Om det är så att man tvingar elbolagen att sälja el till ett lägre pris än marknadspriset, så borde det inte späda på inflationen.

Men då är det ju inte riktigt subventioner heller. Subventioner är ju när man tillför pengar och betalar en del av en kostnad. Priskontroller är ett första steg mot ransoneringar, men britterna räknar väl med att problemen ska bli kortvariga.

En annan lösning hade kanske också varit att subventionera gaskraftverken byggt i reglerande syfte.
Känns aningen billigare att betala de förlusterna som de få kraftverken hade fått än att betala enorma elräkning för hundratals miljoner människor (om man hade gjort det på EU nivå dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Hade vi haft mer kärnkraft hade inte incitamenten kring vindkraft och solenergi funnits och då hade vi suttit i sitsen som vi var i innan 2010, alltså hade vi importerat el så fort det blev problem med någon reaktor.

Total effekten på alla, nuvarande och nedstängda, kärnkraftverk är 10953MW. Nu tror jag att Barsebäck hade stängts i vilket fall som helst, och man hade kanske inte byggt om Oskarhams tredje reaktor, så totala effekten skulle nog mer troligen varit 9513MW.
Tio åldrade kärnkraftverk. Krig i Ukraina, problem med att importera el. Då går Ringhals 4 ner i nästan ett halvår. 12% bort. Bara så där.

Nästan så illa som att det inte alltid blåser.

Nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Total effekten på alla, nuvarande och nedstängda, kärnkraftverk är 10953MW. Nu tror jag att Barsebäck hade stängts i vilket fall som helst, och man hade kanske inte byggt om Oskarhams tredje reaktor, så totala effekten skulle nog mer troligen varit 9513MW.
Tio åldrade kärnkraftverk. Krig i Ukraina, problem med att importera el. Då går Ringhals 4 ner i nästan ett halvår. 12% bort. Bara så där.

Nästan så illa som att det inte alltid blåser.

Nästan.

Och de gamla åldrade kraftverken hade med god sannolikhet krånglat, precis som vi såg med R1 och R2.
Precis som Tyskarna hade det varit väldigt lätt av oss att låta elproduktionen vara, för den var ju tillräcklig.
Vips så börjar några reaktorer krångla, och vi sitter i samma sits som fransmännen.

Vi behöver såklart mer kärnkraft (i söder), men att gräva in sig på en eller två energikälla/or är inte hållbart.

Vindkraften och solenergi stöder vattenkraften, kärnkraften agerar som en "baskraft".
Att förlita sig på några enstaka energikällor (alltså anläggningar) är inte hållbart, och vi ser tydligt att det är smartare att ha en utbredd elproduktion.

Permalänk

Prishöjningarna är inte orsaken till inflationen, utan ett mått på inflation, inflationen är en ökning mängden kapital som finns att tillgå. anledningen till detta är att det har varit negativ eller noll ränta och att det har tryckts pengar eller stödköp av obligationer sedan 2008, vilket har drivit på priser av bland annat bostäder. det kunde gott ha varit bättre om riksbanken höjt räntan för flera år sedan.

angående andelen solenergi i mixen så är det klart att det ökar då det subventioneras i den grad det görs idag. vidare kommer det bara att leda till mer instabilitet då en stor mängd energi kommer att öka och minska i nätet på daglig basis. vist för att det är förutsägbart men vid en allt för stor mängd riskerar det att skapa fluktueringar i nätet som inte går att kompensera då vattenkraften inte räcker till och att avstånden för överföringen är så stora och då har vi samma problem som idag då energin ska transporteras och det ej finns kapacitet i nätet. samtidigt kan inte vattenkraften reglera hur stora mängder som hällst, då tappet från sol och vind är större än vad vattenkraften kan kompensera för, den har trots allt en maximal effekt som man kan ta ut och sen hur länge man kan köra på max är också begransad. sen är installerad effekt inte det man får ut utan vad man hoppas att man kan få ut under ideala omständigheter.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

När det gäller pristak i länder så har ju det medfört att en del energibolag (gas/el) gått i konkurs, England och Spanien är dom jag länder jag kommer att tänka på spontant.
Det går säkert att lösa på flera sätt så att inte det sker, men att politiker går och "stör" marknaden på sina egna unika sätt i respektive land gör att marknadens förutsättningar ändras.

Subventioner och pristak och bundna elavtal motverkar ju att människor och företag faktiskt drar ner på förbrukningen (eller nyttjar elen smartare) vilket är det enda vi kan göra för att priserna ska gå ner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Prishöjningarna är inte orsaken till inflationen, utan ett mått på inflation, inflationen är en ökning mängden kapital som finns att tillgå. anledningen till detta är att det har varit negativ eller noll ränta och att det har tryckts pengar eller stödköp av obligationer sedan 2008, vilket har drivit på priser av bland annat bostäder. det kunde gott ha varit bättre om riksbanken höjt räntan för flera år sedan.

angående andelen solenergi i mixen så är det klart att det ökar då det subventioneras i den grad det görs idag. vidare kommer det bara att leda till mer instabilitet då en stor mängd energi kommer att öka och minska i nätet på daglig basis. vist för att det är förutsägbart men vid en allt för stor mängd riskerar det att skapa fluktueringar i nätet som inte går att kompensera då vattenkraften inte räcker till och att avstånden för överföringen är så stora och då har vi samma problem som idag då energin ska transporteras och det ej finns kapacitet i nätet. samtidigt kan inte vattenkraften reglera hur stora mängder som hällst, då tappet från sol och vind är större än vad vattenkraften kan kompensera för, den har trots allt en maximal effekt som man kan ta ut och sen hur länge man kan köra på max är också begransad. sen är installerad effekt inte det man får ut utan vad man hoppas att man kan få ut under ideala omständigheter.

Utan att vara expert så tänker jag att solpaneler, då det sitter på fastighetstak främst nyttjas av den/de som bor i fastigheten primärt. Detta gissar jag betyder att man det inte leder till samma instabilitet som vindkraft eller stora solparker ger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Elpriserna gick upp pga prissättningsmodellen för el i Europa och spekulation kring bristande mängd naturgas från Ryssland till Europa.

<Uppladdad bildlänk>

Nä det stämmer inte alls, för det första hur ofta om vi hadde haft alla kärnkraftverk, hur många gånger hadde alla vart stillastående samtidigt. om vi haft alla så hadde dom gett kraftig överkapacitet så om säkert hälften stått stillaa så hadde Sverige kunnat brassa på för fullt. Glöm inte heller, med tillräcklig kärnkraft så blir vattenkraften delvis lite som att ha ett batteri vilket ger ytterligare lite att ta av om det är en mindre "kris"

Nuläget har aldrig haft brist på el vi har snarare en överkapacitet och det exporterar vi. nästan alltid typ 1300- cirka 5500 M W. Exakt nu exporterar vi 3 533 MW och det har jag copypastat direkt från kontrollrummet.

glöm inte att dom bister man nämnt är lokalt och det är för att ledningar dit är för klena, tex har man fått säga nej till företagsetableringar på grund av att det finns för tunn elkabel i området.

Det så är är att Sverige har ingen kris alls och bokstavligt skulle kunna klippa kabeln till övriga EU och klara oss utan minsta problem alls om möjigt en mindre kris ett antal timmar men ock, det har hänt förut.. Det vi gjort är att koppla oss till övriga Europas elnät och allt man säger beror på att man bland annat i tyskland fick miljöspykos för ett antal år sen och bestämde sig för att stänga av allt som hette kärnkraft som fort det är praktiskt möjligt utan att bry sig om konsekvensen och där står vi i dag. det vill säga ett jävla kaos... tex lutar sig mot kolkraft och senare lösa det med "så bra verkligen" gas från Putin.

När man säger att det kan bli strömavbrott i vinter så är det inte Sverige man talar om, Det är Tyskland eller något annat land inom EU som har den krisen men det man redan bestämt i förväg är att vi ska dela på den solidariskt och varje land ska ta säg... 5%. Så när tyskarna får det där (skulle fått) strömavbrottet så ska folk och fabriker ändå få el... men vi ska sitta här i ett par timmar utan tills det är någon annat lands tur.

Jag säger så här, jag är för kapitalismen men allt fungerar inte uppenbarligen. Gör svensk elproduktion statlig, säkra inhemsk produktion och gör elen billig. Sen när vi har fått vårt så kan vi sälja överskottet på den "internationella" marknaden med orden vi hjälper så klart till när vi kan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Utan att vara expert så tänker jag att solpaneler, då det sitter på fastighetstak främst nyttjas av den/de som bor i fastigheten primärt. Detta gissar jag betyder att man det inte leder till samma instabilitet som vindkraft eller stora solparker ger?

Du matar ut på nätet även om du har panelen på det egna taket. finns undantag så klart men det är högst ovanligt. krävs speciell utrustning för att du ska kunna ha ö-drift av din anläggning eller sluta mata ut på nätet vid strömavbrott, pga säkerhet för de som lagar ledningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

https://i.gyazo.com/c35f262067f5d6c0ea245e28fe8ba934.png
https://i.gyazo.com/da390f4be3fbfc9438bddae0c824a1fb.png

Det stora problemet med solkraft är att det, likt vindkraft, är intermittent och icke planerbart. Vill du ha el när solen inte skiner (jo tack, väldigt gärna), så kan du inte helt förlita dig på solkraft, utan behöver något för att balansera upp produktionen. Visst kan vattenkraften fungera bra för det. Men ska du under vintern, mulna dagar och nätter ha 0 elproduktion i söder, samtidigt som vattenkraften ska producera el till hela landet, så inser man att det är en omöjlig ekvation, framförallt om vår elförbrukningen också beräknas öka de kommande åren.

Visst, om du skulle ha storskalig lagring av el, så att du kan lagra flera dagars produktion, så skulle det vara möjligt. Men någon sådan storskalig lagring existerar överhuvudtaget inte i dagsläget.

Skrivet av Zaarker:

<Uppladdad bildlänk>

Fast det finns massvis med bidragande orsaker, som bidrar med olika mycket. Du kan inte sitta och säga att "faktiskt data medför inte några andra orsaker", för det är ditt eget tyckande.

När vi är sammankopplade med Europa så påverkas vi även av beslut som fattas i Europa. Så när exempelvis Tyskland stänger ner kärnkraft för att istället satsa på rysk gas så gör det även oss beroende av den ryska gasen (inte direkt, men indirekt, eftersom prissättningen är ihopkopplad). Detta var något som debatterades när vissa politiska partier ville stänga ner svensk kärnkraft (även om de främsta argumenten då kanske snarare var att vi blir beroende av tyska och polska kolkraftverk).

Så länge vindkraft och solenergi producerar billigare el än kärnkraften, så finns alla incitament i världen för att investera i dessa tekniker. Det är bara om kärnkraften är billigare som det blir olönsamt med andra energislag. Så där kan jag inte hålla med dig. Om man dessutom genom export kan trycka bort gas, olja och kol i norra Europa så är incitamenten ännu högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Nja, modern solenergi är förutsägbar och kräver inte några större kraftiga regleringar för vattenkraften.
Det vi gör är att endast lägga till solenergi, alltså hjälper det endast.
Alternativet hade varit att inte ha solenergi i samma system, och då behöver vattenkraften jobba hårdare vilket leder till lägre reserver.

Utbyggnad av sol och vind är bra, då båda källorna levererar el med samma frekvens som det inkopplade nätet, de har smarta transformatorer.

Det som spelar roll (för sol och vind) är den ekonomiska delen, då de sköts av den privata sektorn (folk och företag) och då är solenergi en väldigt bra investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det spelar väldigt stor roll iom att Sverige förbrukar i storleksordningen 20 000 MW. En reaktor är bara 5 % av elförbrukningen så man klarar sig med säg 30 reaktorer för att fylla hela behovet. Om det vore så att elproduktionen var korrelerad som den är med vindkraft där produktionen går ner till 5 % regelbundet skulle man inte ens klara sig med 300 reaktorer.

Skrivet av mr_sQuinty:

Flera gånger i månaden.

Sett utifrån vad vindkraften har max producerat under en timme i år, 10066MW, så har de producerat 5% eller mindre 2,75% av tiden.

Men nu tror jag inte precis att 10066MW är den effekt som man förväntar sig av den nuvarande vindkraften.

Om den förväntade effekten skulle vara 5800MW (vilket är medianvärdet för kärnkraften i år) så producerar vindkraften 5% eller mindre 0,97% av tiden.

Om den förväntade effekten skulle vara 4000MW (vilket är något över medianvärdet för vindkraften i år (3630MW)), så producerar den 5% eller mindre 0,27% av tiden. 14 timmar.

Skulle inte precis kalla det regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det stora problemet med solkraft är att det, likt vindkraft, är intermittent och icke planerbart. Vill du ha el när solen inte skiner (jo tack, väldigt gärna), så kan du inte helt förlita dig på solkraft, utan behöver något för att balansera upp produktionen. Visst kan vattenkraften fungera bra för det. Men ska du under vintern, mulna dagar och nätter ha 0 elproduktion i söder, samtidigt som vattenkraften ska producera el till hela landet, så inser man att det är en omöjlig ekvation, framförallt om vår elförbrukningen också beräknas öka de kommande åren.

Visst, om du skulle ha storskalig lagring av el, så att du kan lagra flera dagars produktion, så skulle det vara möjligt. Men någon sådan storskalig lagring existerar överhuvudtaget inte i dagsläget.

Fast det finns massvis med bidragande orsaker, som bidrar med olika mycket. Du kan inte sitta och säga att "faktiskt data medför inte några andra orsaker", för det är ditt eget tyckande.

När vi är sammankopplade med Europa så påverkas vi även av beslut som fattas i Europa. Så när exempelvis Tyskland stänger ner kärnkraft för att istället satsa på rysk gas så gör det även oss beroende av den ryska gasen (inte direkt, men indirekt, eftersom prissättningen är ihopkopplad). Detta var något som debatterades när vissa politiska partier ville stänga ner svensk kärnkraft (även om de främsta argumenten då kanske snarare var att vi blir beroende av tyska och polska kolkraftverk).

Så länge vindkraft och solenergi producerar billigare el än kärnkraften, så finns alla incitament i världen för att investera i dessa tekniker. Det är bara om kärnkraften är billigare som det blir olönsamt med andra energislag. Så där kan jag inte hålla med dig. Om man dessutom genom export kan trycka bort gas, olja och kol i norra Europa så är incitamenten ännu högre.

Ja såklart är det massiv med olika faktorer, med de jag nämnde är de absolut primära.
Prissättningen på Nordpool säger det iaf, inget hände med priserna efter 2020 (jämfört med 2019, då 2020 var ett ovanligt billigt år då oljemarknaden kollapsa), det var inte förens ryssen började strypa gasen vi såg några högre elpriser.

Så klar, när vi är kopplade till en marknad så drabbas vi om marknaden svänger.
Precis som med olja, stål eller vilken annan marknad som helst.

Fast inte riktigt, i Frankrike görs inga stora investeringar kring vind och sol, även om de producerar "billigare" el.

Sedan är det inte bara att exportera, våra grannmarknader måste vara öppna för export och deras inhemska producenter kommer trycka på deras stat att inte importera för mycket.
Inte direkt så att vi kan bygga ut skitmycket el och hoppas på att Europa importerar det.
Det skulle lett till ett överskott vilket betyder noll eller negativa priser, vilket leder till enorma förluster för oss i Sverige, vi hade subventionerat deras energi.

Elmarknaden är ett väl balanserat system, att slänga in flera GW i det utan några konsekvenser är inte lätt.

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

Nja, modern solenergi är förutsägbar och kräver inte några större kraftiga regleringar för vattenkraften.
Det vi gör är att endast lägga till solenergi, alltså hjälper det endast.
Alternativet hade varit att inte ha solenergi i samma system, och då behöver vattenkraften jobba hårdare vilket leder till lägre reserver.

Utbyggnad av sol och vind är bra, då båda källorna levererar el med samma frekvens som det inkopplade nätet, de har smarta transformatorer.

Det som spelar roll (för sol och vind) är den ekonomiska delen, då de sköts av den privata sektorn (folk och företag) och då är solenergi en väldigt bra investering.

Hur menar du att du endast lägger till EL från sol det går inte att bara lägga till ett kraftslag som är intermittent hur gör du för att kompensera för bortfallet på natten eller räknar du med att då är behovet så lågt att det inte behövs? och hur menar du i samma system är det inte samma elsystem har du parallella system eller hur tänker du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller pristak i länder så har ju det medfört att en del energibolag (gas/el) gått i konkurs, England och Spanien är dom jag länder jag kommer att tänka på spontant.
Det går säkert att lösa på flera sätt så att inte det sker, men att politiker går och "stör" marknaden på sina egna unika sätt i respektive land gör att marknadens förutsättningar ändras.

Subventioner och pristak och bundna elavtal motverkar ju att människor och företag faktiskt drar ner på förbrukningen (eller nyttjar elen smartare) vilket är det enda vi kan göra för att priserna ska gå ner igen.

Förstatliga dem då och gör regleringen av el statlig.
Då bryr "vi" oss inte om elpriserna denna dyra reglering gör och så kan vi sätta in en skatt (i nationell eller EU nivå) som betalar för denna reglering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Hur menar du att du endast lägger till EL från sol det går inte att bara lägga till ett kraftslag som är intermittent hur gör du för att kompensera för bortfallet på natten eller räknar du med att då är behovet så lågt att det inte behövs? och hur menar du i samma system är det inte samma elsystem har du parallella system eller hur tänker du?

Du vet att solel inte bor i ett isolerat system?
Vi har skitmycket vattenkraft i Sverige som agerar (byggt för) reglering.

När solel "snurrar" så kan vattenkrafen reglera ner och spara mer i vattenreserverna, när solelen "står stilla" kan vi tömma på de sparade reserverna.

Solel helt isolerat funkar såklart inte, men verkligheten ser inte ut sådan...
Samma med vindkraft och alla andra varierande källor.

Permalänk
Skrivet av Zaarker:

När solel "snurrar" så kan vattenkrafen reglera ner och spara mer i vattenreserverna, när solelen "står stilla" kan vi tömma på de sparade reserverna.

Jag är medveten om att nätet är sammanfogat ja. men du skriver som om att det rör sig om olika system i din tidigare post.
jag skrev i tidigare inlägg om varför det är opraktiskt med för mycket sol och vind i mixen, tror att vi har diskuterat det i den andra tråden också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Ja såklart är det massiv med olika faktorer, med de jag nämnde är de absolut primära.
Prissättningen på Nordpool säger det iaf, inget hände med priserna efter 2020 (jämfört med 2019, då 2020 var ett ovanligt billigt år då oljemarknaden kollapsa), det var inte förens ryssen började strypa gasen vi såg några högre elpriser.

Så klar, när vi är kopplade till en marknad så drabbas vi om marknaden svänger.
Precis som med olja, stål eller vilken annan marknad som helst.

Fast det hade ju också kunnat vara andra händelser än kriget som triggade "kollapsen" av elprismarknaden. Det kan vara brist på något annat, exempelvis en ovanligt torr period i Sverige, eller problem med leveranser av gas (av andra skäl än politiska), etc.

Nordpol fungerar inte särskilt bra för att bedöma framtida problem. Sverige är, och har väldigt länge varit, en tung exportör av el. Men om vi kollar priserna på Nordpol så skulle man ju kunna säga att vi skulle ha kunnat stänga ner massvis med produktion, eftersom priset är lågt och vi producerar mer än vi behöver och då se till att vår produktion endast matchar vår förbrukning (över tid). Detta skulle dock öka vårt beroende av import och i förlängningen göra oss mer känsliga för höga elpriser.

Om Sverige istället har ännu mer billig och grön el, så minskar vårt beroende av import och vi blir mindre känsliga för andra marknaders priser.

Skrivet av Zaarker:

Fast inte riktigt, i Frankrike görs inga stora investeringar kring vind och sol, även om de producerar "billigare" el.

Sedan är det inte bara att exportera, våra grannmarknader måste vara öppna för export och deras inhemska producenter kommer trycka på deras stat att inte importera för mycket.
Inte direkt så att vi kan bygga ut skitmycket el och hoppas på att Europa importerar det.
Det skulle lett till ett överskott vilket betyder noll eller negativa priser, vilket leder till enorma förluster för oss i Sverige, vi hade subventionerat deras energi.

Elmarknaden är ett väl balanserat system, att slänga in flera GW i det utan några konsekvenser är inte lätt.

Så det faktum att Frankrike inte har så mycket vind eller sol är ett bevis för att konkurrens inte fungerar?

Om nu vind och sol är så ofantligt mycket billigare än kärnkraft, varför skulle man inte vara nöjd med de 10, 20, 30 eller 50 örena i marginal man får per kWh jämfört med kärnkraft? Varför skulle ingen vilja investera i det?

Frankrikes situation (personligen har jag ingen aning om huruvida de har mycket är lite investeringar i sol och vind), kan ju bero på tusentals andra faktorer. Allt ifrån tillstånd till reglerkapacitet till allmän opinion. Frankrike har ju, till skillnad från Sverige, sannolikt inte så värst mycket vattenkraft, som fungerar väldigt bra som reglerkraft.

Jag är ganska så säker på att investeringsviljan i fler kablar mellan Sverige och våra grannar hade varit hög och vi har en hög tillgång på betydligt billigare och renare el än vad de själva producerar. Det är väl därför dessa kablar har byggts från första början? Vad har en stat för egenintressen i att driva upp sina egna elpriser?

Elmarknaden är definitivt ett välbalanserat system, och vad mer tillgång på bra och billig el gör är att det trycker bort annan, dyr elproduktion.

Skrivet av Zaarker:

Vi må ha mycket vattenkraft, men vi har inte vattenkraft för att driva hela Sverige om det inte blåser en dag. Den maximalt momentana produktion är alltså lägre än vår momentana förbrukning - framförallt under "peak-förbrukning". Så du behöver alltså betydligt mycket mer vattenkraft för att fortsatt kunna reglera en än mer ökande vind- och solkraft.

Så om du har vindkraft där du förväntar dig att få ut 14 GW, men det inte blåser, så du endast får ut 500 MW, så behöver du kompensera med 13,5 GW, vilket inte vattenkraften klarar. Detta faktum verkar du strunta helt i, så länge produktion och förbrukning går ihop över helåret så är allt finemang? Att vi får släcka ner halva landet periodvis för att det inte blåser kanske inte är så farligt?

Vind- och solkraft kan alltså inte växa sig större än att vi har reglerkraft som mer eller mindre kan täcka upp för 100% av det bortfallet ifall det inte blåser eller solen skiner under en viss period.

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas att det blir något statligt bolag som driver det då om det skulle bli aktuellt med något nytt.

Men, ni som verkar ha koll.

De kärnkraftverk som nu är i drift producerar betydligt mer el än de som är nedlagda, gissar att det finns en massa skäl i form av uppgraderingar, bättre design osv.
Men går det åt mer kärnbränsle för att producera mer el eller är det ungefär detsamma som de "sämre" kraftverken men man använder bränslet mer effektivt?

Hmm intressant fråga. Jag gissar att du krämar ut någon procent till av bränslet för 100 MW extra

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Förstatliga dem då och gör regleringen av el statlig.
Då bryr "vi" oss inte om elpriserna denna dyra reglering gör och så kan vi sätta in en skatt (i nationell eller EU nivå) som betalar för denna reglering.

Men om vi förstatligar bolagen så kommer ändå bolagen behöva handla på Nordpool till dom priserna som finns och det statliga elbolaget måste ändå betala dyrt för att kunna leverera till sina kunder.
Visst, det statliga elbolaget skulle kunna sälja till förlust, men då manipulerar man ju marknaden igen.