Vad använder folk för molnlagring?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Jag testade att köra OneDrive, men jag tyckte deras synkningsprogramvara för datorn var helt värdelös. Jag kunde inte flytta mappen utan att typ installera om datorn, och jag vill kunna ha en lokal kopia på allt mitt molnsynkade på datorn at all times, men vägrar göra det på min m2-disk jag vill ha Windows och spel på.
Hur har du satt upp det?

OneDrive är ju rätt integrerat i Windows, på gott och ont, men mest gott tycker jag. Det innebär att mappen är en systemmapp och man kan enkelt flytta den genom att gå till mappens egenskaper och fliken plats. Byter man plats så får man välja om man vill kopiera över allt eller så. Det innebär också att man kan ha exempelvis dokument-mappen där om man vill.

Jag lägger alltid den på en sekundär disk, har jag ingen sådan, som på en laptop kanske, så synkar jag inte till den datorn helt enkelt. Så länge jag har åtminstone en kopia lagrad lokalt så spelar det ju ingen roll om jag har allt synkar överallt. Men jag kan ju ändå ha dokument-mappen där och synka den exempelvis.

Edit: Angående kostnaden så ingår det i Office365+ eller vad det nu heter, för mig är det mer tvärtom dock, jag hade inte betalat många kronor om året för att få Office men OneDrive i sig är ju prisvärt så Office är bara en bonus. Jag brukar köpa ett årskort "family" (så fem användare med 1TB var, plus ett antal Office-installationer per person och så), vilket normalt ligger runt 900 men på rea kan man hitta det mycket billigare, jag har köpt på BF för 399 exempelvis. Så jag har installerat på min farsas och min morsas telefon och kopplat deras konton så att de har automatisk backup av alla foton vilket besparar mig mycket problem. Sen har tjejen sitt konto, och det sista har jag inte använt utan det väntar på att sonen blir gammal nog. Jag hade absolut kunnat få mina släktingar att betala "sin andel" men det är så billigt så jag bryr mig inte om det.

Permalänk
Medlem

Jag använder iDrive och deras backupklient, för det är inte en filsynk som Google Drive eller OneDrive som jag har behov av. Främst backar jag bilder annat viktigt dit.

Tror det ligger på knappa tusingen/år för 5 TB.

Permalänk
Medlem

sshfs till servern hemma

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Google Workspace Enterprise.

1 EB per konto.
190 kr /konto och månad.

Är det via ditt företag eller har du skaffat det för privat bruk? Och hur fick du 1 EB?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

100GB OneDrive för 18kr/mån. Använder det mest för dokument av olika slag.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Shudnawz:

Det där såg ju riktigt bra ut. Får bli att testa deras gratisversion en stund för att se hur uppladdningen av bilder från mobilen funkar, det är min absolut viktigaste funktion för tillfället hos Dropbox.

Gör så, jag är nöjd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Fast om det är din egen server betyder det ju att du har det hemma? Vad händer då om huset t.ex. brinner ner?

Vad finns det för molnlösning om man behöver en backup på en annan plats än hemma? Finns det något vettigt alternativ till teknikjättarna med bättre integritet och gärna baserat i Sverige?

Alltså, man kan inte räkna in i ekvationen att huset/hemmet ska brinna ner. Det är överdriven försiktighet. Men det finns däremot en anledning att tänka sig för. Har du din egen server så bör man ha en extra backup ifall servern går sönder på något sätt så det drar med sig diskarna. Det är i och för sig inte så farligt med Nextcloud eftersom det du synkar normalt finns kvar på klienten (om du ställt in Nextcloud så).

Jag kör själv Nextcloud på min server som sedan backas upp till en annan server som jag har i garaget. Nu får jag nog chansa och stänga av min extra backup i garaget på grund av elpriset. Frågan är om det för ekonomins skull skulle löna sig att betala för en molntjänst med tanke på det höga elpriset.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Så sant som ni skriver. Jag har allt haft tanken på att låta ett företag ta hand om min server i en serverhall (till exempel hos Inleed). Men då kan jag inte hålla koll på vem som kollar i min server och när det sker, om det ens kommer att ske över huvud taget.

Jag lagrar aldrig något krypterat i min server sen jag förlorade hundratals filer när jag slarvade bort avkrypteringsnyckeln till NAS'en av okänd anledning och var då tvungen att formatera hela hårddisken mot min vilja och börja om på ruta ett igen. Har även förlorat viktig information som jag hade lagrat krypterat via Joplin. Likadant med gamla MSN-konversationer som jag lagrade krypterade med hjälp av MSN+ eller vad den tredjepartstjänsten nu igen heter. Har i och för sig kvar dessa konversationer, men kan inte avkryptera dom då jag inte kommer ihåg lösenordet.

Till slut tänkte jag "aldrig mer krypterat".

Jag förstår. Kanske YubiKey vore en lösning på det?

Skrivet av Eazy:

Alltså, man kan inte räkna in i ekvationen att huset/hemmet ska brinna ner. Det är överdriven försiktighet. Men det finns däremot en anledning att tänka sig för. Har du din egen server så bör man ha en extra backup ifall servern går sönder på något sätt så det drar med sig diskarna. Det är i och för sig inte så farligt med Nextcloud eftersom det du synkar normalt finns kvar på klienten (om du ställt in Nextcloud så).

Jag kör själv Nextcloud på min server som sedan backas upp till en annan server som jag har i garaget. Nu får jag nog chansa och stänga av min extra backup i garaget på grund av elpriset. Frågan är om det för ekonomins skull skulle löna sig att betala för en molntjänst med tanke på det höga elpriset.

Varför kan man inte det? Det beror väl på hur värdefullt man anser något vara. Sen var brand bara ett exempel, man kan ju råka ut för inbrott eller åsknedslag också. Sen diskhaveri som du skriver.

Alla gör givetvis sin egen riskbedömning och värdering av sin data.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon315148:

Jag förstår. Kanske YubiKey vore en lösning på det?

Varför kan man inte det? Det beror väl på hur värdefullt man anser något vara. Sen var brand bara ett exempel, man kan ju råka ut för inbrott och åsknedslag också. Sen diskhaveri som du skriver.

Alla gör givetvis sin egen riskbedömning och värdering av sin data.

Precis. En stor fördel med molnlagringen är ju just att allt lagras någon annanstans än hemma. Risken är inte så stor för brand, inbrott, eller någon strömspik som tar död på diskar, men det är ju ändå en risk. Att molnlagringstjänsten strular eller på något sättt korrumperar ens data eller liknande är ju också en risk förstås, därför är det bra att ha minst en kopia hemma och en i molnet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Precis. En stor fördel med molnlagringen är ju just att allt lagras någon annanstans än hemma. Risken är inte så stor för brand, inbrott, eller någon strömspik som tar död på diskar, men det är ju ändå en risk. Att molnlagringstjänsten strular eller på något sättt korrumperar ens data eller liknande är ju också en risk förstås, därför är det bra att ha minst en kopia hemma och en i molnet.

Sant. För egen del tänkte jag mer använda en molntjänst som backup och för åtkomst hemifrån. Skulle först köpa en NAS men tänker att jag inte behöver så mycket lagring till att börja med. Fast precis som du skriver finns det fler risker med molntjänster. Svårt det där att veta hur man ska tänka. Nu har ju inte jag något topphemligt för då kanske man inte skulle lita på någon molntjänst.

Permalänk
Medlem

Brand är något som brukas ta upp som nackdel så fort någon nämner att de kör sitt eget cloud. I snitt brinner det ca 6.700 gånger i bostäder per år. Vi har ca 5 000 000 bostäder så oddsen att din dator brinner upp i en bostadsbrand är minimal. Nu vet jag inte hur många av bränderna som totalförstör allt i bostaden eftersom jag inte finner någon statistik utan bara att det varit en brand.

Självklart kan det börja brinna och man ska vidta åtgärder för det (som att ha brandvarnare och släckare), jag säger inte det, men man kanske inte behöver måla fan på väggen. Vi gör massor av saker varje dag som kan gå åt pipsvängen men vi gör det ändå, så att använda brand som en orsak att inte ha ett eget cloud känns för mig rätt överdrivet. Men som sagt, man väljer själv vad man ska vara rädd för.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Brand är något som brukas ta upp som nackdel så fort någon nämner att de kör sitt eget cloud. I snitt brinner det ca 6.700 gånger i bostäder per år. Vi har ca 5 000 000 bostäder så oddsen att din dator brinner upp i en bostadsbrand är minimal. Nu vet jag inte hur många av bränderna som totalförstör allt i bostaden eftersom jag inte finner någon statistik utan bara att det varit en brand.

Självklart kan det börja brinna och man ska vidta åtgärder för det (som att ha brandvarnare och släckare), jag säger inte det, men man kanske inte behöver måla fan på väggen. Vi gör massor av saker varje dag som kan gå åt pipsvängen men vi gör det ändå, så att använda brand som en orsak att inte ha ett eget cloud känns för mig rätt överdrivet. Men som sagt, man väljer själv vad man ska vara rädd för.

Nu har jag upplevt en brand under mig (men ingen skadades utöver grannens lägenhet) medan min farsa fick sin bostad påtänd av en psyksjuk granne. Så även om det är ovanligt så förekommer det. Sen kan man givetvis tycka att det finns värre saker som kan hända i en brand... Med det sagt så får man själv avgöra hur man vill göra. Alla som snackar om backup säger dock att man bör ha en backup utanför hemmet. Sen är det väl upp till var och en att avgöra om man vill ha det eller ej.

Bor man sen på bottenplan vill jag nog påstå att risken för inbrott ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Alltså, man kan inte räkna in i ekvationen att huset/hemmet ska brinna ner. Det är överdriven försiktighet. Men det finns däremot en anledning att tänka sig för. Har du din egen server så bör man ha en extra backup ifall servern går sönder på något sätt så det drar med sig diskarna. Det är i och för sig inte så farligt med Nextcloud eftersom det du synkar normalt finns kvar på klienten (om du ställt in Nextcloud så).

Jag kör själv Nextcloud på min server som sedan backas upp till en annan server som jag har i garaget. Nu får jag nog chansa och stänga av min extra backup i garaget på grund av elpriset. Frågan är om det för ekonomins skull skulle löna sig att betala för en molntjänst med tanke på det höga elpriset.

Yepp. Jag säkerhetskopierar alla viktiga filer till min NAS så ofta jag kan. Har inte lärt mig hur man kör en bash-fil via crontab ännu. Nä, så sant så. Alla filer som jag har i Nextcloud, ligger i min stationära dator också

Jag planerar att köpa hem en ny server från kanske Inet, men eftersom elpriserna har höjts (fick första höga elräkningen förra veckan) så tror jag att jag fortsätter använda Raspberry Pi 4'n tills vidare. Det som är så tråkigt med RPi 4 är att CPU'n är baserad på ARM, och många av de tjänster som jag vill installera och använda (till exempel Baserow) stödjer inte ARM.

Skrivet av anon315148:

Jag förstår. Kanske YubiKey vore en lösning på det?

Möjligtvis. Får utforska lite mer med YubiKey när jag väl har köpt en.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eazy:

Brand är något som brukas ta upp som nackdel så fort någon nämner att de kör sitt eget cloud. I snitt brinner det ca 6.700 gånger i bostäder per år. Vi har ca 5 000 000 bostäder så oddsen att din dator brinner upp i en bostadsbrand är minimal. Nu vet jag inte hur många av bränderna som totalförstör allt i bostaden eftersom jag inte finner någon statistik utan bara att det varit en brand.

Självklart kan det börja brinna och man ska vidta åtgärder för det (som att ha brandvarnare och släckare), jag säger inte det, men man kanske inte behöver måla fan på väggen. Vi gör massor av saker varje dag som kan gå åt pipsvängen men vi gör det ändå, så att använda brand som en orsak att inte ha ett eget cloud känns för mig rätt överdrivet. Men som sagt, man väljer själv vad man ska vara rädd för.

Brand är förstås ingen större risk. Men det finns ju mera saker som kan hända en hårddisk i hemmet. Min morsa med familj har två gånger blivit av med "alla foton". En gång när en disk kraschade och en gång efter ett inbrott där de snodde den stationära datorn (inte så smarta tjuvar, de tog inte de dyra grejerna, inte "finspriten" utan bara billig vodka exempelvis, och inte en dyr laptop utan en gammal stationär).

Poängen är väl att om man vill vara säker så är det bra att ha redundans i sin backup. Att ha en extern disk som speglar den interna eller en mapp på den är ju bättre än inget. En extern disk som du kopplar in med jämna mellanrum men som är urkopplad normalt är bättre för exempelvis utpressningsvirus. En disk som är hemma hos någon annan, kanske ens föräldrar exempelvis, som är uppkopplad och synkas är ju ett steg till bättre då den skyddar mot all form av brand, inbrott eller vad det nu kan vara som ställer till det hemma hos dig. Molnlagring är ju ett snäpp säkrare igen på många sätt, men det finns förstås en risk med att förlita sig på en extern part också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Har testat många molntjänster och de som jag kommer ihåg är Google Drive, Dropbox, The Good Cloud, MEGA, Backblaze, OneDrive, Degoo, Sync, Internxt och kDrive. Har också försökt att hitta en svensk molntjänst som är mån om ens integritet (exempelvis Felias molntjänst är inte snäll mot ens integritet), men har inte hittat någon.

Var det något särskilt du inte gillade med Telia Cloud? Har hört att det bara är en "brandad" version av Jottacloud och om man krypterar backupen innan man laddar upp så.... Men jag kanske har fel?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av xxargs:

konstigt att länken inte alls pratar om Blackblaze... - med B2 (finns numera i en S3-kompatibel protokollversion) så betalar man efter hur mycket man lagrar och man kan själv välja vilken retentionstid man vill ha på gamla 'överskrivna' filer vid en senare backupsväng - bra tex om datorn har fått ransomware och backupprogrammet sedan synkat upp allt detta till molnet - i blackblaze har man versionen innan (den friska) kvar default 30 dagar efter att det blev 'raderat/ersatt' med ny version.

När man tittar efter molnbackuplagring så är retension och versionshanteringen en viktig bit - står det inget om det (och tar extra betalt på något sätt för det) så finns det inte!! läs avtalet noga innan man aktivera det!!

haken - man få betala för volymen av sina 'överskrivna filer' likväl de synliga tills åldersklockan har gått ut för de överskrivna filerna. det kostar också mer att ladda tillbaka filerna igen (liten mängd är fritt per månad att ladda tillbaka för tex. olika backupprograms indexlistor och annan administrativa filer) vilket också är en lösning AWS också har.

Gäller att använda backupprogram som har gränssnitt mot dessa lagringar och designade så att de inte i onödan läser tillbaka för mycket filer under var backupprocess (dvs. har egna cache på klientdatorn och läser från molnlagringen bara om det saknas bitar) .

Ang Blackblaze, finns inte backup av mobilen där va?

Skrivet av Hulle:

Onedrive. Behöver ändå Office 365 så 1 TB molnlagring som medföljer är perfekt. Använder bara ca 600 GB än så länge. Automatisk bilduppladdning från telefonen är guld så man slipper bry sig.

Brukar gå att hitta för under 500 kr/år.

/hulle.

Just de ja, Microsoft har kampanjer ibland ja. 500kr för 1 år är rätt svårt att slå. För mig jag såg det förra black friday.

Tänkte inte på iCloud som någon skrev innan, de hade någon billig plan 200 GB: 29 SEK/Mån
Källa: https://support.apple.com/sv-se/HT201238
Det klarar jag mig på i början iallafall. Frågan är, funkar icloud för backup på en Android telefon?
Verkar inte finnas någon officiell app från Apple iallafall. Så antar att det inte kommer lira?

Hittade denna 3:e parts men känns som många fake reviews.
https://play.google.com/store/apps/details?id=mt.io.syncforic...

Edit: Såg nu att google one fanns för 29kr/mån 200GB.
Känns som det blir någon av dem iallafall
Källa: https://one.google.com/about/plans?hl=sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Var det något särskilt du inte gillade med Telia Cloud? Har hört att det bara är en "brandad" version av Jottacloud och om man krypterar backupen innan man laddar upp så.... Men jag kanske har fel?

Har inte använt Felia Cloud då jag inte gillar företaget Räckte med att jag läste deras integritetspolicy för att bli skeptisk. Allt är liksom kryptiskt, som den här meningen: "Kryptering av data sker med allmänt erkända och säkra krypteringsmetoder." Jaha? Vilka? AES-256? Hur välkrypterade är filerna? Med eller utan saltning? Används SHA-256 tillsammans med krypteringen? Kommer mina filer att krypteras innan de skickas till deras server? Eller är det endast hårddisken som mina privata filer ligger på som är krypterad? Frågor som jag anser är väldigt viktiga för mig som en möjlig kund ska få veta.

Nä, som sagt, jag är skeptisk och har alltid varit när det kommer till Felia.

Gällande att du har hört att Telia Cloud använder sig av Jottacloud (eller nått sånt). Om du vill och orkar, ta reda på mer information om detta och återkom till mig via antingen den här tråden eller via ett PM Jag är nyfiken.

Gjorde en snabb sökning och kunde inte hitta något relaterat mer än i följande tråd: https://swedroid.se/forum/threads/telia-cloud-obegraensad-lag...

Men när man klickar på telia.se/villkorteliacloud-länken så står det ingenting om Jottacloud. Och om jag klickar på den andra länken i den där tråden på swedroid.se, så har sidan benägenhet att bli kritvit tills jag laddar om sidan, vilket gör mig ännu mer skeptisk.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Gällande att du har hört att Telia Cloud använder sig av Jottacloud (eller nått sånt). Om du vill och orkar, ta reda på mer information om detta och återkom till mig via antingen den här tråden eller via ett PM Jag är nyfiken.

Inte helt lätt att hitta någon definitiv information och det var ett tag sedan jag hörde det. Men du har ju även https://rclone.org/jottacloud/ som skriver:

Citat:

Jottacloud is a cloud storage service provider from a Norwegian company, using its own datacenters in Norway. In addition to the official service at jottacloud.com, it also provides white-label solutions to different companies, such as:

Telia
Telia Cloud (cloud.telia.se)
Telia Sky (sky.telia.no)
Tele2
Tele2 Cloud (mittcloud.tele2.se)
Elkjøp (with subsidiaries):
Elkjøp Cloud (cloud.elkjop.no)
Elgiganten Sweden (cloud.elgiganten.se)
Elgiganten Denmark (cloud.elgiganten.dk)
Giganti Cloud (cloud.gigantti.fi)
ELKO Clouud (cloud.elko.is)

samt https://feed.stamdata.com/documents/NO0010998586_CI_20210824....

Citat:

In addition, Jotta Group offers a cloud storage Platform as a Service (“PaaS”) solution for
selected blue-chip partners (such as Telia, Obos, Elkjøp and Mediamarkt), enabling them to
offer cloud storage services under their own brand to their customers via Jotta Group’s PaaS
solution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Är det via ditt företag eller har du skaffat det för privat bruk? Och hur fick du 1 EB?

Privat bruk med egen domän, har bara några konton. Det sägs att det ska vara en begränsning men i avtalet framgår det ingen övre gräns mer än en 1 EB.

Permalänk
Medlem

Hade Dropbox 3 TB men använder "bara" ca 1 TB så jag sade upp Dropbox och kör allt i iCloud Drive (2 TB) nu, för 89:- /mån.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vad är haken med Backblaze? 7 dollar per månad för unlimited backup? Deras hemsida har begränsat med information vad det gäller eventuell bandbreddsbegränsning etc, hela idén verkar vara att få användaren att starta ett testkonto.

Jag skulle lätt betala 7 USD om det inte finns några begränsningar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Vad är haken med Backblaze? 7 dollar per månad för unlimited backup? Deras hemsida har begränsat med information vad det gäller eventuell bandbreddsbegränsning etc, hela idén verkar vara att få användaren att starta ett testkonto.

Jag skulle lätt betala 7 USD om det inte finns några begränsningar.

Hade för mig att det kostade att ladda ner datan igen, men det verkar inte gälla för Personal, det ser ut som att det ingår.
Jag har hört att Backblaze inte är särskilt snabb, men det kanske spelar mindre roll om det är relativt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Inte helt lätt att hitta någon definitiv information och det var ett tag sedan jag hörde det. Men du har ju även https://rclone.org/jottacloud/ som skriver:
samt https://feed.stamdata.com/documents/NO0010998586_CI_20210824....

Sedär. Tack för källorna Då förmodar jag att det är Jottaclouds integritetspolicy som man ska gå efter om man har till exempel Felia Cloud.

Det enda i Jottaclouds integritetspolicy som har med kryptering att göra, är att filerna överförs vis SSL och att ens lösenord är lagrad krypterad. Det tar jag som att de inte lagrar filerna krypterade och att inte ens hårddisken är krypterad. Om det inte står något om det i integritetspolicyn, så får man nästan räkna med sånt. Det är därför integritetspolicies är såpass viktiga och varför de ska vara detaljerade.

MEGAs integritetspolicy är ett mycket bra exempel på hur en integritetspolicysida ska skrivas.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det enda i Jottaclouds integritetspolicy som har med kryptering att göra, är att filerna överförs vis SSL och att ens lösenord är lagrad krypterad. Det tar jag som att de inte lagrar filerna krypterade och att inte ens hårddisken är krypterad. Om det inte står något om det i integritetspolicyn, så får man nästan räkna med sånt. Det är därför integritetspolicies är såpass viktiga och varför de ska vara detaljerade.

Håller med. Funderar därför på om man borde komplettera med till exempel https://www.boxcryptor.com/en/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Håller med. Funderar därför på om man borde komplettera med till exempel https://www.boxcryptor.com/en/

Ja, det är ju en bra lösning, alternativt Cryptomator som till skillnad från Boxcryptor är open source och gratis (dock kostar appen till sin Android-telefon, men det är ett engångsbelopp).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jag kör Dropbox (119:- / mån för 2 TB). För min del handlar det dels om att ha en smidig användning på alla mina berörda plattformar (Linux, Android, Synology NAS, Windows), och dels om att en återställning ska gå smidigt (beprövat) om något skiter sig. Börjar dock närma mig dessa 2 TB med stormsteg, så det börjar bli dags att se sig om för alternativ.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Primärt använder jag Backblaze tillsammans med programmet SyncBackPro samt CloudBerry Explorer för att ladda upp/ner filer. Jag använder även OneDrive som kommer med Microsoft 365. Till OneDrive använder jag SyncBackPro samt OneDrive-appen från Microsoft för att enkelt kunna switcha mellan olika konton.

Permalänk
Avstängd

Om man laddar upp data till molnet, så är den att anse som allmän egendom. Eller hur?

Man kan kryptera det man laddar upp, men det är ändå tillgängligt för gemene man, eller hur?

Att lita på att någon annan har tillräcklig säkerhet, det gör man väl aldrig?

Jag själv har inte så känslig data, så jag bryr mig inte så mycket. Vissa saker är krypterade medan andra saker inte är det. Tja, det är så som jag är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naki:

Var det något särskilt du inte gillade med Telia Cloud? Har hört att det bara är en "brandad" version av Jottacloud och om man krypterar backupen innan man laddar upp så.... Men jag kanske har fel?

Skrivet av Naki:

Inte helt lätt att hitta någon definitiv information och det var ett tag sedan jag hörde det. Men du har ju även https://rclone.org/jottacloud/ som skriver:
samt https://feed.stamdata.com/documents/NO0010998586_CI_20210824....

Vad blir då skillnaden i att använda Telia Cloud kontra Jottacloud? Telia Cloud blir ju billigare än direkt från Jottacloud? 49 kr/mån istället för 65-79 kr/mån.

Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om man laddar upp data till molnet, så är den att anse som allmän egendom. Eller hur?

Man kan kryptera det man laddar upp, men det är ändå tillgängligt för gemene man, eller hur?

Att lita på att någon annan har tillräcklig säkerhet, det gör man väl aldrig?

Jag själv har inte så känslig data, så jag bryr mig inte så mycket. Vissa saker är krypterade medan andra saker inte är det. Tja, det är så som jag är.

Kanske inte allmän egendom men man tar definitivt en risk.

Håller dock med om att det absolut säkraste är att ha datan själv. Tänkte det från början men är ändå rädd för att inte ha en extern backup. Skulle hellre riskera att andra ser mina familjebilder/videor än att riskera förlora dem helt (tror ingen annan än familj/släkt skulle vara intresserad ändå). Det är som sagt endast detta jag lagrar som är av värde. Skulle jag ha något känsligt som jag hellre skulle riskera förlora så backar jag inte upp det till molnet.

Jag lagrar allt på datorn + gör regelbunden kopia på extern hårddisk. Detta bör skydda mig från att ena hårddisken gå sönder eller att datorn går sönder. Däremot bör jag inte ha externa hårddisken hemma men jag har ingen aning om var jag ska ha den och samtidigt regelbundet kunna uppdatera den. För jag behöver inget moln för att kunna nå mitt material överallt, den delen bryr jag mig inte om utan det är just det där "backup på extern plats".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hade för mig att det kostade att ladda ner datan igen, men det verkar inte gälla för Personal, det ser ut som att det ingår.
Jag har hört att Backblaze inte är särskilt snabb, men det kanske spelar mindre roll om det är relativt billigt.

Använder dropbox advanced (obegränsat), för en kombination av pris och hastighet. Backblaze provade jag men var helt enkelt för långsamt, både up och ned. Med dropbox kan jag ladda upp (backup) med över 50 MB/s , och nedladdning tycker jag matchar i hastighet. Har redan runt 25 TB där, just pga brand, blixtnedslag (har förlorat minst två adsl-modem tidigare pga detta, samt nätverksport på en dator), inbrott etc