Permalänk
Medlem

Byta bildläge och spara el?

Hej!

Jag hjälper mina gamla föräldrar att minimera elförbrukningen, och grunnar på om bildläget "Film" kanske är något litet mer energisnålt än läget "Naturligt" - tycker nämligen att ljusstyrkan sänks något och att färgerna blir lite mattare i läget "Film". Vad säger ni som förstår bättre än jag? Och det gäller en Samsung-tv som jag gissar är av QLED-sort. Det fanns förresten ett regelrätt energisparläge också, men då blev allt så mörkt och murrigt att jag inte vill utsätta 90-åringarna för detta innan elräkningarna går helt bananas.

Vore tacksam för respons!

Permalänk
Avstängd

Om man bara leker med lite låtsassiffror.
Tittade lite på netonnet och en 65" QLED-TV uppges dra 101W vid drift.
Säg att du genom att ändra läge kan få ner det till 81W så sparas 20W.
Gissar vi sen att de tittar på TV 6 timmar per dag så sparas ju 120W/h per dygn.
På en månad 30 dagar blir det då 3600W/h sparat alltså 3.6KW/h.

Antar vi sen att snittpriset på el blir så högt som de varnar för, upp emot 4-5kr/KW/h (alltså snitt, inte peak) så handlar det då om 18:- per månad sparat.

Men det är inte heller riktigt sant för energi försvinner ju inte, utan de 20W du sparar skulle annars värmt huset/lägenheten, så du får ju även titta på vad de har för uppvärmningssystem och hur mycket effektivare det är än el-värme.

Värmer man upp sitt hus med t'ex el-element kan man fullkomligt strunta i att försöka spara el genom att släcka lampor och dyligt då det enda som kommer hända är att elementen istället är igång lite mer.

Tycker du kan låtar päronen fortsätta se på TV med bra bild istället, är så små skillnader oavsett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ruprekt:

Hej!

Jag hjälper mina gamla föräldrar att minimera elförbrukningen, och grunnar på om bildläget "Film" kanske är något litet mer energisnålt än läget "Naturligt" - tycker nämligen att ljusstyrkan sänks något och att färgerna blir lite mattare i läget "Film". Vad säger ni som förstår bättre än jag? Och det gäller en Samsung-tv som jag gissar är av QLED-sort. Det fanns förresten ett regelrätt energisparläge också, men då blev allt så mörkt och murrigt att jag inte vill utsätta 90-åringarna för detta innan elräkningarna går helt bananas.

Det där är som att sila mygg och svälja elefanter

Permalänk
Medlem

Tack så oerhört mycket för djuplodande och tänktvärt inlägg, Klubba! Mina föräldrar bor i hus som tidigare enbart haft direktverkande el - men i somras lät vi installera en luft/luft-värmepump som vi hoppas ska kunna värma upp större delen av huset i vinter (förutom toalett + ett litet rum, som fläkten inte kan täcka). Vi har tänkt att lampor ska vara släckta så mycket som möjligt, men jag ska nu även tänka in att lampor också värmer (vi har bytt till LED överallt, för övrigt). Föräldrarna bor i södra delen av Sverige, och deras nya elavtal som kickar igång i oktober är rörligt. Men - jag ska absolut låta dem titta på tv med det bildläge som de trivs bäst med. Tack för nogsamma uträkningen! Vad gäller belysning, har vi förresten också köpt några solcellslampor - som i bästa fall kan laddas i söderfönstret under dagen, tillräckligt för att orka lysa några timmar varje kväll. Tuffa tider - men lite högkvalitativ tv måste ju ändå kunna avnjutas!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ruprekt:

Hej!

Att välja filmläget utifrån energiförbrukningen låter som optinöja, däremot är just filmläget ofta mer korrekt än övriga lägen så det kanske blir win-win.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

LED-lampor drar mellan 4-7W, så inte mycket sparat där om du släcker heller

Kyl, Frys, Tvättmaskin, Torktumlare, Ugn o.s.v. där har du saker som drar ström. Har man timavläsning så kan man exempelvis tvätta vid tider där priset är lågt, och inte köra halvfulla maskiner. Och häng upp tvätten istället för att tumla.

Kolla så alla fönster och dörrar är täta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Men det är inte heller riktigt sant för energi försvinner ju inte, utan de 20W du sparar skulle annars värmt huset/lägenheten, så du får ju även titta på vad de har för uppvärmningssystem och hur mycket effektivare det är än el-värme.

Ska väl tilläggas att spillvärmen från elektriska apparater kommer hushållet till gagn så fort man betalar sin uppvärmning själv, inte bara med direktverkande el. Sen är det ju precis som du säger ofta försumbara skillnader.

Permalänk
Medlem

Tack för fler goda råd - vi ska betänka vitvaror också, samt kolla hur täta fönster och dörrar är.

Inser också att min fråga nog var i nojigaste laget, men har man väl fått elprispanik råkar man lätt sila en och annan myggsvärm i svaga stunder.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ruprekt:

Tack för fler goda råd - vi ska betänka vitvaror också, samt kolla hur täta fönster och dörrar är.

Inser också att min fråga nog var i nojigaste laget, men har man väl fått elprispanik råkar man lätt sila en och annan myggsvärm i svaga stunder.

Byta lister i fönster och dörr kostar liten peng och gör stor skillnad på dragigheten och värmeförluster om nu det är dålig tätning sen innan.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Om man bara leker med lite låtsassiffror.
Tittade lite på netonnet och en 65" QLED-TV uppges dra 101W vid drift.
Säg att du genom att ändra läge kan få ner det till 81W så sparas 20W.
Gissar vi sen att de tittar på TV 6 timmar per dag så sparas ju 120W/h per dygn.
På en månad 30 dagar blir det då 3600W/h sparat alltså 3.6KW/h.

Antar vi sen att snittpriset på el blir så högt som de varnar för, upp emot 4-5kr/KW/h (alltså snitt, inte peak) så handlar det då om 18:- per månad sparat.

Värmer man upp sitt hus med t'ex el-element kan man fullkomligt strunta i att försöka spara el genom att släcka lampor och dyligt då det enda som kommer hända är att elementen istället är igång lite mer.

Tycker du kan låtar päronen fortsätta se på TV med bra bild istället, är så små skillnader oavsett

Om vi börjar ifrån början direkt el har verkningsgrad 1:1
Precis allt är effektivare än det, i praktiken
El radiatorer är placerade för att få en effektiv värme över hela huset.

Som du säger 20+W blir till värme, Dom watten blir omkring TVn inte där det är effektivt eller dragit, om man inte har TVn under fönstret. Så skulle vilja påstå att elradiatorer är effektivare att fördela värmen än TVn.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad