Relativt ny dator fryser/crashar i loading screen.

Permalänk
Medlem

Relativt ny dator fryser/crashar i loading screen.

Hej, jag har en relativt ny dator:
(rtx 3070, i7 10700k, 16 GB DDR4 ram, SSD 500GB)
I loading screen till League Of Legends, så fryser datorn, men muspekaren går fortfarande att röra. Kan inte klicka på någonting, inte heller öppna aktivitetshanteraren med tangentbordet, inte heller ctrl + alt delete. Det försvinner inte förens jag startar om datorn. Samma sak händer även ibland när jag försöker tabba ut när jag är ingame. Återigen så fryser allt förutom muspekaren och blir tvungen att starta om datorn.

Är inte jätte teknikinriktad överlag, så all hjälp uppskattas. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Hej,

Det första du kan kolla är kylningen. MSI Afterburner är en bra mjukvara där du kan få massa olika värden på skärmen medans du spelar för att få en indikation om det kan vara för höga temperaturer (Intel processorer bör inte gå över 90-100 grader beroende på modell).

Skulle det vara så att temperaturen är hög på grafikkortet eller processorn så kan du testa med att plocka isär och lägga på ny kylpasta samt kontrollera att kyllösningen sitter fast ordentligt.

Skulle temperaturerna var ok så är det att börja felsöka andra delar. Plocka ur och byta mot andra delar om du har liggandes.

Permalänk
Medlem

Just det, är det bara LoL som ger detta fel eller är det när du kör andra spel också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonjoran:

Just det, är det bara LoL som ger detta fel eller är det när du kör andra spel också?

Jag har bara spelat LoL på senaste, det är då jag har haft problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonjoran:

Hej,

Det första du kan kolla är kylningen. MSI Afterburner är en bra mjukvara där du kan få massa olika värden på skärmen medans du spelar för att få en indikation om det kan vara för höga temperaturer (Intel processorer bör inte gå över 90-100 grader beroende på modell).

Skulle det vara så att temperaturen är hög på grafikkortet eller processorn så kan du testa med att plocka isär och lägga på ny kylpasta samt kontrollera att kyllösningen sitter fast ordentligt.

Skulle temperaturerna var ok så är det att börja felsöka andra delar. Plocka ur och byta mot andra delar om du har liggandes.

Tack!
Körde ett game just nu, temperaturen låg hela tiden runt 50 grader

Permalänk
Medlem

Se till under inställningar i aktivitetshanteraren att 'alltid överst' är markerat (eller vad det nu heter på svenska).

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Se till under inställningar i aktivitetshanteraren att 'alltid överst' är markerat (eller vad det nu heter på svenska).

Vad menar du? Jag förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av starboy98:

Vad menar du? Jag förstår inte riktigt.

När du tar upp aktivitetshanteraren (CTRL+SHIFT+ESC), uppe under fönstertiteln finns tre menyer. Sitter på engelskt nu men antar att de heter Fil, Inställningar och Visa. Klicka på Inställningar och se till att det översta alternativet, Alltid Överst antar jag att det heter, är avbockat, annars bockar du i det. Nu skrev du visserligen att ingenting händer när du trycker CTRL+ALT+DEL så förmodligen gör detta ingen skillnad, men det är alltid bra att se till att Alltid Överst är avbockat när man spelar spel eftersom spelen (och andra fullskärmsprogram) emellanåt låter bli att lämna tillbaks fokus till Windows när de kraschar.

Grammatik!
Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

När du tar upp aktivitetshanteraren (CTRL+SHIFT+ESC), uppe under fönstertiteln finns tre menyer. Sitter på engelskt nu men antar att de heter Fil, Inställningar och Visa. Klicka på Inställningar och se till att det översta alternativet, Alltid Överst antar jag att det heter, är avbockat, annars bockar du i det. Nu skrev du visserligen att ingenting händer när du trycker CTRL+ALT+DEL så förmodligen gör detta ingen skillnad, men det är alltid bra att se till att Alltid Överst är avbockat när man spelar spel eftersom spelen (och andra fullskärmsprogram) emellanåt låter bli att lämna tillbaks fokus till Windows när de kraschar.

Hej, Jag vet inte hur detta ska hjälpa, men har nu bockat i den. Fortfarande osäker på vad problemet är

Permalänk
Medlem

Var det temperaturen på processorn eller grafikkortet som var 50C, eller var det båda komponenterna?

Permalänk
Skrivet av Jonjoran:

Var det temperaturen på processorn eller grafikkortet som var 50C, eller var det båda komponenterna?

Jag spelade med han under tiden. båda var normala. CPU'n är vattenkyld och går inte över 60 grader.
Samt att han har ett nytt 3070 som inte verkar gå varmt helller.