Apple Iphone 14 förvånansvärt lätt att reparera

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Känns väl som en rimlig grej. Historiskt har det varit rätt orimligt att de officiella reparationerna man kan få från Apple är skärmbyte, batteribyte eller utbyte av hela telefonen.

Permalänk
Medlem

Ja, det här är verkligen en chockerande nyhet, att vara dyra är ju Apples grej liksom men nu är det alltså plötsligt "billigt" att reparera en av deras iPhone modeller, förstasides stoff, verkligen. Något måste gått fel hos Apple.

Iofs kanske det här kan kompensera lite för en svindyr mobil.

"Den är varje fall billig att reparera."

Permalänk
Medlem

Anledningen till glas: trådlös laddning störs av metallskal bak. (men PLAST eller annat då?) nä glaAaAAs X) suck.

Skrivet av RaXha:

Priset inkluderar jobbet i form av byte av glaset och test... ...Sen är det ju inte bara glas, där är ju lite QI-laddningsgrejer monterat på glaset, så jag vet inte om det är orimligt dyrt, även om det är i överkant.

Som jag sa

Citat:

(-ditsättning)

Verkar va litet stökigt o byta glaset dock.
med laser

utan laser

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Anledningen till glas: trådlös laddning störs av metallskal bak. (men PLAST eller annat då?) nä glaAaAAs X) suck.
Som jag sa Verkar va litet stökigt o byta glaset dock.
med laserhttps://www.youtube.com/watch?v=-fMVMdI5wiI

utan laser https://youtu.be/3XGo-_D8ym4?t=256

Just det där stöket är ju vad man fixat på iPhone 14 då, och det lär väl bli standard på alla modellerna nästa år. 🤷‍♂️

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Ett litet steg i rätt riktning, bara mjukvarulåsen som ska bort också. Nu finns det ju en poäng att ha glas med nfc och trådlös laddning. Men tidigare på iphone 4-tiden var det onödigt. Alternativet är ju plast och det tycker de väl inte är premium.

Permalänk
Skrivet av hejsann:

Anledningen till glas: trådlös laddning störs av metallskal bak. (men PLAST eller annat då?) nä glaAaAAs X) suck.
Som jag sa Verkar va litet stökigt o byta glaset dock.
med laserhttps://www.youtube.com/watch?v=-fMVMdI5wiI

utan laser https://youtu.be/3XGo-_D8ym4?t=256

Jag har sett många klipp i Indien där de lagar allt möjligt. T.ex. går en axel på en lastbil av, inga problem en svetsare svetsar på lite järn, en svarvare svarar till det osv. Såklart det blir mycket sämre och skörare än original, men ändå coolt. https://www.youtube.com/watch?v=QPI2X_rkFEI
I sverige tar alla personer runt 1000kr/h exkl moms och vops allt blir ännu mer dumt att försöka laga själv.
Lite så tänker jag när jag ser de filmklipp du visar, mycket intressant, men dyrt med svensk arbetskraft.

När det gäller trådlös laddning så har jag varit tidigt med det mesta. Men jag har inte fattat poängen med en "dålig trådlös lösning" på mobilen än.

Alltså den dagen då man kan lägga mobilen på natthusbordet, datorbordet, träningsredskap, bilen på gymmet etc och det laddar utan att man behöver tänka på det så coolt och grymt. Idag upplever jag mer det bara omständligare att ladda trådlös på en platta än att plugga i kontakten. Då man har laddkontakter precis överallt som kan ladda "precis allt". De är lite som väggkontakterna i vägen som finns överallt.

Permalänk
Inaktiv

Rekommenderar att titta på Rhinoshields skydd för telefoner. Jag har haft det ett bra tag nu och tappat flera gånger utan sprucken skärm eller telefon. Billig försäkring än att köra utan och få hosta upp lite tusenlappar för reparation. Till skillnad från många andra så är Rhinoshield stött tålig och inte bara repskydd. Dom tog bokstavligen en hammare på skärmen och slog till. Jag har inte vågat men har tappat den på grusig väg och inte haft en enda repa. Att förebygga är bättre än att stå där med en stor kostnad som man inte kan betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Eller framåt i tiden till då klumpighet kan botas för det verkar det ju vara många som lider av här. Jag har en Galaxy S10 som jag köpte samma dag den släpptes här i landet, jag har aldrig kört något skyddsskal eller skyddsplast över skärmen och jag har inte en enda repa i skärmen och telefonen har inte gått sönder en enda gång.

Tappar man ofta sina mobiler så pass att de går sönder om de inte skyddas av ett fodral så är det inte mobilen det är fel på

Inte enbart klumpighet so bidrar till förstörda telefoner utan vad jag som användare gör och utsätter telefonen för. Har med mig min telefon när jag jobbar i industrin och hemma när jag snickrar etc, när jag är ute i naturen. Då är riskerna att något på telefonen går sönder än för de som går från skrivbord till soffa.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Det är nog "right to repair" lagarna som börjat verka. Undrar om varje komponent fortfarande är bunden till moderkortet som på äldre modeller? Dvs även om du köper en ny orginal del som är identisk med orginalet så funkar den endå inte som den ska.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ett litet steg i rätt riktning, bara mjukvarulåsen som ska bort också. Nu finns det ju en poäng att ha glas med nfc och trådlös laddning. Men tidigare på iphone 4-tiden var det onödigt. Alternativet är ju plast och det tycker de väl inte är premium.

Tids nog blir plast premium eftersom oljeanvändningen fasas ut. Glas blir då vardagsmat. Apple kommer att visa sin amazing and fantastic plastic made of 100 percent recycled apple juice bottles, typ. Eller, vem vet.

Permalänk

Möjligen lätt att byta ut delar, men frågan är väl snarare om apple låser ner hela telefonen eller ej vid byte?

Permalänk

Spelar väl ingen roll hur bra dom har blivit när alla delar är mjukvarulåsta och enbart går att köpa från Apple.
Till och med batteriet...

Falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är nog "right to repair" lagarna som börjat verka. Undrar om varje komponent fortfarande är bunden till moderkortet som på äldre modeller? Dvs även om du köper en ny orginal del som är identisk med orginalet så funkar den endå inte som den ska.

Att Apple erbjuder kunder att själva kunna byta display, mm är bara ett sätt för dem att kunna påstå att de arbetar för att andra än deras egna auktoriserade verkstäder ska kunna reparera telefoner. Vem är egentligen så lättlurad? Priset på delarna är skyhöga och det kostar lika mycket som att lämna in telefonen. Att de låser telefonen till olika delars serienummer för att de inte ska kunna bytas ut (mer än av Apple själva) talar emot dem så det bara skriker. Apple hatar att andra pillar i "deras" telefoner och datorer och gör allt de kan för att frysa ut verkstäder som inte går med på deras orimliga krav för att bli auktoriserade. Apple vill bestämma vem som reparerar "deras" produkter och hur det görs. Anledningen är som vanligt att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är bättre för Apple att kunden köper en ny produkt än att de reparerar en de redan har. Ett sätt att få detta att hända är att göra reparationerna så dyra som möjligt. Att oberoende verkstäder kan reparera till ett rimligt pris sticker som nålar i ögonen på Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Att Apple erbjuder kunder att själva kunna byta display, mm är bara ett sätt för dem att kunna påstå att de arbetar för att andra än deras egna auktoriserade verkstäder ska kunna reparera telefoner. Vem är egentligen så lättlurad? Priset på delarna är skyhöga och det kostar lika mycket som att lämna in telefonen. Att de låser telefonen till olika delars serienummer för att de inte ska kunna bytas ut (mer än av Apple själva) talar emot dem så det bara skriker. Apple hatar att andra pillar i "deras" telefoner och datorer och gör allt de kan för att frysa ut verkstäder som inte går med på deras orimliga krav för att bli auktoriserade. Apple vill bestämma vem som reparerar "deras" produkter och hur det görs. Anledningen är som vanligt att de vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är bättre för Apple att kunden köper en ny produkt än att de reparerar en de redan har. Ett sätt att få detta att hända är att göra reparationerna så dyra som möjligt. Att oberoende verkstäder kan reparera till ett rimligt pris sticker som nålar i ögonen på Apple.

Bara början på denna resa. Förhoppningsvis slutar den i något bra? Andra aktörer kommer nog vilja konkurrera vilket kommer tvinga apple att ändra sig med?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.