Permalänk
Medlem

Ta steget till egenkonsult

Jag jobbar sen 1 år tillbaka på en konsultfirma, där jag för närvarande utvecklar våra egna produkter i firman. I mina tidigare 12 år som utvecklare har jag varit in och ut av olika firmor som inhouse och konsult. Jag har i en stund tillbaka tänkt att lämna mitt nuvarande jobb och starta eget bolag som egenkonsult. Jag sitter inte i dagsläget på ett speciellt stort klientell av gamla kunder och ett kontaktnät att jag bara kan bli erbjuden ett uppdrag nånstans. Så min första tanke vore att kontakta en passande konsultförmedling.

Men, oberoende valet mellan egenkonsult / underkonsult / via förmedlare så är man ändå i en position där man måste ge upp sin nuvarande fasta tjänst för att komma vidare. Så min stora fråga gäller den ekonomiska osäkerheten i övergången: om detta kan genomföras utan att säga upp sig fram tills att man har sitt första uppdrag hos en kunde genom bolaget?

Har nån praktisk erfarenhet här eller kan ge förslag på bästa taktik?

Permalänk
Medlem

Har för mig att det kallas olojalt att starta företag i samma verksamhet som den du jobbar i.
Men om du har bra chefer så kommer de säga okej.
Du kan även fundera på om de skulle anställa dig som konsult istället (från eget företag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Har för mig att det kallas olojalt att starta företag i samma verksamhet som den du jobbar i.
Men om du har bra chefer så kommer de säga okej.
Du kan även fundera på om de skulle anställa dig som konsult istället (från eget företag).

Jag ser missförståndet, jag planerar alltså att helt enkelt sluta i nuvarande jobb och starta upp som egenkonsult.
Har ändrat inlägget

Permalänk
Medlem

Du tänker väl inte säga upp dig innan du har ett nytt jobb/uppdrag?
När du slutar så har du en uppsägningstid på vanligen en månad (kan vara längre beroende på avtal). Innan du kan börja på nya jobbet. Du blir av med din trygga fasta anställning det blir alla som byter arbetsgivare. Arbetsmarknaden fungerar så i Sverige på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Bygg upp en buffert så du klarar dig utan lön i några månader. Kontrollera konkurrensklasul på nuvarande jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Du tänker väl inte säga upp dig innan du har ett nytt jobb/uppdrag?
När du slutar så har du en uppsägningstid på vanligen en månad (kan vara längre beroende på avtal). Innan du kan börja på nya jobbet. Du blir av med din trygga fasta anställning det blir alla som byter arbetsgivare. Arbetsmarknaden fungerar så i Sverige på gott och ont.

3 månader uppsägningstid, min önskan är helt klart det (och idén med inlägget): att få lite input på andra som har varit i samma situation, att gå över till egenkonsult från en fast tjänst utan att först säga upp sig förrän man funnit sitt första uppdrag. Hur det är i praktiken varierar nog efter situationen för de flesta, men tänker mer generellt runt det.

Skrivet av Baxtex:

Bygg upp en buffert så du klarar dig utan lön i några månader. Kontrollera konkurrensklasul på nuvarande jobb.

De allra flesta verkar gå den vägen eller rekommendera det, men samtidigt tänker jag att det måste finnas en smart mellanting istället för att kasta sig ut i en osäkerhet.
Förutsatt att man kanske är överens med nuvarande chef och har en bra dialog där eller att ingenting vill krocka konkurrensmässigt
och självklart att man letar uppdrag och engagerar sig i bolaget utanför arbetstiden.

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste måste ju vara om du startar upp ett aktiebolag och går från anställd till underkonsult genom din egna firma i det bolag du jobbar idag.

Iaf om din nuvarande arbetsgivare använder underkonsulter (i göteborgstrakten är det mycket vanligt).

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av a2io:

Jag jobbar sen 1 år tillbaka på en konsultfirma, där jag för närvarande utvecklar våra egna produkter i firman. I mina tidigare 12 år som utvecklare har jag varit in och ut av olika firmor som inhouse och konsult. Jag har i en stund tillbaka tänkt att lämna mitt nuvarande jobb och starta eget bolag som egenkonsult. Jag sitter inte i dagsläget på ett speciellt stort klientell av gamla kunder och ett kontaktnät att jag bara kan bli erbjuden ett uppdrag nånstans. Så min första tanke vore att kontakta en passande konsultförmedling.

Men, oberoende valet mellan egenkonsult / underkonsult / via förmedlare så är man ändå i en position där man måste ge upp sin nuvarande fasta tjänst för att komma vidare. Så min stora fråga gäller den ekonomiska osäkerheten i övergången: om detta kan genomföras utan att säga upp sig fram tills att man har sitt första uppdrag hos en kunde genom bolaget?

Har nån praktisk erfarenhet här eller kan ge förslag på bästa taktik?

Hur har det gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det absolut enklaste måste ju vara om du startar upp ett aktiebolag och går från anställd till underkonsult genom din egna firma i det bolag du jobbar idag.

Iaf om din nuvarande arbetsgivare använder underkonsulter (i göteborgstrakten är det mycket vanligt).

Det enklaste är att inte ha ett företag alls, för det behöver man inte som konsult.
https://www.frilansfinans.se/
https://coolcompany.com/se/

Visa signatur

Nerd is the new Cool