Felsöker laptop - kan det vara hårddisken?

Permalänk
Medlem

Felsöker laptop - kan det vara hårddisken?

Hej på er,

Hjälper en kollega att felsöka hans grabbs spellaptop med några år på nacken. Det är en MSI MS-17E2 som kom till mig med felbeskrivningen att den "startar i felsäkert läge hela tiden". Det stämde inte - du landar direkt i UEFI.

Jag bootade upp på min USB-sticka med Windows 10. Tänkte börja med att ta bort alla partitioner på hårddisken men den enda som gick att ta bort var den där Windows varit installerat tidigare. Skapade en ny partition och installerade Windows. Själva installationen löpte på utan problem men när datorn startar om går den direkt till UEFI.

Mina funderingar:
1. Är det rimligt att man inte kan ta bort MSIs partitioner för återställning och liknande från Windows installationsprogram? Eller tyder även det i sig på att disken är skadad?
2. Kan det vara en kass hårddisk? Trots att Windows-installationen löpte på utan felmeddelanden.

Jag har egentligen inte en massa tid att lägga på datorn, plocka ur hårddisken och sätta in den i en annan dator osv. Men samtidigt vill jag hjälpa kollegan för han kan definitivt inte själv. Vore det hyfsat säkert att en ny hårddisk hjälper så köper han en ny och jag sätter in den.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Dött/dåligt CMOS-batteri? Bara en tanke.

En del partitioner kanske du måste vara ”utanför” Windows för att du ska få ta bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dött/dåligt CMOS-batteri? Bara en tanke.

Kanske inte helt tokigt? Den hade fel datum när jag startade upp den första gången men sedan har den hållit datum. Osäker på om jag ställde klockan så jag vet inte om den går rätt.
Men om CMOS-batteriet är dött borde väl datorn vara lika ovillig att boota på USB som på hårddisk?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Datorn har en konventionell disk (2,5") och en M.2-disk. Tog ur SSD-disken och installerade Windows på den konventionella disken. Efter installation startar datorn korrekt.

Gjorde tvärtom, installerade Windows på M.2-disken med den andra urplockad. Själva installationen flyter normalt men efter att datorn bootar om första gången är den tillbaka i UEFI.

Angående CMOS-batteriet, det tycks må bra. Alla inställningar sparas och klockan går numera rätt.

Någon som varit med om att en SSD går sönder på sådant sätt att man inte kan boota från den men att en Windows-installation ser ut att flyta på som vanligt fram tills datorn startar om under installationsförfarandet?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hade ett liknande problem med en Corsair ssd, gick att installera windows men vid boot så blev det blåruta, fastnade dock inte i uefi.

Permalänk
Medlem

För att få bort MSI återställningspartition, prova det här:

När du startat installationen, första rutan.

Nu ska du få upp kommandoprompten eller välja den

Tryck Shift + F10
Diskpart
list disk
select disk 0 (om det är disk 0) M.2 disken
clean
exit

Edit: Ändrade "sel" till "select"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon89694:

Hade ett liknande problem med en Corsair ssd, gick att installera windows men vid boot så blev det blåruta, fastnade dock inte i uefi.

Intressant. Efter ytterligare ett försök släpper jag den där disken och hjälper kollega sätta in en ny M.2-disk.

Skrivet av sp1k3n:

För att få bort MSI återställningspartition, prova det här:

När du startat installationen, första rutan.

Nu ska du få upp kommandoprompten eller välja den

Tryck Shift + F10
Diskpart
list disk
sel disk 0 (om det är disk 0) M.2 disken
clean
exit

Tack! Lärde mig något nytt. Gjorde precis som ovan (det var disk 0 då den andra var temporärt urmonterad) men efter att jag stängt kommandoprompten och Windows installationsprogram fortsätter finns alla partitioner kvar. Blir ny disk nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Tack! Lärde mig något nytt. Gjorde precis som ovan (det var disk 0 då den andra var temporärt urmonterad) men efter att jag stängt kommandoprompten och Windows installationsprogram fortsätter finns alla partitioner kvar. Blir ny disk nu.

Det var underligt, borde ha fungerat. Rensade själv en M.2 disk på det sättet idag efter att ha bytt upp mig till en nyare som jag gjorde en clean install på av windows 11 pro.

Vet inte om det skulle ha gjort nån skillnad men där jag skrev "sel disk 0" skulle det eventuellt vara "select disk 0"

Har ändrat det i inläggat här ovan!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Uppdatering: Datorn har en konventionell disk (2,5") och en M.2-disk. Tog ur SSD-disken och installerade Windows på den konventionella disken. Efter installation startar datorn korrekt.

Gjorde tvärtom, installerade Windows på M.2-disken med den andra urplockad. Själva installationen flyter normalt men efter att datorn bootar om första gången är den tillbaka i UEFI.

Angående CMOS-batteriet, det tycks må bra. Alla inställningar sparas och klockan går numera rätt.

Någon som varit med om att en SSD går sönder på sådant sätt att man inte kan boota från den men att en Windows-installation ser ut att flyta på som vanligt fram tills datorn startar om under installationsförfarandet?

När min mSATA SSD blev korrupt/gick sönder så började datorn starta om sig slumpmässigt.
Efter omstarterna ville den oftast köra chkdsk som gick långsamt mellan 13-14% men slutfördes alltid utan problem.
Det fanns egentligen inget som direkt pekade på att SSD:n var defekt förutom de slumpmässiga omstarterna och den långsamma chkdsk.

Jag utgår ifrån att krasherna var utlösta av läsproblem när Windows ville accessa data temporerät lagrat i swapfilen (pagefile.sys).
Det fanns inget som tydde på några skrivproblem när jag återställde installationen från en tidigare skapad avbild.

Tog ut disken och vid ett senare tillfälle när jag ville titta närmare på den men kom inte längre än att diskens ID syntes i BIOS.