Zotacs 12VHPWR-adapter har livslängd om 30 anslutningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är nog inte så lätt. Ett jordplan går över hela kretsen, dvs samma potential överallt i hela datorn (Eller i vilken krets som helst i hela världen typ). Och det är nog inte möjligt att mäta att just den ena av tre jordkablar inte har ordentlig kontakt. I nätagget sitter desssa tre jordkablar kopplade till samma ställe, och det är likadant på grafikkortet.

Teoretiskt skulle man ju kunna sätta strömmätning på varje kabel, men det har jag ytterst svårt att tro att någon bemödar sig med.

Därav senskablarna som talar om hur många man anslutit.

Det är ett missförstånd. När jag skrev antalet kablar syftade jag på sense0 och sense1 för att bedöma ingen kabel, 6pin eller 8pin. Inte att mäta antalet jordkablar eller göra något annat magiskt som ligger utanför specifikationen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det är ett missförstånd. När jag skrev antalet kablar syftade jag på sense0 och sense1 för att bedöma ingen kabel, 6pin eller 8pin. Inte att mäta antalet jordkablar eller göra något annat magiskt som ligger utanför specifikationen.

Ok, lång diskussion, jag missade troligtvis något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vid felsökning hos t.ex. Webhallen, Komplett och andra privata aktörer för dator reparation använder de säkert ett agg i flera månader i sträck, eller?

Fast... Det är inte heller normal användning utan test och benchmarking. Själv har jag nog inte ens bytt 30 gånger sedan pci-e blev standard, men och andra sidan byter jag inte så ofta maskin heller. Vill man mecka så får man ta konsekvenserna därefter. 😊

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Glöm inte bort att crimp-stiften har en spec likaså och är dessa av undermålig kvalité spelar det ingen roll hur dyra de övriga delarna är. Blir kontaktytan för liten p.g.a dålig tillverkning så är det ett problem också. Eller att resistansen mellan crimp-stift och han-stift är högre än spec kan det riskera en snedbelastning.
Själv har jag aldrig haft detta problem med produkter av välrenomerande tillverkare och just Mini-Fit typen finns i en hel uppsjö tillverkare, några mindre bra och vissa väldigt bra. Lätt att bli frestad till att spara in en krona eller två per kontakthus och stift när det ska göras 2-3milj exemplar.

Jo, detta är nog en betydligt större faktor. Vi behöver inte gå längre än till RTX 30-serien där bl.a. Gigabyte (surprise!) använde sig av undermåliga terminaler för strömmatningen på flera grafikkort i det översta segmentet.

Skrivet av sniglom:

Det finns många risker som går att härleda till handhavandefel. Någonstans går en brytpunkt mellan handhavandefel och farlig specifikation där det är hög risk för att göra fel med katastrofalt utfall.

Jo, detta är inte ett sådant fall.

Nu när jag inte sitter på telefon så har jag hunnit kolla upp specifikationen, och stiften i kontakten är typade för 9,5A varav alltså 8,33A är maximal ström när 600W överförs. Du skrev någon om kontaktytan också, den verkar vara någonstans runt 15-20 mm2 på insidan av hylsan, med ingående kabelarea 1,5 mm2. Tror du det räcker?

Skrivet av sniglom:

Är specifikationen riktad mot människor och konsekvenserna för att göra fel kan bli direkt farliga, så bör man se över sin specifikation eller ställa upp krav för vilka som är tillåtna att jobba med specifikationen.

Nu handlar det ju om <50V som tur är så därför är det fritt fram att låta folk bygga sin egna dator.

Skrivet av sniglom:

Eftersom det inte krävs någon utbildning för att få bygga ihop datorer bör man således ta brandrisk på allvar, även om det är ett handhavandefel. You're inserting it wrong är inte mycket till tröst för den tredje part som drabbas av lägenhetsbrand för att grannen begår handhavandefel.

Du ser väl själv inte problemet med det här argumentet, men om allt potentiellt brandfarligt ska förbjudas blir det ett komplicerat samhälle. I det här fallet är det inte ens fråga om att någons dator brunnit, och det lär knappast hända nattetid när huset ligger och sover såvida det inte är någon som både är sömngångare och gamer.

Stäng av datorn nattetid, done.

Skrivet av sniglom:

Men 2x strömmen per pinne är inte "bara", det är en signifikant ökning.

De är dimensionerade OCH typgodkända för det, med marginal. Är det Nvidias fel om Gigabyte väljer att låta billigaste kontraktör banka ihop kontakterna av gamla tuggummin mellan två stenblock?

Skrivet av sniglom:

Då pinnarna inte blivit rejält mycket större kanske vi kan vara överens om att risken för kabelbrand ökar när strömstyrkan för en per area ökar?

Nej, det är en extremt långtgående slutsats.

Det är ingenjörer som tagit fram den nya standarden, de kan grundläggande ellära och sannolikt litegrann om hur man designar kontakter utan brandrisk. Om Nvidia hade krävt att få tillverka alla adaptrar så hade folk gråtit blod här på forumet om hur elaka de är som gör allt proprietärt istället.

PCI-SIG varnar för handhavandefel där 1) adaptern används felaktigt eller 2) kabeln stressas till den grad att den påverkar kontakthylsorna. Inget av dem är ett designfel och det går att undvika genom att skriva det i manualen och upplysa konsumenten.

Skrivet av sniglom:

Jag har väl inte skrivit att 150w är en övre gräns för vad 8-pin tål rent fysiskt?

Nej inte rakt ut, men du har återkommande refererat till 8-pinskontakten för PCIe som om det vore någon slags gyllene standard som allt annat kan jämföras med rakt av.

Skrivet av sniglom:

Däremot tycker jag det ser ut som den nya standarden väljer att tumma på de gamla marginalerna.

Jo, många tycker väldigt mycket om alla möjliga saker.

Hur många kort förutser du kommer ha mer än 675W (600W + 75W från moderkortet) TBP den närmaste framtiden? Jag förutser att några såna kort inte kommer se dagens ljus förrän tidigast när ATX 3.0 är väldigt etablerat, men antagligen inte ens då. På flertalet bilder med de nya ATX 3.0-nätdelar på väg ut så ser man även att det finns två stycken uttag för 12VHPWR, så det troligaste scenariot är att extrema 4090 Ti eller liknande kommer vara utrustade med två stycken 12VHPWR.

RTX 4080 16 GB ligger på 320W TBP och kommer inte ta mer än i storleksordningen 250W (ett överslag från att 30-seriens övre kortsegment kort drog runt 70W från PCIe-platsen) som mest, vilket lämnar en marginal på 350W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Nu är det väl mest adaptrarna som det kan vara potentiellt problem med, inte kablarna som kommer direkt från de nya ATX3.0-nätaggen som har såna kablar direkt, som jag förstått det?

Jo, med betoning på potentiellt.

Att PCI-SIG går ut och varnar tillverkare att göra rätt när de tillverkar och säljer en sådan pryl är ansvarsfullt, men hela den här tråden är ett exempel på varför det är meningslöst att skicka ut sådan information till folk som sitter med en påse känslor om tingens varande, hobbymässiga elkunskaper och stor skrivlusta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu när jag inte sitter på telefon så har jag hunnit kolla upp specifikationen, och stiften i kontakten är typade för 9,5A varav alltså 8,33A är maximal ström när 600W överförs. Du skrev någon om kontaktytan också, den verkar vara någonstans runt 15-20 mm2 på insidan av hylsan, med ingående kabelarea 1,5 mm2. Tror du det räcker?

När kontakten smälter är den faktiska kontaktytan troligen mindre än specifikationen säger, förutsatt att specifikationen är korrekt. Har man mer marginal i kontaktdon har man också större manöverutrymme i fall verkligheten rör sig utanför specifikationen.

Diskuterar du teoretiskt perfekt kablage+kontaktering eller diskuterar du de problem som visas upp i nyheten?
Jag lägger mig inte i hur korrekt specifikationen är på papper, men jag läser att den i praktiken verkar drabbas av problem som jag inte sett hos föregående kontaktdon. Problem i verkligheten brukar sällan betyda att situationen är perfekt, oavsett vad papprena säger.

Att större marginaler hade undvikt problem i praktiken är nog svårt att hävda motsatsen till, men vi kan så klart dra det till en diskussion om praktikaliteter. Exempelvis hur mycket mer slutkunden ska betala för väldigt tilltagna marginaler när de i teorin ska vara fullt tillräckliga. På föregående standard verkar marginalerna ha varit väl tilltagna.

När vi ändå är inne på marginaler, specifikationer och verkligheten. Har du någonsin hört om ett forum där datorfolk får sina komponenter att dra mer effekt än original? Det skulle vara synd om marginalerna var så dåligt tilltagna att det slutade i kabelbrand. Kom ihåg att vi inte diskuterar om vad du personligen gör med din dator, utan vad kreti och pleti i ett flerbostadshus kan tänkas göra. Vi kan så klart hävda att överklockning är felaktigt och utanför spec, men det verkar inte ha stoppat folk.

Skrivet av Sveklockarn:

Nu handlar det ju om <50V som tur är så därför är det fritt fram att låta folk bygga sin egna dator.

Jag diskuterade inte lagstiftningen runt el. Vi är överens om att det är tillåtet att bygga sin egen dator.

Skrivet av Sveklockarn:

Du ser väl själv inte problemet med det här argumentet, men om allt potentiellt brandfarligt ska förbjudas blir det ett komplicerat samhälle.

Jag har aldrig skrivit att allt som är brandfarligt ska förbjudas.

Jag skrev att det finns en brytpunkt mellan vad som går som handhavandefel och vad som går som farlig specifikation. Min poäng med det var inte att allt som är brandfarligt ska förbjudas, utan att ju lägre instegströskel och större volym en produkt har, desto viktigare är det att specen tar höjd fär mänskliga faktorn.

Skrivet av Sveklockarn:

I det här fallet är det inte ens fråga om att någons dator brunnit

Att det inte existerar en användarbas än, är inte ett argument i någon riktning. I takt med att användarbasen stiger kommer tiden få utvisa om detta blir ett problem eller inte.

Skrivet av Sveklockarn:

och det lär knappast hända nattetid när huset ligger och sover såvida det inte är någon som både är sömngångare och gamer.

Stäng av datorn nattetid, done.

Sov inte med levande ljus, rök inte i sängen, lämna inte spisen på, täck inte över elelement. Done.
"Gör du inte fel så händer inget dåligt" är ett perfekt argument i teorin, men i praktiken har det konstigt nog uppstått många bränder av just dessa anledningar.

Än en gång vi pratar om mänskliga faktorn, inte sunt förnuft. Att någon skulle kunna somna till framför datorn är inte orimligt. Att någon skulle köra en miner är inte orimligt. Inte heller är det orimligt att det sker något oväntat som tvingar en person att springa iväg från datorn några timmar.

Att du och jag förstår basal elsäkerhet hjälper föga om P12 som bor längst ner i hyreshuset inte gör det.

Skrivet av Sveklockarn:

De är dimensionerade OCH typgodkända för det, med marginal.

Men det uppstår trots detta problem. Då kan man diskutera om specifikationen är för känslig för ändamålet eller om användarna inte är utbildade nog. Personligen föredrar jag när det inte krävs utbildning, eftersom jag kan ge mig tusan på att grannen under inte kommer att ta den.

Skrivet av Sveklockarn:

Är det Nvidias fel om Gigabyte väljer att låta billigaste kontraktör banka ihop kontakterna av gamla tuggummin mellan två stenblock?
Nej, det är en extremt långtgående slutsats.

Nu har jag inte skrivit en rad om Nvidia eller Gigabyte i något av mina inlägg, så jag tror inte det är min slutsats du besvarar. Men för att besvara det du skriver;

Om kontraktören bygger en brandfarlig kontakt som uppfyller specifikationen, så anser jag att specifikationen är felaktig.

Om kontraktören bygger en brandfarlig kontakt som inte uppfyller specifikation och den säljs vidare den till slutkund så har vi ett problem för advokater.

Om kontakten på kortet inte behöver uppfylla någon specifikation så har vi en lågt hängande frukt för att lösa problemet.

Skrivet av Sveklockarn:

Om Nvidia hade krävt att få tillverka alla adaptrar så hade folk gråtit blod här på forumet om hur elaka de är som gör allt proprietärt istället.

Se svaret ovanför.

Skrivet av Sveklockarn:

Det är ingenjörer som tagit fram den nya standarden

Att någon har en titel betyder inte att de nödvändigtvis gjort rätt. Det spelar ingen roll om det är läkare, poliser eller ingenjörer.

Ute i verkligheten är det inte alltid så att ingenjörerna får precis som de vill, inte helt sällan finns det intressekonflikter med deadlines och kostnader. Även kompetenta ingenjörer producerar skräp med en inkompetent ledning. Något som visats upp otaligt många gånger inom alla möjliga branscher.

Givetvis är sannolikheten större att en ingenjör med rätt kunskap kan ta fram ett vettigt kontaktdon än valfri lågstadieelev, men en titel är aldrig ett argument för att en produkt är felfri eller perfekt byggd.

Skrivet av Sveklockarn:

PCI-SIG varnar för handhavandefel där 1) adaptern används felaktigt eller 2) kabeln stressas till den grad att den påverkar kontakthylsorna. Inget av dem är ett designfel

Att inget av dem är designfel är inte ett faktum, det är ett ställningstagande.
Hade det krävts utbildning på att montera sakerna, så hade jag hållt med dig om att det var handhavandefel.

Nu är verkligheten att P12 bygger sin speldata och kommer böja kablar hårt för att göra snygg kabeldragning så RGBn syns. Den som kollat datorbyggen vet att detta inte är ovanligt (även om den som kan sina kontakter vet att det inte är bra). För argumentets skull, låt säga att våra gamla 6pin+8pin hanterade detta genom överdrivna marginaler och att den nya 12pin inte gör det.

Förutsatt att den som sätter specifikationågonnen är medveten om hur verkligheten ser ut, så kan man ta två vägar härifrån;
1. Ta höjd för hur verkligheten ser ut just nu och inkludera det i din specifikation. I detta fallet, mer marginaler.

2. Ta inte höjd för hur verkligheten ser ut just nu i din specifikation, men gör det väldigt övertydligt hur produkten ska användas och att det medför stor risk att inte göra så. Exempelvis stor röd lapp med illustration och text som sitter på ett sådant sätt att den förhindrar inkoppling av nätdelen och adaptrar.

Jag anser att man ska bygga produkter enligt devisen att det ska vara lättare att göra rätt än att göra fel. Är det större risk med böjda kablar på kontakten kanske en rejäl dragavlastare kan vara på sin plats. Tillsammans med en varningslapp skulle man nog tänka åtminstone en gång innan man ignorerade lappen, klippte av avlastaren och böjde kabeln så RGBn syns.

Skrivet av Sveklockarn:

och det går att undvika genom att skriva det i manualen och upplysa konsumenten.

Slumpa en användare på swec, fråga personen om den någonsin läst ett kapitel i en nätdelsmanual angående hur kontakterna ska användas och hur mycket kablaget får böjas och fortfarande vara inom spec. Sannolikheten att någon läst och minns kommer vara ganska låg.

Generellt är folk dåliga på att läsa manualer till saker, därför är det viktigt med bättre lösningar än så.
Ovan föreslog jag varningslapp som plomberar nätdelen och en dragavlastare för att minska sannolikheten för dålig anslutning på grund av hård böj.

Skrivet av Sveklockarn:

Nej inte rakt ut, men du har återkommande refererat till 8-pinskontakten för PCIe som om det vore någon slags gyllene standard som allt annat kan jämföras med rakt av.
Jo, många tycker väldigt mycket om alla möjliga saker.

Jag trodde vi diskuterade (eventuella) problem med den nya standarden. När man diskuterar den nya standarden så jämför man givetvis mot den föregående. Om det nu påtalas problem med den nya standarden är det givetvis intressant att titta på hur man gjorde det innan.

Ur mitt perspektiv ser det ut som de gamla kontakterna har större marginaler än de nya.

Skrivet av Sveklockarn:

Hur många kort förutser du kommer ha mer än 675W (600W + 75W från moderkortet) TBP den närmaste framtiden?

Jag har ingen möjlighet att sia om framtiden. Men om vi tittar historiskt så kan vi se att effektuttaget för grafikkort har ökat, varje gång det fått utrymme att öka. Spelar ingen roll om vi diskuterar ISA -> PCI, PCI -> AGP eller AGP -> PCIe, det är samma historia.

När någon satt på ett PCI-kort som drog ett par watt kändes tanken på AGP-kort på närmre 100w med extra strömförsörjning långt bort. Och när vi satt med sådana AGP-kort kändes säkert tanken på framtida PCIe-kort på 300w väldigt avlägsen.

Med det sagt, någonstans går ju smärtgränsen, så huruvida kort på 600w kommer vara vanligt förkommande inom 5 år är svårt att sia om, men tittar vi bakåt så pekar allt åt det hållet.

Skrivet av Sveklockarn:

Jag förutser att några såna kort inte kommer se dagens ljus förrän tidigast när ATX 3.0 är väldigt etablerat, men antagligen inte ens då. På flertalet bilder med de nya ATX 3.0-nätdelar på väg ut så ser man även att det finns två stycken uttag för 12VHPWR, så det troligaste scenariot är att extrema 4090 Ti eller liknande kommer vara utrustade med två stycken 12VHPWR.

Blir svårt att sälja några 600w-kort innan det finns nätdelar som kan driva det på ett bra sätt, så att standarden behöver etableras först är vi överens om.

Att det finns kablage för att driva två grafikkort borde väl vara en tanke som ligger närmre till hands än att det skulle byggas grafikkort med 2x 12VHPWR innan korten närmar sig effekttaket? Men visst, det har tillverkats grafikkort från partnertillverkare som haft annorlunda uppsättningar med strömkontakter förut, så det lär väl hända igen. Men det skulle förvåna mig om referensdesignen ser sådan ut.

Skrivet av Sveklockarn:

RTX 4080 16 GB ligger på 320W TBP och kommer inte ta mer än i storleksordningen 250W (ett överslag från att 30-seriens övre kortsegment kort drog runt 70W från PCIe-platsen) som mest, vilket lämnar en marginal på 350W.

Ett Geforce 6800 GT drar under 70w totalt. Om vi hade motsvarande nyhet om att 6-pin hade brunnit vid 75w, hade det verkligen varit relevant att diskutera att det fanns över 30 watt marginal i 6-pinskontakten med ett sådant kort? Hur relevant är det för hur 6-pin används idag?

Att diskutera "effektsnålare" kort som argument för att kontakten är rätt dimensionerad är samma sak som att ge kontakten mer marginaler vid 600w. Klart att 250w kommer gå hyggligt om 600w normalt fungerar fint. Men jag tror inte någon i denna tråd påstod något annat.

Då diskussionen gäller kring säkerhet och framtid (vi vet inte effekten på framtida kort), så tycker jag man bör använda worst case-scenario, inte happy path. Eller med andra ord, eftersom vi inte kan sia om framtiden bör vi testa att kontakten orkar vad den är specificerad för, inte sopa det under mattan för det går utmärkt med lägre laster just nu.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tänk även på begagnatmarknaden...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tänk även på begagnatmarknaden...

"Hej, säljer ett bättre begagnat 4090 med endast 2 gångers anslutning utav pci-e kontakterna, med andra ord väl bevarat"

😂😂😂😂😂😂

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

"Hej, säljer ett bättre begagnat 4090 med endast 2 gångers anslutning utav pci-e kontakterna, med andra ord väl bevarat"

😂😂😂😂😂😂

"Det är en ASSus Super Duper Reliable RGB Extra Stabilize edition" så garantin gäller till FEMTIO gånger!
Du får även med högkvalitativt lödtenn och ett högdetaljerat schema på PCBn så att du kan fixa det själv om du är en power user"

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Är det kontakten på kortet eller adapern man får med? Om man låter adaptern sitta kvar och bara kopplar ur de dubbla pcie 8 pinnars då?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det kontakten på kortet eller adapern man får med? Om man låter adaptern sitta kvar och bara kopplar ur de dubbla pcie 8 pinnars då?

När man kollar datasheets på kontakterna för PCIe 8-pin så är de designade för en livstid på i storleksordningen 25-30 anslutningscykler också, så det kommer inte göra någon skillnad om vi antar att det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När man kollar datasheets på kontakterna för PCIe 8-pin så är de designade för en livstid på i storleksordningen 25-30 anslutningscykler också, så det kommer inte göra någon skillnad om vi antar att det är ett problem.

Sett till specifikation, ja.

Sett till faktisk tålighet, möjligen bättre.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sett till specifikation, ja.

Sett till faktisk tålighet, möjligen bättre.

Jo, men det är specifikationen som är informationen alla går i taket över här.

Vad som sker under ett test av en ny standard är inte nödvändigtvis representativt för implementeringen, utan handlar sannolikt i mycket högre grad om vilka toleranser tillverkare ser till att hålla på ingående delar. Undermåligt tillverkade interna kontakter är inte något nytt problem heller, har personligen varit med om det redan på den tiden när allt anslöts med 4-pins Molex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

När man kollar datasheets på kontakterna för PCIe 8-pin så är de designade för en livstid på i storleksordningen 25-30 anslutningscykler också, så det kommer inte göra någon skillnad om vi antar att det är ett problem.

Problemet här är ju att dom visar att det kan bli ett problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Problemet här är ju att dom visar att det kan bli ett problem.

Fast informationen är ju bara ett internt testdokument som läckts, finns ingenting som säger att det är ett generellt problem, vilket folk uppenbarligen tolkar det som.

Kommer säkert sitta ett gult klistermärke på påsen med adaptern med någon varning om hur den ska kopplas in, men de kommer nog knappast göra om en standard i elfte timmen p.g.a. lite brus i sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast informationen är ju bara ett internt testdokument som läckts, finns ingenting som säger att det är ett generellt problem, vilket folk uppenbarligen tolkar det som.

Kommer säkert sitta ett gult klistermärke på påsen med adaptern med någon varning om hur den ska kopplas in, men de kommer nog knappast göra om en standard i elfte timmen p.g.a. lite brus i sociala medier.

jag och många andra har förstått det som att det står på kartongen eller manualen eller något?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag och många andra har förstått det som att det står på kartongen eller manualen eller något?

Om du tittar på artikeln till den här tråden så har Zotac valt att inkludera informationen om antalet anslutsningscykler adapterns kontakter är designade för i sin manual på sin produktsida, men det är ju inte Zotac som sätter den gränsen utan tillverkaren av kontaktstycket.

Tittar man runt hos t.ex. Amphenol (som är en stor tillverkare) så finns det i flera fall kontaktstycken med samma mönster som har guldpläterade kontakter istället för tennpläterade och har ett par hundra anslutningscykler i specifikationen, men merkostnaden för att 1 av 100000 kunder maniskt rycker i sina kablar motiverar väl antagligen inte merkostnaden för alla kunder. Guldplätering löser ju inte heller problemet med någon som installerat kabeln med en så hård böj att crimphylsorna delar på sig och ger upphov till varmgång, och samma problem finns ju dessutom med nuvarande standarder för interna strömanslutningar d.v.s. att kabeln inte får böjas för mycket precis vid kontaktstycket.

Screenshotet från GN i artikeln föreställer en faksimil av dokumentet för internt bruk från PCI-SIG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du tittar på artikeln till den här tråden så har Zotac valt att inkludera informationen om antalet anslutsningscykler adapterns kontakter är designade för i sin manual på sin produktsida, men det är ju inte Zotac som sätter den gränsen utan tillverkaren av kontaktstycket.

Tittar man runt hos t.ex. Amphenol (som är en stor tillverkare) så finns det i flera fall kontaktstycken med samma mönster som har guldpläterade kontakter istället för tennpläterade och har ett par hundra anslutningscykler i specifikationen, men merkostnaden för att 1 av 100000 kunder maniskt rycker i sina kablar motiverar väl antagligen inte merkostnaden för alla kunder. Guldplätering löser ju inte heller problemet med någon som installerat kabeln med en så hård böj att crimphylsorna delar på sig och ger upphov till varmgång, och samma problem finns ju dessutom med nuvarande standarder för interna strömanslutningar d.v.s. att kabeln inte får böjas för mycket precis vid kontaktstycket.

Screenshotet från GN i artikeln föreställer en faksimil av dokumentet för internt bruk från PCI-SIG.

Grejjen är att dom ens skrev med det vilket är lite udda då jag aldrig sett sådant förut. Undrar varför de kändes att det var relevant just för denna kontakt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Grejjen är att dom ens skrev med det vilket är lite udda då jag aldrig sett sådant förut. Undrar varför de kändes att det var relevant just för denna kontakt?

Har du letat efter den informationen? Varför de struntade i att nämna det på PCIe 8-pin?

Det finns gott om lödpennor på marknaden som har 15W effekt så det är ju inte som att 150W inte utgör en brandrisk vid glappkontakt. Det kanske bara är osannolikt, men nu när det uppmärksammades internt av PCI-SIG så valde man att friskriva sig genom att lägga in den informationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har du letat efter den informationen? Varför de struntade i att nämna det på PCIe 8-pin?

Det finns gott om lödpennor på marknaden som har 15W effekt så det är ju inte som att 150W inte utgör en brandrisk vid glappkontakt. Det kanske bara är osannolikt, men nu när det uppmärksammades internt av PCI-SIG så valde man att friskriva sig genom att lägga in den informationen?

Ja det är underligt att dom nämner det just för denna plugg. Kanske är det bara för att som du säger, friskriva sig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Frågan är:

Hur normalt är det att dra ut och fippla med kontakterna mer än 30 gånger på ett grafikkort? 🤔

Kontakten som sitter på PSU'n är problemet då man oftast inte byter PSU varje gång man byter GPU.
Själv brukar jag nog snitta 3 GPU'er per PSU-byte, vilket betyder att jag kan göra max 10st in-/ur-kopplingar per GPU.
Som tur är är ju alla kraftigare PSU'er modulära idag, men är inte jätte kul att behöva överväga att beställa ersättningskablar vid GPU byten. Även om det går att göra är det en extra grej att tänka på som kan försena ett bygge: Du byter GPU, kör lite stress-testing, och märker att kontakten blivit sliten vid GPU-bytet - sen får datorn stå o vila tills du beställt och fått levererat ersättningskabel. Massa tråkig extra tid jag inte vill behöva lägga på det här problemet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

GN kommenterar sitt misstag i rapporteringen om "farliga 12VHPWR" i denna video (08:51-10:22):

Tyvärr en klassiker att techtubers först gör en separat titulerad video om ett problem sen lägger korrektion/förtydligande i en orelaterad uppföljande video.